KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust
|
KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust
24/01/2018 13:55
|
Espen W
OP
Diamonds are forever
|
OP
Diamonds are forever
Som vi vet er snøfjerningstaktikken nå basert mer på å dumpe ekstreme mengder salt på snøen istedenfor å pløye den. Ihvertfall i Oslo. Resultatet er opptil 30cm dypt lag med saltslush, som på sykkelveien (med automatisk syklist teller, no less) RV4 mellom Linderud og Rødtvedt forrige uke, og faktisk igjen denne uka. Ikke bra i det hele tatt. Resultatet er at kjede og drivverk dynkes i saltslush. Med vanlig kjede og vanlig olje måtte jeg før olje så og si konstant. EPT kjedene fra KMC løser dette elegant med et anti rust belegg som fungerer sjokkerende bra. Jeg bruker varmvoks istedenfor olje, så kjedet holder seg gullende rent i tillegg. Voksen holder faktisk lengre om vinteren, og det er nok pga at det da er lite/ støv som virvles opp og sliter den bort. Her er kjedet etter 10 dager (dvs ca 20 turer) stort sett med saltslush dynking på hver eneste av dem: https://www.youtube.com/watch?v=2uW3dxIHXK0&feature=youtu.be
Redigert av Espen W; 24/01/2018 14:20.
|
|
|
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust
[Re: Espen W]
24/01/2018 15:33
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjører vel på stort sett de samme veiene med ett helt standard KMC 11.x93 eller hva dette standard kjedet deres heter. Samme kjede i hele vinter, ingen rust.
Det eneste jeg gjør er å spinne kjedet gjennom ei fille så det tørker, når jeg parkerer sykkelen i garasjen om ettermiddagen. Oljer det ca en gang i uka med wet weather olje, og gir kassetten en god sprut av biltemas X40 olje i ny og ne.
Har bare kjørt én kjedevask med skikkelig kjederens i vinter.
Hvorfor mitt kjede holder så godt i salt i forhold til andres vet jeg ikke.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
25/01/2018 09:21
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor smører du kassetten?
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
25/01/2018 09:33
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvorfor smører du kassetten? Duh, for å samle masse dritt, så klart!
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
25/01/2018 10:17
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor smører du kassetten? Duh, for å samle masse dritt, så klart! Eneste jeg kunne komme på også. Er det noe jeg ikke vil ha så er det jo olje og dritt over alt på steder det ikke gjør nytte.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
25/01/2018 10:51
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Da får det bli langversjonen.
På "pensykkelen" så vasker jeg sykkelen hver eneste gang den har syklet i regn. Etter vask går jeg over med luftkompressoren og blåser tørt drivverket, så ikke vannet får stå og godgjøre seg på komponentene i en mørk og kjølig garasje frem til neste gang sykkelen brukes.
Dette er litt for mye jobb på en pendlesykkel.
Pendlesykkelen prøver jeg å få vasket og tørket en gang i uka, men av og til blir det annenhver uke. Så da må det latmannsløsninger til. Det eneste problemet jeg har med rust på pendlersykkel, er dersom den settes inn i nevnte garasje mens den er full av snø, og blir stående der i dagevis før den brukes. Da vil all snø som sto på kjede/drivverk få godgjøre seg noen dager, med tilhørende overflaterust. Denne rusten slites av så raskt sykkelen blir syklet igjen, men om sykkelen hadde blitt stående der lenger enn ett par dager, kanskje det hadde klart å sette seg.
Når pendlersykkelen kommer hjem, spinner jeg kjedet gjennom ei fille fra Biltema, som da fjerner alt vannet det er mulig å komme til fra utsiden. I tillegg er jeg raus med vanndrivende olje (X40, WD40, CRC556 eller lignende) på kassett, girveksler og pedaler, da dette er steder det gjerne ligger masse snø eller vann når sykkelen blir parkert.
Å samle dritt i drivverket er ett fenomen jeg kjenner fra sommerhalvåret, pga veistøv. På sommeren er jeg veldig lite raus med olje. Men hvis noen av dere har problemer med veistøv nå, mens dere sykler på snø/is/vann, så tror jeg ikke vi pendler i samme by, eller land. Men om dere mot formodning skulle ha store problemer med at det samler seg dritt i drivverket nå på vinteren, så kan det jo være greit å vite at WD40 (og ekvivalentene) fungerer som en mild avfetter også.
Kjedet mitt er billigste KMC-kjede, det har stått på siden sykkelen var ny i August, og det er rustfritt og blankt. Det samme gjelder resten av drivverket og sykkelen forøvrig. Eneste steder jeg har noe rust nå er på QR-spindlene på baknavet mitt (Merida hjul/nav levert med sykkelen), og litt på utsiden av ene styrelageret.
Redigert av vviz; 25/01/2018 10:52.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
25/01/2018 11:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fortsatt lurer jeg på hvorfor du smører kassetten. Og med WD40 og 5-56 er det jo ikke rart du må smøre så ofte, da dette smører og sitter svært dårlig. I tillegg vasker det vekk den gode smøringen inne i kjedeleddene, der smøringen skal virke.
|
|
|
[Re: baronKanon]
25/01/2018 11:17
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Fortsatt lurer jeg på hvorfor du smører kassetten. Og med WD40 og 5-56 er det jo ikke rart du må smøre så ofte, da dette smører og sitter svært dårlig. I tillegg vasker det vekk den gode smøringen inne i kjedeleddene, der smøringen skal virke. Beklager om jeg ikke var tydelig nok på det. Fordi kassetten er full av snø/vann når den parkeres i garasjen. Si at det skjer noe som gjør at jeg ikke får pendlet i 2-3 dager. Hvis sykkelen står med snø/vann på drivverket i noen dager, så blir det overflaterust på kassett og kjede. Dette slipper jeg når drivverket er pent dusjet i vanndrivende olje. Så derfor gjør jeg det. Jeg tar en sprayboks med X40 (Biltema's WD40 ekvivalent) og spruter over kassett, bakre girveksler (kjører 1x) og pedalene. Det er gjort på 15s. Da dekker jeg de områdene hvor snø/vann blir "liggende" over natta mens snøen gradvis smelter. Nå må du ikke forveksle X40-bruken min med kjedeolje. Jeg smører ikke kjedet med X40, dog får jo deler av det seg en dusj når kassetten dusjes selvsagt. Kjedet smører jeg hver gang jeg vasker sykkelen, og tar den inn for skikkelig tørking (ca hver uke til hver 14. dag). Da smører jeg kjedet med vanlig "wet lube". Alle andre dager bare tørker jeg det i ei fille.
|
|
|
25/01/2018 11:35
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du opplevd at kassetten har rusta? Dei fleste har vel ein type krombelegg e.l. for å hindre korrosjon.
|
|
|
[Re: -Jan]
25/01/2018 11:44
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Har du opplevd at kassetten har rusta? Dei fleste har vel ein type krombelegg e.l. for å hindre korrosjon. Opplever at dersom kjedet har stått noen dager med vann, slik at kjedet begynner å ruste, så sprer det seg til kassetten. Men som nevnt, har aldri opplevd noe mer alvorlig enn overflaterust, som har blitt slipt vekk (fra både kassett og kjede) på første tur til jobb. Hva gjelder belegg på kassett, så er min kassett dekket av ett helt svart belegg. Men kjedet sliter jo vekk dette belegget fra tennene ganske raskt.
|
|
|
28/01/2018 23:09
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Da var det helg, og tid for den ukentlige'ish sykkelvask/tørken. Her er kjedet mitt, det har stått på siden August. På dager som denne, hvor jeg faktisk vasker sykkelen, så dusjer jeg drivverket med degreaser, og tørker det med svamp/fille. Alle andre dager blir det bare tørket av med fille, som beskrevet tidligere i tråden. Det er ihvertfall ikke antydning til rust på dette kjedet, og det pendles med stort sett daglig. Men målte det til 0.75 nå, så nå skal det uansett skiftes.  Styrelagrene har sett sine bedre dager. Tørrpusset de, og var raus med fett nå. Satser på at de kan overleve til våren kommer, og deretter byttes.   Ellers bærer sykkelen lite synlig preg av å bli syklet daglig i saltlake.
|
|
|
29/01/2018 13:46
|
Espen W
OP
Diamonds are forever
|
OP
Diamonds are forever
vviz: Ser ut til at kjedet holder seg rustfritt. Det man oppnår med voks er at kjede, krans, pulleys og drev holder seg helt tørt, noe som er en fordel når man skal ta i delene med hendene, pluss selvsagt at det holder seg mye renere når veiene tørker opp og det blir støv som virvles opp. Med EPT og voks trenger jeg ikke tørke av kjedet og trenger ikke olje det (selv om en gang i uken som du gjør er ikke noe problem. Der jeg sykler måtte jeg olje to ganger om dagen). Blir nesten som remdrift med EPT/voks. I tillegg smører voksen så ekstremt bra at kjedeslitasje/''strekk'' så og si er ikke-eksisterende (så lenge man vokser/swapper kjedet når det begynner å kvitre, såklart). Et kjede i seg selv er ikke så dyrt, men når kassetter begynner å koste over 4000kr er det gunstig å begrense slitasje på drivverket. Kassett/drev slites i hovedsak pga at de tilpasser seg kjedet etterhvert som rullene i kjedet slites ned og avstanden mellom leddene øker.
|
|
|
29/01/2018 17:21
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
vviz: Ser ut til at kjedet holder seg rustfritt. Det man oppnår med voks er at kjede, krans, pulleys og drev holder seg helt tørt, noe som er en fordel når man skal ta i delene med hendene, pluss selvsagt at det holder seg mye renere når veiene tørker opp og det blir støv som virvles opp. Med EPT og voks trenger jeg ikke tørke av kjedet og trenger ikke olje det (selv om en gang i uken som du gjør er ikke noe problem. Der jeg sykler måtte jeg olje to ganger om dagen). Blir nesten som remdrift med EPT/voks. I tillegg smører voksen så ekstremt bra at kjedeslitasje/''strekk'' så og si er ikke-eksisterende (så lenge man vokser/swapper kjedet når det begynner å kvitre, såklart). Et kjede i seg selv er ikke så dyrt, men når kassetter begynner å koste over 4000kr er det gunstig å begrense slitasje på drivverket. Kassett/drev slites i hovedsak pga at de tilpasser seg kjedet etterhvert som rullene i kjedet slites ned og avstanden mellom leddene øker. Hvilken voks vil du anbefale? Tenker da mest til mtb i sesong. (Både vått og tørt)
|
|
|
[Re: AntonS]
29/01/2018 19:54
|
Espen W
OP
Diamonds are forever
|
OP
Diamonds are forever
vviz: Ser ut til at kjedet holder seg rustfritt. Det man oppnår med voks er at kjede, krans, pulleys og drev holder seg helt tørt, noe som er en fordel når man skal ta i delene med hendene, pluss selvsagt at det holder seg mye renere når veiene tørker opp og det blir støv som virvles opp. Med EPT og voks trenger jeg ikke tørke av kjedet og trenger ikke olje det (selv om en gang i uken som du gjør er ikke noe problem. Der jeg sykler måtte jeg olje to ganger om dagen). Blir nesten som remdrift med EPT/voks. I tillegg smører voksen så ekstremt bra at kjedeslitasje/''strekk'' så og si er ikke-eksisterende (så lenge man vokser/swapper kjedet når det begynner å kvitre, såklart). Et kjede i seg selv er ikke så dyrt, men når kassetter begynner å koste over 4000kr er det gunstig å begrense slitasje på drivverket. Kassett/drev slites i hovedsak pga at de tilpasser seg kjedet etterhvert som rullene i kjedet slites ned og avstanden mellom leddene øker. Hvilken voks vil du anbefale? Tenker da mest til mtb i sesong. (Både vått og tørt) Vanlige telys inneholder sånn ca 100% parafin voks (samme som i gul skiglider, BTW) og det er det man tradisjonelt har brukt, men jeg har hatt enda bedre resultater med IKEA sine GLIMMA telys. De inneholder også noe vegetabilsk voks som ser ut til å øke smøreevne og holdbarhet enda mer, pluss at de fungerer enda bedre til smøring av cleats, etc. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50097995/Ta ut veken og fjerne aluminiumskoppen, såklart.
|
|
|
20/05/2022 21:04
|
lmarius
Fersking
|
Fersking
Kan man altså bruke glider beregnet for ski..?
Height skeptic, trail and off-trail fanatic. Project: Conquer 100 mountains and hills in my daily life ++ 71/100. Third year XC ski-n00b. Teleski rando old school. Rookie XC-cycling & roadbike.
|
|
|
21/05/2022 07:16
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Interessant idé å bruke telys til kjedesmøring. Smelter dere opp lysa i en kjele og dypper kjedet i det?
|
|
|
[Re: lmarius]
22/05/2022 07:24
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg bruker parafinvoks på hverdagskjedene og Molten Speedwax på gromkjedene. Molten smører bedre, og har nå wolframdisulfid som smøretilsetning. EPT med parafinvoks holder veldig godt om vinteren. Kan man altså bruke glider beregnet for ski..? Nei, ikke vits. Det blir dyrt. Hovedpoenget med varmvoksing er å ha et smørende komponent som ikke slipper ut og ikke slipper møkk inn i kjedet. Parafinvoks er det enkleste og billigste, og Molten eller Silca Super Secret Chain Blend er de beste. Det som er superduperallerviktigst er at man får vekk ALT fett/olje fra kjedet først med avfetting, slik at voksen ikke "sklir av" metallet.
Redigert av baronKanon; 23/05/2022 07:00.
|
|
|
|
|