Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kaldt i ansikt

Kaldt i ansikt #2465699 16/02/2018 08:59
E
eivindb Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Jeg har nylig begynt med vintersykling. Det går stort sett går greit, men det blir fort kaldt i panna (overgang hjelm-briller), og på nesa og kinnene. Hva bruker dere andre for å unngå å bli kald her?

Re: Kaldt i ansikt [Re: eivindb] #2465714 16/02/2018 09:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Hvilke temperaturer tenker du på? Milde minus 5 eller bitende minus 20?

Det finnes en mengde forskjellige gaitor/hals, masker og balaklavaer som kan dekke over store deler av ansiktet. F.eks. utmerkede 45NRTH sine Lung Cookie, Blowtorch eller Toasterfork.

Jeg holder forholdsvis høy intensitet og høy fart også på vinterstid - altså i retning av landeveissykling. Har eksperimentert med forskjellige løsninger gjennom årenes løp, men kommet til at jeg ikke vil ha stoff, selv med luftehull, over nese eller munn. Det skaper fukt/is i stoffet og man blir lett snørrete.

Dessuten er det viktig å få varm luft i lungene gjennom kvalitetsmaske eller -munnstykke dersom det er skikkelig kaldt, så klærne må åpne for det.

På skikkelig kalde dager bruker jeg:

- 45NRTH Stovepipe lue som er lufttett og varm, gir god beskyttelse over ørene og som går forholdsvis langt ned på pannen. Skulle gjerne hatt en skjerm på denne for snøvær, men det er likevel beste lue jeg har hatt.

- Lungplus Sport pustemunnstykke/luftvarmer. Velger dette fremfor maske fordi det 1) ikke dekker nesen (slipper snørr, kan puste fritt med nesen ved behov), 2) enkelt å ta ut og inn ved behov - jeg har det i en snøre og 3) ingen filtre som må vaskes eller byttes.

- Craft Facemapped Protector tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nesehull.

- Evt. kuldekrem dersom vi snakker om ned mot eller under 20 minus.

- Varm hals.

Du må sikkert eksperimentere en del selv før du finner en god løsning - her er det individuelle preferanser som avgjør ICON_SMILE

Re: Kaldt i ansikt [Re: Sepeda] #2465725 16/02/2018 11:30
E
eivindb Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Takk for tipsene dine.
Jeg kommer til å sykle ned mot minus 10. Maxfart 20-25 km/t.
Skal sjekke ut produktene du har linket til ICON_SMILE

Sitat: Sepeda
Velkommen på forumet!

Hvilke temperaturer tenker du på? Milde minus 5 eller bitende minus 20?

Det finnes en mengde forskjellige gaitor/hals, masker og balaklavaer som kan dekke over store deler av ansiktet. F.eks. utmerkede 45NRTH sine Lung Cookie, Blowtorch eller Toasterfork.

Jeg holder forholdsvis høy intensitet og høy fart også på vinterstid - altså i retning av landeveissykling. Har eksperimentert med forskjellige løsninger gjennom årenes løp, men kommet til at jeg ikke vil ha stoff, selv med luftehull, over nese eller munn. Det skaper fukt/is i stoffet og man blir lett snørrete.

Dessuten er det viktig å få varm luft i lungene gjennom kvalitetsmaske eller -munnstykke dersom det er skikkelig kaldt, så klærne må åpne for det.

På skikkelig kalde dager bruker jeg:

- 45NRTH Stovepipe lue som er lufttett og varm, gir god beskyttelse over ørene og som går forholdsvis langt ned på pannen. Skulle gjerne hatt en skjerm på denne for snøvær, men det er likevel beste lue jeg har hatt.

- Lungplus Sport pustemunnstykke/luftvarmer. Velger dette fremfor maske fordi det 1) ikke dekker nesen (slipper snørr, kan puste fritt med nesen ved behov), 2) enkelt å ta ut og inn ved behov - jeg har det i en snøre og 3) ingen filtre som må vaskes eller byttes.

- Craft Facemapped Protector tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nese.

- Evt. kuldekrem dersom vi snakker om ned mot eller under 20 minus.

- Varm hals.

Du må sikkert eksperimentere en del selv før du finner en god løsninger - her er det individuelle preferanser som avgjør ICON_SMILE

Re: Kaldt i ansikt [Re: eivindb] #2465767 16/02/2018 16:42
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Jeg bruker bøff; en i halsen og en brettet dobbelt under hjelmen holder til 5-7 minus og 25-30 km/t

Når det er grisekaldt bruker jeg en tykk fleece bøff i halsen og skilue - hette fra jakka kan jeg tre under hjelmen i tillegg til lua
fleece finlandshette er også kjekke saker

for meg så har hansker vært det største problemet når det nærmer seg 10-12 blå

det er herrlig å sykle om vinteren ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kaldt i ansikt [Re: eivindb] #2465780 16/02/2018 17:53
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Alpinhjelmer har noen ganger en liten skygge som gjør at vinden ikke treffer panna, og det hjelper godt. Alpinhjelm er i det hele tatt ganske bra å ha om vinteren. Ullbuff eller balaklava får plass under hjelmen, og gjør susen på de kaldeste dagene.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Kaldt i ansikt [Re: lektorHaugen] #2465823 17/02/2018 09:25
G
Geir K. Offline
Fersking
Fersking
G
Hei.
Jeg bruker balaklava event tynn ull hjelmlue i tillegg på kalde dager.
Kuldemaske med filter og hummervotter.
På beina har jeg vanlige vintersko, sykler med vanlige pedaler om vinteren.
Kuldegrensen for meg med dette oppsettet er -17 grader, da er det skoa som blir for dårlige.
God vintersykling.

2013 Merida Crossway 20
2015 Diamant Pinnacle R4
2015 Diamant Apex T4

Moderator  support