Lite informasjon hos XXL og sykkelen er ikke lagt ut på Whites hjemmeside, så vanskelig å si så mye.
Ingen geometriske data er oppgitt, men umiddelbart ser det ut som meget avslappet geometri, med høy front/langt styrerør, slakke vinkler og forholdsvis lange kjedestag og akselavstand. Altså vekt på komfort og stabilitet, med oppreist sittestilling. Minner i så måte om Gekkos nye
GRVL-serie.
Rammen på bilder ser stor ut, men det oppgis at den er tilgjengelig kun i 52, 54 og 56.
Apex 1x11 med kassett 10-42 og 40 eller 42 (?) på krank er en god løsning for bruken sykkelen er bygget for. Det oppgis at det er 2x11, men ut fra oppgitt gruppesett og bilde, må det være feil. Hydrauliske bremser er topp.
Ikke oppgitt om det er tradisjonelle hurtigkoblinger (QR) eller gjennomgående akslinger (thru axle). Håper på gjennomgående, men frykter at det kan være tradisjonelle hurtigkoblinger i rammen. Det fungerer i så fall helt greit, men er en noe foreldet løsning, Jeg ville ikke hatt noe annet enn gjennomgående akslinger i gaffelen på en sykkel med skiver - det er sikrere - og jeg antar at denne har nettopp det.
Felgene er så vidt jeg vet ikke egnet for slangeløst oppsett (?). Solide felger på det som sikkert er et solid hjulsett med en vekt rundt 2 kg, tipper jeg. De ellers utmerkede Schwalbe G-One kommer her i den rimelige Performance-versjonen, som ikke er egnet for slangeløst oppsett.
Ikke senkede kjedestag, noe som indikerer at sykkelen ikke er egnet for å sette på 650b/27,5"-hjul med bredere dekk.
Ikke oppgitt om den har fester for skjermer eller bagasjebærere eller evt. ekstra fester for flaskeholdere.
Om du er interessert i sykkelen, ville jeg spurt XXL om akslinger, fester og evt. felger/hjulsett.
Dette er sikkert en sykkel som kan være en topp turkamerat, men det ser ikke ut til at den når opp til f.eks. Gavias Terra-serie og mange andre grus/eventyrsykler hva gjelder moderne løsninger og allsidighet.
Umiddelbart fremstår den ikke som et naturlig valg for landeveissyklister som vil ha spenstige grusturer, men kanskje heller for dem som er vant med å sykle grus på halvdemper og som gjerne vil prøve bukkestyre.