Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Allround endurodekk

Allround endurodekk #2463555 04/02/2018 23:04
T
tretre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Hei!
Skal ha nye dekk til endurosykkelen og vil gjerne ha litt innspill fra dere.

Bruken vil i hovedsak være både i fjellet med alt som hører med av underlag der og kanskje litt i bikeparken. Ønsker også dekk som ruller greit for å komme seg til og fra fjellet.

Størrelsen er 27.5 og jeg har god plass i rammen mtp bredde på dekk.

Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463571 05/02/2018 08:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du skal ha noe som fungerer optimalt i skogen, så er ikke nødvendigvis rullemotstand noe som jeg ville hatt som prioritet. Selv om det kan funke med semislick bak hvis du ikke har det så vått, og det er relativt hardt i ditt terreng.

Jeg liker godt komboen Magic Mary foran med Nobby Nic bak, men sistnevnte krever at du har Huck Norris eller ProCore, samt ikke har mye skarpe steiner i terrenget ditt, da de er litt tynne i kroppen. Nå kommer både MM og NN som 2,6". Et alternativ er å kjøre f.eks. Specialized Hillbilly GRID foran og Slaughter GRID bak, evt. Butcher GRID foran og Slaugher GRID bak. Alt i 2,6", seff. Ser nå at Slaughter GRID kmmer i 2,8", så da skal jeg teste det ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463583 05/02/2018 08:53
perbl Offline
More than words
More than words
Når det er tørt, synes jeg Rock Razor bak kan funke for å redusere rullmotstand på transporten. Har kjørt med dette bak og MM foran i et par år nå.

Per B.
Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463595 05/02/2018 09:19
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Bruker Magic mary foran of Hans dampf bak. Blir omtrent en mil transport på asfalt hver tur, og synes det ruller helt greit. Kunne gjerne prøvd noe med litt mindre knaster bak dersom jeg viste at det skulle være tørt i lang tid, men synes det er vanskelig å forutse. Jeg vil alltid velge dekkene med best grep i skogen, så får heller transportetappen bli litt ekstra seig. ICON_WINK

Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463728 05/02/2018 21:22
erlingba Offline
.
.
Du kan jo ta en titt på Enduro-Mtb's tester og finne et som best matcher dine kriterier.
http://enduro-mtb.com/en/enduro-tires-tested-lab/
http://enduro-mtb.com/en/the-best-enduro-tire-seven-combos-in-comparison/

Jeg prøver meg av og til med lettrullende dekk. Det er artig når stiene er knusktørre, men det veier ikke opp for de gangene man må rusle ned de bratte bakkene fordi man mister all kontroll så fort det er litt fuktig på bakken. Så i år blir det en allround-kombo for min del, mulig det blir DHF både foran og bak. Det skal gi litt lavere rullemotstand på bekostning av litt dårligere grep i klatring i forhold til med DHR bak.

Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463740 06/02/2018 05:00
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Foran, Maxxis Minion DHF 2.5
Bak, Maxxis Aggressor 2.3
Meget godt grep foran, godt grep bak, ruller greit slik at ikke transporten blir veldig sei.
Disse dekkene har tålt en hel del juling.

Agressor kommer også i 2.5 men dette har jeg ikke prøvd.

Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463749 06/02/2018 07:18
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Beste allroud i enduro testen til Singletrackworld ble highroller 2 fra Maxxis. Dette har jeg kjørt på i årevis og er storfornøyd.
Nå er det også kommet i widetrail utgave på 2,5wt
http://singletrackworld.com/2017/11/review-high-tech-trail-tyre-group-test/

Redigert av thomassen; 06/02/2018 07:18. Rediger grunn: la med link til testen :)

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463774 06/02/2018 08:37
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Allround for meg er neppe allround for noen som bor lenger sør eller øst. Men jeg synes nobby nic ps bak og hans dampf ts er en bra allroundkombo for fjellet her i Tromsø. Likte og high roller II, men etter jeg fikk breie felger så ble det dekket helt ubrukelig. Hvis det er en våt høst så slenger jeg kanskje på et dekk med mykere gummi bak også.

Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463786 06/02/2018 09:26
olechr Offline
More than words
More than words
Kommer mye an på hvor lett man har for å punktere og hvor hardt man kjører. Personlig blir det nye High Roller 2 i 2,5 med DD. Og i noen tilfeller Aggressor 2,5 DD bak

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463872 06/02/2018 16:21
T
tretre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Da blir det følgende:
FORAN: Schwalbe Magic Mary Addix Soft, Super Gravity, TL, 27,5 x 2,35"

BAK: Schwalbe Hans Dampf Addix Soft, Super Gravity TL 27,5 x 2,35"

Oppsettet blir slangeløst.

Kunne nok helt sikkert hatt bredere dekk men tror detta blir bra uansett!

Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463919 06/02/2018 21:20
erlingba Offline
.
.
Sitat: tretre
Da blir det følgende:
FORAN: Schwalbe Magic Mary Addix Soft, Super Gravity, TL, 27,5 x 2,35"

BAK: Schwalbe Hans Dampf Addix Soft, Super Gravity TL 27,5 x 2,35"

Oppsettet blir slangeløst.

Kunne nok helt sikkert hatt bredere dekk men tror detta blir bra uansett!

Dette er feil fremgangsmåte!
Du må først innom samtlige dekkprodusenter, vurdere å bytte til bredere felg for å passe Maxxis WT-dekk, vurdere å bytte sykkel for å få testet de nye fete 29" dekka og så til slutt etter tre fire sider kan du går for den komboen du har valgt her.

Det er nok et bra valg som vil fungere bra til det aller meste, og det er blant de bredeste dekkene du får. De nye 2.6" er bare et par millimeter bredere eller så.

Re: Allround endurodekk [Re: erlingba] #2463934 06/02/2018 23:54
T
tretre Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Sitat: erlingba

Dette er feil fremgangsmåte!
Du må først innom samtlige dekkprodusenter, vurdere å bytte til bredere felg for å passe Maxxis WT-dekk, vurdere å bytte sykkel for å få testet de nye fete 29" dekka og så til slutt etter tre fire sider kan du går for den komboen du har valgt her.

Det er nok et bra valg som vil fungere bra til det aller meste, og det er blant de bredeste dekkene du får. De nye 2.6" er bare et par millimeter bredere eller så.

Når jeg begynte å lese svaret ditt så tenkte jeg WTF, hva har jeg gjort feil!? ICON_GRIN
Tror detta blir bra! tysker

Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463946 07/02/2018 07:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du vil ha rullemotstand lav til transport, ville jeg nok satt på Addix SpeedGrip bak. Med mindre du har slemme, sleipe røtter og steiner over alt hele tiden. Men det er nå meg ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2463963 07/02/2018 07:50
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selv synes jeg dekk på godt over kiloen blir overkill til hverdagssykling
Jeg begynner riktignok å dra på åra og har vel heller aldri vært superhøkkern men ligger godt an på Strava på en del steinete stier her oppe i Hallingdal
Det gjøres stort sett på MM TS 2.4 SS og Nobby N i samme gata uten innlegg eller doble sidevegger
Med hhv rundt 20 og 25 psi
Selv om jeg veier rett under hundre ferdig kitta opp punger jeg aldri men et rap eller to forekommer jo nå og da i de taiteste hjørnene
Fordi om jeg gjør det sånn så betyr det ikke at det passer for andre men tror folk generelt kunne klart seg med lettere og dermed kvikkere oppsett til hverdags
Har vel kanskje noe med å gjøre at jeg er gammel nok til å ha opplevd tiden på sykkel uten noe som helst demping også. At kjørestilen blir litt smudere kanskje.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Allround endurodekk [Re: tretre] #2464757 11/02/2018 09:00
B
Brafja Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Selv er jeg blitt veldig fornøyd med comboen chunkey monkey 2,4 TE exo fremme og maxxis ardent 2,4 3c exo bak på 29mm innerbredde og med procore i bakhjulet. En av fordelene er svært forutsigbart kantgrep der bakenden gjerne slipper i god tid før fronten vasker ut. Bremse og klatregrep på ardent er et kompromiss med relativt lav rullemotstand på transportetappene. En ulempe med dette oppsettet er at Ardenten har det med å dra seg sideveis når det mister grepet i klatringer og det har tilnærmet null friksjon over våte røtter (kan sies om mange dekk). Har også prøvd Ardent på 35mm innerbredde i et forsøk på å oppnå mer forutsigbar oppførsel under klatring og det fungerer etter hensikten men går på bekostning av kantgrep da profilen blir ganske flat. Chunkey monkey fungerer svært godt i de fleste situasjoner og har bla. Hinsides godt grep på hardt underlag, etter min erfaring bedre enn DHF ST samtidig som det fungerer bra på løsere underlag. Knastene sitter tett nok og er myke nok til at du ikke får traktorfølelelsen på transportetappene. Casingen på dekka oppleves som solide men får jevnlig hull i rullebanen på bakdekket som guffa tetter tilfredsstillende med en gang, sideveggene gir nok støtte til at de komfortabelt kan kjøres med 20/25 psi av rytter på 90kg med kitt. Håper dette kan være til hjelp.

Moderator  support