|
Randobinding for tjukkas
|
Randobinding for tjukkas
06/02/2018 09:51
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Planlegger et (relativt) lett rando oppsett for litt lengre turer ala Høgruta/tilsv. Ikke tiltenkt heisbasert kjøring eller voldsomme isete renner eller dropp, men mer i retning «kosekjøring»/storfjellscruising. Sko er Dynafit TLT6. Tekniske data på fører er 110 kg/187cm.
Ski blir trolig noe i retning Dynafit Manaslu/Dhaulagiri eller G3 Findr 94. Men er usikker på binding. Har et par Radical FT2 på et par bredere tyngre ski som jeg er godt fornøyd med.
Det enkle svaret er jo å kjøpe FT2. Men med tanke på pris/vekt lurer jeg på om det vil funke med Speed Turn 2.0/Speed med 110kg oppå? Er det noen andre tunge (eller lette...) herrer som har noen betraktninger rundt det? (En annen fordel med FT2 er vel og at den bevegelige fronten absorberer slag bedre (enn Speed Turn 2.0) og at sjansen for utløsning ved slag minimeres...)
-Ja ja, sånn går no dagan...
|
|
|
Re: Randobinding for tjukkas
[Re: trygvecowboy]
06/02/2018 10:45
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor dynafit? Når den fronten roterer, så er det fordi hælen forsvinner litt ut på siden av skia. Litt overdrevet fremstilt, men se for deg at støvelen beveger seg sideveis ut fra skia, og hva det gjør med kjørefølelsen. De andre variantene deres er bare harde og statiske i fronten, og sender alt av ujevnheter fra underlaget rett i foten din. Ville mye heller hatt G3 Ion, vinkelen på kloa foran holder beste på støvelen, og tar opp mer vibrasjoner. (Bedre elastikk) Om du kan vente til neste år, så G3 Zed, så får du ned vekta litt. Men tviler på at det vil ha noe for seg mår du veier 110 kg, det er nok mer relevant for en på 50 kg. Ville heller gått for en binding med støtte og kjørefølelse 
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
06/02/2018 10:53
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har TLT Speed Radical, veier 85-ish kg og har brukt utstyret til diverse toppturer og heisbasert kjøring. Har aldri erfart at utstyret har vært en begrensning hverken på funksjon eller feil og mangler. Valgte Speed-bindingen fordi den var billigere og lettere enn alternativene.
|
|
|
06/02/2018 11:19
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Kikker på G3 Ion 12 også, men har lest at det er litt slark i pinnene på bakbindingen, pluss at det har vært litt issues med bakbindingen (monteringsskruer som løsner).
|
|
|
[Re: chili]
06/02/2018 11:24
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvorfor dynafit? Når den fronten roterer, så er det fordi hælen forsvinner litt ut på siden av skia. Litt overdrevet fremstilt, men se for deg at støvelen beveger seg sideveis ut fra skia, og hva det gjør med kjørefølelsen. De andre variantene deres er bare harde og statiske i fronten, og sender alt av ujevnheter fra underlaget rett i foten din. Ville mye heller hatt G3 Ion, vinkelen på kloa foran holder beste på støvelen, og tar opp mer vibrasjoner. (Bedre elastikk) Om du kan vente til neste år, så G3 Zed, så får du ned vekta litt. Men tviler på at det vil ha noe for seg mår du veier 110 kg, det er nok mer relevant for en på 50 kg. Ville heller gått for en binding med støtte og kjørefølelse  Du mener at Speed Turn ikke har kjørefølelse? Ellers forstår jeg det slik at FT2 absorberer ujevnheter og flex i skia, både i lengdeplanet og i side, slik at man unngår uønsket utløsning? Min bekymring er kombinasjonen 110kg, 50kmh, slag på skia i 40 graders helning - og DIN 10... Antar da at en FT2 innstilt på DIN12 er et sikrere kort.
|
|
|
06/02/2018 11:36
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor dynafit? Når den fronten roterer, så er det fordi hælen forsvinner litt ut på siden av skia. Litt overdrevet fremstilt, men se for deg at støvelen beveger seg sideveis ut fra skia, og hva det gjør med kjørefølelsen. De andre variantene deres er bare harde og statiske i fronten, og sender alt av ujevnheter fra underlaget rett i foten din. Ville mye heller hatt G3 Ion, vinkelen på kloa foran holder beste på støvelen, og tar opp mer vibrasjoner. (Bedre elastikk) Om du kan vente til neste år, så G3 Zed, så får du ned vekta litt. Men tviler på at det vil ha noe for seg mår du veier 110 kg, det er nok mer relevant for en på 50 kg. Ville heller gått for en binding med støtte og kjørefølelse  Du mener at Speed Turn ikke har kjørefølelse? Ellers forstår jeg det slik at FT2 absorberer ujevnheter og flex i skia, både i lengdeplanet og i side, slik at man unngår uønsket utløsning? Min bekymring er kombinasjonen 110kg, 50kmh, slag på skia i 40 graders helning - og DIN 10... Antar da at en FT2 innstilt på DIN12 er et sikrere kort. Ang problemene du nevner med bakbindingen på Ion er jeg ikke kjent med. Mener ikke at dynafit ikke har kjørefølelse, bare at jeg mener den kunne vært mye bedre, og mye smidigere. Synes f eks Ion løser utfordringer med uønsket utløsning på en måte som ivaretar kjøringa bedre. Vanlig Ion har også DIN 12, akkurat som ft2 Men hadde det vært mine ski, ville jeg glemt som har med vekt å gjøre, og satt på en Diamir. Det er en helt annen binding, men sitter godt på f eks G3 Findr for den kjøreglade! Sikkert litt overkill og tung iflg de fleste, men det får man igjen i form av både sikkerhet, funksjon og støtte under kjøring. Men som sagt, en helt annen binding enn f eks speed turn
|
|
|
06/02/2018 13:25
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis du må ha ft12 på 12 så er vel ikke speed bindinger et alternativ. Atk slr kan kanskje være et alternativ da hvis du skal ha lette bindinger.
|
|
|
06/02/2018 18:39
|
jhn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har superlight 2.0 selv. Veier tett opp mot 100 og er 190. Opplever den som stabil og sikker. Jeg har kommet i den alder at vekt på utstyret har mye å si i forhold til glede opp og ned. OK med lår som funker ned etter x antall høydemeter opp.
|
|
|
06/02/2018 18:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har ett par med Speed Turn og ett med Speed Radical. Jeg synes bindingene fungerer særdeles bra under alle forhold og har aldri opplevd at de løser ut når de ikke skal. Jeg er 190cm og 90+kg
Redigert av GeirK; 06/02/2018 19:44.
|
|
|
07/02/2018 15:35
|
uzzi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skostørrelse er vel eit poeng her? Har du "normalt" stor fot i forhold høgde/vekt, er det vel ingen av dei nemnde bindingane som ikkje vil holde til det aller meste for "dødelige" folk... sjekk mm på skosole mot høgde/vekt i tabellen for bindingane.
|
|
|
07/02/2018 16:34
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har den større og eldre broren freraider 14 (1.0) Er veldig fornøyd med den, er stabil og fin, og løser ikke ut i utrengsmål.
Forskjellen fra raider 12 til 14 er vel i tillegg til kraftigere fjær at det er en kloss til hælen slik at ikke all vekten henger på "pinnene". I 2.0 er det vel lagt opp til at "klossen som pinnene stikker ut av" ligger helt inntil hælen og følger denne, så da spiller det kanskje ikke så stor rolle (dette er ren ubegrunnet spekulasjon fra min side)
Bottom line: Jeg er veldig fornøyd og de er faktisk ikke vesentlig dyrere enn tecton andre bindinger i den klassen, men en del lettere
|
|
|
[Re: Bøygen]
07/02/2018 17:26
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har den større og eldre broren freraider 14 (1.0) Er veldig fornøyd med den, er stabil og fin, og løser ikke ut i utrengsmål.
Forskjellen fra raider 12 til 14 er vel i tillegg til kraftigere fjær at det er en kloss til hælen slik at ikke all vekten henger på "pinnene". I 2.0 er det vel lagt opp til at "klossen som pinnene stikker ut av" ligger helt inntil hælen og følger denne, så da spiller det kanskje ikke så stor rolle (dette er ren ubegrunnet spekulasjon fra min side)
Bottom line: Jeg er veldig fornøyd og de er faktisk ikke vesentlig dyrere enn tecton andre bindinger i den klassen, men en del lettere De er også lettere, og skistopperen foran er helt genial. Løser ut når du tråkker ut av bindingen i gåmodus, dermed mindre risiko for å miste skia i bratt terreng etc. På andre bindinger forblir stopperen fastlåst i bakbindingen til du fysisk løser den ut
Redigert av chili; 07/02/2018 17:26.
|
|
|
[Re: chili]
07/02/2018 22:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
De er også lettere, og skistopperen foran er helt genial. Løser ut når du tråkker ut av bindingen i gåmodus, dermed mindre risiko for å miste skia i bratt terreng etc. På andre bindinger forblir stopperen fastlåst i bakbindingen til du fysisk løser den ut
Det skal vel mye til å løse ut en tech-binding i gåmodus, men dersom man ikke har rutinen inne med å sette skia i gåmodus FØR man tar av fellene og/eller ikke har innarbeidet alltid å legge fra seg skia med sålen opp, er det likevel muligheter til å miste de fleste ski som ikke har denne funksjonen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/02/2018 09:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Det skal vel mye til å løse ut en tech-binding i gåmodus, men dersom man ikke har rutinen inne med å sette skia i gåmodus FØR man tar av fellene og/eller ikke har innarbeidet alltid å legge fra seg skia med sålen opp, er det likevel muligheter til å miste de fleste ski som ikke har denne funksjonen.
Mente du ikke "sette skia i kjøremodus"?
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
08/02/2018 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mente du ikke "sette skia i kjøremodus"? Jammen - det mente jeg!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/02/2018 10:24
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hvilke erfaringer har folket med Dynafit Superlite 2.0 DIN12? Har fått trua på Blizzard Zero G 95 med den bindinga. Da er man jo på rett over 1500g for ski og binding, hvilket er relativt lett.
Er det helt flat gåfunksjon på den? Ulempen er vel at man må ned og vri på hældelen om man skal fra flat til elevert gåfunksjon?
|
|
|
15/02/2018 21:44
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvilke erfaringer har folket med Dynafit Superlite 2.0 DIN12? Har fått trua på Blizzard Zero G 95 med den bindinga. Da er man jo på rett over 1500g for ski og binding, hvilket er relativt lett.
Er det helt flat gåfunksjon på den? Ulempen er vel at man må ned og vri på hældelen om man skal fra flat til elevert gåfunksjon? Hvorfor ikke bare gå for en av slr variantene til atk?
|
|
|
01/03/2018 23:43
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Superlite 2.0 er ikke designet for helt flat gåfunksjon. Man kan vri bakbindingen 90 grader, men den har ikke noe «klikk» som holder den fast, og man kan risikere at den vrir seg ut av stilling. Og i den laveste gå modusen (dvs bakdel vridd 180 grader) står man «på tærne» med positiv «ramp angle».
Endte opp med å kjøpe ATK freeraider 14. Litt dyrere, men gadgetfaktoren er skyhøy. CNC frest bakbinding, hælplate, magnetiske nydelige hælløftere og lekker gullfarge. Har testet den på 5 turer og den fungerer upåklagelig. Særlig hælløfterne er veldig praktiske med fancy magnetfunksjon. At de har DIN14 er jo gledelig for en tjukkas.
|
|
|
|
|