Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justering av DA di2 fremgir

Justering av DA di2 fremgir #2466409 20/02/2018 20:59
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Dama har kjøpt seg sykkel med Dura Ace 9070 di2 girsystem, og jeg finner det ganske vanskelig å justere fremgiret sånn at det girer opp på storeskiva skikkelig. Dette er hva jeg har gjort:

• satt fremskifteren ca 1,5 mm over tennene til storeskiva
  • justert vinkelen på fremgiret sånn at ytterplata er parallell med drevet (litt vanskelig da det er litt bue på ytterplata)
  • girt til letteste foran og bak og justert med z-skruen sånn at innerplata nesten berører kjedet
  • girt til tyngste foran og bak og justert med den andre z-skruen sånn at ytterplata nesten berører kjedet
  • girt til letteste bak og tyngste foran og justert ved microshift sånn at innerplata nesten berører kjedet. Den var noen mm fra, da det ikke var nok klikk på microshift til å flytte den nærtnok

Det er svært vanskelig å komme opp på storeskiva når jeg forsøker å kjøre gjennom girene, og jeg vil anta det er fordi jeg ikke fikk innerplata nært nok til kjedet. Noen som har forslag til hvorfor? Det virker som jeg kommer til ytterpunktet av mulige microshift før jeg har fått justert meg nært nok kjedet i justeringsprosessen.

Re: Justering av DA di2 fremgir [Re: torinb] #2466415 20/02/2018 21:39
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hadde det samme med min og stilte inn h skruen på fremgiret en liten touch til mot overskifting, men ikke så mye at den risikerer å overskifte. Mener jeg også justerte fremgiret så det var kanskje hårfint litt stilt nedover i bakkant mot det tyngste giret bak gjennom å skru en kvart turn på skruen som støtter giret mot setestaget. Jeg ville nok kalle giret fortsatt parallelt, men hvis du la godviljen til så kunne du se at den var litt skevt stilt. Ellers må jeg være ekstra nøye på å avlaste krafta når jeg girer fra minste til største. Problemet var i grunn størst jo lettere giret var på bakgiret.

Vet ikke om dette er riktig måte å gjøre det på, men det hjalp meg.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Justering av DA di2 fremgir [Re: torinb] #2466674 22/02/2018 08:28
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror fremgiret trenger litt mer slakk for å løfte kjedet opp på storklinga. Juster stoppskruen slik at framgiret sitter pent ved tung-tung og gi den 1/4 tørn til. Di2 vil gire kjedet opp på storklinga for så å finjustere ift kjedet.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Justering av DA di2 fremgir [Re: torinb] #2466785 22/02/2018 18:33
torinb Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har prøvd meg frem. Problemet er at når jeg legger på motstand (ca 200w) så vil ikke kjedet opp på storeklinga. Men når jeg forsøker å gire med lite motstand (kanskje 50w), så girer den for langt og kjedet hopper av på utsiden.

Mekanisk er jo sykt mye enklere å få til skikkelig.

Re: Justering av DA di2 fremgir [Re: torinb] #2467017 24/02/2018 10:18
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Nei, di2 er mye enklere å justere skikkelig enn mekanisk!

Sørg for å få:
- riktig høyde på framgiret
- riktig vinkel på framgiret i forhold til kjedelinjen
- riktig justering av de to stoppeskruene

NB! Det kan også være at du har et slitt kjede. Slitt kjede kan være vanskelig å justere.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no

Moderator  support, Valentino