Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvordan vet langrennsløpere når de er i form?

Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? #2465563 15/02/2018 11:36
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
For oss syklister er det ganske enkelt å vite hvor gode vi er, ved hjelp av wattest, fart, vekt og puls.

Men i langrenn er det mange x-faktorer, som vær og føre, og farten på en distanse varierer fra time til time. Så hvordan vet lanngrennsløpere om de er i form før de starter i en konkurranse? Følelse, hvilepuls, bruker de TrainingPeaks eller andre dataverktøy som analyserer treningsbelastning? Hadde vært moro å høre fra noen som har innsikt... ICON_SMILE

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465566 15/02/2018 11:59
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: ØyNe
For oss syklister er det ganske enkelt å vite hvor gode vi er, ved hjelp av wattest, fart, vekt og puls.

Men i langrenn er det mange x-faktorer, som vær og føre, og farten på en distanse varierer fra time til time. Så hvordan vet lanngrennsløpere om de er i form før de starter i en konkurranse? Følelse, hvilepuls, bruker de TrainingPeaks eller andre dataverktøy som analyserer treningsbelastning? Hadde vært moro å høre fra noen som har innsikt... ICON_SMILE

Samme som på sykkel, man tar tiden. Jeg bruker aldri watt for å måle om jeg er i form. Jeg tar tiden eller konkurrerer

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: olechr] #2465569 15/02/2018 12:06
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Men tiden er veldig variabel, f.eks. i -12 grader og løs nysnø mot -2 og faste, glatte spor. Konkurranse er også en upålitelig målestokk, og kommer an på hvilke motstanderne du har og hvor god form de er i ...

Tror forresten de fleste av oss som ikke er utstyrt med et usedvanlig talent trener og måler litt mer systematisk enn deg, Olechr. ICON_SMILE Det virker sånn når man ser hvor mange som bruker smartrulle, Zwift, Trainerroad og whatnot.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465570 15/02/2018 12:11
olechr Offline
More than words
More than words
Men tiden er veldig variabel, f.eks. i -12 grader og løs nysnø mot -2 og faste, glatte spor. Konkurranse er også en upålitelig målestokk, og kommer an på hvilke motstanderne du har og hvor god form de er i ...

Tror forresten de fleste av oss som ikke er utstyrt med et usedvanlig talent trener og måler litt mer systematisk enn deg, Olechr. ICON_SMILE Det virker sånn når man ser hvor mange som bruker smartrulle, Zwift, Trainerroad og whatnot.

Folk syklet fort før man fikk Zwift, watmålere etc. Er ikke slik at de som bruker dette nødvendigvis er så gode ;-) Selv om mange bruker det om dagen så er ikke det det samme som at de sykler så mye fortere i ritt.
Det er flotte verktøy for all del, men man klarer helt fint å måle form uten også. Er ikke noe lettere eller vanskeligere om man har talent eller ei. :-)

Man føler jo om man er i form eller ikke. Langrennsløpere har testløp/renn og konkurranser så er jo ikke noe problem å måle form.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465572 15/02/2018 12:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det trenger ikke være så innviklet ICON_WINK

Jeg tror kanskje mange trener smartere enn før, med wattmåler og all slags duppedingser. Det er enklere å trene på riktig intensitet, det er også enklere å oppdage om kroppen ikke lystrer. Puls gir også mange gode svar, men er kanskje ikke like tydelige som en wattmåler.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465580 15/02/2018 13:06
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hvis jeg var like god som OleChr i utgangspunktet hadde jeg kanskje kastet alle pulsklokker og smartruller og apper og dippedutter. ICON_SMILE Men det er jeg dessverre ikke. Så derfor bruker jeg moderne utstyr i treningen, slik at jeg kan trene på en måte som gjør meg raskere og bedre til å sykle. Dette gir veldig gode resultater, noe jeg ser på resultater, fart og i ritt. I tillegg synes jeg det både er gøy og motiverende og dessuten lærerikt. Det er moro å følge med på bl.a. formutviklingen min med nøyaktige målemetoder.

Spørsmål mitt var egentlig om langrennsløpere har sikre målemetoder som viser hvor fort de kan gå til en hver tid, UTEN å gå renn...

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465583 15/02/2018 13:12
olechr Offline
More than words
More than words
Hvis jeg var like god som OleChr i utgangspunktet hadde jeg kanskje kastet alle pulsklokker og smartruller og apper og dippedutter. ICON_SMILE Men det er jeg dessverre ikke. Så derfor bruker jeg moderne utstyr i treningen, slik at jeg kan trene på en måte som gjør meg raskere og bedre til å sykle. Dette gir veldig gode resultater, noe jeg ser på resultater, fart og i ritt. I tillegg synes jeg det både er gøy og motiverende og dessuten lærerikt. Det er moro å følge med på bl.a. formutviklingen min med nøyaktige målemetoder.

Spørsmål mitt var egentlig om langrennsløpere har sikre målemetoder som viser hvor fort de kan gå til en hver tid, UTEN å gå renn...

Ja stoppeklokke, o2 test, testløp/renn, gå intervaller sammen med andre. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: olechr] #2465589 15/02/2018 13:29
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: olechr

Ja stoppeklokke, o2 test, testløp/renn, gå intervaller sammen med andre. :-)

Av disse er det kun én metode som er objektiv, nemlig O2-test. Alle de andre er unøyaktige og avhengig av forhold og andre menneskers form.

Er O2-test den eneste målemetoden langrennsløpere bruker for å måle form?

Noe av bakgrunnen for at jeg spør:
Finnes det en målemetode som kunne ha fortalt Heidi Weng og Ingvild Østberg at de var i dårlig form før de stilte opp i OL?

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465593 15/02/2018 13:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel, nå er det jo sånn at man kan bruke "nøyaktige målemetoder" som f.eks TSS og trainingpeaks. MEN, og det er et stort men. Folk er forskjellig, noen kan øke ukentlig TSS med mer enn andre, formtopp kommer på TSB 0 for noen, mens andre må opp på TSB +20 etter en taper. Også ved bruk av disse metodene må man altså bruke følelse, ritt og andre tester for å se om man virkelig ER i form. Selv om PMC i trainingpeaks sier "Nå er du jaggu i god form", så kan det gå rævva på ritt. Jeg brukte mange forsøk på taper/formtopping før jeg fant ut hva og hvordan PMC skulle se ut, og det kunne jeg gjort like godt uten trainingpeaks og grafene der. Men ja, det var lærerikt å holde på med.

Vo2maks i seg selv sier ikke så mye om hvor fort en utøver kan løpe/gå/sykle, utnyttelsesgrad og anaerob styrke, psyke osv spiller også inn.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465599 15/02/2018 13:52
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Skimølla til OLT gir vel en god indikator på form.

Weng og Østberg har kjørt ca samme opplegg som ifjor. Merkelig nok så ser resultatene også ut til å være relativt like.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: olechr] #2465602 15/02/2018 13:58
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Samme som på sykkel, man tar tiden. Jeg bruker aldri watt for å måle om jeg er i form. Jeg tar tiden eller konkurrerer

det der er ikke så lett som noen vil ha det til

godt føre og dårlig form gir jo samme tidene som dårlig føre og god form....

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: Flamini] #2465603 15/02/2018 14:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini

det der er ikke så lett som noen vil ha det til

godt føre og dårlig form gir jo samme tidene som dårlig føre og god form....

Når du går sammen med andre merker man om man er i form. Det er nok ikke så veldig vanskelig. Man trener jo på det man tror funker så ser man i konkurranser om man er i form. Noen er jo også best når det gjelder og motsatt.

Redigert av olechr; 15/02/2018 14:01.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: bjerkseth] #2465604 15/02/2018 14:03
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: bjerkseth
Skimølla til OLT gir vel en god indikator på form.

Weng og Østberg har kjørt ca samme opplegg som ifjor. Merkelig nok så ser resultatene også ut til å være relativt like.

Ja, skimølle ser ut som en pålitelig målemetode.
Ellers kan det se ut som at toppresultat både i TdSki og OL samme sesong er et litt for hårete mål.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465621 15/02/2018 16:21
sveinaa Offline
More than words
More than words

Kroppen er jo ikke en maskin. Tar man seg en løpetur eller skitur så har man jo følelse, puls, tid og ev. fart. Trener man sammen med andre så ser man jo veldig fort hvor man står. Pulsfall kan gi en indikasjon. Man kan og overvåke hvilepuls om morgenen over tid for å se hvordan kroppen reagerer på trening/sykdom/annen belastning. Trenger man en effektmåler for å vite om man er i form på sykkel så bør man kanskje trene en periode uten for å lære å kjenne kroppen sin litt.

En langrennsløper vil jo og med bakgrunn erfaring fra tidligere og den treningen han/hun har lagt ned samt hvilken oppkjøringen som er valgt til konkurransen ha en viss følelse på form (Treningsdagbok.).

Om du mener å toppe formen så trenger man heller ikke masse fremmedord som kommer fra TP/Strava/TR eller lignende for å få til det...

For de aller fleste som ikke lever av å trene så er det uansett en stor ukjent X, og det er hvilken belastning livet ellers tilfører totalbelastningen og den får man ikke bort med en effektmåler.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465622 15/02/2018 16:30
sveinaa Offline
More than words
More than words

Av disse er det kun én metode som er objektiv, nemlig O2-test. Alle de andre er unøyaktige og avhengig av forhold og andre menneskers form.

Er O2-test den eneste målemetoden langrennsløpere bruker for å måle form?

Noe av bakgrunnen for at jeg spør:
Finnes det en målemetode som kunne ha fortalt Heidi Weng og Ingvild Østberg at de var i dårlig form før de stilte opp i OL?

Det går også an å måle laktat. Bruker man feks mølle, laktat, tid og puls vil man få sammenlignbare og ganske objektive målinger.

Du gjør det veldig komplisert.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465632 15/02/2018 17:46
svegar Offline
Besatt
Besatt
Tror verdien av å måle formen er litt overvurdert. For at en måling skal ha noe verdi så må jo målingen være grunnlag for å ta beslutninger. Hva skal du evt gjøre hvis testresultatet rett før OL ikke er som du håpet på? O2-opptaket var 84 og ikke 86 som du håpet på. Hva gjør du sammenliknet med om du målte 87?

sv

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465635 15/02/2018 18:16
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Tror det er ganske likt. Vi bruker sykkelrulle/wattmåler, de bruker skimølle. Tester kan være alt fra sprint, vo2 maks til FTP. Man vet man er i form, når forumet her mener at verdiene er for høye..

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: svegar] #2465637 15/02/2018 18:59
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: svegar
Tror verdien av å måle formen er litt overvurdert. For at en måling skal ha noe verdi så må jo målingen være grunnlag for å ta beslutninger. Hva skal du evt gjøre hvis testresultatet rett før OL ikke er som du håpet på? O2-opptaket var 84 og ikke 86 som du håpet på. Hva gjør du sammenliknet med om du målte 87?

sv

Northug måtte vel dokumentere form på rulleskimølle tidligere i sesongen med tanke på et uttak til wc, så det er jo i stor grad et grunnlag for en "viktig" beslutning.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: svegar] #2465641 15/02/2018 19:22
olechr Offline
More than words
More than words

sv

Helt enig. Testing kan i mange tilfeller gjøre at man blir usikker. Så det kan i en del forhold gjøre at det psykiske får seg en smell.

Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: olechr] #2465645 15/02/2018 19:49
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

sv

Helt enig. Testing kan i mange tilfeller gjøre at man blir usikker. Så det kan i en del forhold gjøre at det psykiske får seg en smell.

Helt uenig. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli usikker av å få tørre fakta på bordet. På meg virker det motsatt, f.eks. får et godt testresultat får meg til å senke skuldrene foran et ritt, dårlige tall gjør at man kan senke forventningene. Når jeg ser på rittresultatene mine og holder dem opp mot treningsloggen på Strava og TrainingPeaks, trer sammenhengen mellom trening over tid og resultater. Hvis man gidder, kan man lære veldig mye av dette som man kan bruke fremover for å justere treningen. Rett før OL er det kanskje for sent å gjøre noe hvis O2-opptaket er for lavt, men jeg tror at TSS- eller Fatigue-kurven i ukene/månedene før vil gi ganske mange hint om hvilken vei det går.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465675 16/02/2018 05:57
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Man hører jo støtt og stadig om løpere som har fått PR på tester/trening uten at de presterer bedre enn fjoråret av den grunn. Så som flere sier at Rekord på trening betyr ikke at man er i form.
Men å ta rekorder på trening gir jo selvfølgelig selvtillit, så å ha objektive tall er jo bra!, men jeg tenker meg at når du nærmer deg potensialet ditt og disse talla ikke øker mer enn maks 1% fra ett år til neste så har det vel ikke like mye å si lenger.
Jeg har siste 12 mnd økt 1 w/kg, så selv på min dårligste dag bør jeg jo prestere bedre på ritt enn i fjor og det er jo bra, men jeg ser jo ikke ut fra tidene om jeg er i form, det blir på følelsen.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465702 16/02/2018 09:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Helt uenig. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli usikker av å få tørre fakta på bordet.

Det kan være ganske nervepirrende å ha vært senket ned i tung trening lenge og derfor ha dårlige testresultater, for så å slippe opp og fortsatt ha dårlige testresultater. Det er god tid til å tenke negative tanker mens man ligger på sofaen og trener helt latterlig lite og NM/VM/OL/klubbmesterskapet stadig kommer enda mer faretruende nær.

Det gjelder nok mest for de som trener mye, og ikke minst periodiserer mer, enn normalt ambisiøse mosjonister.

Men da mener jeg for for en situasjon av typen der en utøver skal kjenne om de er i form akkurat nå en uke før NM. Da er det lite justeringer å gjøre, man lever med den treningen som er gjort enten det holder eller ikke.

Testing har generelt stor nytte sommer som vinter, dersom den blir gjort tilstrekkelig systematisk og blir analysert. Trenere kan bruke det til mer enn utøvere, både der og da og ikke minst for analyse og justering til neste sesong eller opplading til neste hovedmål.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465713 16/02/2018 09:49
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Å være i form som langrennsløper henger minst like mye på det tekniske som det fysiske. Små forskjeller i hvor effektivt man går påvirker både framdrift og framdrift per energiforbruk. Føret spiller også inn, ettersom de fysiske og tekniske kravene på raskt føre er svært forskjellig fra løst eller tregt føre. På grunn av mange variable spiller også dagsform ofte mye inn, ettersom det påvirker evnen til å 'kontrollere og optimalisere' de ulike variablene. Så vår erfaring viser at sammenheng mellom fysiske tester og resultat ikke er spesielt entydig. Følelsen er nok den viktigste kontrollparameteren, men dessverre får man oftest fasisten først man er noen kilometer ut i rennet.
Det kommer nå diverse måleinnretninger ala wattmåler på sykkel. Så vil tiden vise hvor mye dette tilfører. Mitt tips vil være at det kan være nyttige treningsverktøy, men neppe nok til reell formmåling. Det er nok mange løpere som er egentlig er i superform (målt i VO2, terskel, løp, mølle ++) nede i Korea som allikevel presterer langt under potensialet - av ulike årsaker.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: Mortens] #2465718 16/02/2018 09:59
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Mortens
Man hører jo støtt og stadig om løpere som har fått PR på tester/trening uten at de presterer bedre enn fjoråret av den grunn. Så som flere sier at Rekord på trening betyr ikke at man er i form.
Men å ta rekorder på trening gir jo selvfølgelig selvtillit, så å ha objektive tall er jo bra!, men jeg tenker meg at når du nærmer deg potensialet ditt og disse talla ikke øker mer enn maks 1% fra ett år til neste så har det vel ikke like mye å si lenger.
Jeg har siste 12 mnd økt 1 w/kg, så selv på min dårligste dag bør jeg jo prestere bedre på ritt enn i fjor og det er jo bra, men jeg ser jo ikke ut fra tidene om jeg er i form, det blir på følelsen.

Å sette rekorder på trening er bra, men det er noe som heter:
Best når det gjelder.
Å prestere under press, mentalt klare å hente ut det lille ekstra og legge riktig strategi under konkurransen betyr mye i tillegg til form.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: sls] #2465736 16/02/2018 13:00
ØyNe Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: sls
Å være i form som langrennsløper henger minst like mye på det tekniske som det fysiske. Små forskjeller i hvor effektivt man går påvirker både framdrift og framdrift per energiforbruk. Føret spiller også inn, ettersom de fysiske og tekniske kravene på raskt føre er svært forskjellig fra løst eller tregt føre. På grunn av mange variable spiller også dagsform ofte mye inn, ettersom det påvirker evnen til å 'kontrollere og optimalisere' de ulike variablene. Så vår erfaring viser at sammenheng mellom fysiske tester og resultat ikke er spesielt entydig. Følelsen er nok den viktigste kontrollparameteren, men dessverre får man oftest fasisten først man er noen kilometer ut i rennet.
Det kommer nå diverse måleinnretninger ala wattmåler på sykkel. Så vil tiden vise hvor mye dette tilfører. Mitt tips vil være at det kan være nyttige treningsverktøy, men neppe nok til reell formmåling. Det er nok mange løpere som er egentlig er i superform (målt i VO2, terskel, løp, mølle ++) nede i Korea som allikevel presterer langt under potensialet - av ulike årsaker.

Interessant!
Det er veldig forskjellig fra f.eks. Chris Froome som sitter og stirrer på wattmåleren og vet at så lenge han tråkker 4xx watt i klatringene, så er det ingen som slår ham.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465740 16/02/2018 13:15
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: John_Harald] #2465743 16/02/2018 13:40
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S

Det er vel strengt tatt ikke riktig. Slik trener Sundby. Det betyr ikke at han kommer i form av det. Hadde han truffet god gammel storform i dag så hadde han neppe blitt nr 4. Han sa selv han gikk et bra løp, men så snart han får sett løpet selv i etterkant, så vil han se at han ikke løser det teknisk optimalt i flere partier. Virket kort fortalt for kokt til å trøkke bra mot underlaget

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: sls] #2465749 16/02/2018 14:06
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er vel strengt tatt ikke riktig. Slik trener Sundby. Det betyr ikke at han kommer i form av det. Hadde han truffet god gammel storform i dag så hadde han neppe blitt nr 4. Han sa selv han gikk et bra løp, men så snart han får sett løpet selv i etterkant, så vil han se at han ikke løser det teknisk optimalt i flere partier. Virket kort fortalt for kokt til å trøkke bra mot underlaget

Den klassiske "Johaug tabben" før hun lærte seg å ikke stresse, men heller fokusere på arbeidsoppgaver og teknikk? Vil for mye, kanskje

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: sls] #2465758 16/02/2018 15:20
sveinaa Offline
More than words
More than words

Man kan analysere og analysere, men det er ikke lett å snu det mentale. Sundby sliter i mesterskap og jeg vil si det er en bortforklaring å peke på noe annet. Jeg tror han løser det dårlig teknisk fordi det blir for mye annet i hodet.

Re: Hvordan vet langrennsløpere når de er i form? [Re: ØyNe] #2465763 16/02/2018 16:05
olechr Offline
More than words
More than words

sv

Helt uenig. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli usikker av å få tørre fakta på bordet. På meg virker det motsatt, f.eks. får et godt testresultat får meg til å senke skuldrene foran et ritt, dårlige tall gjør at man kan senke forventningene. Når jeg ser på rittresultatene mine og holder dem opp mot treningsloggen på Strava og TrainingPeaks, trer sammenhengen mellom trening over tid og resultater. Hvis man gidder, kan man lære veldig mye av dette som man kan bruke fremover for å justere treningen. Rett før OL er det kanskje for sent å gjøre noe hvis O2-opptaket er for lavt, men jeg tror at TSS- eller Fatigue-kurven i ukene/månedene før vil gi ganske mange hint om hvilken vei det går.

Du kan gjerne være uenig, men for en del så er det slik :-) Har vært på tur med folk som har vært knekt før rittet fordi watten var dårlig på siste trening.

Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support