Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvilken snøfreser

Hvilken snøfreser #2464889 11/02/2018 21:05
E
eirikbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Forbausende nok ingen snøfresertråd å finne her, selv i disse snødager.
Har sett meg lei på å skuffe manuelt. Har kommet frem til at en 2-trinns freser i mellomklassen er tingen. Kunne tenkt meg en som var så kompakt som mulig. Ser at f.eks. Ariens 28 Deluxe har gjort det bra i test, men det er jo et ganske stort dråk. Må da finnes noe mer kompakt som freser bra (nok)?
Tips og erfaringer mottas gjerne!

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464894 11/02/2018 21:35
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Har skamkjørt den minste "ordentlige" fresen til Biltema i 4 vintre nå. Ganske overrasket over hva den har tålt av juling. Skal ha meg beltefres, men det er mest for å kunne frese meg ned i flere lag, hjulfresen graver seg bare ned når det er 1-2 meter snø.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464896 11/02/2018 21:58
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Etter diverse båter og motorsport-motorer har jeg fått en iboende skepsis til motorer med lavt slagvolum. Og en sinnsyk beundring for den gjennomsnittlige bilmotoren som durer og går hundretusener av kilometer så sant man skifter olje en sjelden gang i blant.

Min skepsis mot snøfresere er i grunn at 360 dager i året trenger man den ikke, og de 5 dagene i året man trenger den, kommer jeg til å bruke mer tid på å slite med motor som ikke starter, enn tiden det ville tatt meg å måke manuelt.

Og når du må bite i eplet i Januar, og innse at den motoren starter ikke uten en tur til "doktoren", så mistenker jeg doktoren sier: "Jada, bare lever den du, vi skal få den fiksa til midten av April sånn ca. Du skjønner, det er høysesong for snøfreser-reperasjoner akkurat nå, så kapasiteten vår er sprengt" ICON_WINK

Jeg tar sikkert feil, snøfresere er sikkert fantastiske redskaper som aldri går i stykker, og som sparer eierne sine fra mye slit og frustrasjon. Det er sikkert heller ikke irriterende med de 2m² de tar opp i garasjen de 360 dagene i året man ikke trenger den heller.

Men skepsisen min vedvarer, så jeg betaler for snømåking (som også byr på sine frustrasjoner), og velger å tro at dette i sum er både billigere og mindre frustrerende enn å eie en snøfreser.

Øystein Sunde kunne sikkert oppsummert min tro på snøfresere på en fabelaktig måte ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464908 11/02/2018 22:58
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Pleier å fikse "småmotorer som ikke virker" for videre bruk rundt vegga her hjemme. 9 av 10 ganger er det forgasseren jeg renser / justerer på "vraka" fra finn. For min egen del går det sport i å få slikt igang igjen. Heller det enn gaming. Anbefalingen min er uansett freser du kjøper å skaffe ekstra forgasser slik at du bare kan bytte hele greia dersom du ikke er vant til å fikse forgassere. I tillegg til brytebolter og ekstra tennplugg da.
Med ekstra forgasser får man frest med minst mulig skruing, når det er behov. Alternativet er å levere inn til årlig service FØR sesongen.
Fresern jeg har nå er 25 år og funker greit. Men har mått gå over forgasseren 2 ggr i løpet av de tre åra siden jeg tok over "problemet".
Nå er det en stiga, men Toro, ariens og ikke minst Honda, er vel det jeg ville sett på, dersom jeg skulle kjøpt.
Spesielle behov som "er nødt til å kaste over garasjen" el. kan man jo tenke på men all snø er forskjellig.
Vviz har et poeng med plass og drass. "Garantert" at neste vinter blir snøfattig, og at fresen mest står i veien.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464910 11/02/2018 23:12
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Hehe uten å ha hatt snøfreser, så høres forgasser-teorien plausibel ut. Er ihvertfall kilden til 90% av problemer jeg har hatt på lunefulle gokart-motorer.

Men igjen tilbake til ett av mine poeng. Hvis du må skifte forgasseren, hvor mange m² snø hadde du rukket å fjerne med snøskuffe på den tida? Spesielt "vanlige" folk, som ikke ofte skifter en forgasser?

Mange har nok behov for å bruke snøfreser pga størrelse på oppkjørsel osv. Men av de jeg kjenner (og baserer min skepsis på), så er ofte gårdsplassen så små, at de trolig kunne måkt den ganske mange ganger på den tida de realistisk sett ville brukt på å skifte en forgasser ICON_SMILE

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464913 12/02/2018 06:06
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Joa. Men typisk svikter forgasseren etter X sesonger pga lagring i trekvart år.
Og så kan man jo ikke underslå den barnslige moroa man har av å frese igjennom dyp snø..

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464916 12/02/2018 07:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den minste hondafresen kaster snøen langt f..og er lydløs i forhold til biltema/changpang/tecomsehmotor osv. Industristandard vs hobby på motor og kvalitet er visst forklaringa.
Honda eller yamaha/yanmar, da trenger du ikke stor fres.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464922 12/02/2018 07:40
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Da jeg kom hjem fra fjellet i går kveld var det frem med freseren.
Da jeg stod opp i morges var det igjen på tide å starte freseren.

Jeg fikk for en håndfull år siden en Ariens 8hk av en bekjent som ikke fikk start på den. Helt riktig som skrevet ovenfor, forgasserproblematikk. Dette er enkel (gammel) teknologi. Skru i småbiter, rense, blåse etc. Skru sammen igjen. Youtube er din venn når den skal justeres igjen.

Ett godt råd hva gjelder sesongbrukte motorer, enten det er motorsager, gressklippere etc. eller snøfresere; Alkylatbensin. Koster litt mer, men setter ikke igjen avleiringer i forgasseren (dysene) når den står og tørker.

Ville (kunne) ikke vært foruten fres i år. Selv i Oslo.
(Freseren oppbevares om sommeren der båten står om vinteren)

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2464999 12/02/2018 11:53
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Ariens som sannsynligvis er 15 år eller mer. Null vedlikehold ut over bytte av reimer. Elstart på den måten at man koble skøyteledning til den. Den starter så og si umiddelbart hver gang. Står lagret utendørs under tak i all slags vær. Måtte bytte drivreimene nå nettopp samt stramme vaieren som snur på "dysa". That's it. Bruker alkylatbensin som nevnt over her.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465004 12/02/2018 12:19
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Har en Honda beltefres på hytta i Trysil som er ihvertfall 6 år. Den starter uten problemer, selv etter å ha stått å 20 blå og i vinter har den fått kjørt seg ekstra. Presser du den inn i snøen så nekter den å gi seg. Bare drar på uansett om det er slaps eller hard skare. Kaster snøen langt over til naboen.
I sameiet kjøpte de en billigsak fra jula. Marginalt bedre enn å måke for hånd. Presser man den så hyler den og roper som om den ble drept. Kaster snøen 2-3m. Ørten drag i snora og pump for å få den igang.

Så her gjelder også at man får hva man betaler for. Ligger masse gode freser på Finn som er noen år gamle og ville gått for en der.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465157 13/02/2018 09:06
E
eirikbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Virker som det står mellom Honda og Ariens.
Har mulighet til å kjøpe naboens Ariens som har hjul, men tror nok at jeg vil ha belter. Hjuldrevne fresere har en tendens til å tippe oppover, til forskjell fra beltedrevne som holder seg nede (?). Måker også en stripe i hagen til bakporten, så belter er kanskje tingen der også.
Eneste minuset er at freseren sikkert kommer til å oppta mye plass 360 dager i året...

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465265 13/02/2018 18:37
P
PeterLynn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Beltefresere er veldig treige da.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465293 13/02/2018 21:50
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Har hatt den minste Hondaen (HS622) i noen år nå og har vært veldig fornøyd med den. Kaster langt og er utrolig lettstartet. Har aldri skrudd noe på den, kun skiftet olje. Den tar det meste av snø opp til kanten på inntaket, bortsett fra harde brøytekanter der den blir for lett, og veldig fuktig snø. Har hjul og ikke belter. Hjul gjør fresen rask å manøvrere siden du bare kan dra den bakover uten å sette den i revers.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465315 14/02/2018 07:16
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det funnet opp en innretning med motor der man kan ha gressklipper og snøfreser koblet på forran etter behov?
Skulle gjøre vei i vellinga om man hadde en 8-10HK gressklipper sommerstid?

Edit: http://www.idspares.co.uk/sg_userfiles/CC56.pdf
Dersom man har plass OG stor plen.

Redigert av Knirkekne; 14/02/2018 07:22.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvilken snøfreser [Re: Knirkekne] #2465320 14/02/2018 07:46
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Knirkekne
Er det funnet opp en innretning med motor der man kan ha gressklipper og snøfreser koblet på forran etter behov?
Skulle gjøre vei i vellinga om man hadde en 8-10HK gressklipper sommerstid?

Edit: http://www.idspares.co.uk/sg_userfiles/CC56.pdf
Dersom man har plass OG stor plen.

Hvorfor nøye seg med to bruksområder:
https://www.felleskjopet.no/maskin/kompaktlaster-og-redskap/?page=5

Re: Hvilken snøfreser [Re: Knirkekne] #2465331 14/02/2018 08:33
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K

Re: Hvilken snøfreser [Re: Kanondal] #2465333 14/02/2018 08:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hoho! Den snøfresen så jo ut som den kasta MINST 3 meter ICON_LAUGH Funker nok greit på paddeflatt asfaltert/støpt underlag, hvis det ikke har kjørt biler der.

Re: Hvilken snøfreser [Re: Hoaas] #2465356 14/02/2018 10:01
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Hoaas
Hoho! Den snøfresen så jo ut som den kasta MINST 3 meter ICON_LAUGH Funker nok greit på paddeflatt asfaltert/støpt underlag, hvis det ikke har kjørt biler der.
Litt til det TS spør om; Jeg har en tilårskommen Ariens som starter og går og fungerer. Da det på eldre fresere (ofte) er dårlig presisjon i avstanden mellom utkasteren og huset har jeg vært nødt til å montere egenmekket '' impeller kit '' for å få freseren til å kaste lenger.
Hvis jeg skulle kjøpt freser nå hadde jeg vektlagt kastlengden tungt.

Re: Hvilken snøfreser [Re: Kanondal] #2465366 14/02/2018 10:16
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kanondal
Sitat: Hoaas
Litt til det TS spør om; Jeg har en tilårskommen Ariens som starter og går og fungerer. Da det på eldre fresere (ofte) er dårlig presisjon i avstanden mellom utkasteren og huset har jeg vært nødt til å montere egenmekket '' impeller kit '' for å få freseren til å kaste lenger.
Hvis jeg skulle kjøpt freser nå hadde jeg vektlagt kastlengden tungt.

Jau, kjent fenomen på "billigfreser" akkurat det du beskriver. Og mange har løst det ved å montere egenmekka gummi impeller kit.
Har hatt noen billigfreser de siste årene, bl.a en 8hk Canadiana. Bråkte noe jævlig. Forskjellen fra de rimeligere til f.eks Honda, er at honda øker hastigheten på impelleren/utkasteren jo mer du mater inn, slik at den ikke kveles eller taper turtall. Noe man ofte opplever ved store snøfall og rimeligere freser, må lirke seg framover for at den ikke skal jobbe grisetungt. I tillegg er støynivået noe helt annet. Med Honda får jeg i allefall kastet snøen bort fra gårdsplassen, med de andre har jeg måtte frese snøen flere ganger fordi de ikke har klart å kaste langt nok.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465417 14/02/2018 14:06
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
....og DER var nesten all webbreklame rettet mot meg om snøfresere.
På tide å stikke innom getinspired.no og søke på treningsklær til fruen igjen. Da blir reklamen mer inspirerende etterpå.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465509 15/02/2018 07:50
J
JørgenS Offline
Medlem
Medlem
J
http://www.ariens.no/snofresere/2-trinns/ariens-professional-st-28-dle.html

Jeg og min far har den gamle modellen av denne. Lurer på om de kan være en 5-6 år gamle nå. Kanonbra fres. Jeg ser ikke poenget med noe dyrere fres for min del. Honda til 40.000 er sikkert enda litt bedre da
De som sier de trenger beltefres er ofte de som har brukt dårlig hjulfres før. Eventuelt at de bor på plasser hvor det snør veldig mye. Naboen har en honda til tilsvarende pris. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt igjen

Redigert av JørgenS; 15/02/2018 08:04.
Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465617 15/02/2018 15:39
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
jeg hadde toro freser. funka knall. ingen problem med verken bløt eller hard snø (knotra naboen med en honda som streika vær gang det ble fuktig snø, men skylder kanskje litt og på piloten av fresen ICON_TONGUE ) men .. solgte fresen. la i 3000 kr og kjøpte meg en MF35 (traktor med skjær) og brøyte tia har gått ned ifra 50 min til ca 10 min. og den kan brukes til langt mere enn kun brøyting ICON_LAUGH

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Hvilken snøfreser [Re: ] #2465708 16/02/2018 09:32
E
eirikbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: anonymous

Min erfaringe er at hjul er best (ikke belter), mye lettere å skifte retning og ikke minst dra tilbake (reversen blir ofte for treg). Beltefresere blir for statiske, det vil si lite egnet til «egeninnsats», danse med freser er best med hjul.

Men hvordan blir hjul når det skrår?
Har prøvd naboens freser mellom garasjen og huset som er en mindre bakke. Hjulene ville ikke ta tak og freseren bare tippet bakover. Vet ikke om kjetting hadde gjort det bedre? Har også et smalt parti mellom garasjen og en skråning hvor en freser akkurat kan gå inn, men det fordrer at freseren ikke sklir.
Tenker belter fordi jeg antar den vil komme fram opp til huset og kan brukes over plenen rundt bak huset og opp en liten skråning til hageporten. Men hvis hjul klarer samme nytten med kjetting ville det vært både enklere å få tak i en freser og mer økonomisk.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465732 16/02/2018 12:11
J
JørgenS Offline
Medlem
Medlem
J
Når min far og Jeg kjøpte like Ariens 28 pro var vi meget skeptisk til at de ikke ble levert med kjetting. Vi hadde før disse fresene en veldig gammel Ariens. Erfaringen med denne var at vi trengte kjettinger.
Han som solgte oss fresene sa at vi trengte ikke kjetting på de nye. Dette trodde vi lite på, og sa vi ville få kjettinger med på kjøpet hvis vi ikke var fornøyd. Det var greit sa han.
Vi har aldri hentet disse kjettingene. Fresene kommer helt merkelig godt frem med hjul uten kjetting. Dette autorurnsystemet/diff lock til Ariens fungerer veldig bra.
Vi har begge ganske bratte bakker, og min skrår litt alle veier på et parti.

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2465877 17/02/2018 22:22
H
Hårball Offline
Medlem
Medlem
H
Kjøp deg atv med snøskjær så slipper du knuste ruter som følge av steinkast og samtidig får vist at du har størst penis i gata.

Re: Hvilken snøfreser [Re: ] #2466345 20/02/2018 15:42
befe Offline
Veteran
Veteran
Honda!!!
Sier nå jeg. Har 622 med belte. Har som regel å tømme den for bensin etter hver sesong (gjelder alle fresere) og den starter på første drag påfølgende høst. Honda har motorsykkel-kløtsj (lameller). Itteno reim-opplegg her som slites og må justeres eller repareres.

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: Hvilken snøfreser [Re: befe] #2466417 20/02/2018 21:49
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Ser ut til å funke greit å tilsette stabilisator ("fuel stabilizer") på tanken før man setter den bort for vinteren – slik det står i bruksanvisninga for vår Toro 728 OE. Den har ihvertfall overlevd 4 somre med drivstoff på tanken, og det har aldri vært vanskelig å få (el-)start på den.

Når det gjelder kastelengden så er det for oss oftere et problem at den kaster for langt enn for kort. Det blir mye "fintuning" av retning og høyde på utkasteren for å ikke treffe biler eller vinduer hos naboene, så da er det kjekt å kunne fjernstyre utkasteren...

Skulle av og til ønske at fresen var større/bredere så det hadde gått kjappere å ta hele oppkjørsla (nå tar det 20–30 min). Til gjengjeld tar den litt mindre plass i garasjen om sommeren.

Mtp. hjulene så synes jeg sjelden det er noe problem å få godt nok grep, og det er kun hvis jeg prøver å ta en svær haug med is e.l. at den begynner å tippe bakover. Det har jeg imidlertid ikke behov for å gjøre særlig ofte, og det går alltids greit å komme gjennom med litt innsats. Med belter ville det trolig gått enklere, men da hadde jeg vel også brukt lenger tid på vanlig brøyting.

(vi freser ca 150 kvm, men en sjelden gang betydelig mindre hvis traktorsjåføren tilfeldigvis har husket å dra innom oss)

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2467149 25/02/2018 11:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har kommet til den dype innsikten at Øystein Sunde på et eller annet nivå har analysert de fleste tekniske problemstillingene som dukker opp på forumet.

Snøfreser'n

Re: Hvilken snøfreser [Re: eirikbk] #2467446 27/02/2018 07:04
E
eirikbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Da er snøfreser i hus. Ble en Honda 655 på belter. Koster, men de er jo kjent for å være solide og driftssikre og kaster snøen langt. Synes belter er bra, kommer meg fram der jeg ville. Går ikke noe tregere enn testvinneren fra Ariens på hjul som jeg tidligere har prøvd.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå