Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust

KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust #2461817 24/01/2018 13:55
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline OP
Diamonds are forever
OP Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Som vi vet er snøfjerningstaktikken nå basert mer på å dumpe ekstreme mengder salt på snøen istedenfor å pløye den.
Ihvertfall i Oslo.
Resultatet er opptil 30cm dypt lag med saltslush, som på sykkelveien (med automatisk syklist teller, no less) RV4 mellom Linderud og Rødtvedt forrige uke, og faktisk igjen denne uka. Ikke bra i det hele tatt.

Resultatet er at kjede og drivverk dynkes i saltslush. Med vanlig kjede og vanlig olje måtte jeg før olje så og si konstant.

EPT kjedene fra KMC løser dette elegant med et anti rust belegg som fungerer sjokkerende bra. Jeg bruker varmvoks istedenfor olje, så kjedet holder seg gullende rent i tillegg. Voksen holder faktisk lengre om vinteren, og det er nok pga at det da er lite/ støv som virvles opp og sliter den bort.

Her er kjedet etter 10 dager (dvs ca 20 turer) stort sett med saltslush dynking på hver eneste av dem:
https://www.youtube.com/watch?v=2uW3dxIHXK0&feature=youtu.be




Redigert av Espen W; 24/01/2018 14:20.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2461837 24/01/2018 15:33
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Jeg kjører vel på stort sett de samme veiene med ett helt standard KMC 11.x93 eller hva dette standard kjedet deres heter. Samme kjede i hele vinter, ingen rust.

Det eneste jeg gjør er å spinne kjedet gjennom ei fille så det tørker, når jeg parkerer sykkelen i garasjen om ettermiddagen. Oljer det ca en gang i uka med wet weather olje, og gir kassetten en god sprut av biltemas X40 olje i ny og ne.

Har bare kjørt én kjedevask med skikkelig kjederens i vinter.

Hvorfor mitt kjede holder så godt i salt i forhold til andres vet jeg ikke.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2461937 25/01/2018 09:21
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Hvorfor smører du kassetten?


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: MortenML] #2461942 25/01/2018 09:33
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: MortenML
Hvorfor smører du kassetten?


Duh, for å samle masse dritt, så klart!


Per B.
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: perbl] #2461956 25/01/2018 10:17
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
Sitat: perbl
Sitat: MortenML
Hvorfor smører du kassetten?


Duh, for å samle masse dritt, så klart!

Eneste jeg kunne komme på også. Er det noe jeg ikke vil ha så er det jo olje og dritt over alt på steder det ikke gjør nytte.


/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2461967 25/01/2018 10:51
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Da får det bli langversjonen.

På "pensykkelen" så vasker jeg sykkelen hver eneste gang den har syklet i regn. Etter vask går jeg over med luftkompressoren og blåser tørt drivverket, så ikke vannet får stå og godgjøre seg på komponentene i en mørk og kjølig garasje frem til neste gang sykkelen brukes.

Dette er litt for mye jobb på en pendlesykkel.

Pendlesykkelen prøver jeg å få vasket og tørket en gang i uka, men av og til blir det annenhver uke. Så da må det latmannsløsninger til. Det eneste problemet jeg har med rust på pendlersykkel, er dersom den settes inn i nevnte garasje mens den er full av snø, og blir stående der i dagevis før den brukes. Da vil all snø som sto på kjede/drivverk få godgjøre seg noen dager, med tilhørende overflaterust. Denne rusten slites av så raskt sykkelen blir syklet igjen, men om sykkelen hadde blitt stående der lenger enn ett par dager, kanskje det hadde klart å sette seg.

Når pendlersykkelen kommer hjem, spinner jeg kjedet gjennom ei fille fra Biltema, som da fjerner alt vannet det er mulig å komme til fra utsiden. I tillegg er jeg raus med vanndrivende olje (X40, WD40, CRC556 eller lignende) på kassett, girveksler og pedaler, da dette er steder det gjerne ligger masse snø eller vann når sykkelen blir parkert.

Å samle dritt i drivverket er ett fenomen jeg kjenner fra sommerhalvåret, pga veistøv. På sommeren er jeg veldig lite raus med olje. Men hvis noen av dere har problemer med veistøv nå, mens dere sykler på snø/is/vann, så tror jeg ikke vi pendler i samme by, eller land. Men om dere mot formodning skulle ha store problemer med at det samler seg dritt i drivverket nå på vinteren, så kan det jo være greit å vite at WD40 (og ekvivalentene) fungerer som en mild avfetter også.

Kjedet mitt er billigste KMC-kjede, det har stått på siden sykkelen var ny i August, og det er rustfritt og blankt. Det samme gjelder resten av drivverket og sykkelen forøvrig. Eneste steder jeg har noe rust nå er på QR-spindlene på baknavet mitt (Merida hjul/nav levert med sykkelen), og litt på utsiden av ene styrelageret.



Redigert av vviz; 25/01/2018 10:52.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2461971 25/01/2018 11:07
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Fortsatt lurer jeg på hvorfor du smører kassetten. Og med WD40 og 5-56 er det jo ikke rart du må smøre så ofte, da dette smører og sitter svært dårlig. I tillegg vasker det vekk den gode smøringen inne i kjedeleddene, der smøringen skal virke.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: baronKanon] #2461978 25/01/2018 11:17
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: baronKanon
Fortsatt lurer jeg på hvorfor du smører kassetten. Og med WD40 og 5-56 er det jo ikke rart du må smøre så ofte, da dette smører og sitter svært dårlig. I tillegg vasker det vekk den gode smøringen inne i kjedeleddene, der smøringen skal virke.


Beklager om jeg ikke var tydelig nok på det. Fordi kassetten er full av snø/vann når den parkeres i garasjen. Si at det skjer noe som gjør at jeg ikke får pendlet i 2-3 dager. Hvis sykkelen står med snø/vann på drivverket i noen dager, så blir det overflaterust på kassett og kjede. Dette slipper jeg når drivverket er pent dusjet i vanndrivende olje. Så derfor gjør jeg det.

Jeg tar en sprayboks med X40 (Biltema's WD40 ekvivalent) og spruter over kassett, bakre girveksler (kjører 1x) og pedalene. Det er gjort på 15s. Da dekker jeg de områdene hvor snø/vann blir "liggende" over natta mens snøen gradvis smelter.

Nå må du ikke forveksle X40-bruken min med kjedeolje. Jeg smører ikke kjedet med X40, dog får jo deler av det seg en dusj når kassetten dusjes selvsagt. Kjedet smører jeg hver gang jeg vasker sykkelen, og tar den inn for skikkelig tørking (ca hver uke til hver 14. dag). Da smører jeg kjedet med vanlig "wet lube". Alle andre dager bare tørker jeg det i ei fille.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2461986 25/01/2018 11:35
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Har du opplevd at kassetten har rusta? Dei fleste har vel ein type krombelegg e.l. for å hindre korrosjon.

Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: -Jan] #2461989 25/01/2018 11:44
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: -Jan
Har du opplevd at kassetten har rusta? Dei fleste har vel ein type krombelegg e.l. for å hindre korrosjon.


Opplever at dersom kjedet har stått noen dager med vann, slik at kjedet begynner å ruste, så sprer det seg til kassetten. Men som nevnt, har aldri opplevd noe mer alvorlig enn overflaterust, som har blitt slipt vekk (fra både kassett og kjede) på første tur til jobb.

Hva gjelder belegg på kassett, så er min kassett dekket av ett helt svart belegg. Men kjedet sliter jo vekk dette belegget fra tennene ganske raskt.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2462516 28/01/2018 23:09
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Da var det helg, og tid for den ukentlige'ish sykkelvask/tørken. Her er kjedet mitt, det har stått på siden August. På dager som denne, hvor jeg faktisk vasker sykkelen, så dusjer jeg drivverket med degreaser, og tørker det med svamp/fille. Alle andre dager blir det bare tørket av med fille, som beskrevet tidligere i tråden. Det er ihvertfall ikke antydning til rust på dette kjedet, og det pendles med stort sett daglig. Men målte det til 0.75 nå, så nå skal det uansett skiftes.



Styrelagrene har sett sine bedre dager. Tørrpusset de, og var raus med fett nå. Satser på at de kan overleve til våren kommer, og deretter byttes.




Ellers bærer sykkelen lite synlig preg av å bli syklet daglig i saltlake.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2462591 29/01/2018 13:46
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline OP
Diamonds are forever
OP Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
vviz:
Ser ut til at kjedet holder seg rustfritt.
Det man oppnår med voks er at kjede, krans, pulleys og drev holder seg helt tørt, noe som er en fordel når man skal ta i delene med hendene, pluss selvsagt at det holder seg mye renere når veiene tørker opp og det blir støv som virvles opp.
Med EPT og voks trenger jeg ikke tørke av kjedet og trenger ikke olje det (selv om en gang i uken som du gjør er ikke noe problem. Der jeg sykler måtte jeg olje to ganger om dagen).
Blir nesten som remdrift med EPT/voks.
I tillegg smører voksen så ekstremt bra at kjedeslitasje/''strekk'' så og si er ikke-eksisterende (så lenge man vokser/swapper kjedet når det begynner å kvitre, såklart). Et kjede i seg selv er ikke så dyrt, men når kassetter begynner å koste over 4000kr er det gunstig å begrense slitasje på drivverket. Kassett/drev slites i hovedsak pga at de tilpasser seg kjedet etterhvert som rullene i kjedet slites ned og avstanden mellom leddene øker.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2462634 29/01/2018 17:21
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,023
A
AntonS Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
A
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,023
Sitat: Espen W
vviz:
Ser ut til at kjedet holder seg rustfritt.
Det man oppnår med voks er at kjede, krans, pulleys og drev holder seg helt tørt, noe som er en fordel når man skal ta i delene med hendene, pluss selvsagt at det holder seg mye renere når veiene tørker opp og det blir støv som virvles opp.
Med EPT og voks trenger jeg ikke tørke av kjedet og trenger ikke olje det (selv om en gang i uken som du gjør er ikke noe problem. Der jeg sykler måtte jeg olje to ganger om dagen).
Blir nesten som remdrift med EPT/voks.
I tillegg smører voksen så ekstremt bra at kjedeslitasje/''strekk'' så og si er ikke-eksisterende (så lenge man vokser/swapper kjedet når det begynner å kvitre, såklart). Et kjede i seg selv er ikke så dyrt, men når kassetter begynner å koste over 4000kr er det gunstig å begrense slitasje på drivverket. Kassett/drev slites i hovedsak pga at de tilpasser seg kjedet etterhvert som rullene i kjedet slites ned og avstanden mellom leddene øker.

Hvilken voks vil du anbefale? Tenker da mest til mtb i sesong. (Både vått og tørt)

Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: AntonS] #2462655 29/01/2018 19:54
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline OP
Diamonds are forever
OP Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: AntonS
Sitat: Espen W
vviz:
Ser ut til at kjedet holder seg rustfritt.
Det man oppnår med voks er at kjede, krans, pulleys og drev holder seg helt tørt, noe som er en fordel når man skal ta i delene med hendene, pluss selvsagt at det holder seg mye renere når veiene tørker opp og det blir støv som virvles opp.
Med EPT og voks trenger jeg ikke tørke av kjedet og trenger ikke olje det (selv om en gang i uken som du gjør er ikke noe problem. Der jeg sykler måtte jeg olje to ganger om dagen).
Blir nesten som remdrift med EPT/voks.
I tillegg smører voksen så ekstremt bra at kjedeslitasje/''strekk'' så og si er ikke-eksisterende (så lenge man vokser/swapper kjedet når det begynner å kvitre, såklart). Et kjede i seg selv er ikke så dyrt, men når kassetter begynner å koste over 4000kr er det gunstig å begrense slitasje på drivverket. Kassett/drev slites i hovedsak pga at de tilpasser seg kjedet etterhvert som rullene i kjedet slites ned og avstanden mellom leddene øker.

Hvilken voks vil du anbefale? Tenker da mest til mtb i sesong. (Både vått og tørt)


Vanlige telys inneholder sånn ca 100% parafin voks (samme som i gul skiglider, BTW) og det er det man tradisjonelt har brukt, men jeg har hatt enda bedre resultater med IKEA sine GLIMMA telys.
De inneholder også noe vegetabilsk voks som ser ut til å øke smøreevne og holdbarhet enda mer, pluss at de fungerer enda bedre til smøring av cleats, etc. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50097995/
Ta ut veken og fjerne aluminiumskoppen, såklart.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2708261 20/05/2022 21:04
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 26
lmarius Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 26
Kan man altså bruke glider beregnet for ski..?


Height skeptic, trail and off-trail fanatic. Project: Conquer 100 mountains and hills in my daily life ++ 71/100.
Third year XC ski-n00b. Teleski rando old school. Rookie XC-cycling & roadbike.
Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: Espen W] #2708271 21/05/2022 07:16
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Interessant idé å bruke telys til kjedesmøring. Smelter dere opp lysa i en kjele og dypper kjedet i det?

Re: KMC X10 EPT kjede i Oslo Slush City. Null rust [Re: lmarius] #2708343 22/05/2022 07:24
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Jeg bruker parafinvoks på hverdagskjedene og Molten Speedwax på gromkjedene. Molten smører bedre, og har nå wolframdisulfid som smøretilsetning.

EPT med parafinvoks holder veldig godt om vinteren.
Sitat: lmarius
Kan man altså bruke glider beregnet for ski..?

Nei, ikke vits. Det blir dyrt.

Hovedpoenget med varmvoksing er å ha et smørende komponent som ikke slipper ut og ikke slipper møkk inn i kjedet. Parafinvoks er det enkleste og billigste, og Molten eller Silca Super Secret Chain Blend er de beste. Det som er superduperallerviktigst er at man får vekk ALT fett/olje fra kjedet først med avfetting, slik at voksen ikke "sklir av" metallet.

Redigert av baronKanon; 23/05/2022 07:00.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support