Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
|
Re: Spezialised slutter å selge rim-brake sykler
[Re: pharynx]
12/02/2018 14:00
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke meningen at klossene skal ta helt ytterst på skiven, akkurat som på en bil, eller på en felg for den saks skyld.
|
|
|
[Re: Peters]
12/02/2018 14:07
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Setter mine 2,50 på at den skiven KfC landet på ikke hadde avrundede kanter. + 1 Uansett er Compton en hardhaus som har sine prioriteringer: Asked on Twitter if she thinks rotors do cut, Katie said: “They sure do. Like a hot knife through butter. Doesn’t mean I still don’t love them for the stopping power.”
|
|
|
12/02/2018 17:12
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skjønner ikke dette store ønsket om skivebremser. Den faktiske funksjonsforbedringen er ca 0.
Dette er noe helt annet enn i terrengsykkel der den faktiske funksjonsforbedringen er enorm. Jeg er gammel nok til å ha syklet terrengsykkel med felgbremser, og mangel på stoppekraft var da noe man opplevde og ønsket seg mer av, på omtrent alle turer. Jeg har til gode å ønske meg mer stoppekraft på en landeveissykkel.
Det er også helt utrolig mye mer upraktisk for alle de av oss som er mekanisk utfordrede. Jeg har ingen problemer med å skifte bremseklosser, og stille inn bremsene på felgbrems, jeg er fortsatt, etter 15 år med skivebremser på terrengsykkelen ute av stand til å skifte en bremsekloss på skivebremsen, og når det synger i bremseskiver må sykkelen på service.
Through axel suger, men er verdt det på terreng, definitivt ikke på landevei. Dette i motsetning til en teknologisk nyvinning som mange her til stadighet uttrykker skepsis mot, aero alt mulig rart.
Konkurrerer du, går det fortere på aero, så enkelt er det.
|
|
|
[Re: sigmund1]
12/02/2018 17:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg skjønner ikke dette store ønsket om skivebremser. Den faktiske funksjonsforbedringen er ca 0. Har du brukt det? Jeg synes det er en enorm forbedring. Alle årene jeg har syklet har jeg hatet å sykle på landevei når det regner. Nå kan man ha lette carbon hjul og ha gromme bremser samtidig. Digger å ha skikkelige bremser også på landevei. BTW folk sa akkurat det samme når disc kom til mtb som du sier nå ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/02/2018 17:48
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner ikke dette store ønsket om skivebremser. Den faktiske funksjonsforbedringen er ca 0.
*sukk* - Bedre modulering - Bedre bremsekraft med mindre bruk av kraft i hendlene - Forutsigbar bremsekraft også i vått vær - Sliter ikke i stykker felgene, langt billigere å skifte rotor enn felg - Åpner for bredere felger og dekk som gir landeveissykler langt bredere bruksområder Alt i alt, en formidabel funksjonsforbedring. Jeg har til gode å ønske meg mer stoppekraft på en landeveissykkel.
Er vi ikke etterhvert forbi det steget i diskusjonen der vi har konstatert at absolutt bremsekraft ikke er den primære fordelen med skivebrems? jeg er fortsatt, etter 15 år med skivebremser på terrengsykkelen ute av stand til å skifte en bremsekloss på skivebremsen Beklager, men det er ikke vanskeligere å skifte bremseklosser på skivekalipere enn på felgbremskalipere. Ut med klossene, klem stemplene tilbake, inn med nye klosser. Verre er det ikke. Da kan du umulig ha forsøkt særlig hardt. Jaha...du sikrer at hjulet havner på eksakt rett plass hver gang, og oppnår større stivhet i akslingen. At det tar noen sekunder mer enn med QR å ta av hjulet, er en liten pris å betale.
|
|
|
[Re: mogens]
12/02/2018 18:21
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Nei folk er bare rare, men en trenger jo ingen unnskyldning for å velge utdaterte løsninger på sykkelen sin; vi lever jo i et fritt land.
|
|
|
12/02/2018 18:53
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Nei, jeg har ikke prøvd landeveisskiver. Men det ser ikke ut som dere leser det jeg skriver, kanskje fordi jeg satte det litt på spissen. Så jeg prøver igjen, på terrengsykkelen med felgbrems, gikk det knapt en tur uten at jeg ønsket meg mer bremsekraft, og bedre bremser. Så langt etter da ca 15 år på landeveissykkelen kan jeg ikke huske en eneste gang jeg har ønsket meg bedre bremser på landeveien. Jeg har ikke ønsket med bedre modulering, mindre kraftbruk og jeg har ikke hatt problemer med utslitte alu felger. Det jeg dermed har hatt er massevis av terrengritt ødelagt av bremsesubb, masse frustrasjon med bremsesubb, irritasjon over bremseklosser jeg ikke klarer å skifte OSV i terrenget. Unntaket er selvfølgelig karbonhjul i regn. Og der er jeg enig i at det er en kjempeforbedring. Men jeg har slutta å sykle ritt i regn, og karbo på trening er for poseurs 
|
|
|
[Re: mogens]
12/02/2018 18:55
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jaha...du sikrer at hjulet havner på eksakt rett plass hver gang, og oppnår større stivhet i akslingen. At det tar noen sekunder mer enn med QR å ta av hjulet, er en liten pris å betale.
Ja, du har ofte følt et stort savn etter større stivhet i akslingen på landeveissykkelen? Det tror jeg ikke noe på. Liten ulempe helt klart, men litt mindre stivhet i akslingen er en enda mindre ulempe.
Redigert av sigmund1; 12/02/2018 18:56.
|
|
|
12/02/2018 18:58
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Og bare så det er sagt, jeg har ingenting imot skivebremser på landeveissykler. Fungerer helt sikkert topp. Det jeg har noe imot, er hvis det innenfor et relativt kort tidsrom plutselig skal bli umulig for meg å benytte meg av de ganske så store investeringen jeg har gjort i hjul opp gjennom åra. At jeg ikke skal kunne kjøpe en felgbrems sykkel så jeg kan fortsette å bruke den gamle sykkelen og deler om hverandre.
Mitt poeng er at skivebremser er en helt marginal forbedring som ikke rettferdiggjør å kaste alt gammelt på båten.
|
|
|
12/02/2018 18:59
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er det ikke fint at de som foretrekker felgbremser kan beholde/kjøpe felgbremser og de som foretrekker skiver kan beholde/kjøpe skiver? Diskusjonen for/imot er over for lenge siden. Nå har vi begge deler og enhver velger det han/hun foretrekker. Så får vi se hva fremtiden bringer, men lite tyder på at komplette sykler, rammesett eller komponenter for felgbremser skal forsvinne med det første. Og Specialized har altså ikke sluttet å selge sykler med felgbremser  det er kun en talsmann som har sagt at de på et uspesifisert tidspunkt ikke vil tilby komplette sykler med felgbremser lenger, men fortsatt tilby rammesett for felgbremser. Velg selv!Jeg trenger bare en taksnømåke og leier gjerne av felg-elskere så vel som skive-forkjempere
|
|
|
12/02/2018 19:32
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Jaha...du sikrer at hjulet havner på eksakt rett plass hver gang, og oppnår større stivhet i akslingen. At det tar noen sekunder mer enn med QR å ta av hjulet, er en liten pris å betale.
Ja, du har ofte følt et stort savn etter større stivhet i akslingen på landeveissykkelen? Det tror jeg ikke noe på. Liten ulempe helt klart, men litt mindre stivhet i akslingen er en enda mindre ulempe. Poenget med thru-axle er først når man går over til skivebrems, her går momentet i større grad rett over i gaffelen. Har selv flere ganger opplevd å bremse hjulet løst i gaffelen på normalt festet QR med skivebrems på CX, endte opp med å bytte til mer robuste QR fra Shimano. I tillegg skal det gi mer nøyaktig plassering av akslingen slik at man I mindre grad får subbing etter å ha remontert hjulet. Hvis du ikke klarer å bytte klosser er du godt over gjennomsnittlig mekanisk utfordret 
Redigert av DuffMcShank; 12/02/2018 19:33.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
12/02/2018 19:35
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Skjønner frustrasjonen til de som har mange dyre hjulsett for felg, og ikke ønsker å skifte. Samme situasjon som dieselbileierne i Oslo var i for 4-5 år siden.
Alle ser hvor det går, så valget blir pest eller kolera. Bytte nå, med ett større økonomisk tap, eller bli sittende på utstyret til det blir mer eller mindre verdiløst om noen år.
Redigert av vviz; 12/02/2018 19:35.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
12/02/2018 19:37
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lett å telle antall skader forårsaket av skiver. Vanskelig å telle antall skader avverget på grunn av skiver. 
|
|
|
[Re: Sepeda]
12/02/2018 20:14
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Velg selv! Aaaaaarrrgh, den sykkelen ser jo ut som den har dork-disc på forhjulet, ønsket om å vaske øynene i Klorin har aldri vært større ;-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
12/02/2018 20:30
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Everything you see is a perspective, not the truth 
|
|
|
12/02/2018 20:39
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Velg selv! Aaaaaarrrgh, den sykkelen ser jo ut som den har dork-disc på forhjulet, ønsket om å vaske øynene i Klorin har aldri vært større ;-) Hehe. Smaken er som baken. Den bremseskive er en av de jeg vurderer til min egen pendlesykkel. Men at den kanskje tar litt mye "visuell plass" er årsaken til at jeg fortsatt ikke har klart å bestemme meg. På en annen side ser jo den kaliperen bak der litt dorket'e og gammeldags ut i mine øyne. Det er fint vi kan velge, og vi må vel ikke på død og liv nå konsensus i denne debatten. Har selv to sykler, en med felgbrems, en med skivebremser. Sykkelen jeg elsker høyest er den med felgbremser. Men den eneste sykkelen jeg investerer i hjulsett for, er den med skivebremser, om det ga mening 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
12/02/2018 21:49
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Everything you see is a perspective, not the truth Vanligvis ja, men akkurat her er det nok min oppfatning som er korrekt ;-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
12/02/2018 21:56
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Everything I hear is an opinion, not a fact  Du vet at den signaturen din slår hull på hva du enn sier? Mye bedre med "My word is law" eller noe i den retning. Tror kanskje jeg skal velge det selv 
|
|
|
12/02/2018 22:39
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Du vet at den signaturen din slår hull på hva du enn sier? Du veit at signaturen din er eigna til å sementera inntrykket av ein person med hang til unødvendig teknifiserte løysingar? 
|
|
|
[Re: dagfink]
12/02/2018 22:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Og som i tillegg er lat og gjerrig - ja, jeg ser den  Skal snart gå tilbake til "Embrace Your Bike Industry Overlords".
|
|
|
13/02/2018 06:25
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
En vil sikkert opprette vintage avdelinger i sykkelklubber rundt om kring, der de med veltepetter og felgbrems kan utfolde seg. :-) På sikt vil en nok ikke la ryttere uten bremser delta i ritt.
|
|
|
13/02/2018 06:31
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Ja, det er forferdelig dumt å kjøpe noe annet enn sykkel med skiver eller å beholde sykkelen man har.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
13/02/2018 07:12
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På sikt vil en nok ikke la ryttere uten bremser delta i ritt. Med unntak av banesykling har de ikke lov i dag heller... 
|
|
|
13/02/2018 07:28
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Er det bare meg som ikke ser dette som sort-hvitt men som digger skivebremsene på vinteren og i vestlandsvær, mens italieneren med felgbremser tas ut når det er pent vær og man kan virkelig skyte bortover asfalten?
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Trond Helge]
13/02/2018 07:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det bare meg som ikke ser dette som sort-hvitt men som digger skivebremsene på vinteren og i vestlandsvær, mens italieneren med felgbremser tas ut når det er pent vær og man kan virkelig skyte bortover asfalten? Nei. Bruker CX med skiver til det første (dog i østfoldvintervær) og Italieneren med felgbremser til det andre...
|
|
|
13/02/2018 08:22
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Er det bare meg som ikke ser dette som sort-hvitt men som digger skivebremsene på vinteren og i vestlandsvær, mens italieneren med felgbremser tas ut når det er pent vær og man kan virkelig skyte bortover asfalten? Nei jeg har det for øyeblikket helt likt. Men jeg tror skive-trenden blir en selvoppfyllende profeti. Jeg kommer ikke til å investere i hjulsett til felgbrems, fordi jeg tror disc overtar. Når jeg slutter å kjøpe hjulsett for felgbrems blir det mindre lukrativt å selge hjulsett for felgbrems. Produsenter begynner å produsere mer disc, og butikkene begynner å ta inn mer disc (på bekostning av felgbrems). Når den trenden får utvikle seg over ett par år, ender man opp med tilgjengeligheten på disc overgår tilgjengeligheten på felgbrems-hjul. Ganske raskt kommer det sikkert så billige entry-level skivebremssystemer på markedet, at de aller billigste landeveissyklene fra husmerkene også selges med disc, og folk blir "født inn" i disc-verdenen fra den første sykkelen de kjøper. Hvis din første 9999,- sykkel ble solgt med disc, kan jeg vanskelig se for meg at du "oppgraderer" til felgbrems neste gang du skal oppgradere sykkelen.
|
|
|
13/02/2018 08:28
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Utviklingen (enten vi vil ha den eller ei) vil nok påvirke bruktmarkedet ja, hvor mye får du f.eks for en forrige generasjons DA racer med 10-delt gir/hjulsett?
Kanskje jeg bare skal spare på alle syklene jeg har, og vente til nostalgien griper fatt så jeg kan selge de som "vintage" (ser jo sykler fra 90-tallet går som det).
Til gjengjeld vil det bli bedre priser på utgående rammer/hjulsett/gruppesett, kanskje?
// Too many roads, too little time
|
|
|
13/02/2018 08:41
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har skivebremser på cx til vinter og drittvær, og så har jeg reser med skivebremser til drittvær og finvær:-) Så har jeg et bilde på veggen fra gamle dager av en sykkel med felgbrems og rammegir, så helt sort hvitt er det ikke;-) (eller jo, bildet er jo sort hvitt. ) Hohoh, jada jeg vet at jeg skulle ha satset på stand up:-)
|
|
|
13/02/2018 09:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Så langt etter da ca 15 år på landeveissykkelen kan jeg ikke huske en eneste gang jeg har ønsket meg bedre bremser på landeveien. Jeg har ikke ønsket med bedre modulering, mindre kraftbruk og jeg har ikke hatt problemer med utslitte alu felger.
Det jeg dermed har hatt er massevis av terrengritt ødelagt av bremsesubb, masse frustrasjon med bremsesubb, irritasjon over bremseklosser jeg ikke klarer å skifte OSV i terrenget.
Jeg må innrømme at jeg ikke har hatt en eneste landeveistur de siste fire årene i tørre Katalonia uten å savne bedre bremser, både hva gjelder kraft og modulasjon. Det gjelder dog med karbon-clinchere og gule Swisstop-klosser. Neste alle litt dyre sykler nå kommer med karbonfelger som standard, så det er ikke lenger bare til rittsykling. Jeg er trygg på at vi om 5-6 år kommer til å se tilbake på felgbremser på landeveissykkel akkurat som vi ser på det til terrengsykling. En klønete, dårlig og gammeldags løsning som gikk utover både sykkelglede og sikkerhet. Og ja, det å bytte bremseklosser på skivebremser er i de fleste tilfeller lettere, eller like lett som på felgbremser. På landeveissykkelen er det ofte fryktelig kronglete bare å skifte gummiene. Den sitter fast i bremsen, butter mot gaffel eller ramme - vanskelig å få langt nok inn til å få inn splinten osv.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
13/02/2018 20:59
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde nok også kjøpt sykkel med skivebremser hvis eneste alternativ var karbonclincher med gule SwissStop klosser. De klossene stopper hjulet, men føles ullne enten en har karbon eller alufelg. Med alufelger (med ordentlige klosser) eller Campa carbon-hjul med røde Campa klosser funker felgbremsene i vått og tørt.
|
|
|
|
|