Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel til jobb

Sykkel til jobb #2466516 21/02/2018 12:36
E
Emcb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei, jeg har lyst på en ny jobbsykkel. Jeg sykler i dag på en 8 år gammel hybrid. Nå lider den av galopperende kjede, og det er kjedelig å bytte bremseklosser. Jeg sykler en mil hver vei til og fra jobb, nesten utelukkende på asfaltert gang/sykkelvei. Og jeg dusjer på jobb. Jeg har lest endel på dette forumet, og funnet ut at det som stort sett anbefales er en grusracer. Nå virker det på meg som om de er mye dyrere enn cx med samme spesifikasjoner. Så jeg har landet på at Gavia Randonneur med hydrauliske bremser kanskje passer meg greit.? Finnes det noe alternativ i det prisskiktet? Og pleier syklene fra bikeshop å komme på tilbud til høsten? Jeg klarer å sykle på hybriden min til da, hvis det er mye å spare på det.

Redigert av Emcb; 21/02/2018 14:06.
Re: Sykkel til jobb [Re: Emcb] #2466545 21/02/2018 14:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nye Randonneur med hydraulisk Tiagra er så vidt jeg vet uslåelig på pris ICON_SMILE

Kommer neppe på tilbud med lavere pris.

Geometrien er tilnærmet identisk med Canyon Inflite, som er anerkjent som en allsidig og god modell. M.a.o ikke utpreget krossgeometri. Godt egnet for variert bruk.

Mange lekre alternativer, men de er alle dyrere.

Re: Sykkel til jobb [Re: Emcb] #2466598 21/02/2018 19:14
E
Emcb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for svar. Sykkelen jeg har nå har xt- gir, hvertfall avsporeren bak.. Går jeg ned på kvaliteten på giret hvis jeg bytter til en sykkel med tiagra? Eller har girkvaliteten endret seg på 8 år?

Re: Sykkel til jobb [Re: Emcb] #2466615 21/02/2018 20:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gruppene blir kontinuerlig forbedret.

Jeg har selv brukt XT, XX1, 105 og Ultegra de siste årene, men ville gjerne valgt dagens Tiagra på en rask brukssykkel.

Siste generasjon av Tiagra (4700) har høstet mye ros. Den siste testen jeg har sett er i Road.cc (link) der konklusjonen er:

Tiagra is a really impressive groupset. To get this level of performance, finish and attention to detail on such an affordable groupset is hugely impressive.

It's both better looking and better performing than the previous Tiagra, and in the changes that Shimano has made, the gap to the more expensive 105 has been significantly narrowed.

Kombinert med hydrauliske hendler/bremser RS405, burde det være en solid og velfungerende løsning. De hydrauliske hendlene er dessverre ikke så elegante som de rent mekaniske for felgbremser, men det er en liten pris å betale for overlegen modulasjon og pålitelighet.

Re: Sykkel til jobb [Re: Emcb] #2466638 21/02/2018 22:37
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Emcb
Takk for svar. Sykkelen jeg har nå har xt- gir, hvertfall avsporeren bak.. Går jeg ned på kvaliteten på giret hvis jeg bytter til en sykkel med tiagra? Eller har girkvaliteten endret seg på 8 år?

Hva slags gir som står på sykkelen har særdeles lite å si. Bry deg heller om hvordan sykkelen er å sykle på. Dagens Tiagra fungerer utmerket.

Angående bakgir. Du merker ikke forskjell på Deore, SLX, XT eller XTR i dag. Men du merker det på sjalteren på styret.

Moderator  support, Valentino