Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..)

Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) #2462804 30/01/2018 16:14
Gammelogdesperat Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
https://www.youtube.com/watch?v=G0JDDdPp8-0
Del to kommer i dag, I think.

iq
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462807 30/01/2018 16:43
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Går det ikke an å ignorere den personen som nesten ødela sykkelsporten?
Blir som om diktatorer og rasister skulle få holde foredrag om medmenneskelighet.

De som drifter denne siden kan legge inn slikt at hver gang man skriver Lace, så kommer dette istedet. måttaføkkadrittsekken.

Redigert av anonym; 30/01/2018 16:44.
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462809 30/01/2018 16:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er drøyt å påstå at Lance ødela sykkelsporten. Bare uttalelsen faller på sin egen urimelighet. Det er på tide at man tar tak i støtteapparat, sponsorer og ikke minst UCI og nasjonale forbund.

Redigert av sveinaa; 30/01/2018 17:29.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462812 30/01/2018 17:12
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Vi lever i et fritt land og de som ikke ønsker å høre hva den mannen har på hjertet lar det (som meg) være. Det er dessverre ikke bare en mann som er ansvarlig for all skitt under teppet men han er i min bok vanskelig å tilgi fordi han utnyttet sin makt, posisjon og store ressurser til å manipulere, trakassere andre og ikke minst holde skuta gående i samarbeid med laget, UCI, sponsorer, advokater etc. Syndere får gjerne tilgivelse til slutt men ikke løgnere og drittsekker...... Den sukkersøte American dream krefthistorien irriterer meg også.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: sveinaa] #2462817 30/01/2018 18:09
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: sveinaa
Det er drøyt å påstå at Lance ødela sykkelsporten. Bare uttalelsen faller på sin egen urimelighet. Det er på tide at man tar tak i støtteapparat, sponsorer og ikke minst UCI og nasjonale forbund.

måttaføkkadrittsekken nekter jo å fortelle hvem de er de som hjalp han med å NESTEN ødelegge sykkelsporten.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: anonym] #2462828 30/01/2018 19:24
HNK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous

måttaføkkadrittsekken nekter jo å fortelle hvem de er de som hjalp han med å NESTEN ødelegge sykkelsporten.

DET er det som irriterer meg også noe voldsomt!!!
At han ikke sier noe om dette, burde plage UCI også, for det er omtrent som en stille innrømmelse å regne, for at UCI hjalp han.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: anonym] #2462830 30/01/2018 19:28
olechr Offline
More than words
More than words
Blir som om diktatorer og rasister skulle få holde foredrag om medmenneskelighet.

De som drifter denne siden kan legge inn slikt at hver gang man skriver Lace, så kommer dette istedet. måttaføkkadrittsekken.

Sykkelsporten var ødelagt lenge før Lance begynte å dope seg. Og alle de andre var jo med på moroa.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: anonym] #2462833 30/01/2018 19:34
sveinaa Offline
More than words
More than words

Høres jo ut som det var bare Lance som kjørte i seg super cocktails. Problemet til sykkelsporten er at 90% eller flere gjorde det også er det Lance som får skylda. Tipper det er en del som har dopa seg som ikke Lance kjenner en gang. Sykkelsporten var vel og allerede pill råtten når Lance drev med tri som ung...

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: anonym] #2462837 30/01/2018 20:16
Veteran
OP Offline
Veteran

Sånne uttalelser er veldig ignorante etter min mening. Behovet for syndebukker er tåpelig. Doping har vært regel heller enn unntak innen de fleste idretter på toppnivå, i snart 50 år. At enkelte ikke forstår det enda, er forbausende.

iq
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462838 30/01/2018 20:28
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men ingen har vel vært så ødeleggende for sykkelsportens omdømme som LA. Superstjernen som nærmest stod opp fra de døde etter kreftbehandlingen , som fremstod som den reneste av de rene ...og som bare var en gjennomført skurk hele veien til banken. LA styrte hele showet selv, han var ingen nikkedukke for noen sleipe bakmenn, eller doping i statlig regi. Han var The Boss i sykkelsporten og styrte dette selv. Det gjør han til tidenes erkeskurk-doper i internasjonal toppidrett. Synes jeg.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462841 30/01/2018 20:36
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Man skal kritisere måttaføkkadrittsekken i alt han foretar seg, så ikke måttaføkkadrittsekken ender opp som en ny Eddy Merckx som til tross for å ha blitt tatt for doping tre ganger, blir hyllet som en helt...
Vel ikke alle hyller han og det er bra....
Det at alle dopet seg er bare så elendig argument.
Med en slik argumentasjon, burde jo ingen ha blitt straffet for noe som helst, bare det er mange nok kriminelle...

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: anonym] #2462855 31/01/2018 06:41
gare Offline
More than words
More than words
ender opp som en ny Eddy Merckx som til tross for å ha blitt tatt for doping tre ganger, blir hyllet som en helt...

I min verden går det et temmelig tydelig skille ved introduksjonene til EPO og alle variantene av medikamenter som øker produkusjonen av røde blodlegemer. Man fikk plutselig en form for doping som gav en reell fare for at syklister døde(ikke at det ikke skjedde før jf Tom Simpson, men nå i en helt annen skala)og samtidig ble det så åpenbart klart at det var et ekstremt prestasjonsfremmende middel som gav voldsomme fordeler til de som brukte det.
Leser man boken til Laurent Fignon så beskriver han det som at plutselig dukket det opp ryttere i front av peletonen som han aldri hadde sett der før, og så tok de bare av og forsvant.

Jeg har akkurat lest ferdig boken til Tomas Dekker, som gir et brutalt innblikk i hvordan dette var på tidlig nitttall.

Mulig jeg har et romantisk forhold til sykling, og at all doping er like fælt(og i en sportslig-juridisk sammenheng(hva nå det måtte bety)er det jo det), men jeg synes allikevel at bildet er noe mer nyansert.

Når det gjelder Lance er det liten tvil om at han har et betydelig ansvar for omfanget av doping i sin periode, og han fortjener all tyn han kan få, ikke minst på grunn av måten han håndterte de som forsøkte å si fra om problemene.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: gare] #2462877 31/01/2018 08:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: gare

Mulig jeg har et romantisk forhold til sykling, og at all doping er like fælt(og i en sportslig-juridisk sammenheng(hva nå det måtte bety)er det jo det), men jeg synes allikevel at bildet er noe mer nyansert.

Jeg har akkurat lest ferdig Mads Dranges "Medaljenes pris", anbefales til alle som trenger et nyansert bilde av dopingbruk i idretten.

Anonym5
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462904 31/01/2018 10:09
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Dopingen til Lance var ille, men det værste var hvordan han kynisk presset og manipulerte de rundt han. En gjennomført dårlig fyr.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: gare] #2462916 31/01/2018 11:02
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Jepp der går et klart skille, men juks er juks uansett metode..

https://sportsanddrugs.procon.org/view.timeline.php?timelineID=000017

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: olechr] #2462923 31/01/2018 12:03
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: olechr

Sykkelsporten var ødelagt lenge før Lance begynte å dope seg. Og alle de andre var jo med på moroa.

var/er det noen på TdF nivået som ikke fusker/har fusket med litt ekstra dunder i kosttilskuddet ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: gare] #2462951 31/01/2018 13:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
ender opp som en ny Eddy Merckx som til tross for å ha blitt tatt for doping tre ganger, blir hyllet som en helt...

I min verden går det et temmelig tydelig skille ved introduksjonene til EPO og alle variantene av medikamenter som øker produkusjonen av røde blodlegemer. Man fikk plutselig en form for doping som gav en reell fare for at syklister døde(ikke at det ikke skjedde før jf Tom Simpson, men nå i en helt annen skala)og samtidig ble det så åpenbart klart at det var et ekstremt prestasjonsfremmende middel som gav voldsomme fordeler til de som brukte det.
Leser man boken til Laurent Fignon så beskriver han det som at plutselig dukket det opp ryttere i front av peletonen som han aldri hadde sett der før, og så tok de bare av og forsvant.

Jeg har akkurat lest ferdig boken til Tomas Dekker, som gir et brutalt innblikk i hvordan dette var på tidlig nitttall.

Når det gjelder Lance er det liten tvil om at han har et betydelig ansvar for omfanget av doping i sin periode, og han fortjener all tyn han kan få, ikke minst på grunn av måten han håndterte de som forsøkte å si fra om problemene.

Mener du at moralen ble dårligere når EPO'en kom (Det tror jeg ikke stemmer.)? Jeg tror heller det kan tenkes at menneskene rent psykologisk var ganske like, men at det var vitenskapen som ble bedre... Også kan man selvfølgelig dikte sannheten sånn man ønsker...

Sentralstimulerende kan man vel å si er ganske skadelig (Akutt.).

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462953 31/01/2018 13:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva gjelder Lance og skyldfordeling så har det vært og er sånn enda at "vinneren skriver historien". Hadde noen orket å "følge" pengene så hadde man sett at det var andre en Lance som tjente bra på den epoken...

Er dere opptatt av sykkelsporten så bør dere flytte fokus og heller diskutere om gamle syndere bør få ha en aktiv rolle i sykkelsporten i dag.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: sveinaa] #2462954 31/01/2018 13:29
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mener at dere som prøver å sidestille Armstrong med "alle andre" dopere griper etter noen svært tynne halmstrå. Jeg synes HeavyDude, EmilZipp og Gare oppsummerer veldig greit hva som gjør han til et ekstremt særtilfelle. Når det er sagt så synes jeg han kan få lage så mange podcaster han vil og jeg synes det er interessant å høre hva han har å si så lenge det kan tolkes til å være oppriktig og uten baktanker.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462955 31/01/2018 13:33
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
At Armstrong har hatt og fortsatt har god kontroll på regien er jo opptredenen hos Oprah et godt eksempel på. Etter mitt syn timet han innrømmelsene meget godt når han innså han ikke lenger kunne distansere seg fra fakta. Sammen med innrømmelsene kom påstanden om at han var en av mange og at han i så måte ikke skilte seg ut.
Deretter har han regnet med at historien ville gi han rett gjennom stadig nye navn og hendelser som over tid fragmenterer, kamuflerer og minimerer hans rolle. At han ender opp som en slags kulthelt om et tiår eller to er derfor ikke umulig.

Redigert av Espen E; 31/01/2018 13:35.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Espen E] #2462956 31/01/2018 13:43
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har du helt rett i Espen. Men tror ikke det er mulig eller riktig å kneble han. Det er pressens og folks eget ansvar å ikke la han skrive sin egen historie på nytt. Kultfigur blir han uansett, både hos de som liker og misliker han.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: sveinaa] #2462957 31/01/2018 13:44
gare Offline
More than words
More than words

Mener du at moralen ble dårligere når EPO'en kom (Det tror jeg ikke stemmer.)? Jeg tror heller det kan tenkes at menneskene rent psykologisk var ganske like, men at det var vitenskapen som ble bedre... Også kan man selvfølgelig dikte sannheten sånn man ønsker...

Neinei, moralen har vel verken blitt bedre eller verre, det er sjansen for å bli tatt og konsekvensen av dette som har bidratt til en drastisk reduksjon i doping. Dvs. jeg tror det er en reduksjon, det kan jo godt hende at man bare er flinkere til å skjule bruken/doper seg på noe som WADA ikke kjenner ennå.

Hovedpoenget mitt var at dopingen pre-EPO var mer uskyldig nettopp i den forstand at den ikke(i hovedsak)tok livet av brukerne, men kanskje ennå mer at den ikke gav så sinnsyke forskjeller i prestasjon som EPO gjorde.

Sentralstimulerende midler er farlige jovisst, men ikke på samme måte som å sykle rundt med 60 i hematokritt.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Espen E] #2462963 31/01/2018 13:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen E
At han ender opp som en slags kulthelt om et tiår eller to er derfor ikke umulig.

Tror ikke du trenger å vente så lenge på dette.
Mange av mine treningskompiser i Spania var helt klare på at Lance fortsatt var den store helten - alle gjør og gjorde det som skal til for å vinne, Lance var enda bedre på det enn resten - 7 år på rad.
Er nok en grunn til at Flandern rundt inviterer ham også. Fyren er rett og slett veldig populær i mange kretser, og veldig upopulær i andre.
Lance var en av de verste juksemakerne vi har hatt i idretten, mye fordi han klarte å få så fabelaktige bra resultater over så lang tid ved hjelp av jukset sitt. Og fordi han brakte sykkelsporten til helt nye markeder og mennesker. Dette siste er jo grunnen til at UCI mer eller mindre snudde seg vekk og gjorde som Siv Jensen - bad om å ikke få vite mer enn nødvendig.
Lance sine sponsorer tjente jo også milliarder i årene han var helt. Disse milliardene har de ikke tapt igjen i ettertid.
Trek gikk fra å være et relativt lite merke på landeveien til å bli et av de store. Giro ble en gigant, Oakley vokste inn i himmelen osv.
Om sponsorene visste eller ikke skal ikke jeg vurdere, men at de tjente masse penger på Lance er det liten tvil om.

Dessverre viser det seg at toppidretten er minst like skitten nå som på 90-tallet. Sotsji-skandalen er bare en av mange tegn på at de store endringene ikke er ønsket av idretten selv.

Apropos: Et aspekt av Sotsji-skandalen jeg synes det er rart det ikke har blitt mer debatt om - Russerne byttet urene prøver med rene i sitt eget OL. De kunne sikkert like gjerne ha byttet rene med urene. Hva hadde skjedd med norsk skisport f.eks hvis russerne hadde tuklet med prøvene til Bjørgen, Sundby, Northug og co? Arbeidet mot doping i idretten er for dårlig finansiert, og for lite gjennomført til å være effektivt, i tillegg til den til dels ullne rettspraksisen som utøves når noen blir tatt står seg dårlig når det kommer til rettssikkerhet for utøverne.
Som ren topputøver i et OL hadde jeg faktisk vært ganske bekymret, ikke bare for at andre jukser, men for at andre kan kunne tukle med rene prøver.
Hadde jeg vært Skiforbundet og Olympiatoppen hadde jeg sørget for at en nøytral innstans tok tester av norske utøvere uavhengig av OL i tilfelle noen skulle finne på å tukle med prøvene i OL. Da hadde man i hvert fall hatt alternative prøver å vise til.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: gare] #2462964 31/01/2018 13:54
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Neinei, moralen har vel verken blitt bedre eller verre, det er sjansen for å bli tatt og konsekvensen av dette som har bidratt til en drastisk reduksjon i doping. Dvs. jeg tror det er en reduksjon, det kan jo godt hende at man bare er flinkere til å skjule bruken/doper seg på noe som WADA ikke kjenner ennå.

Hovedpoenget mitt var at dopingen pre-EPO var mer uskyldig nettopp i den forstand at den ikke(i hovedsak)tok livet av brukerne, men kanskje ennå mer at den ikke gav så sinnsyke forskjeller i prestasjon som EPO gjorde.

Sentralstimulerende midler er farlige jovisst, men ikke på samme måte som å sykle rundt med 60 i hematokritt.

Mulig jeg er naiv, men jeg tror moralen i dag er høyere enn for 10 år siden vedrørende bruk av doping i sykkel. Hvis noen hadde utviklet et nytt epo som var umulig å spore, så tror jeg færre hadde brukt det i dag enn epo på 90-00 tallet.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Dexter] #2462969 31/01/2018 14:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Dexter

Mulig jeg er naiv, men jeg tror moralen i dag er høyere enn for 10 år siden vedrørende bruk av doping i sykkel. Hvis noen hadde utviklet et nytt epo som var umulig å spore, så tror jeg færre hadde brukt det i dag enn epo på 90-00 tallet.

Det tror ikke jeg.

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: sveinaa] #2462975 31/01/2018 14:29
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det tror ikke jeg.

Ikke jeg heller. Og når folk som Catlin sier at "alle" fortsatt doper seg, er det da snakk om at det finnes preparater det ikke er mulig å teste for, eller er det fortsatt mulig å komme unna med mikrodosering av EPO og andre tradisjonelle effektive preparater. Eller dreier det seg om TUE og gråsoner?

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462980 31/01/2018 14:53
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er et snev av sannhet i det Rodchenkov forteller om Sotchi, innblanding fra myndigheter og sikkerhetstjenesten og metodene som ble brukt der, så er det dessverre fortsatt triste greier for de ærlige utøverne. Som Øyvind er inne på over, tenk hvis de rene blir utsatt for sabotasje!?

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: skubisan] #2462982 31/01/2018 15:20
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: skubisan

Det tror ikke jeg.

Ikke jeg heller. Og når folk som Catlin sier at "alle" fortsatt doper seg, er det da snakk om at det finnes preparater det ikke er mulig å teste for, eller er det fortsatt mulig å komme unna med mikrodosering av EPO og andre tradisjonelle effektive preparater. Eller dreier det seg om TUE og gråsoner?

Alt av steroider kan man lage derivater av. Dvs. en ørliten justering i sammensetninga, som gjør at det ikke fanges opp. Gode gamle bloddoping som i tappe og fylle på etter behov går jo fortsatt, mikrodosering etc. I tillegg kommer dagens TUE-triksing.
Ser at mange mener at Lance skal få svi ekstra fordi han var et rasshøl ovenfor div. folk, men rasshøl har det vært og er mange av, selv om ikke media har fanget det opp. Ikke minst sitter det mange eksutøvere/ledere rundt omkring som har og fortsatt driver og manipulerer dopingprøver/dopingrutiner, truer folk, ødelegger for utøvere osv. pr. dato.

Det Lance gjør i de siste podcastene sammen med Fogel er jo faktisk et bidrag i positiv retning.

iq
Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: Gammelogdesperat] #2462986 31/01/2018 15:39
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sabotasje av andre utøvere har allerede skjedd: https://www.nettavisen.no/sport/japansk-...3423404620.html

Re: Lance snakker med Fogel om Icarus(doping..) [Re: oracle] #2462987 31/01/2018 15:42
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hahahaha... Nettavisen.... hahaha ICON_LAUGH Men ja, det har sikkert skjedd. Men det er ingen ting som tyder på at det er et utbredt problem.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support