|
Erfaringer med Shimano Dura-Ace R9100-P wattmåler
|
Erfaringer med Shimano Dura-Ace R9100-P wattmåler
29/01/2018 07:20
|
Sykkel-Erik
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er det noen her som har investert i Shimanos wattmåler? Hva er erfaringene hittil, på godt og vondt?
|
|
|
Re: Erfaringer med Shimano Dura-Ace R9100-P wattmåler
[Re: Sykkel-Erik]
29/01/2018 13:24
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
30/01/2018 07:05
|
gare
More than words
|
More than words
Tja, da stikker jeg hånden inn i vepsebolet og spør om det er viktig å fordele kraften mellom høyre og venstre pedal/bein akkurat 50/50?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
30/01/2018 09:58
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel heller individuelt tenker jeg, i forhold til hvor skjev fordeling man har på forskjellige belastninger. Jeg sykler nå inne med en Stages-arm og Wahoo Kickr Snap rulle, og de ender vanligvis opp med 1w forskjell i snitt, Ser heller ingen stor forskjell på intervaller, så for meg passer det fint med bare et bein.
Men at andre kan ha andre behov, det skjønner jeg godt.
|
|
|
30/01/2018 10:14
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Må innrømme at for min del hadde det vært greit å vite hvor mye sterkere høyrefoten er i forhold til venstre, trener på rulle med 4iii venstre krankarm (som bare dobler watt) samtidig som jeg kan hente watt fra Tacx rullen som generelt viser en del høyere (men så har vi jo usikkerhet på målingene etc, tap i drivverk osv)
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Trond Helge]
30/01/2018 10:39
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Må innrømme at for min del hadde det vært greit å vite hvor mye sterkere høyrefoten er i forhold til venstre [...] Er du venstrehendt? Normalt sett er "vanlige" folk mye sterkere i motsatt ben av hva de har som foretrukket arm. Altså, høyrehendte er mye sterkere i venstre ben enn i høyre, og vice versa for venstrehendte. Det finnes unntak fra dette selvsagt, med høyrehendte personer som er sterkere i høyre ben enn i venstre, men det er nok unntakene. Mulig syklister over tid vil utligne sin forskjell mellom benene mer enn folk flest, da sykkelbevegelsen i teorien gir samme treningsbelastning på begge ben. Men for å illustrere poenget, se til friidretten, så ser man at majoriteten av utøvere i lengde/høyde/hekk/tresteg/osv, satser med venstrebenet sitt (i tresteg velger de fleste to hopp på venstre, ett hopp på høyre), fordi venstre er det sterkeste benet for majoriteten av befolkningen (majoriteten er høyrehendt). I denne type idretter blir selsvagt også forskjellen forsterket gjennom trening, da en høydehopper som starter med å satse på venstrefoten, aldri vil trene på å satse fra høyrefoten. EDIT: Er en ganske enkel ting å finne ut av (med forbehold om at det nok finnes unntak som bekrefter regelen). Prøv å hopp opp til en basketballkurv, med tilløp. Den foten kroppen din naturlig ønsker å satse fra, er det sterkeste benet ditt.
Redigert av vviz; 30/01/2018 10:49.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
30/01/2018 10:48
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lærerikt! Der fikk jeg forklaringen på hvorfor min høyrehendte høydehoppende sønn satser på venstre bein.
Jeg er nok ett av unntakene. Hele høyresiden min er sterkere enn venstresiden. Forskjellen er også såpass stor at sykkeltilpassere kommenterer den.
Dobbelsidig effektmåling kan selvfølgelig brukes til noe. Målingene blir sannsynligvis mer korrekte, og man kan sikkert finne bruk for dataene til sportsmedisinske formål også. Nuvel.
|
|
|
[Re: gare]
30/01/2018 11:04
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Tja, da stikker jeg hånden inn i vepsebolet og spør om det er viktig å fordele kraften mellom høyre og venstre pedal/bein akkurat 50/50? Godt spørsmål. Jeg har ikke lest noen artikler som klart viser at det normalt er en fordel å trene på å forbedre høyre-venstre-balansen. Det betyr ikke at de ikke finnes, for jeg har ikke lett veldig mye, men det er i hvert fall ikke et veletablert krystallklart svar. Det er mulige kostnader ved å skulle endre balanse fra det naturlige. Den tiden kan brukes på noe annet som gir (mer) gevinst. Det er en risiko for å svekke det sterke beinet mer enn man styrker det svake. Hjelper jo ikke å forbedre venstrebeinet 15 watt hvis man i prosessen svekker høyre med 20. For det (ikke så mye) det er verdt, vil jeg helle mot å registrere balanse men normalt ikke trene det. La hvert bein yte det maksimale det kan. Som Trond Helge sier kan det være lurt å vite hvordan balansen er for forskjellig pådrag dersom treningen forgår delvis med enkeltsidig og delvis tosidig måling.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
30/01/2018 11:10
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Nå skal jeg bare synse litt videre. Eller tenke litt høyt, da jeg ikke har tenkt nærmere over dette med tanke på sykling.
Men har lest en og annen test av wattmålere. Selv har jeg aldri brukt wattmåler annet enn den som er i Kickr-rulla mi (og den måler ikke individuelt på benene).
Men i wattmåler-tester, har jeg inntrykk av at de ofte kommenterer om en måler kun kan måle på venstre ben, men normalt legger de til at for folk flest, er det uansett små forskjeller mellom benene. Som jeg har nevnt over, det er mulig sykling over tid utligner disse forskjellene i større grad enn hos folk flest. Men personlig må jeg si at mitt høyreben ikke er i nærheten av styrken jeg har i venstre ben, dersom man skal måle det med eksempelvis lengdehopp, høydehopp, stille høyde fra ett ben, osv. Det er stor forskjell, og det tror jeg gjelder majoriteten av befolkningen.
I teorien burde jo da konseptet å bare "dobble watt" på venstrebenet (eksempelvis Stages sine målere) da gi en altfor høy watt i slike tilfeller. Men i praksis virker det ikke som det er tilfellet, basert på tester man leser av, som utføres av folk som har testet alle mulige typer målere. Så hvorfor er det ikke slik?
Er det fordi syklister i stor grad utligner forskjellen i benene sine innen de kommer opp til ett nivå hvor de gidder kjøpe en wattmåler, eller det være fordi kroppen på en naturlig måte "struper" kraften i det sterkeste benet ned til nivået i det svakeste for å opprettholde ett jevnt og symmetrisk tråkkmønster? Benene er jo linket sammen gjennom kranken tross alt.
Jeg er ihvertfall ganske sikker på at hadde benene mine tråkket på to individuelle kranker som ikke var koblet sammen, og man hadde wattmåling på begge, så hadde det vært fler watt, og lengre utholdenhet på venstre enn på høyre. Men på en sykkelkrank, må jo nødvendigvis benene danse noenlunde etter same tone på grunn av sammenkoblingen. Og for å få til det er det jo mulig for det sterkeste benet å underprestere, mens det strengt tatt ikke er mulig for det svake benet å overprestere. Så derfor teorien om: "Kan det være at det sterke benet automatisk blir "strupet" ned til ett nivå som er ganske likt det svakeste?
Noen som vet noe konkret om dette fenomenet utover min synsing?
EDIT: I yngre dager trente jeg høyde/lengde/sprint, samt basketball i mange år. Sprint er nok unntaket som krever noenlunde lik benstyrke, dog vil man nok se at majoriteten av verdensklasse sprintere, nok foretrekker å sparke fra med venstre fot fra startblokka. Men de andre idrettene er idretter som i stor grad, av ulike årsaker, vil være med å forsterke styrkeforskjellen mellom sterkest/svakest ben. Så det er mulig jeg har større forskjell i benene enn hva som er normalen.
Redigert av vviz; 30/01/2018 11:18.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
30/01/2018 11:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har testet en del watt-målere de siste årene. Også de med måling på begge sider. Jeg har en Rotor 2INpower på egen racer-sykkel og har testet med Stages, Quarq, Rotor Inpower, både på terreng og på racer. Jeg har spinningsykkel med Powertap-måler og Tacx Neo. Jeg har synlig større lårsmuskler i høyre bein, er høyrehendt, men sparker ball også med høyre. Dog spiller jeg ishockey med høyre hånd nederst, akkurat som jeg også spiller golf. Under sykling måler jeg som regel 52/48 eller lignende under rolig sykling - altså mest kraft fra venstre bein. Dette er da også 5-10mm lenger enn høyre-beinet. Under intervaller og harde drag ligger jeg som regel på 50/50 - her utligner altså kroppen en evt forskjell på en måte. For min del vil dermed en Stages eller annen venstrebeins-måler gi noe høyere watt en reellt ved rolig sykling, mens belastning og måling vil samsvare ved tøffere innsats. Bevisstheten om dette har ikke gjort at jeg har endret noe som helst på trening, men jeg følger med på dette når/hvis jeg endre noe på sittestilling/sko osv. Se eldre test av forrige generasjon Rotor Power 2-sidig måler her: https://www.landevei.no/Tester/Utstyr/Rotor-power
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
30/01/2018 11:57
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Ren synsing: Forskjellen på satsbein/ikke satsbein o.l. kan være større enn forskjellen i energiomsetning i musklene for høyre og venstre bein.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
30/01/2018 12:40
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Men det viktigste er vel strengt talt om målingene er konsistente fra gang til gang, og ikke nødvendigvis hvor nøyaktig de er på watten? Man ønsker vel kun å oppnå en mer nøyaktig målemetode en å trene på puls, og dersom man får en viss erfaring med egen trening og kropp, kan man fint leve med både litt ujevn fordeling mellom bein jevnt over, og litt varierende fordeling basert på intensitet?
For min egen del tror jeg at jeg er ganske spot on når det gjelder fordeling,
Som et lite apropos kan det nevnes at jeg satser med venstrebeinet, men er sterkere i høyrebeinet når det kommer til beinpress, knebøy, spensthopp på ett bein osv.
Redigert av Lucifer-; 30/01/2018 12:42.
|
|
|
[Re: Valentino]
30/01/2018 12:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lærerikt! Der fikk jeg forklaringen på hvorfor min høyrehendte høydehoppende sønn satser på venstre bein.
Jeg er nok ett av unntakene. Hele høyresiden min er sterkere enn venstresiden. Forskjellen er også såpass stor at sykkeltilpassere kommenterer den.
Dobbelsidig effektmåling kan selvfølgelig brukes til noe. Målingene blir sannsynligvis mer korrekte, og man kan sikkert finne bruk for dataene til sportsmedisinske formål også. Nuvel. Jeg satser også på venstre fot ved høydehopp, det føles naturlig. Samtidig kjører jeg regular på brett, venstrefoten først. Jeg er også sterkere i venstre arm i håndbak. Sterkere i høyrearm på styrketrening. Men jeg er altså høyrehendt, og har alt fra 4 til 10% forskjell i kraftfordeling, fordel høyre, alt etter intensitet. Så da må vel også jeg være unntaket fra regelen, med både større kraft og bedre motorikk i høyrefot, som høyrehendt  Ensidig måling ble vanskelig for meg når det kun var venstre som ble målt, siden differansen ikke er konsistent fra dag til dag, heller ikke på forskjellig intensitet.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
30/01/2018 14:32
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg satser også på venstre fot ved høydehopp, det føles naturlig. Samtidig kjører jeg regular på brett, venstrefoten først.
Jeg kjører regular på Snowboard, men Goofy på Skateboard, og noe annet føles helt merkelig. Forstå det den som kan.. Jeg har riktignok lært meg å kjøre switch på snowboard (men det satt langt inne). Men på ett skateboard ville jeg ikke hatt sjanse til å kjøre regular, det føles 100% feil. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er slik, uten å finne ett godt svar, men i lys av denne diskusjonen kom jeg opp med en plausibel teori: I det jeg satser fra ett hopp på Snowboard, bruker jeg ikke enormt mye muskler. Satsen er moderat i styrke, og den er ganske likt fordelt mellom høyre/venstre ben, for å få en stabil "take off". Hoppene er jo store, og farten kan tilpasses, så det er primært fart, ikke Ollie-spenst som er avgjørende for å komme over kulen til landingen. Skateboard er annerledes, for der er man avhengig av å satse fra ett ben, for å hoppe (Ollie). Og for meg vil det da være helt naturlig å ha sterkeste fot (venstre) bakerst på brettet, for å klare å hoppe. Hadde jeg vært på ett høyere nivå på Skateboard, hvor Nollie's osv ble aktuelt, så kanskje ting hadde vært annerledes, og kanskje jeg hadde kjørt regular der også? Skateboard er ikke noe jeg har drevet med siden jeg var liten dog, og neppe noe jeg kommer til å starte opp igjen. For jeg synes faktisk det ser dødsteit ut når jeg ser folk på 30+ som går i skjorte på jobb, pendle til jobb på Skateboard. Jeg skal aldri bli en del av de. [...] Så da må vel også jeg være unntaket fra regelen, med både større kraft og bedre motorikk i høyrefot, som høyrehendt  Å ha best motorikk/styrke i ulike ben er helt normalt. De fleste høyrehendte, som har høyest benstyrke i venstre ben, har best motorikk i høyre ben, og det er en naturlig sammenheng. Tenk på fotballspillere, og se bort fra unntakene. Høyrehendte spillere, skyter med høyre fot, fordi de har best motorikk i høyre ben. Men det innebærer at stamfoten hver gang du skyter blir venstrefoten. I det du skal dundre til ballen med høyre fot, innebærer det at venstrefoten tar hele vekten av kroppen din (som gjerne innebærer å bråbremse kroppsvekten fra stor fart). Dette er en mye større påkjenning enn hva høyrefoten som utfører skuddet utsettes for, og dette er den naturlige forklaringen på hvorfor høyrehendte folk, normalt er sterkere i venstre ben. For dette gjelder selvsagt ikke bare ballspill, men også mye annet. Du har best motorikk på høyre side, og det innebærer at du normalt bruker venstre fot som en stamfot i ulike sammenhenger, som igjen fører til at det venstre benet utsettes for større belastninger, og derfor blir sterkere enn det høyre. Noe lignende skjer hos de aller fleste bare ved å stå opp og ned. De færreste står med vekten fordelt 50/50 mellom høyre/venstre fot, med mindre de konsentrerer seg om det. De aller fleste har ett strakt kne (som bærer nesten all kroppsvekten), og ett kne som bøyes litt (og som nesten ikke bærer noe kroppsvekt). Dette er det bare å legge merke til på en selv, eller ta en titt på perrongen på t-banen og se hvordan folk flest står. Buen under fotbladet blir også normalt større på det benet som belastes mest, mens den blir noe flatere på det "svake" benet.
|
|
|
30/01/2018 14:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda neida, jeg har jo best motorikk òg styrke i høyreben. Det ser jeg enkelt ved styrketrening (både styrken og motorikken), samme gjelder tråkkanalysen jeg får fra pedalene. Høyere effective torque, høyere pedal smoothness og høyere watt på høyre. Jeg har rett og slett en litt slapp venstrefot Det kunne sikkert vært korrigert med målrettet styrketrening, men hvem har tid til slikt.. Artig det med skateboard, skatet ganske mye jeg også, i alderen 14-20. Regular, venstre foran..og der er det jo venstrefoten som "utfører" alle tricksene, noe man skulle tro ville kreve bedre motorikk. Å kjøre switch, nollie kickflip etc var nærmest en umulig oppgave. Kroppen er en rar skapning..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
30/01/2018 15:43
|
Sykkel-Erik
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for fantastiske bidrag hva gjelder anatomi og bruk av høyre/venstre, men det ble jo en digresjon av rang! Konklusjonen med hensyn til høyre/venstre må være at alle er forskjellige, og at wattmålere kan bidra til en bevisstgjøring i så måte. Tilbake til poenget: Er det noen som faktisk har erfaringer med Shimanos nye wattmåler som de kan dele? 
|
|
|
30/01/2018 21:14
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Poenget for meg med tosidig måling er ikke å måle forskjellen i gjennomsnittlig watt mellom sidene, men å se effektiviteten i tråkket. F.eks. om man motvirker nedtråkket på ene siden med motstand på vei opp på andre, hvordan kraften fordeles gjennom tråkket osv. Fant ut at jeg motvirket med opptil 50 watt pga. dårlig teknikk.
Det er vel kanskje dette som kalles cycling dynamics?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
28/09/2018 10:32
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som faktisk brukte denne i sommer og har noen erfaringer? Vurderer og teste noe annet enn srm på ny racer og Shimano bruker jo ikke lage skrot..
|
|
|
28/09/2018 10:56
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor vil du teste noe annet enn SRM?
|
|
|
[Re: rasmusic]
28/09/2018 11:00
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor vil du teste noe annet enn SRM? Ser jo nesten retro ut den 9000 kranken på sykkel med ny dura gruppe..  Men har to sykler jeg sikkert kommer til å bruke og 170 srm 9000 kranker er det ikke flust av til salgs heller. Tar jo sikkert 2-3 minutter å bytte krank så mye styr det og. Derfor kanskje teste noe annet selv om det har gått til helvete hver eneste gang jeg har prøvd noe annet enn srm
Redigert av Kriss; 28/09/2018 11:03.
|
|
|
28/09/2018 11:04
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Neida, det ser PRO ut med 9000-SRM på 9100-gruppe. Vet av flere habile syklister som kjører det oppsettet 
|
|
|
28/09/2018 11:16
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Neida, det ser PRO ut med 9000-SRM på 9100-gruppe. Vet av flere habile syklister som kjører det oppsettet Jeg er jo ikke særlig habil da så passer sikkert best med noe stages greier..  Helst generasjon 1. Men får speide etter 170 srm krank på ebay igjen..
|
|
|
28/09/2018 11:19
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Så så, Stages unner jeg ikke engang min verste fiende, men du er vel kanskje mer i Vector 2S-segmentet, ja 
|
|
|
28/09/2018 11:49
|
fjohanne
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg målte 48/52 og noen ganger 47/53 H/V da R9100-P'en var ny (i vår) Etter firmwareoppdatering i sommer er den konstant 50/50.
Velger å tro at vi begge nå er perfekte.
Elles har den fungert 100%
|
|
|
28/09/2018 12:14
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så så, Stages unner jeg ikke engang min verste fiende, men du er vel kanskje mer i Vector 2S-segmentet, ja 90 kg vektgrense er ok så tåler litt mer potetgull og øl da..
|
|
|
[Re: fjohanne]
28/09/2018 12:15
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg målte 48/52 og noen ganger 47/53 H/V da R9100-P'en var ny (i vår) Etter firmwareoppdatering i sommer er den konstant 50/50.
Velger å tro at vi begge nå er perfekte.
Elles har den fungert 100% Lovende.. Stabil måling og virker bra altså?
|
|
|
17/10/2018 08:57
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Liten avsporing, men helt uaktuelt å prøve dual Stages eller 4iiii?
Har selv varierende erfaringer med Stages, men gen.3 er kanskje bra?
4iiii virker da solid?
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
17/10/2018 14:16
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
jeg har kjørt med XT versjonen i hele sesongen. Det er den kjedeligste måleren jeg har prøvd. Den bare virker uten hikke, uten snæggs og uten oppdatering hittil. LarsB
|
|
|
|
|