Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling

Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling #2466138 19/02/2018 13:39
W
WannabeYoung Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Hei

Etterhvert som jeg blir eldre,så ryker knærne mer og mer,etter en røff barne og ungdomstid i fotballmiljø. Ble anbefalt av fastlegen at sykkel var en fin løsning. Jeg har 0 peiling på sykkel. Jeg hadde på 90 tallet en TWS? 21 girs sykkel,som faren min handlet fra en trailer for rundt 1500 i sin tid. Den holdt helt greit.

Husker dog kompiser hadde flotte DBS Kilimanjaro eller hva de het med samme mengde gir,bare "alt" var mye bedre.

Nabogutten har en DBS 300"et eller annet" som visstnok kostet rundt 2000 på XXL. Jeg ble sjokkert over hvor lett den var i forhold til min gamle TWS. Den har også 21 gir som jeg hadde. Store,men dog veeeldig tynne hjul.

Vil en slik eller tilsvarende holde min vekt på drøye 90kg? Ser for meg den knekker pga den ser veldig spinkel ut. Den ligner veldig på de syklene gamle Expert gav kundene sine (Mulig den er bedre) Aldri prøvd en Expert sykkel,men et lett google søk gav flere treff på mildt sagt lunkne anmeldelser og erfaringer.

Vil en sykkel til 2000kr eller rundt der være grei til mitt bruk? Ønsker å sykle en 3-4 runder på gjerne opp mot en mil eller 2 pr gang i uka,bare for å opprettholde min "pappafysikk" Ønsker ikke noe elektrisk motor,eller carbon fiber. (dersom da ikke det er det nye man bare MÅ ha?)

Er alle sykler like lette? Mulig jeg var svakere og mindre før,men husker min gamle TWS som veldig tung.

Som dere ser så er jeg ikke flink på sykkel. Jeg ønsker bare en som holder gjerne mer en et par år. Prismessig håper jeg å holde meg relativt beskjedent,men kan legge i litt,dersom flertallet mener det er på sin plass.

En annen ting: Er det lov å sykle uten hjelm fortsatt,eller er det nå lovpålagt? + MÅ man se ut som man er med i "Tour de France" eller kan man sykle med vanlige treningsklær (joggebukse etc) Bare lurer på om man blir sett på som han raringen,dersom man ikke ser proffesjonell ut i bekledning.

Takk for all hjelp.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466147 19/02/2018 14:06
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sykler har generelt sett blitt veldig lette nå ja, med god bruk av aluminium (eller karbon) i rammer og andre deler.

Å sykle uten hjelm er ganske dumt. Jeg var også "tøff" nok til å sykle uten hjelm på hverdagsturer til og fra jobb osv helt til i fjor, hvor jeg faktisk føyk over styret i rundt 40km/t på en "trilletur" til jobben, uten hjelm. Syklet videre fra den med kun noen blåmerker utrolig nok, men har vel knapt syklet utenfor gårdsplassen min uten hjelm etter den episoden.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466149 19/02/2018 14:18
W
WannabeYoung Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Hjertelig takk for svar.

Det var iaf godt å høre at syklene har blitt generellt lettere,selv de som ikke er carbon fiber. Trist å høre om din ulykke,som jeg lett ser rettferdigigjør din bruk av hjelm. Bare lurte på om det er slik at man kan få bot,dersom man ikke bruker det i dag?

Har du forøvrig en anbefaling av en OK sykkel som holder en grei standard i 2018,og som ikke koster så alt for mye. Er det f.eks noe man må holde seg borte i fra. F.eks dårlige bremser,girsystemer osv.

Redigert av WannabeYoung; 19/02/2018 14:20.
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466151 19/02/2018 14:30
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: WannabeYoung
Bare lurte på om det er slik at man kan få bot,dersom man ikke bruker det i dag?

Det tror jeg ikke.

Har du forøvrig en anbefaling av en OK sykkel som holder en grei standard i 2018,og som ikke koster så alt for mye. Er det f.eks noe man må holde seg borte i fra. F.eks dårlige bremser,girsystemer osv.

"Problemet" nå, er vel at du er på ett "entusiastforum", hvor interessen for de aller lavest prisede modellene muligens er noe laber. Men med vekt på drøye 90kg, ville jeg valgt en sykkel med skivebremser (det ville jeg valgt uansett). Av girsystemer vil jeg tro at så lenge det står stemplet Shimano eller SRAM på det, så får du trolig god kvalitet, uansett hvilken prisklasse du kjøper.

Kjøper du fra en stor kjede, som XXL eller lignende, får du vel ganske bra service-avtale på sykkelen i overskuelig fremtid også? Alternativt, ved å kjøpe brukt, får du kanskje høyere kvalitet til samme pris, men da står du litt mer på egne ben ift. service.

Mange pent brukte sykler som selges både her på forumet, og på finn.no.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466168 19/02/2018 17:38
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke så dumt å doble budsjettet. For fire tusen har du mulighet til å kjøpe deg en sykkel som varer mer enn én sesong og som føles lett å sykle på.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466169 19/02/2018 17:45
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du ønsker å sykle litt grus og litt asfalt så kan denne være et godt kjøp. https://bikeshop.no/komplette-sykler/komplette-sykler/hybridsykler/mongoose/mongoose-reform-expert-28-hybridsykkel-bl%C3%A5-28-nymongoose002-p0000094661

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466180 19/02/2018 19:39
Gustapho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
skal du legge så¨"lite" penger i en sykkel ville jeg da prioritert å kjøpt en brukt på finn. da får du riktignok en brukt sykkel, men du får mer sykkel for pengene.
Men viktig å holde tunga i munn, for det er mye rart ute på markedet.
jeg ville også evnt hørt med en kamerat (viss du har) som kan litt mer enn det du kan før du evnt kjøper en sykkel over finn.
evnt gå innom en lokal sykkelbutikk og hør hva dem anbefaler av sykler så har du et godt utgangspunkt viss du skulle kjøpe noe brukt over finn.

Følg Meg gjerne på insta & strava
Gustpho
Strava
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466230 19/02/2018 23:55
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Helt ærlig; Sykkel til 2 000 kroner er bare tøys. Vanligvis er hjulene langt fra gode nok. De er ikke rette, eller så blir de skjeve etter en kort stund. Lager og annet er ikke holdbare nok. Du vil gå glipp av sykkelglede, og det er strengt tatt penger ut av vinduet.

Doble budsjettet ditt. Det vil lønne seg i lengden. Kjøp gjerne på XXL eller liknende. Da får du i alle fall sittet på sykkelen før du kjøper den, sånn at du vet at du ikke sitter helt feil. Riktig høyde på setet er viktig nok til at du gjerne kan få fagkyndig hjelp til det, særlig om du har rustne knær. Vil du ha mest mulig sykkel for pengene, kan netthandel være en tanke. Du kan lese deg fram til hvor høyt du bør sette setet, og en brukbar nettbutikk bør kunne gi råd om riktig størrelse på sykkelen. Jeg ville gått for noe sånt som denne: Klikkbar lenke til Bikeshop.no. eller denne: Klikkbar lenke til XXL.

Mange sykler i "vanlig" treningstøy, i alle fall her hvor jeg bor. Hjelm er ikke påbudt, men absolutt å anbefale.

P.S: Jeg ser at Birksport har litt salg nå om dagen. Denne (klikkbar lenke) kan være et greit alternativ. Eventuelt kan du tenke helt annerledes om pris, og kjøpe deg noe sånt som den du finner bak denne lenka, om du finner noe i din størrelse. Da vil du få en lett, sterk sykkel som du kan ha glede av i mange år.

Redigert av lektorHaugen; 20/02/2018 00:04.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466252 20/02/2018 08:37
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Budsjettet bør nok opp til ca 4000,- skal du bli fornøyd. En selger vil sikkert prøve å selge deg også klikkpedaler og sykkelsko, men mtp knærne dine bør du i første omgang takke nei til det.
Hybrid er foreslått og det er et godt valg hvis du skal sykle på mer eller mindre god asfalt. Jeg ville også vurdert terrengsykkel så lenge den har skivebremser. Tror du skal klare å finne en fjorårsmodell til 4k.
Har du lite peiling på sykkel vil jeg råde deg til å kjøpe i en butikk som kan hjelpe deg ved behov.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466265 20/02/2018 09:23
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
https://www.xxl.no/white-sc-comp-ff-18-hybridsykkel-herre/p/1143914_1_style

Selvfølgelig duger enn 2000 kroners sykkel fra Biltema til å begynne med, men hvor dårlig den er, oppdager du når du kjøper neste sykkel.

Har selv gått løypen med en billig billig fra biltema, så en billig fra biltema og til slutt en Carbonracer fra XXL. Etter det har det blitt en ok brukt mtb også.

Kan anbefale å styre unna sykler med dempergaffel. På så billige sykler er de kun med som ballast.
Verden har jo gått litt fremover og den hybridsykkelen jeg har linket til har faktisk hydrauliske skivebremser. Det er et stort pluss. Alternativet er mekaniske skivebremser.

Redigert av anonym; 20/02/2018 09:30.
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466273 20/02/2018 09:59
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg mener som de andre, du bør minst doble budsjettet.

Men fordelen at du kan gjøre noen god handler nå på vinteren, det kan være butikker som ikke har fått ryddet vekk 2017 modellene og gjerne ønsker å bli kvitt de.

Så ta deg en runde rundt på de lokale sjappene du kjenner til, og sjekk om de har noen 2017 modeller de kan selge billig.

Som de andre, anbefaler hjelm, har selv gått i bakken to ganger på trening, kan trygt si at hjelmen reddet hode.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466277 20/02/2018 10:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er begrenset med sykler rundt i butikkene på denne tiden av året. Det kan bety at du kan finne deg en sykkel billig, men det betyr vel så gjerne at du bare leiter på måfå i butikk etter butikk. Særlig på nett er det lite sykler og dårlige priser, så ikke lett å komme med anbefalninger der.

Jeg mener du bør øke budsjettet ditt til 5-6000 iallfall, hvis sykkelen faktisk skal bli noe du kommer til å bruke ukentlig og fortsatt kan gjøre det neste år uten at den er helt løen. Nå sier du ingenting om budsjett, men 5-6000 er ikke rare summen med mindre man er i en helt spesiell økonomisk situasjon.

Hvis du i hovedsak skal sykle på asfalt og litt veldig fin grusvei, er denne hybriden svært mye sykkel for pengene:
http://whitebikes.no/sykler/17-sc-lite/
White er XXL sitt eget merke. Denne sykkelen koster aldri over kr 6999 hos XXL og er titt og ofte å få til kr 5-6000. Kona kjøpte damevarienten (samme pris) til kr 5250 der i fjor.

Hvis du skal sykle mest grus, kanskje litt mer rufsete grusveier, kanskje kjerreveier, og vil satse på soliditet pga. vekta di og absolutt vil ha terrengsykkel, ville jeg valgt denne:
http://whitebikes.no/sykler/xc-290-pro/
Den var ganske ofte å få til ca kr. 8000 i fjor.

Du kan sykle i hva som helst av treningsklær, helt uproblematisk. En sykkelbukse (som du kan ha under shorts/treningsbukse) er å anbefale, da sykkelsetene gjerne er harde. Men skal du bare sykle et par mil, kan du fint prøve å herde rumpa også.

Hjelm er valgfritt, men ville absolutt brukt det på treningstur eller i trafikk. Bor du på et mindre sted, så er det sikkert nok av steder du kan sykle uten hjelm når du føler for det.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466606 21/02/2018 19:32
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Knuste hjelmen, men ikke hodet i en velt. Takket være hjelmen har sønnen min en far uten hjerneskade.

Ditt hode, ditt valg.

Kjøpte først en billig sykkel fra Biltema.

Det er veldig enkelt, bare ikke gjøre det!

Den rimelige sykkelen ga en veldig dårlig sykkelopplevelse og sykkelen ble raskt ødelagt.

Anbefaler deg følgende:
-Få noen til å hjelpe deg med å finne riktig rammestørrelse til deg og sette opp sykkelen så du sitter bra.
-Få noen til å hjelpe deg med å finne en sykkel med kvalitetskomponenter, f.eks XT. Det vil over tid spare deg for frustrasjon, tid uten sykkel når den er på verksted og penger i reparasjoner.

Budsjett på kr 2000,- er det bare å glemme. Veiledende pris på rundt 10000 koster en ok terrengsykkel i bra kvalitet. Kan fås billigere på tilbud og brukt, men da må man vite hva man skal ha.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466960 23/02/2018 16:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Du får en grei overligger til 6k eller så, hvis du kan leve med fjorårsmodell, noe du sannsynligvis kan hvis du vurderer biltema. Det finnes også mye på finn eller på bruktmarkedet her inne. Nypris 2k er be om bråk. Å sykle uten hjelm, er et høyt og klart utsagn på at du ikke gidder å ta vare på det du har mellom ørene, implisitt at det ikke betyr stort om det smeller.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2466992 24/02/2018 00:27
S
SERLAA Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg var der du er nå pluss 10kg og ingen barn å skylde på for 3 år siden. Mitt første møte med denne herlige sykkelverdenen var på en Merida Race 900 til den nette sum av 2700,- (solgte den videre for 2500,- etter 1 år ICON_SMILE ) Den fungerte helt greit og jeg syntes den var topp. Nå 3 år etter ville jeg nok vært litt mer kritisk til den. Men som nybegynner sykkel var den topp for min del. Ikke tenk så mye på bekledning, hvis sykkel blir en stor del av livet ditt kommer det naturlig. Kjør på med joggebukse og t-skjorte hvis det er ditt ønske eller at du ikke er så keen på bruke en 1/2 månedslønn på rapha kitt.

OBS1) Hjelm burde vært påbudt
OBS2) Ber på forhånd om unnskyldning for å anbefale en race i MTB delen av forumet ICON_WINK

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: SERLAA] #2466993 24/02/2018 00:33
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: SERLAA
Mitt første møte med denne herlige sykkelverdenen var på en Merida Race 900 til den nette sum av 2700,-

Man skal være heldig for å få en Merka Race 900 for 2700 nKr. Prisen på en ny er vel 7999,-

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: lektorHaugen] #2467012 24/02/2018 09:28
S
SERLAA Offline
Medlem
Medlem
S
Nei da, det holder med svart belte i finn.no og litt tålmodighet.

Denne er hakket nyere og ser ut til å være i litt bedre stand:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110400402

Men uansett, så var det ikke meningen å reklamere for Merida Race 900, tenkte bare å foreslå at en billig sykkel (som passer) også kan gi mye sykkelglede og lærdom til bruk videre i livet.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: SERLAA] #2467049 24/02/2018 15:42
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

OK, bruktkjøp, altså. Ja, da kan man få mye for pengene. Slett ikke dumt.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2467063 24/02/2018 16:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Å sykle uten hjelm, er et høyt og klart utsagn på at du ikke gidder å ta vare på det du har mellom ørene, implisitt at det ikke betyr stort om det smeller.

Quote:
OBS1) Hjelm burde vært påbudt

Ahhh, lenge siden sist vi hadde en god hjelmtråd.

Har ikke tid til å starte en ny og dessuten har vi en god del gamle på lur.

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1980078&page=1

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1801503&page=1

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1855828&page=1

Trur disse inneholder det meste.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: lektorHaugen] #2467064 24/02/2018 16:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: lektorHaugen

OK, bruktkjøp, altså. Ja, da kan man få mye for pengene. Slett ikke dumt.

Nettopp, bare et aber her og det er at det kan være greit å ha litt peiling når man velger bruktkjøp. Så her må TS kanskje få hjelp av noen andre.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: SERLAA] #2467299 26/02/2018 07:01
gare Offline
More than words
More than words

Denne er hakket nyere og ser ut til å være i litt bedre stand:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110400402

Men uansett, så var det ikke meningen å reklamere for Merida Race 900, tenkte bare å foreslå at en billig sykkel (som passer) også kan gi mye sykkelglede og lærdom til bruk videre i livet.

Det er neppe mye galt med sykkelen som selges, men at en 54-sykkel passer utmerket til en på 190 cm ... vel, jeg kjenner at jeg er skeptisk.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: anonym] #2467365 26/02/2018 13:20
N
nessinator Offline
Medlem
Medlem
N
Sitat: anonymous
https://www.xxl.no/white-sc-comp-ff-18-hybridsykkel-herre/p/1143914_1_style

Selvfølgelig duger enn 2000 kroners sykkel fra Biltema til å begynne med, men hvor dårlig den er, oppdager du når du kjøper neste sykkel.

Har selv gått løypen med en billig billig fra biltema, så en billig fra biltema og til slutt en Carbonracer fra XXL. Etter det har det blitt en ok brukt mtb også.

Kan anbefale å styre unna sykler med dempergaffel. På så billige sykler er de kun med som ballast.

Verden har jo gått litt fremover og den hybridsykkelen jeg har linket til har faktisk hydrauliske skivebremser. Det er et stort pluss. Alternativet er mekaniske skivebremser.

Mye vettugt i dette svaret. Jeg har en White SC Lite 2015 som jeg har pendlet 6-7000 km med, veldig fornøyd med ytelse vs pris. Før det hadde jeg en billigsykkel til 1500 kr. Et hav av forskjell i sykkelglede. SC Lite er en rask hybrid, og jeg sykler ofte forbi folk med mye dyrere utstyr. Jeg skulle ønske at min ikke hadde hatt dempegaffel, men det har jo ikke de nyeste årgangene av denne sykkelen. Her har man en veldig god sykkel for den prisbevisste pendleren.

Redigert av nessinator; 26/02/2018 13:21.
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2467730 28/02/2018 11:22
W
WannabeYoung Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Takker for masse gode svar. Har vært på XXL nå. Klarte ikke bestemme meg for kjøp,men fikk prøvd et par sykler (Noe som gjorde valget fryktelig vanskelig) Har innsett at budsjettet på 2000 ikke er nok. Fikk riktignok prøve en av de billgste de hadde til ca den prisen,og som mange har sagt - virket som stor forskjell. Fikk ikke syklet noe spesiellt da,men inntrykket var noe helt annet.

Kjøpte meg hjelm da. Forhåpentligvis klarer jeg bruke den og. Sitter langt inne det å bruke hjelm på sykkel for meg. På MC er det helt naturlig,men har det fra barnealder av at hjelm var noe dritt. Husker vi kløyva våre med øks dagen vi fikk de. Naturligvis lite smart,og i dag burde fornuften være bedre,men som nevnt- sitter langt inne. Men hopper i det nå,som ny hjelmeier siden jeg var 10 år.

Ang sykler så var dette den jeg fikk best inntrykk av:

https://www.xxl.no/white-sc-lite-ff-18-hybridsykkel-herre/p/1143916_1_style

Inntrykket var at den var utrolig rask. Bremsene var en helt annen verden en den billigste med sån bremsekloss på hver side system. Den var og veldig lett,selv om den bilige faktisk var like lett (forstår ikke hvorfor,men antar det må være bremsene?)

Fikk og prøve en Elsykkel de hadde inne,og det var kjempegøy. Følte meg som en med kjempekrefter. Den koster naturligvis det dobbelte av den i linken,men kom og med skjermer og lykt som er for meg et pluss,siden jeg kommer til å kjøpe det uansett. Det var i tillegg inkludert pedaler.

Tenker jeg pr nå har mest lysst på den White Lite sykkelen,og siden dette skal brukes til primært trening,så lurer på om jeg gjør meg selv en "bjørnetjeneste" ved å kjøpe en eventuell elsykkel? Var bare at det var vanvittig morro. Rekkevidden var og imponerende. De er jo vesentlig tyngre,men har på følelsen man tar til fristelsen av å aktivere motoren selv ved minste motstand. Jeg ønsker meg jo ikke en moped (som i og for seg ville være like dyrt - i hvertfall en ny en)

Ser og flere selger rimeligere elsykler da,som f.eks Airwheel. Utrolig tøffe de fatbikene med 250w 36v motor.Meget rimelige dersom kvaliteten duger. Prøvde å søke de litt opp,men fant ingenting. Dermed litt skeptisk til kvaliteten mtp prisforskjellen fra XXL - som han som hjelpte meg mente var en RIMELIG variant. Airwheel selger sine for mange tusen rimeligere,og da med noen skikkelig rå hjul,som jeg ser meg selv kjøre mer i terreng med. Har mye godt terreng her,men aldri brukt det til særlig.

Så sitter å funderer nå. Dersom noen argumentere fra eller til mot noe av det nevnte,så er det hyggelig.

Igjen - Tusen takk for alle svarene. Det har vært mye god hjelp.

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2467733 28/02/2018 11:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tenker jeg pr nå har mest lysst på den White Lite sykkelen,og siden dette skal brukes til primært trening,så lurer på om jeg gjør meg selv en "bjørnetjeneste" ved å kjøpe en eventuell elsykkel?

Du har funnet frem til en god sykkel som du vil få mye glede av på asfalt og grus. Om du vil sykle terreng, velg en terrengsykkel ICON_SMILE

Og før el-entusiastene svarer at el-sykling er topp trening, i likhet med golf, iler jeg til: Ja, jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste dersom du velger el-sykkel.

Gjenopptok selv sykling i voksen alder på en lignende hybridsykkel som du har sett på. Aldri opplevd samme fremgang i kondisjon og styrke, kombinert med heftig vekttap, som på den sykkelen i løpet av første sesong med daglig pendling og turer. Priser meg lykkelig over at el-sykkel ikke var et alternativ da.

Det er en egen tilfredsstillelse i å kunne ta seg frem for egen motor så langt man bare måtte ønske, året rundt.

Lykke til!

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2467734 28/02/2018 11:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg ser at det er en del nedgradert utstyr på den White SC Lite'n ift. fjorårets modell (som jeg lenket til tidligere: http://whitebikes.no/sykler/17-sc-lite/ ).
Kanskje noen XXL-butikker en overligger?

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2467745 28/02/2018 11:56
perbl Offline
More than words
More than words
Kjøpte meg hjelm da. Forhåpentligvis klarer jeg bruke den og. Sitter langt inne det å bruke hjelm på sykkel for meg. På MC er det helt naturlig,men har det fra barnealder av at hjelm var noe dritt. Husker vi kløyva våre med øks dagen vi fikk de. Naturligvis lite smart,og i dag burde fornuften være bedre,men som nevnt- sitter langt inne. Men hopper i det nå,som ny hjelmeier siden jeg var 10 år.

Dette med hjelm på sykkel er et hett tema med mange dimensjoner. Når du nevner trening, tror jeg nok det er gode grunner til å bruke hjelm.

Selv mener jeg det er hensiktsmessig å vurdere hjelmbruk utfra hva slags sykling du bedriver, evner på sykkel, og hvor du skal sykle etc. Jeg bruker helhjelm om jeg sykler nedover i et heisanlegg, jeg bruker landeveishjelm om jeg skal sykle raskt og langt på vei, jeg bruker stihjelm og ryggplate om jeg sykler terreng.

Sykler jeg på sykkelveier og fortau i rolig tempo i forutsigbare omgivelser sykler jeg derimot ofte uten hjelm.

Det er ikke sånn at det å sette seg på en sykkel automatisk er så livsfarlig, og på samme vis som det meste vi gjør i hverdagen handler det om risikovurderinger. Vi gjør alle hver dag en haug av aktiviteter som en og annen uheldig stakkar vil bli alvorlig skadet eller drept av i løpet av et år, enten det handler om sykling, kjøre bil eller klatre i stiger.

Selv om mange av de som dør i bil gjør det av hodeskader, er det ikke så mange av oss som bruker hjelm der.

Vil du være ekstra trygg, bruk gjerne hjelm uansett hva slags sykling du driver med, men jeg mener det ikke er særlig grunn til å henge ut de som evt triller rolig uten som særlig uansvarlige.

Det finnes eksempler på folk som har dødd av skader på langrennski, men likevel er det kun på alpinski de fleste bruker hjelm når de er på ski.

Redigert av perbl; 28/02/2018 11:57.

Per B.
Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2467802 28/02/2018 17:58
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
For trening vil jeg helt uten videre anbefale sykkel uten elektrisk hjelpemotor! Den du lenker til, vil sikkert fungere helt strålende. Om du har lyst til å sykle sti, fungerer det også veldig godt uten elmotor! Da bør du imidlertid velge en terrengsykkel. Det behøver ikke være særlig mye dyrere enn den sykkelen du lenker til, men det vil kanskje bli til det i praksis.

Fordelen med sykkelen du lenker til, er jo at den ikke bare vil være et fint treningsredskap på asfalt og gode grusveier, men at den også vil være et fint framkomstmiddel. ICON_SMILE

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2497548 16/07/2018 14:34
W
WannabeYoung Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Hei

Endte opp med den White sykkelen som jheg har benyttet flittig helt fram til nå. Da jeg var på vei hjem i dag,så smalt det noe skikkelig fra bakhjulet. Plutselig var det full stopp.

Da jeg gikk av sykkelen så jeg til min store forskrekkelse at flere eiker er knekt,samtidig som den girskifter greia også knakk (oppe ved mutteren til bakhjulet)

Regner ikke med det er så mye garantisak på dette,og har sett flere har sagt at det ikke koster så mye å fikse hjulet (som forøvrig ser greit ut utenom de 3 knekte eikene)

Men den girskifteren,er knekt i noe som ser ut som er integrert med ramma. Ser det er 2 bittesmå tapper som stikker ut som ser ut til å holde på den delen som står igjen,men aner ikke hvordan jeg kan fjerne restene?

Kan jeg bytte til en bedre del,eller må jeg kjøpe den samme skifteren? Husker ikke navnet på den i farten

Noen med tips?

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: WannabeYoung] #2497549 16/07/2018 14:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er sikkert bare girøret som er knekt. Ta med sykkelen til et xxl-verksted så fikser de nok det kjapt og greit. Du trenger neppe skifte selve giret ICON_LAUGH

Re: Ny prisgunstig sykkel til en som ikke har peiling [Re: larsdx] #2497552 16/07/2018 15:59
W
WannabeYoung Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Sitat: larsdx
Det er sikkert bare girøret som er knekt. Ta med sykkelen til et xxl-verksted så fikser de nok det kjapt og greit. Du trenger neppe skifte selve giret ICON_LAUGH

Her hadde du helt rett. Det var girøret som var knekt,men den girgreia er bøyd til noe ugjenkjennelig opplegg pga den har blitt most inn i hjulet,så viser seg at girøret blir en tilleggs avgift istedet for den eneste avgiften.

Er det så at jeg kan velge hvilken som helst bakgir eller hva dere vil kalle det?? så lenge den matcher antall gir?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support