Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger jeg internett via fiberkabel ?

Trenger jeg internett via fiberkabel ? #2465746 16/02/2018 14:03
talliere Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har Canal Digital komplett med tv/internet i dag men Homenet skal nå bygge ut fiber i området. Har vel 100MB hastighet og er egentlig godt fornøyd med både TV og nett. 2 personer i huset med begrenset 'streaming' og litt tv på gamle måten. Kan oppgradere til 250/500 hos CD for et par hundre i mnd hvis jeg trenger mere fart.

Homenet lover (inntil...) 1 GB på sitt nett.

Kan spare noen kroner på selve tilkoblingen i tilbudsperioden men må sikkert kjøpe masse nytt stash med HD bokser osv og litt styr inne med ny kabling, kanskje også noe graving ute ?

Totalpris pr mnd blir ca det samme.

Noen som har oppgradert til fiber ?

Eller er fremtiden trådløs (5G, 6G osv) ?

Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465747 16/02/2018 14:05
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fibernett er i hvert fall noe som kan være kjøpsutløsende om boligen på et tidspunkt skal selges.

Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465794 16/02/2018 19:29
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Med kun 2 personer så har du sannsynligvis ikke noe behov for fiber.

Dersom du går for fiber, som jo har en del andre fordeler, så trenger du ikke legge opp kabler så fremst huset ditt ikke er signalfiendtlig. Dagens rutere og mesh løsninger fungerer bra. Har selv riks TV boks koblet til trådløs mesh ruter. Mesh ruter klarer 450+ mbit mellom 2 punkter i 3 etasjes hus. Men har man flere tv'er så anbefales kablet opplegg slik at kun 1 tv er på trådløst nett.

Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465795 16/02/2018 19:51
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: talliere
Har Canal Digital komplett med tv/internet i dag men Homenet skal nå bygge ut fiber i området. Har vel 100MB hastighet og er egentlig godt fornøyd med både TV og nett. 2 personer i huset med begrenset 'streaming' og litt tv på gamle måten.

Det er strengt tatt ikke behov for det, selv om fiberkameratene liker å rakke ned på coax. Dagens teknologi leverer jo langt over den hastigheten du (og de aller fleste) har bruk for.

Men, Docsis 3.1 er rett rundt hjørnet. Get har allerede lansert dette for flere borettslag i Oslo og CD er sikkert tett i hælene. Pleier å følge hverandre som skygger.
https://www.get.no/boligsammenslutning/fiberteknologi

Og når det er sagt så bygger også CD fiber, om det er så viktig for deg, kan du eventuelt høre med dem om det er aktuelt å bygge om nettet.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465819 17/02/2018 08:44
Tex Offline
Besatt
Besatt
Vi fikk fiber fra Telenor i vårt nabolag for 5-6 år siden.
De som ikke ville ha da, men siden har ombestemt seg, har i hvert fall måttet betale nokså mye for å koble seg på i ettertid.
Selv om det ikke er nødvendig med så mye kapasitet nå, tenker jeg at det er en fremtidsrettet løsning som man vil ha glede av i mange år fremover. Har aldri hørt om noen som har angret på at de fikk fiber, for å si det slik. Dønn stabilt er det også, i motsetning til hva vi hadde før. Det betyr også en del for oss.

Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465820 17/02/2018 09:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
En fiberkabel har i praksis ingen hastighetsbegrensning. Det er endepunktene av fiberkabelen som avgjør hastigheten. Med fiber inn i huset har du dermed en rask og "billig" vei inn i fremtidens båndbreddebehov uten at det må graves eller luftstrekkes for å kunne benytte fremtidens elektroniske tjenester. Du vil også slippe utgiften med elektriker for å å fiberkabel inn dit det skal i huset.

Kobber-basert internett er vel allerede på maks av hva det klarer å levere av båndbredde i tillegg til at kvaliteten har en avstandsbegrensning og blir dårligere jo lenger kabelstrekket er.

Så når du nå har muligheten til å få inn fiber ville jeg ha slått til. Det kan hende toget går og at du må betale MYE mer for å få inn fiber senere når du ikke kan være med på "spleisen" med resten av området du bor i.

Redigert av Raskall; 17/02/2018 09:12.
Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465825 17/02/2018 09:44
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
For spesielt interesserte så er det nylig vedtatt en ny ledningsforskrift. Denne vil gjøre bredbåndsutbygging langt billigere i tiden som kommer. Bredbåndsleverandørene er fornøyde, veiholderne er ikke like happy. Med den nye forskriften så er det nok større grunn til å tro at det kommer flere muligheter til påkobling, slik at argumentet om å koble seg på mtp fremtidens behov, boligverdi etc veier mindre enn tidligere https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side3/id2580310/

Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465829 17/02/2018 10:55
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Båndbredde (det leverandørene kaller "hastighet" i reklamene) er én ting, men det sier bare noe om hvor mye data du kan sende/motta per tidsenhet.
Like viktig for noen bruksområder er forsinkelse, dvs. hvor mye tid én enkelt datapakke bruker fra start til mål. Her pleier aldri leverandørene å oppgi noe tall, mens f.eks. responstid til nærmeste NIX (nasjonalt koblingspunkt for leverandører) vil være interessant.

Typisk er dette noe man merker i spill og eksternt skrivebord/fjernklientløsninger.

Jeg gikk fra ca. 40 millisekunder ned til 1 ms mot en del norske spillservere da jeg byttet fra CD coax til Lynet Fiber, veldig merkbart for den bruken.
Når jeg skal bytte bolig vil det telle mye at det går an å installere fiber der.
Nå skal det sies at en del av problemene til CD skyldtes overbelastede routingsentraler, noe de blankt avviste til tross for at jeg hadde tatt ut statistikk som viste hvordan responstiden forverret seg i det folk kom hjem fra jobb/skole, og forbedret seg ved leggetid igjen. Ved en feiltakelse lekket de imidlertid via kundeservice kopi av en intern epostdialog som bekreftet overbelastningen.

Har byttet for mange år siden og ser meg aldri tilbake til CD!

Create the problem and sell the solution
Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: DuffMcShank] #2465838 17/02/2018 13:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DuffMcShank

Jeg gikk fra ca. 40 millisekunder ned til 1 ms mot en del norske spillservere da jeg byttet fra CD coax til Lynet Fiber, veldig merkbart for den bruken.

Samme erfaring hadde jeg den gang jeg satt på fiber i Oslo. Det var en fryd. Hadde 1-2ms mot de fleste spillservere jeg brukte den gang, mange av dem i Tyskland eller lenger ned på kontinentet. Det kan jeg bare drømme om med dagens coax-løsning.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Trenger jeg internett via fiberkabel ? [Re: talliere] #2465878 17/02/2018 22:25
H
Hårball Offline
Medlem
Medlem
H
Dette hadde jeg ikke nølt med å gjort, selv om du ikke har behov nå så kan det hende du får i fremtiden, og det er ofte dyrere å koble seg på i etterkant. fiber er også noe som tar seg godt ut i boligannonser om det skulle bli aktuelt.

Moderator  support