|
"Kuldeasma" bare tull?
|
"Kuldeasma" bare tull?
05/02/2018 22:16
|
Gammelogdesperat
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Mr. Kuzmin sine tanker(ja han med stålskrapa)
"Cold-induced asthma. What is it?
Very soon starts PyeongChang 2018 Olympics, and all mass media full to the brim with doping related stories. Brimfull and there is no end of such stories.
However, we at Kuzmin Ski Technology AB do not pay much attention to all these stories. Only one tendency cause anxiety, it is such twaddle as "Köldastma. Det är något jag dragit på mig i och med skidåkningen. Det är en yrkesskada" = “Cold-induced asthma. That's something I picked up by my skiing. It's an occupational injury”.
Such nonsense makes much more serious counteradvertising for cross-country skiing than possible doping does. Very serious counteradvertising! We at Kuzmin Ski Technology AB believe and know: The XC skiing is a most wholesome and healthy kind of physical activity. The XC skiing is a best from any point of view. We know it by many years of XC ski training. Training even under -35°C. We self and many our friends did quite much training and even races under -30°C. Nevertheless, not anyone got some asthma.
And here we have an interesting portion of puzzle. Interesting to all faithful logicians: 1. It was colder in the past in general, and it was colder before 1984 than after 1984; 2. From the article https://www.ncbi.nlm.nih.gov/…/PMC…/pdf/thorax00322-0070.pdf: "Our study does not support the hypothesis that athletes training in cold environments have a higher risk of acquiring chronic asthma"; 3. From the same article: "We conclude that the lifetime occurrence of asthma or other pulmonary diseases was not increased among former elite athletes up to 1985, and that exercise alone is not a strong candidate for explaining the apparent increase in the prevalence of asthma recently reported among top level skiers and runners in Nordic countries"; 4. Before 1984 "Cold-induced asthma" was an unknown term. For hundreds of years people work in the woods during the winter, skiing and everything was quite OK; 5. Before 1984 and after, skiers competed under -30 ° C, and no major problems. 1990 in Moscow it was -25 - -29 °C https://data.fis-ski.com/dynamic/results.html…; 6. Out of https://en.wikipedia.org/wiki/Salbutamol: "It was approved for medical use in the United States in 1982". And 1-2 years later, the medicine came to Scandinavia; 7. The first time "Cold-induced asthma” was discovered in 1984 - http://www.vg.no/…/oddvar-braa-jeg-ble-en-slags…/a/23745182/; 8. Since 1984, more and more asthmatics and "asthmatics" got on the prize podium, such as - http://www.dn.se/spo…/vanligt-med-astma-i-svenska-landslaget;
What a conclusion?"[/u][u]
iq
|
|
|
Re: "Kuldeasma" bare tull?
[Re: Gammelogdesperat]
06/02/2018 08:09
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før 1984 fantes heller ikke ADHD, dysleksi eller "hen". Sterk etterpåklokskap gir sjelden et helt riktig perspektiv.
Men folk har blitt flinkere til å å ta det med ro på trening i sterk kulde, eller bruke kuldemaske. "Kuldeastma" er veldig individuelt; noen merker det så snart det blir litt vått og rått ute på høsten, andre må ha det under minus ti før de merker noe. Men de fleste, også helt friske, merker at det brenner litt i lungene når de trener bare det blir kaldt nok. At det er dumt å presse seg for hardt i kulda er vel ikke kontroversielt?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
06/02/2018 08:51
|
Raskall
More than words
|
More than words
Før 1984 fantes heller ikke ADHD, dysleksi eller "hen". Sterk etterpåklokskap gir sjelden et helt riktig perspektiv.
Men folk har blitt flinkere til å å ta det med ro på trening i sterk kulde, eller bruke kuldemaske. "Kuldeastma" er veldig individuelt; noen merker det så snart det blir litt vått og rått ute på høsten, andre må ha det under minus ti før de merker noe. Men de fleste, også helt friske, merker at det brenner litt i lungene når de trener bare det blir kaldt nok. At det er dumt å presse seg for hardt i kulda er vel ikke kontroversielt? Jeg har ikke noe problem (med pusten) ved å sykle "timesvis" i mange kuldegrader. Men om jeg sykler hardt, slik at jeg er mye anpusten, så er både hals og lunger såre i flere dager etterpå. Men noen astma har jeg ikke pådratt meg. Så det at kulde påvirker luftveiene er klinkende klart. Og at noen kan få varige men av dette er jeg ikke i tvil om. I "gamle dager" fantes det ikke sikkerhetsseler i baksetet på biler heller. Ikke sykkelhjelmer heller. Og så kan det jo faktisk hende at Marit Bjørgen rett og slett aldri hadde begynt å gå på ski om hun hadde hatt sin "prime time" før 1984. Kanskje Berit Aunli skal være glad for det?
|
|
|
06/02/2018 09:36
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Kuzmin hinter vel til at mange idrettsutøvere har (kulde-) astma for å kunne bruke medisiner fra gråsonen.
Anonym5
|
|
|
06/02/2018 09:41
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At det finnes "astmatikere" i toppidretten er jeg ikke i tvil om. Selv om det hardnakket påstås at salbutamol ikke har noen effekt på "friske" personer, bare dosene er store nok så har det effekt, selv om de ikke puster noe bedre.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
06/02/2018 14:59
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp, samsvarer med det jeg fant på PubMed 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: simenf]
06/02/2018 15:45
|
Gammelogdesperat
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Men folk har blitt flinkere til å å ta det med ro på trening i sterk kulde, eller bruke kuldemaske. "Kuldeastma" er veldig individuelt; noen merker det så snart det blir litt vått og rått ute på høsten, andre må ha det under minus ti før de merker noe. Men de fleste, også helt friske, merker at det brenner litt i lungene når de trener bare det blir kaldt nok. At det er dumt å presse seg for hardt i kulda er vel ikke kontroversielt? At det å presse seg hardt i kulde trigger noen beskyttelsesmekanismer er ikke rart, men kanskje rart/uetisk/usunt å definere det som sykdom for så å medisinere? Hvis man bruker vettet så forstår man jo at det å undertrykke kroppens egne mekanismer over tid, kan skape en tilstand. Det kjenner vi igjen fra andre "systemer" i kroppen(feks. hormonelle) Altså at man etter å ha brukt astmamedisin for å stoppe kropppens forsvarmekanismer over tid, vil kunne skape et lungeproblem(astma o. lign.) Etter det jeg forstår har vel nå Norges skiforbund roet ned på bruken av pustemaskiner, astmaprodukter og store doser, noe. Kanskje derfor Sundby ikke er like god som før?
iq
|
|
|
|
|