|
|
Livet er best i byen!
|
Re: Livet er best i byen!
[Re: Hoaas]
08/02/2018 12:25
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
50 ulike organiserte idretter? Finnes det så mye forskjellige idretter i det hele tatt?  Jeg har følgende maks 10min gåtur hjemmefra (østkanten av Oslo): 1. MARKA 2. Badminton 3. Cricket 4. Forball 5. Håndball 6. Innebandy 7. Sjakk 8. Tennis 9. Orientering 10. Capoeria 11. Foreskjellige typer dansekurs 12. Svømmekurs 13. Yoga 14. Judo 15. Mudo 16. Treningssenter Og sikkert noe annet jeg ikke vet om. Å fiske frem 34 aktiviteter til innenfor Oslo er nok ikke vanskelig.
|
[Re: Lundby89]
08/02/2018 12:40
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sier man 20 minutter med bil finner man tilsvarende antall aktiviteter i de fleste byer.
|
|
|
[Re: tais]
08/02/2018 12:45
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Tex]
08/02/2018 13:22
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det organiserte Ludo-miljøet i Norge er såpass kompetitivt og hardcore at det nok utgår som alternativ for de fleste
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
08/02/2018 14:02
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Du tenker på fullkontakt-ludo. Det finnes organisert amatør-ludo også.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
08/02/2018 14:15
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Du tenker på fullkontakt-ludo. Det finnes organisert amatør-ludo også. Prøvde meg en periode, men etter en opprivende krangel om tårnbygging, som endte i drapstrussler, turte jeg ikke mer.
|
|
|
08/02/2018 14:16
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha, det må være det beste avsporingen på lenge 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
08/02/2018 20:24
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Opera Symfoniorkester Seriøst teater Musicals Jazz Popkonserter Hvordan er det med dette i alta? 
|
|
|
[Re: sun flyer]
08/02/2018 20:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Opera Symfoniorkester Seriøst teater Musicals Jazz Popkonserter Hvordan er det med dette i alta? Takk gud for at vi ikke har opera  men det kommer jo en og annen tulling/bass/heltebaryton opp for å jodle noen mørke toner i ny og ne Ellers er kulturlivet vanvittig bra til at vi er en by på godt og vel 20000 innbyggere. Utenom teater, har vi alt det andre. Mer enn nok av festivaler også, pop, metal, rock og what not. For de som har tid til slikt.
Redigert av Hoaas; 08/02/2018 21:01.
|
|
|
09/02/2018 07:40
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Opera Symfoniorkester Seriøst teater Musicals Jazz Popkonserter Hvordan er det med dette i alta? Takk gud for at vi ikke har opera  men det kommer jo en og annen tulling/bass/heltebaryton opp for å jodle noen mørke toner i ny og ne Ellers er kulturlivet vanvittig bra til at vi er en by på godt og vel 20000 innbyggere. Utenom teater, har vi alt det andre. Mer enn nok av festivaler også, pop, metal, rock og what not. For de som har tid til slikt. Men hva har dere i Alta vi ikke har på Østlandet utover midnattsol-kikking, nordlys-glaning, reinsdyr-sledekjøring, fisking-og-faktisk-få-mye-stor-fisk" og mygg-klasking ? Det må jo virke ekstremt eksotisk for en asiat som aldri har vært alene, kanskje unntatt på do, med all den naturen :-) Poenget er vel ikke å kopiere bylivet men å motbevise at livet er best i byen
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
09/02/2018 08:04
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Opera Symfoniorkester Seriøst teater Musicals Jazz Popkonserter Hvordan er det med dette i alta? Takk gud for at vi ikke har opera  men det kommer jo en og annen tulling/bass/heltebaryton opp for å jodle noen mørke toner i ny og ne Ellers er kulturlivet vanvittig bra til at vi er en by på godt og vel 20000 innbyggere. Utenom teater, har vi alt det andre. Mer enn nok av festivaler også, pop, metal, rock og what not. For de som har tid til slikt. Men hva har dere i Alta vi ikke har på Østlandet utover midnattsol-kikking, nordlys-glaning, reinsdyr-sledekjøring, fisking-og-faktisk-få-mye-stor-fisk" og mygg-klasking ? Det må jo virke ekstremt eksotisk for en asiat som aldri har vært alene, kanskje unntatt på do, med all den naturen :-) Poenget er vel ikke å kopiere bylivet men å motbevise at livet er best i byen Igjen, dette avsporer jo til en diskusjon om Alta mot Oslo. For å svare på spørsmålet ditt, så er det vel gjerne det at vi har et temmelig OK byliv, kulturliv og tilbud til store og små (uten at det nødvendigvis er i nærheten av Oslos), samtidig som tilgangen til rå og så godt som urørt natur er utenfor dørstokken. En skog (marka) med kiosker, opparbeidede grusveier og vann med utsatt fisk er liksom ikke det samme. For en som meg, i pose og sekk altså. Angående undersøkelsen, så bor også jeg utenfor bykjernen, og med små barn, hunder og et aktivt friluftsliv, så kunne det aldri falle meg inn å bo i kjernen slik ting er nå. Lite til ingen trafikk så barna kan leke fritt uten at vi trenger å bekymre oss, tomta vår grenser til vernet furuskog, vi kjører hund fra døra, sykler på sledespor til preppa fatbikeløyper fra døra, kan sykle til jobb uten å måtte sykle på en eneste bilvei, og natterstid er det så stille at du kan høre sengemidden spise på huden din. Folk er heldigvis forskjellig, slik at det bosetter seg folk de fleste steder. Sterk urbanisering er ikke bare bra. Men om folk er ulykkelige der de bor, så er det jo bare å flytte?
|
|
|
09/02/2018 09:19
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har nesten bodd i Oslo, fulgt etter ei frøken bosatt på Tøyen.
Fint i Oslo, alltid noe å finne på og moderatt prisnivå for å spise hverdagsmat ute hvis man ikke er fryktelig kresen. Kort vei for å reise videre ut i verden og uansett hva så har man et stort utvalg.
Men jeg hadde aldri sendt min 4 år gamle datter ut alene for å lufte hunden i Oslo. Jeg hadde låst bilen og boligen vår hadde sikkert vært på størrelse med det arealet vi nå har til stue/kjøkken (86m2).
|
|
|
09/02/2018 09:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Igjen, dette avsporer jo til en diskusjon om Alta mot Oslo. For å svare på spørsmålet ditt, så er det vel gjerne det at vi har et temmelig OK byliv, kulturliv og tilbud til store og små (uten at det nødvendigvis er i nærheten av Oslos), samtidig som tilgangen til rå og så godt som urørt natur er utenfor dørstokken. En skog (marka) med kiosker, opparbeidede grusveier og vann med utsatt fisk er liksom ikke det samme. Egentlig er det ikke snakk om Alta vs. Oslo, men Alta/Finnmark vs. resten av landet. Her er det jo Alta som skiller seg ut. Så det er selvsagt helt usammenliknbart. Men det er veldig mange grunner til at de færreste vil bosette seg i Alta - det er mye greiere å bli værende der hvis man er oppvokst der eller i nærheten, tross alt. Jobb, venner og familie er jo det som styrer mest hvor de fleste bosetter seg. Og jobbmessig blir det da fort store byer på de fleste, da det er grense for hvor mange som kan jobbe med å utføre tjenester for hverandre subsidiert av de stakkarene som bor i by.
|
|
|
09/02/2018 09:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det er helt klart styrt mye av hvor man er oppvokst og hvor man har venner og familie. Nå har jeg venner og familie spredt over hele landet, og fruen er fra Hønefoss, så hvem vet, plutselig blir det østlending av meg også. Det jeg sikta til med kommentaren min var at de som bodde i utkanten av Oslo var mindre lykkelig enn de som bodde i kjernen, og da er det vel ikke akkurat hvor man har vokst opp, familie og venner som er like avgjørende.
Kan du utdype hva du mener med den siste biten av den siste setninga di?
|
|
|
[Re: Syklist1]
09/02/2018 09:44
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har nesten bodd i Oslo, fulgt etter ei frøken bosatt på Tøyen.
Fint i Oslo, alltid noe å finne på og moderatt prisnivå for å spise hverdagsmat ute hvis man ikke er fryktelig kresen. Kort vei for å reise videre ut i verden og uansett hva så har man et stort utvalg.
Men jeg hadde aldri sendt min 4 år gamle datter ut alene for å lufte hunden i Oslo. Jeg hadde låst bilen og boligen vår hadde sikkert vært på størrelse med det arealet vi nå har til stue/kjøkken (86m2). Jeg låste både bilen og huset når jeg bodde i Kristiansund.
|
|
|
09/02/2018 09:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg bor landlig på Frei (Kristiansund kommune)
|
|
|
09/02/2018 09:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Kan du utdype hva du mener med den siste biten av den siste setninga di?
Det er ganske store distriktsoverføringer av ulike slag i Norge, da vi ønsker å opprettholde distriktene. Nedlagt industri og færre bønder har jo ført til at det mange steder ikke er allverdens jobber. Dette gjelder selvsagt ikke alle steder, fiske har fått vekst og oppdrettsnæringen spesielt (selv om det i hovedsak gir noen få rike som får utnytte naturressurser svært billig, men det er en annen sak). Uansett, det er ganske opplagt av vi hadde hatt større distriktsdød også i Norge, hvis ikke politikken var å betale for å opprettholde distriktene. Jobbmarkedet er ganske smalt i distriktene. Og igjen, jeg tenker ikke på Alta. Alta er en ganske stor by i norsk målestokk, og hovedsete i et fylke.
Redigert av anonym22; 09/02/2018 09:54.
|
|
|
09/02/2018 09:52
|
anonym
Besatt
|
Besatt
I Alta har de Ishotell og Norges tøffeste sykkelritt. Offroad 700... Det har de ikke i Oslo.
|
|
|
09/02/2018 09:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg synes studiene som er utgangspunktet for tråden er interessante og tankevekkende. Norge ble sent urbanisert og skepsisen mot byer stikker dypt, også forestillingen om at sosiale relasjoner i byer er upersonlige og overfladiske. Samtidig er min erfaring at det er få land i verden der byene og distriktene har så mye til felles som i Norge. De smelter i høy grad sammen, både kulturelt, økonomisk og geografisk. Etter å ha bodd i storbyer i 10 års tid, var hjemkomsten til vesle Oslo en velsignelse: Her har vi både by og land, det urbane og rurale med hver sine fordeler, helt tett på. Det er ikke mange minuttene som skal til for å bevege oss fra tettbygd strøk til tilnærmet urørt natur og små tettsteder. Selv har jeg tatt det helt ut - bor i landets hovedstad, men har likevel bare én butikk i mils omkrets. Slikt går bare an i Norge 
|
|
|
09/02/2018 10:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu har jag läst länken i första inlägget... och jag tycker att forskaren verkar rätt biased. Utgångspunkten verkar vara att by är bäst. Det verkar ju också som ett det bara handlar om det sociala livet.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/02/2018 11:04
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Nu har jag läst länken i första inlägget... och jag tycker att forskaren verkar rätt biased. Utgångspunkten verkar vara att by är bäst. Det verkar ju också som ett det bara handlar om det sociala livet. Eeh, ja? Studiene heter tross alt: - Built environment and social well-being: How does urban form affect social life and personal relationships?
- Is compact city livable? The impact of compact versus sprawled
neighbourhoods on neighbourhood satisfaction. Forskeren uttaler seg ikke om annet enn det han har studert. Han sier ikke noe sted at "by er best".
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
09/02/2018 11:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu heter tråden "Livet er best i byen" och artikeln har överskriften "Derfor er byfolk lykkeligst"
Inget av det trenger ju vara sant för att det sociala livet är bäst.
Han kanske inte säger det explisit men det verkar iallafall vara den vinklingen i artikeln på forskning.no. Det handlar ju om hur saker och ting beskrivs, vilka intervjuer som citeras och sånt. De välger att skriva om hon som trivs bäst i byen istället för 20 minuter fra trikken vid skogen istället för de som trivs bättre vid skogen istället för i byen.
|
|
|
[Re: anonym]
09/02/2018 11:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så alle hyttene rundt omkring i landet er det lokale folk som fyller de, eller er det folk fra byene som fyller de? Hvilken vei går køkjøringen? Inn eller ut av byene?
Ja - jeg vet at en del folk i Oslo drar på hytta, men hvis du tenker i stedet for å føle, forstår også du at på langt nær alle eier en fritidsbolig og av dem som gjøre det, drar de færreste bort hver helg. Trenger man å måtte støtte seg på forsking hele tiden?
Nei - men når du påstår at antall mennesker i sentrum av de store byene reduseres drastisk i helgene, så må du være i stand til å underbygge den påstanden. Trondheim, der jeg bor, er på ingen måte "nesten tom" i helgene - verken i forstedene eller i sentrum, så i så måte er påstanden din ganske oppsiktsvekkende. Og oppsiktsvekkende påstander krever oppsiktsvekkende bra bevis for å være verd en dritt. Tenke selv er det overvurdert eller undervurdert?
Hvis resonnementene henger på greip og er underbygget av fakta, er det helt fint å tenke selv. Å presenterer følelser og ukvalifiserte gjetninger kamuflert som tenking - som her, er i allefall sterkt overvurder. Utsagnet ditt om at byene er nærmest folketomme er verken nyttig, interessant eller relevant dersom virkeligheten er det motsatte.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
09/02/2018 13:52
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Så alle hyttene rundt omkring i landet er det lokale folk som fyller de, eller er det folk fra byene som fyller de? Hvilken vei går køkjøringen? Inn eller ut av byene?
Ja - jeg vet at en del folk i Oslo drar på hytta, men hvis du tenker i stedet for å føle, forstår også du at på langt nær alle eier en fritidsbolig og av dem som gjøre det, drar de færreste bort hver helg. Trenger man å måtte støtte seg på forsking hele tiden?
Nei - men når du påstår at antall mennesker i sentrum av de store byene reduseres drastisk i helgene, så må du være i stand til å underbygge den påstanden. Trondheim, der jeg bor, er på ingen måte "nesten tom" i helgene - verken i forstedene eller i sentrum, så i så måte er påstanden din ganske oppsiktsvekkende. Og oppsiktsvekkende påstander krever oppsiktsvekkende bra bevis for å være verd en dritt. Tenke selv er det overvurdert eller undervurdert?
Hvis resonnementene henger på greip og er underbygget av fakta, er det helt fint å tenke selv. Å presenterer følelser og ukvalifiserte gjetninger kamuflert som tenking - som her, er i allefall sterkt overvurder. Utsagnet ditt om at byene er nærmest folketomme er verken nyttig, interessant eller relevant dersom virkeligheten er det motsatte. Har underbygget mine påstander med enkle empiriske eksempler.
|
|
|
09/02/2018 15:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har underbygget mine påstander med enkle empiriske eksempler.
Hvor finner jeg disse?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/02/2018 17:46
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor finner jeg disse? https://www.youtube.com/watch?v=Cbh2cIeyv_Uhttps://www.youtube.com/watch?v=Cbh2cIeyv_UIkke kvantitativ forskning i linkene akkurat men kanskje man kan kalle det "Autoetnografisk metode" for slik å gi det mer tyngde Sommerene på 80 og 90 (og ganske sikkert 60 og 70 tallet som Nilsen synger om) var ganske slække i Oslo. Med lite mas på generelt stressa steder som Bygdøy, nevnte Katten i teksten og for ikke å snakke om Gressholmen, Langøya mfl. På løkka skjedde det "ingenting" Folk og Røvere låta som er lenka til gir et godt bilde av hvordan stemningen var på løkka i Juli (skal være sagt at man måtte ganske langt ut på 2000 tallet før det skjedde noe der overhode Var vel bare Sult, Dattera til Hagen og oss nede på Delicatessen som hadde åpna i 99 og som senere skulle gi Gentrifiseringen av bydelen) I marka 100 m nord for Sognsvann er det fremdeles "ingen" i Juli. I byen endret det seg utover 2000 tallet og selv om jeg ikke bor på Løkka lengre men flytta solid på bygda (og begynner å bli lei og er på vei til mer sentrale strøk btw) så har ting endret seg selv om sikkert finner noen roligere strøk i litt mer bortgjemte kroker av byen. Folk søker jo til byene i mye større grad og legger til at alt var jo bedre før når man begynner å dra på åra.
Redigert av sanouka; 09/02/2018 17:48.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
09/02/2018 17:50
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Hvor finner jeg disse? I mine innlegg i denne tråd.
|
|
|
09/02/2018 18:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det er så bra i byen, da er det jo rart de enorme folkeforflytningene som skjer hver helg ut av byen. For ikke å snakke om langhelger og ferier. Da er jo byene nesten tomme.
Jag tror nog att vi har lite olika förståelse för ord som "enorme" och "nesten tomme". Ja, må erkjenne att varken marka eller sentrum verkade vara nesten tomma förra lördagen når jag var i både. Det som antagligen stemmer är att det i helger och ferier är fler som drar ifra byarna än som drar ditt med undantag av en del "ferie byer".
|
|
|
[Re: fredriks]
09/02/2018 18:41
|
Lundby89
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nu har jag läst länken i första inlägget... och jag tycker att forskaren verkar rätt biased. Utgångspunkten verkar vara att by är bäst. Det verkar ju också som ett det bara handlar om det sociala livet. Jeg reagerte også på dette, men det er hovedsakelig overskriften som er feil sammenliknet med forskningen. Altså til og med forskning.no har "klikketitler". Forskeren drar ikke de samme konklusjonene. Som jeg har nevnt, distriktene er ikke engang representert i undersøkelsen. Det er gjort enkelte stikkprøver litt lengre fra Oslo, men jeg tror dette var Lysaker, Nittedal, Ås etc., altså fortsatt relativt nært Karl Johan sammenliknet med Finnmark.
|
|
|
09/02/2018 18:55
|
KristianJ
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bor i Alta og har bodd i Trondheim, Tromsø, Grimstad, Oslo og Kongsberg. Jeg må si jeg savner alle plassene. Så for min del er livet best alle andre plasser enn hvor jeg bor  ikke ta det helt bokstavelig.
|
|
|
|
|