Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Livet er best i byen!

Re: Livet er best i byen! [Re: anonym22] #2464103 07/02/2018 13:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Bra du tok oppp fredriks.
Hoaas: Hvis aktiviteten krever bilkjøring fra hjemmet, så er det juks.

Så alle i Oslo kan gå ut av døra med ski på beina, er det det du sier? Eller teller ikke trikk/t-bane som transport?

Nei jeg vet ikke hvordan det har blitt til Alta vs Oslo diskusjon, men det var heller ikke poenget mitt. Poenget er som du sier, det er mange andre steder i Norge som har et like godt tilbud til folk som Oslo, også nærhet til tilbudene. Vi styrte vel av ved den misforståelsen tidlig i tråden.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Livet er best i byen! [Re: Hoaas] #2464104 07/02/2018 13:43
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hoaas
Sitat: fredriks
Men hur kan det bli en jämförelse mellan finmark och oslo? I oslo kan man ju nå en massa skilöyper utan att sitta i bilen några timmar.

Hvis man vill ha fjell och/eller gå på topturer, se djupa fjordar så finns det ju självklart bättre alternativ än oslo men hvis man vill gå langrenn i preparerade löyper relativt nära hjemmet så är det nog ikke mycket som slår oslo och jag tvivlar på att alta ens är i närheten.

Det eneste jeg vet, er at jeg brukte ganske lang tid på å bevege meg fra Oslo sentrum til Holmenkollen når jeg skulle gå NM på ski. Det snakkes stadig om at det er "nærhet til alt" i Oslo. Jeg synes bare ting tar lengere tid der..spesielt om man skal forflytte seg fra et sted til et annet.

25-ish minutter med t-banen, som går hvert 15. min. Hvor lang tid tar det fra Bossekop til skiløypene i Kaiskuru med offentlig transport, og hvor ofte går den?

- Stefan
Re: Livet er best i byen! [Re: Hoaas] #2464105 07/02/2018 13:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
[Det eneste jeg vet, er at jeg brukte ganske lang tid på å bevege meg fra Oslo sentrum til Holmenkollen når jeg skulle gå NM på ski.

Tror ikke folk brukte noe kortere tid i årets NM på Gåsbu.

Vent litt, det er jo Hamar, nok en by.

Anonym5
Re: Livet er best i byen! [Re: Hoaas] #2464106 07/02/2018 13:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Transport är väl ett av problemen med att bo i större byer men kollektivt kan fungera (och tror det fungerar bra till holmenkollen) och man kan ju också bo nära marka i oslo hvis man vill det.

Re: Livet er best i byen! [Re: Hoaas] #2464107 07/02/2018 13:46
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Men hur kan det bli en jämförelse mellan finmark och oslo? I oslo kan man ju nå en massa skilöyper utan att sitta i bilen några timmar.

Hvis man vill ha fjell och/eller gå på topturer, se djupa fjordar så finns det ju självklart bättre alternativ än oslo men hvis man vill gå langrenn i preparerade löyper relativt nära hjemmet så är det nog ikke mycket som slår oslo och jag tvivlar på att alta ens är i närheten.

Det eneste jeg vet, er at jeg brukte ganske lang tid på å bevege meg fra Oslo sentrum til Holmenkollen når jeg skulle gå NM på ski. Det snakkes stadig om at det er "nærhet til alt" i Oslo. Jeg synes bare ting tar lengere tid der..spesielt om man skal forflytte seg fra et sted til et annet.

Oslo sentrum til Holmenkollen er det tregeste som er kollektivt i Oslo. Men jeg hadde tenkt til å skrive det tidligere, men så ble jo min første post lest helt motsatt enn tenkt, så da tok vi et sidespor. En av hovedgrunnene til å ikke bo i Oslo, er jo at man der gjerne bruker lang tid enten til jobb eller til marka. Mens man på mindre steder kan ha begge deler nærme. Selv sykler jeg til jobb på 30 min. og til Marka på 5 min., og siden jobbsykling er trening og hverdagslykke for meg, funker det bra.

Re: Livet er best i byen! [Re: Stefan77] #2464108 07/02/2018 13:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stefan77

25-ish minutter med t-banen, som går hvert 15. min. Hvor lang tid tar det fra Bossekop til skiløypene i Kaiskuru med offentlig transport, og hvor ofte går den?

Hva i alle dager skal jeg i kaiskuru? Det går skiløype fra Bossekop. Sentralt i Alta tør jeg faktisk driste meg til å si at ingen har mer enn 5min reisetid med bil til en skiløype (med belysning), de fleste kortere eller gangavstand.

Redigert av Hoaas; 07/02/2018 13:51.

Re: Livet er best i byen! [Re: fredriks] #2464109 07/02/2018 13:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Transport är väl ett av problemen med att bo i större byer men kollektivt kan fungera (och tror det fungerar bra till holmenkollen) och man kan ju också bo nära marka i oslo hvis man vill det.

Kollektivt fungerer ikke så raskt til Holmenkollen. T-banen dit går stort sett over bakken og akkurat denne linja kalles tradisjonelt trikk, selv om det er T-bane. Så T-banen fra Jernbanetorget til Holmenkollen tar 26 min. Legg på 11 min. til 37 min. for å komme til Frognerseteren som er mer naturlig utgangspunkt for en skitur.

Re: Livet er best i byen! [Re: Hoaas] #2464110 07/02/2018 13:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Bra du tok oppp fredriks.
Hoaas: Hvis aktiviteten krever bilkjøring fra hjemmet, så er det juks.

Så alle i Oslo kan gå ut av døra med ski på beina, er det det du sier? Eller teller ikke trikk/t-bane som transport?

Nei jeg vet ikke hvordan det har blitt til Alta vs Oslo diskusjon, men det var heller ikke poenget mitt. Poenget er som du sier, det er mange andre steder i Norge som har et like godt tilbud til folk som Oslo, også nærhet til tilbudene. Vi styrte vel av ved den misforståelsen tidlig i tråden.

Svært mange i Oslo kommer seg til Marka med 1-10 minutters gange. For være en hovedstad og en by av en viss størrelse, så er dette ganske knall. Jeg finner det nærmest besynderlig at ikke alle ser disse opplagte kvalitene med Oslo. Pga. jobb og ev. andre tilbud andre kan være interessert i, som gjør at man velger seg Oslo, må man nok finne seg i ganske lang vei til utmark i andre byer i andre land.

Redigert av anonym22; 07/02/2018 13:57.
Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464111 07/02/2018 14:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Å kunne ta denne veien til jobb oppsummerer mye av kvaliteten med Trondheim for meg.

https://www.youtube.com/watch?v=nC7CWDMUzKk&t=82s

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464113 07/02/2018 14:12
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Artikkelens overskrift "Derfor er byfolk lykkeligst" er ganske misvisende. "Forskere har gjennomført spørreundersøkelser i 45 ulike nabolag i Oslo-regionen, både i og utenfor byen". Utenfor byen i denne sammenhengen er ikke bygda, men stor-Oslo. Det vil si at man har funnet resultater som viser at folk som bor i bydeler som Grunerløkka, Sentrum, St. Hanshaugen er mer fornøyd med sitt sosiale liv og nærtilbud av tjenester, kultur etc. enn Ullern, Bjerke og Stovner. Da igjen mener jeg kanskje at det like gjerne viser at sosiale mennesker flytter sentrumsnært.

Sitat artikkel «Det var veldig fint der jeg bodde tidligere, med naturen tett innpå, og jeg kunne plukke blåbær til dessert hvis jeg ville. Men jeg var så langt unna alt og alle, selv om det var bare 20 minutter fra t-banen». Personlig kunne jeg uttalt akkurat det samme, med en liten vri. «Det var veldig fint der jeg bodde tidligere, med kafeen og operaen tett innpå.. Men jeg var så langt unna marka, selv om det var bare 20 minutter fra t-banen».

Er det 20 minutter fra døra di til sentrum av Oslo med kollektiv transport, bor du i mitt hode fortsatt i byen, ikke på bygda...

Altså, forskningen er ikke basert på et representativt utlagt av befolkningen, heller et representativt utvalg av Oslos befolkning.

Re: Livet er best i byen! [Re: GeirK] #2464136 07/02/2018 16:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK
Å kunne ta denne veien til jobb oppsummerer mye av kvaliteten med Trondheim for meg.

https://www.youtube.com/watch?v=nC7CWDMUzKk&t=82s

Fint, gjemmer du fatbiken et sted til neste dag eller var det en rundtur?

Jeg bor på Østlandet og kan gå hele veien på ski til jobben og ta en omvei på flere mil om jeg har lyst, og sannsynligvis uten å møte en kjeft (er jo ingen som går på ski til jobben). 10 meter til løypa og 20-25 meter fra løypa til jobben.

Om man er like heldig som oss trur jeg har lite å gjøre med hvor man bor i landet.

Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464137 07/02/2018 16:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Lundby89

Er det 20 minutter fra døra di til sentrum av Oslo med kollektiv transport, bor du i mitt hode fortsatt i byen, ikke på bygda...

Er vel kun toget som klarer å få deg ut av byen på under 20 minutter, og da må du sannsynligvis forbi Lillehammer, ikke bygda det heller.

Re: Livet er best i byen! [Re: GeirK] #2464139 07/02/2018 16:30
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: anonymous
For ikke å snakke om langhelger og ferier. Da er jo byene nesten tomme.

Hvilken statistikk støtter du deg på her?

Empirisk.

Re: Livet er best i byen! [Re: anonym22] #2464178 07/02/2018 21:36
chalshus Offline
More than words
More than words

Kollektivt fungerer ikke så raskt til Holmenkollen. T-banen dit går stort sett over bakken og akkurat denne linja kalles tradisjonelt trikk, selv om det er T-bane.

Vi som kommer fra vestkanten (uten å være spydig nå) kaller T-banen for trikk. Iallefall da jeg vokste opp.

Re: Livet er best i byen! [Re: chalshus] #2464179 07/02/2018 21:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: chalshus

Kollektivt fungerer ikke så raskt til Holmenkollen. T-banen dit går stort sett over bakken og akkurat denne linja kalles tradisjonelt trikk, selv om det er T-bane.

Vi som kommer fra vestkanten (uten å være spydig nå) kaller T-banen for trikk. Iallefall da jeg vokste opp.

Jeg vet.

Re: Livet er best i byen! [Re: anonym] #2464180 07/02/2018 21:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Empirisk.

Anekdotisk med andre ord. Utsagnet ditt er da helt irrelevant for diskusjonen og ikke et argument for noe som helst.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464183 07/02/2018 22:23
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Selv om jeg bor på landet så er jeg tilbøyelig til å være enig med tanke på valgmuligheter.

Men med små barn så er plass i og rundt huset såpass viktig at litt landlig er en vinner. Kunne ikke tenkt meg å bo på 60 kvadrat med samboer, hund og 2 barn.

Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464192 08/02/2018 07:20
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Observerer ihvertfall at folk i Finnmark er i overkant mer interessert i fakebook og scooter. Det finnes noen få som driver med langrenn og friluftsliv, men de er i klart mindretall. Når mørket kommer er det veldig lite å drive med der oppe. Så for min del blir det for kjedelig på bygda.

Generelt er det er problem at folk sitter som zombier foran en skjerm overalt i hele landet....

Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464203 08/02/2018 08:28
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Må man nord for å bo på bygd?

Jeg bo på bygd, og verken jeg eller barna savner noe å holder på med i fritiden.

Vi bo rett med sjøen og båtplassen, 300m til sti og skog, 6km til skiløyper 20km til mye skiløyper, tilnærmet bilfrie veier rett fra døra, hestesport er stort her og om man vil, så er det nok av tilbud til trening samt 20 minutter i bil eller buss til konserthus, kino, byliv osv.

Som en Storby gutt, (Manchester), så føler jeg meg priviligert å kunne flytte hit jeg bo nå.

Når jeg reiser til Oslo, tenker jeg, huff... stakkars menesker som har valgt å bo her.... og er nok ikke alene om den tanken.

For all del, vi er sikkert ulykkelig inni oss...

Søgne

Redigert av RobG; 08/02/2018 08:29.

#Pedalenkrs
Re: Livet er best i byen! [Re: RobG] #2464206 08/02/2018 08:47
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RobG
Må man nord for å bo på bygd?

Jeg bo på bygd, og verken jeg eller barna savner noe å holder på med i fritiden.

Vi bo rett med sjøen og båtplassen, 300m til sti og skog, 6km til skiløyper 20km til mye skiløyper, tilnærmet bilfrie veier rett fra døra, hestesport er stort her og om man vil, så er det nok av tilbud til trening samt 20 minutter i bil eller buss til konserthus, kino, byliv osv.

Som en Storby gutt, (Manchester), så føler jeg meg priviligert å kunne flytte hit jeg bo nå.

Når jeg reiser til Oslo, tenker jeg, huff... stakkars menesker som har valgt å bo her.... og er nok ikke alene om den tanken.

For all del, vi er sikkert ulykkelig inni oss...

Søgne

Jeg er usikker hva vi egentlig diskuterer, men Rob har vunnet!

- Stefan
Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464219 08/02/2018 09:24
Tex Offline
Besatt
Besatt
Så for å oppsummere:
De som liker seg i byen, vil gjerne bo der.
De som ikke liker seg så godt i byen, bor gjerne på mindre steder.

Er det riktig oppfattet?

Re: Livet er best i byen! [Re: Tex] #2464220 08/02/2018 09:26
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tex
Så for å oppsummere:

Er det riktig oppfattet?

Du,er.. er du Sherlock Holmes? ICON_SMILE

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Livet er best i byen! [Re: gutt45kg] #2464223 08/02/2018 09:34
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gutt45kg
Observerer ihvertfall at folk i Finnmark er i overkant mer interessert i fakebook og scooter. Det finnes noen få som driver med langrenn og friluftsliv, men de er i klart mindretall. Når mørket kommer er det veldig lite å drive med der oppe. Så for min del blir det for kjedelig på bygda.

Generelt er det er problem at folk sitter som zombier foran en skjerm overalt i hele landet....

Hehe, ja det går stortsett i snøscooter og sosiale medier her, også blir vi alle mørketidsdeprimert og sykemeldt 2-3mnd i året, og når sommeren kommer med sol hele døgnet må vi også sykemelde oss pga solstikk, dessuten så må vi bruke tiden på å sykle når det først er lyst. Lykt på sykkelen har enda ikke kommet hit opp. Jeg vil faktisk strekke meg til å si at alle som bor utenfor en storby nok er dypt misunnelig på de som har blitt en del av urbaniseringen. Jeg håper distriktene forsvinner helt i fremtiden, større pengesluk skal man lete lenge etter, det er jo i Oslo verdiene skapes og folk er tynne og lykkelige ICON_SMILE

Re: Livet er best i byen! [Re: Tex] #2464224 08/02/2018 09:34
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex
Så for å oppsummere:

Er det riktig oppfattet?

Amen ICON_WINK

Re: Livet er best i byen! [Re: Mortens] #2464226 08/02/2018 09:43
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Undersøkelsen mener at de som bo i by er lykkeligst.

Det viser seg at bygd iforhold til undersøkelsen er faktisk bydeler i Oslo, og da forstår jeg hvorfor de er ikke så lykkelig som de som bo i sentrum når de muligens må sitter i bilkø en time for å kjøre 15km til jobb....

Noen i tråden også tro at det finnes ingenting å gjøre i fritiden om man bo på bygda, men dette er flere uenig med sålenge man ikke bo på Alta, virker det som.

Det virke også slik at noen tro Trondheim er en bygd, eller var det storby?

Litt usikker..

#Pedalenkrs
Re: Livet er best i byen! [Re: RobG] #2464235 08/02/2018 10:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Trondheim är nog en storby i denna tråden.

Re: Livet er best i byen! [Re: Lundby89] #2464252 08/02/2018 11:41
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tror en av grunnene til at mange er lykkligere i byen. Er at de har et mer sosialt liv enn folk på bygda. Det er vanligere å treffe en kompis for å ta en kaffe/øl, eller stikke ut å se en fotballkamp/kino eller ta en fredagspils med kollegaer. Blir fort mye mer "formelt" hvis man skal stikke hjem til noen, hvor men også må forholde seg til resten av familien.

Kilde, mitt liv (som bor utenfor) Oslo vs venner og kollegaer (i Oslo).

Ellers så bor vel de fleste i Oslo utenfor ring 1 og har kanske kort vei til marka.

Re: Livet er best i byen! [Re: GeirK] #2464258 08/02/2018 12:19
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Empirisk.

Anekdotisk med andre ord. Utsagnet ditt er da helt irrelevant for diskusjonen og ikke et argument for noe som helst.

Så alle hyttene rundt omkring i landet er det lokale folk som fyller de, eller er det folk fra byene som fyller de?
Hvilken vei går køkjøringen? Inn eller ut av byene?
Trenger man å måtte støtte seg på forsking hele tiden?
Tenke selv er det overvurdert eller undervurdert?

Redigert av anonym; 08/02/2018 12:28.
Re: Livet er best i byen! [Re: RobG] #2464260 08/02/2018 12:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: RobG
Undersøkelsen mener at de som bo i by er lykkeligst.

Det er feil. Undersøkelsen viser at fortetning og urbanisering ikke fører til lavere livskvalitet. Det er natulig å sammenligne de tette sentrumsbydelene med de mer spredte periferibydelene, siden dette alle er folk som har et ønske om å bo i en by.

Byplanleggerne må ta hensyn til plass når de skal planlegge nye bydeler eller fornye gamle. Undersøkelsen viser at de godt kan bygge tett og høyt, fordi folk som bor slikt ikke føler at dette hindrer deres livskvalitet, tvert i mot så øker den det, fordi slik bebyggelse gjør at beboerne er mer sosiale, blant annet.

At dette ble en by/bygd-debatt er jo ikke rart all den tid noen har behov for å rakke ned på andres valg.

Redigert av anonymous5; 08/02/2018 12:24.

Anonym5
Re: Livet er best i byen! [Re: anonym] #2464264 08/02/2018 12:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det är ju inte så att det att noen drar til hyta medför att byarna er nesten tomme.

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support