Siden drømmedekkene mine foreløpig ikke finnes spør jeg om tips til dekk til 29'ern min. Drømmedekkene er for øvrig Schwalbe Magic Mary, Hans Dampf og Rock Razor i 2,5" bredde, evt Maxxis DHF i 29x2.5 WT (DHR 2,4 WT er til info smalere enn Schwalbe 2,35, og jeg har et sett liggende).
Det er god klaring for 2.6" dekk på i35 felg i bakramma, tror 2.8" også går, jeg er uansett ute etter grove stidekk i 29+ light segmentet.
Nobby Nic 2,6" er god grus, og jeg har et sett i Trailstar, men de er litt for tynne til KOM-forsøk i nedkjøringer.
Tips til dekk jeg bør se på mens jeg venter på Schwalbe og Maxxis? Helst ikke mye over kiloen pr dekk.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: 29x2.5-2.8 dekk, jeg er diskriminert!
[Re: Ripen]
#246420708/02/201808:57
DHF 2.5 foran og Aggressor bak er et godt tips, jeg har ikke prøvd Aggressor i 2.5...ennå :-D
Jeg kjørte 2.3 Aggressor i fjor, knapt under kiloen... overaskende bra grep oppover også, men ruller betydelig bedre enn DHF. Kjører vanlig 2.5 DHF, et fantastisk dekk, for meg og min kjøring.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#246425308/02/201811:55
Kjører Specialized Butcher/Purgatory Grid i 2.6. Ikke de bredeste 2.6, men ihvertfall 2.5. Solide, ikke for tunge, triller ok, og etter min mening en morsom kombo å sykle på. Slaughter skal komme i 2.6 (2.8?) også. Hillbilly liker jeg ikke, funker nok best i land hvor det alltid er tørr sand.
Dekk er jo personlig, jeg har aldri fått helt smaken på Maxxis, de har for stive sidevegger etter min smak, og tilsvarende grove dekk fra Schwalbe syntes jeg trillet elendig den gangen jeg prøvde (pacestar).
DHF 2.5 foran og Aggressor bak er et godt tips, jeg har ikke prøvd Aggressor i 2.5...ennå :-D
Jeg kjørte 2.3 Aggressor i fjor, knapt under kiloen... overaskende bra grep oppover også, men ruller betydelig bedre enn DHF. Kjører vanlig 2.5 DHF, et fantastisk dekk, for meg og min kjøring.
DHF kommer ikke i 2.5 WT til 29, når det kommer skal jeg ha et.
Poenget er at jeg er ute etter noe som er større enn Schwalbe 2.35, jeg er en sucker for volum. Maxxis er knallgode dekk, men ikke særlig generøse mtp volum og bredde, i alle fall ikke til 29" hjul.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#246438309/02/201808:20
2.6" er veldig fine dekk på 29" hjul med brede felger.
Godt volum og grep uten at de nødvendigvis blir kjempetunge eller "dvaske" som større dekk kan bli. De oppleves fortsatt som presise og raske, men gir den ekstra lille tryggheten og evnen til å rulle bedre og mykere over røtter og steiner.
Specialized 2.6 dekkene er absolutt oppe til vurdering. Har testa Butcher/Ground Control i 2.3 og de opplevdes som raske og gode dekk. Hillbilly ser også interessant ut, Slaughter det samme.
NN med Apex sidevegger bør vel også prøves, men sideveggene har jeg egentlig ikke vært så plaga med, det er i rullebanen jeg har punktert, mellom knastene.
Roy
Poenget er at jeg er ute etter noe som er større enn Schwalbe 2.35, jeg er en sucker for volum. Maxxis er knallgode dekk, men ikke særlig generøse mtp volum og bredde, i alle fall ikke til 29" hjul.
De kommer i 2018. DHF, Shorty, HRII kommer i 2.5 WT
De kommer i 2018. DHF, Shorty, HRII kommer i 2.5 WT
Maxxgrip? Skal det värd del for kun vått føre? Eller kjører du med maxxgrip til vanlig?
Kjører med Addix Soft til vanlig, og noe Speedgrip innimellom. Blir ikke MaxxTerra glatt når det er glatt føre?
Kjører stort sett kun med MaxxTerra. Jeg synes selv Maxxgrip blir såpass seigt at det kun vurderes til ritt som Nesbyen/hafjell. Med andre ord skal være ganske så rett ned på vått for å bruke det. Ganske sikker på at det er nærmere Ultra Soft enn soft gummien til Schwalbe.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#246498312/02/201811:17
Da har jeg misforstått gummiblandingene litt, trodde MaxxTerra var mer som Pacestar/Speedgrip.
Men ok, da tror jeg jeg prøver å få ta i et Minion DHF, og et Aggressor til bakhjulet.
Du trår ikke feil der, men jeg ville hatt et dekk med litt mer mønster i reserve, for bakhjulet. Blir det vått/gjørmete kan Aggressor blir lite knastete. Selv om jeg kjørte det i hele høst med hell her i Trøndelag, god gummi, fine sideknaster, kanskje litt lite mønster på midten om det blir glatt/gjørmete/gress.
#246517513/02/201809:42
Aggresor er sjukt bra på glatte Svaberg i forhold til hvor godt det ruller. I gjørme så kan det pakke seg litt. Det i 2,5 trur jeg blir veldig bra dekk bak.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#246522213/02/201813:18
Aggresor er sjukt bra på glatte Svaberg i forhold til hvor godt det ruller. I gjørme så kan det pakke seg litt. Det i 2,5 trur jeg blir veldig bra dekk bak.
Høres bra ut.
Roy
[Re: olechr]
#246522613/02/201813:39
Jepp, enig, jeg er generelt veldig positivt overrasket over dekket. Og som du sier, det ruller rimelig bra i forhold til type DHF/HR2. Flott bakdekk.
[Re: RazeFaze]
#246682122/02/201822:39
Monterte 29er Minions i dag, nærmere bestemt DHF 2.5WT og DHR II 2.4WT- EXO MaxxTerra- på i30 felger. DHF måler 2.5" (25psi) på knastene, mens DHR II måler tilsvarende 2.35" (22psi) Ser ganske lubne ut. Synd det blir lenge til første barmarkstur!
Redigert av ameiza; 23/02/201804:53.
[Re: ameiza]
#246683423/02/201807:46
Monterte 29er Minions i dag, nærmere bestemt DHF 2.5WT og DHR II 2.4WT- EXO MaxxTerra- på i30 felger. DHF måler 2.5" (25psi) på knastene, mens DHR II måler tilsvarende 2.35" (22psi) Ser ganske lubne ut. Synd det blir lenge til første barmarkstur!
Da er de vel marginalt bredere på i35 felger. Til sammenligning er Schwalbe MM og HD 61mm, altså 2,4" på mine i35.
Satte på NN 2,6" bak i går for å sjekke klaring og det er trygt og godt, skal ikke bli noe subb eller trøbbel i gjørme der, tror også 2,8" går veldig fint. NN 2,6" måler 68mm på i35. Det hadde vært interessant å prøve 2,8" også til de dagene hvor man vil kjøre traktor, i alle fall foran, men da begynner utvalget å bli tynt.
Har et sett Minion DHF og Aggressor 2.5 WT i bestilling, har trua på de.
Roy