Velkommen på forumet!
Hvilke temperaturer tenker du på? Milde minus 5 eller bitende minus 20?
Det finnes en mengde forskjellige gaitor/hals, masker og balaklavaer som kan dekke over store deler av ansiktet. F.eks. utmerkede 45NRTH sine
Lung Cookie,
Blowtorch eller
Toasterfork.
Jeg holder forholdsvis høy intensitet og høy fart også på vinterstid - altså i retning av landeveissykling. Har eksperimentert med forskjellige løsninger gjennom årenes løp, men kommet til at jeg ikke vil ha stoff, selv med luftehull, over nese eller munn. Det skaper fukt/is i stoffet og man blir lett snørrete.
Dessuten er det viktig å få varm luft i lungene gjennom kvalitetsmaske eller -munnstykke dersom det er
skikkelig kaldt, så klærne må åpne for det.
På skikkelig kalde dager bruker jeg:
-
45NRTH Stovepipe lue som er lufttett og varm, gir god beskyttelse over ørene og som går forholdsvis langt ned på pannen. Skulle gjerne hatt en skjerm på denne for snøvær, men det er likevel beste lue jeg har hatt.
-
Lungplus Sport pustemunnstykke/luftvarmer. Velger dette fremfor maske fordi det 1) ikke dekker nesen (slipper snørr, kan puste fritt med nesen ved behov), 2) enkelt å ta ut og inn ved behov - jeg har det i en snøre og 3) ingen filtre som må vaskes eller byttes.
-
Craft Facemapped Protector tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nesehull.
- Evt. kuldekrem dersom vi snakker om ned mot eller under 20 minus.
- Varm hals.
Du må sikkert eksperimentere en del selv før du finner en god løsning - her er det individuelle preferanser som avgjør