Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel

Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel #2466320 20/02/2018 13:24
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Morn! Bruker i dag en tung hybrid for pendling vinterstid.

Pendler 16 km hver vei, 5 dager i uka, året igjennom, så tenker jeg kan unne meg noe bedre. Asfaltert, og for det meste flatt. Men ønsker skivebremser!

Tar pendlingen som trening, og ønsker at reisetiden skal være så kort som mulig ICON_SMILE Ønsker derfor en rask og lett sykkel.

Men sikkert ikke lurt med det dyreste gruppesettet heller, for at det ikke skal bli så dyrt å bytte ut slitedeler som jo slites mye fortere i saltsprut på vinterstid (ikke flink nok til å vaske, og tror ikke jeg kommer til å bli det heller).

Noen som har gode tips på sykler her? Har tenkt på karbon med Shimano 105 eller Ultegra sett. De letteste rammene selges ofte med dyrere og mer fancy gruppesett dog. Så kanskje kjøpe komponenter hver for seg og sette sammen? (Type dyrere ramme, men billigere gruppesett?)

På forhånd takk for tips!

Redigert av nessinator; 20/02/2018 13:26.
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466334 20/02/2018 14:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Skaff deg noe med Alfine eller Rohloff (eller kindernay). Minst mulig styr med ting som blir ødelagt. Har hatt alfine og vanlig utenpåliggende gir, og sistnevnte har det vært desidert mest trøbbel med. Alfine kan også fåes som Di2, noe som gjør det enda mer attraktivt på vinteren.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466341 20/02/2018 14:52
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Enten gjør som sagt ovenfor, gå for navgir eller så beholder du den sykkelen du har til vinterbruk og kjøper en ny rask sykkel som du bruker i sommerhalvåret.
Har selv gjort en del jobbsykling med Rohloffutstyrt sykkel, det er veldig greit. Jeg har to Rohloffnav, kjøpt i 2011 og 2012. De er brukt både til terrengsykling og på landeveien og det eneste vedlikeholdet jeg har gjort så langt er noen oljeskift.
Skulle jeg kjøpt nå ville jeg sett på Kindernay, så støtter du også en norsk grunder.

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466348 20/02/2018 15:58
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Synes BMC Alpenchallenge ser lovende ut.

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466358 20/02/2018 16:29
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Takker for tips! Skal sjekke ut merkene dere nevner.

Sitat: baronKanon
Alfine kan også fåes som Di2, noe som gjør det enda mer attraktivt på vinteren.

DI2 er elektriske gir sant? Som passer Ultegra kassetter og krank? Du vil anbefale DI2 eller andre elektriske gir over mekaniske gir med vaier til vinterbruk? Flatt batteri o.l. vil ikke bli et nevneverdig problem?

EDIT: ser du nevner alfine, som etter litt mer googling ser ut som "navgir" som også nevnes i et svar her. Så da er vel ikke tradisjonell kassett et issue. Ser interessant ut. Får sjekke det ut litt mer.

Sitat: krankdrev
Enten gjør som sagt ovenfor, gå for navgir eller så beholder du den sykkelen du har til vinterbruk og kjøper en ny rask sykkel som du bruker i sommerhalvåret.

Har allerede en rask sommersykkel ICON_LAUGH

Redigert av nessinator; 20/02/2018 16:38.
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466379 20/02/2018 18:23
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ville bare oppgradert hybriden du har. Bruk landeveishjulsett i karbon (gjerne kinafelger), kjøp fast karbongaffel og sett sammen et 1x10 eller 1x11 gruppesett så du kan kaste frontgiret (90% av feilgiring skjer jo foran). Bruk heltrukken girkabel bak. Når du først bytter til karbongaffel kan du også til det på styret òg.

Men selvfølgelig kan du kjøpe ny sykkel òg ICON_WINK

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: sun flyer] #2466431 21/02/2018 07:41
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Sitat: sun flyer
Ville bare oppgradert hybriden du har. Bruk landeveishjulsett i karbon (gjerne kinafelger), kjøp fast karbongaffel og sett sammen et 1x10 eller 1x11 gruppesett så du kan kaste frontgiret (90% av feilgiring skjer jo foran). Bruk heltrukken girkabel bak. Når du først bytter til karbongaffel kan du også til det på styret òg.

Hmm, ja du sier noe der. Da jeg startet tråden hadde jeg nettopp hatt et par vriene pendleturer med vanskelig giring. Tanken gikk kjapt over på ny sykkel! ICON_LAUGH Angående heltrukken girkabel, så mener du å legge strømpe rundt wire hele veien, slik wire ikke ligger åpent? Vurderer å gjøre det for forbremsen også, slik at de ikke får så mye skitt på seg. Noen ulemper med å strekke den hele veien?

Redigert av nessinator; 21/02/2018 08:10.
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466440 21/02/2018 08:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Karbonfelger og salt er ikke lurt, spesielt hvis det brukes alunipler. Da får du galvanisk korrosjon kjapt, Siden karbonet har forskjellig spenning fra alu.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466448 21/02/2018 09:30
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Nessinator: Ulempen er vel at det blir ørlite mer motstand. Men det varer utrolig mye lengre før den blir verre, så det gjorde susen for meg i hvert fall. Men bremsekabler? Det betyr at du har mekaniske bremser, evt felgbrems? Da ville jeg nok byttet ramme. Og da er veien kort til ny sykkel.

baronKanon: Ja man må ha "brassniples" på karbonfelger i salt. Men det bør man egentlig ha uansett på en solid allværs jobbsykkel.

Forøvrig går karbon, fukt og salt godt sammen. Bare spør disse:
https://www.volvooceanrace.com/en/boat/31_The-rigs.html

Redigert av sun flyer; 21/02/2018 09:33.
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466716 22/02/2018 10:17
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Vedlikeholdsfri betyr i praksis ekstremt dyrt utstyr og det er vel ikke det man har lyst å kjøre i salt slushet.

Lett trillende, aerodynamisk sittestilling og evne til å takle ethvert vinter føre scenario er ikke forenlige egenskaper.

Flatt terrreng og asfaltdekke skulle tilsi CX eller hybrid som du har, med tynne hjul og små pigger.

Utvendig gir er lett og drifte i forhold til punktering og Deore gir eller 105 gir høres bra ut. Bremse kaliptere er så billig at de kan byttes ved behov. Vekt er ikke viktig når det flatt, hvis man ikke trenger å endre farten ofte. Pendling er ofte forutsigbart og rutinemessig, så man burde klare og holde jevn fart. Karbonramme og hjul er derfor ikke nødvendig med andre ord.

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: eldo472] #2466720 22/02/2018 10:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+ 1

Enig.

Om du kan klare deg med piggdekk på 30-35 mm, evt. opp til 40 mm, velg en rimelig sykkel som er designet for rask sykling på landevei og grus, med egnet geometri og utveksling. Hydrauliske skivebremser er pålitelige under alle forhold. Vekt på ramme og hjul har ikke avgjørende betydning på vinterføre - geometri og valg av dekk har mer å si.

Ta deg uansett sykkeltype tid til å skylle av salt, gjerne med enkel mobil vasker.

Noen forslag til de rimeligste modellene - alle kan fås i mer påkostede versjoner:

Landeveissykler med plass til pigg 30-35 mm:
Focus Paralane AL Tiagra
Canyon Endurace AL Disc 7.0 (har dessverre ikke skjermfester)
BMC Roadmachine 03 TWO (hør hva Unaas kan tilby sykkelen for)

Kross/eventyrsykler med plass til pigg 35-40 mm:
Gavia Randonneur 2018
Gavia Terra Comp
Votec VRX Comp
Canyon Inflite AL 9.0 S
GT Grade X 2016

Du kan få et inntrykk av sykkeltypene ved å se på Gran Fondos tester av allsidige landeveissykler og eventyr/grussykler. De fleste av syklene som testes kommer i rimelige versjoner.

Om du trenger skikkelig grove piggdekk, er gjerne halvdempet eller helstiv terrengsykkel den rimeligste løsningen, men du får også plass til brede piggdekk på 27,5"/650b hjul på eventyrsykler som f.eks. RAG+.

For inspirasjon, se tråden Vis oss din vintersykkel.

Navgir og remdrift er utmerket. Synes f.eks. BMC Alpenchallenge er lekker. Men jeg har til gode å se slike sykler som kan måle seg med de ovennevnte hva gjelder pris og vekt.

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: Sepeda] #2466847 23/02/2018 08:40
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Men bremsekabler? Det betyr at du har mekaniske bremser, evt felgbrems?

Sa feil ICON_CRAZY , mente forgiret! Har hydrauliske skivebremser heldigvis.

Sitat: Sepeda
+ 1
Vekt på ramme og hjul har ikke avgjørende betydning på vinterføre - geometri og valg av dekk har mer å si.

Har Schwalbe Marathon 700x40c i dag. Godt tips å se om jeg kan gå litt ned på bredden her :-)

Sykkelen er av modell White SC Lite 2015 (2016 modellen på XXL.no). De markedsførte den som "rask hybrid", uten at jeg vet hvor nøyaktig den beskrivelsen er.

For bytte fra dempegaffel til stiv gaffel har jeg sett på gaffelen 2016-modellen, den burde passe sa de på XXL da jeg spurte i går.

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2466852 23/02/2018 09:03
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: nessinator
Men bremsekabler? Det betyr at du har mekaniske bremser, evt felgbrems?

Sa feil ICON_CRAZY , mente forgiret! Har hydrauliske skivebremser heldigvis.

Sitat: Sepeda
+ 1
Vekt på ramme og hjul har ikke avgjørende betydning på vinterføre - geometri og valg av dekk har mer å si.

Har Schwalbe Marathon 700x40c i dag. Godt tips å se om jeg kan gå litt ned på bredden her :-)

Sykkelen er av modell White SC Lite 2015 (2016 modellen på XXL.no). De markedsførte den som "rask hybrid", uten at jeg vet hvor nøyaktig den beskrivelsen er.

For bytte fra dempegaffel til stiv gaffel har jeg sett på gaffelen 2016-modellen, den burde passe sa de på XXL da jeg spurte i går.

Etter hva jeg har kunne trekke ut av kunnskap her inne, så må du ha et mellomstykke på gaffelen ved overgang fra demper til stiv gaffel...

https://www.ebay.com/itm/EighthInch-Fixe...497.m4902.l9144

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: anonym] #2466859 23/02/2018 09:20
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Stemmer, ja jeg har jeg sett det samme i andre diskusjoner selv. Det blir vel kanskje så jeg knekker i gang med dette når vintersykkelen er satt bort for sommeren ICON_SMILE

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2467508 27/02/2018 11:55
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Bestilte meg akkurat ny white gaffel:

https://www.xxl.no/white-white-fork-sc-lite-ff-16-sykkelgaffel/p/1118684_1_style

Den er i "aluminium alloy". Etter jeg bestilte leste jeg imidlertid noen skumle ting om at aluminiumsgafler knekker lettere? Kan noen bekrefte/avkrefte det?

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2467571 27/02/2018 17:24
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: nessinator
Etter jeg bestilte leste jeg imidlertid noen skumle ting om at aluminiumsgafler knekker lettere?

Knekker lettere enn hva?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: Garpen] #2467591 27/02/2018 19:25
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Letter enn panserstål, sannsynligvis, og enn grafén og sånt. Men tviler på at det vil utgjøre et problem. Alu er jo litt lettere enn panserstål også…

Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: Garpen] #2467670 28/02/2018 08:25
N
nessinator Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Sitat: Garpen
Knekker lettere enn hva?

Hehe, godt spm. Enn "det vanlige" tenkte jeg vel først, uten at det er et godt svar. Tradisjonelt har det vel vært stål, med aluminium og karbon som har blitt mer vanlig etter hvert? Karbon kan knekke hvis det ikke er produsert og sjekket riktig har jeg hørt, slik at man skal være litt forsiktig med useriøse produsenter og sånt. Men trodde at aluminium var mer safe. Men, nå er jo White en anerkjent sykkelprodusent blitt, så dette går nok bra ICON_SMILE

Redigert av nessinator; 28/02/2018 08:26.
Re: Tips rask vedlikeholdbar vintersykkel [Re: nessinator] #2467672 28/02/2018 08:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det går nok veldig bra, ja ICON_SMILE

Men om du sykler mye på brøytet/hardpakket snø og is, som kan oppleves som vaskebrett, vil du sette pris på en smule vibrasjonsdemping - spesielt hvis du er vant til dempegaffel. En god karbongaffel vil gi bedre vibrasjonsdemping og en mindre hard opplevelse enn alugaffel, men kan kreve at du legger noe mer penger i oppgraderingen. Lavere vekt er en hyggelig bonus.

Moderator  support