Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Diskusjoner på Facebook.

Diskusjoner på Facebook. #2461232 21/01/2018 21:47
L
Lid Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
L
Har gjort meg noen tanker når jeg leser diskusjoner på Facebook. Er medlem av diverse hobbygrupper med sykkel, bil og andre temaer. Ett gjennomgående tema er at mange folk angriper og kverulerer mest mulig. Har fullstendig sluttet å diskutere noen ting på disse gruppene da de stort sett består av mye kvalm og uhygge. Vi har til tider noen friske diskusjoner her inne også. Men tenker vi er vanvittig heldig som klarer og holde en fin og hyggelig tone. Her får man hjelp og anbefaling i ett hyggelig miljø. Takk og lov for dette. Husk dette hvis du føler at det er lettere å diskutere på Facebook, her er det veldig mye bedre. Iallefall i mine øyne.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461243 22/01/2018 04:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Facebook er full av folk som tror at retten til å ha egne meninger også gir dem retten til å ha egne fakta. Det var det tendenser til her inne, men det har gått seg til gjennom årene. Jeg husker en ganske frisk debatt der den tapende parten endte opp med å etterlyse en underforum der man frittkunne komme med påstander og slippe å bli bedt om å underbygge dem. Det ble det heldigvis ikke noe av.

Jeg tror også at folk her inne i snitt er kognitivt sterkere enn befolkninen ellers.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461246 22/01/2018 06:19
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Det mest interessante er vel hvordan høyst oppegående venner og kollegaer blir rabiate gærninger når de skal diskutere noe på internett.

Når jeg ser hva til dels nære venner klarer lire av seg f.eks i gruppa " vi som ønsker elbilen dit peppern gror " så skjønner jeg innmari godt at en president klarte bli valgt på bakgrunn av hat, fordommer, rasisme og negative tanker.

Alt fra bankansatte, byråkrater, skolevesen, politi, helsevesen, politikere, arbeidsgivere osv osv osv er totalt, komplett ubrukelige idioter som er ute etter KUN å gjøre livet så surt som mulig for denne gjengen jeg sikter til over.

Stakkarslig er vel egentlig det rette begrepet :-)

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461247 22/01/2018 06:43
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Peppergruppa er jo det beste med hele Facebook. Beste underholdningen man finner.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461250 22/01/2018 07:33
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg synes det er litt pussig at folk på FB med profil, navn, bilde osv ikke tenker på hva slags inntrykk andre kan få. Har et par ex kollegaer, normalt oppegående folk, den ene leder som trykker "like" på alt som har med "vi hater innvandrere å gjøre" alt fra mediaoppslag på hvor ille det er i Sverige til at Sylvi Listhaug klarer å stoppe en eller annen gruppe som utnytter trygdesystemet eller stopper de ved grensen og et par "kjente rasister" som innimellom legger ut noe gift. En og annen slik, ja det er vel "ok" eller muligens normalt men i et slikt omfang blir spesielt (i hvertfall av folk jeg kjenner). Den ene har spurt meg om å være referanse ifm bytte av jobb (før vi ble venner på FB). I dag ville jeg hatt vanskelig for å anbefale en åpenbart rasist til en ny lederjobb. Gode holdninger og at man tenker igjennom hvilket inntrykk man viser av seg selv synes jeg er viktig innen ledelse.

Redigert av EmilZipp; 22/01/2018 07:35.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461252 22/01/2018 07:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spres også mye tull og vas på facebook, som gjør at heftige diskusjoner gjerne oppstår. Hvem som helst kan jo lage en "artikkel" med alternative fakta å publisere den som fakta, for å be folk om å spre det. Og mange gjør jo nettopp det. Elbil er vel en gjenstand som har blitt utsatt for nettopp det, alternative fakta, hva angår totale utslipp gjennom hele livssyklusen osv. Man finner som regel noe som passer med ens eget syn på ting, bare man leter.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461255 22/01/2018 07:50
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Den raske responsen man kan få og gi gjør at mange ikke tar en tanke gjennom fornuften før den havner ut i offentligheten. Jeg er skyldig i dette selv også, men klarer stort sett å vente lenge nok med å trykke "send" til jeg har lest gjennom et par ganger. Faktisk skjer det oftere nå at jeg fjerner det jeg har skrevet og går videre til neste innlegg eller scroller videre nedover på feeden.

I "gamle dager" var leserinnlegg i papiravisa det nærmeste man kom denne typen ytringsfrihet og da måtte alt gjennom en redaksjon i tillegg til at man gjorde seg litt mer flid med å formulere det man hadde på hjertet.

Redigert av Raskall; 22/01/2018 07:51.
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Hoaas] #2461256 22/01/2018 07:56
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Elbil er vel en gjenstand som har blitt utsatt for nettopp det, alternative fakta, hva angår totale utslipp gjennom hele livssyklusen osv. Man finner som regel noe som passer med ens eget syn på ting, bare man leter.

Kunnskapen om utslipp over hele livsløpet til elbiler har også utviklet seg i takt med at produsentene har blitt mer åpne om viktige data fra produksjonen og at de har forbedret produksjonen av bilene. Så selv om du har rett (at det har vært mye "fake news") så har det også vært en utvikling i både kunnskapen og hvordan bilene er produsert.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: erikskon] #2461258 22/01/2018 08:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon
Elbil er vel en gjenstand som har blitt utsatt for nettopp det, alternative fakta, hva angår totale utslipp gjennom hele livssyklusen osv. Man finner som regel noe som passer med ens eget syn på ting, bare man leter.

Kunnskapen om utslipp over hele livsløpet til elbiler har også utviklet seg i takt med at produsentene har blitt mer åpne om viktige data fra produksjonen og at de har forbedret produksjonen av bilene. Så selv om du har rett (at det har vært mye "fake news") så har det også vært en utvikling i både kunnskapen og hvordan bilene er produsert.

Elbilen var bare et eksempel, poenget er at Facebook er en kilde til svært mye "shit news", og folk biter på som bare rakkern, med tilhørende usaklige diskusjoner. Tenk om folk skulle postet slikt her inne, da tipper jeg det hadde vært like tilstander ICON_LAUGH Det er det som er, det er så enkelt å trykke "liker" eller dele noe på fjesboka, og det man tidligere tenkte "I can relate" om i sitt stille sinn, så deles det nå på face.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: EmilZipp] #2461262 22/01/2018 08:32
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: EmilZipp
Jeg synes det er litt pussig at folk på FB med profil, navn, bilde osv ikke tenker på hva slags inntrykk andre kan få.

Dette. Har skjult veldig mange FB-venner fra min feed etterhvert. Folk man har kjent i mange år som viser seg å ha politiske meninger som kolliderer helt med ens egne.

Heldigvis virker det som om dette er noe som kommer til å dø av seg selv. Etter hva jeg forstår er vår eldste representativ for hans generasjon. Der brukes ikke FB til annet enn lukkede grupper for å avtale trening etc. Feed poster man ikke i, og man liker og kommenterer ikke utover rene familie-ting.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461263 22/01/2018 08:34
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Er jo få ting som fyrer opp folk så til de grader som ordene EIENDOMSSKATT, BOMPENGER eller ELBIL.

Nesten morro å si ved lunchen at man LIKER høye bompenger, bare for å se folk trekker rullgardina helt ned til skosålene....

Jeg syns det er greit med bompenger jeg, det ble jo MYE bedre plass på veiene til elbilen vår når dette ble innført !

Så er det bare å lene seg tilbake, og vente på reaksjonene. Det er ganske fønny egentlig !

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Hoaas] #2461268 22/01/2018 08:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: erikskon

Elbilen var bare et eksempel, poenget er at Facebook er en kilde til svært mye "shit news", og folk biter på som bare rakkern, med tilhørende usaklige diskusjoner. Tenk om folk skulle postet slikt her inne, da tipper jeg det hadde vært like tilstander ICON_LAUGH Det er det som er, det er så enkelt å trykke "liker" eller dele noe på fjesboka, og det man tidligere tenkte "I can relate" om i sitt stille sinn, så deles det nå på face.

Det er mitt håp for menneskeheten at de fleste etterhvert vil forstå at det at en person sier noe i en YouTube-video eller skriver noe i en blogg, ikke er bevis for noe som helst siden Internett ikke har noen kvalitetskontroll

- Robert Green Ingersoll
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: EmilZipp] #2461269 22/01/2018 08:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har et par ex kollegaer, normalt oppegående folk, den ene leder som trykker "like" på alt som har med "vi hater innvandrere å gjøre" alt fra mediaoppslag på hvor ille det er i Sverige til at Sylvi Listhaug klarer å stoppe en eller annen gruppe som utnytter trygdesystemet eller stopper de ved grensen og et par "kjente rasister" som innimellom legger ut noe gift.

Så viss eg "liker" medieoppslag om situasjonen i Sverige så hatar eg innvandrarar? Eller viss eg liker innlegg av Listhaug? Meiner du Listhaug er rasist? Kven er disse kjente rasistane du snakkar om?

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: -Jan] #2461272 22/01/2018 08:56
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Sitat: -Jan
Har et par ex kollegaer, normalt oppegående folk, den ene leder som trykker "like" på alt som har med "vi hater innvandrere å gjøre" alt fra mediaoppslag på hvor ille det er i Sverige til at Sylvi Listhaug klarer å stoppe en eller annen gruppe som utnytter trygdesystemet eller stopper de ved grensen og et par "kjente rasister" som innimellom legger ut noe gift.

Så viss eg "liker" medieoppslag om situasjonen i Sverige så hatar eg innvandrarar? Eller viss eg liker innlegg av Listhaug? Meiner du Listhaug er rasist? Kven er disse kjente rasistane du snakkar om?

Tar du ikke påenget i inlegget over, er det neppe noen vits å forsøke forklare det.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Initium] #2461275 22/01/2018 08:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Initium
Er jo få ting som fyrer opp folk så til de grader som ordene EIENDOMSSKATT, BOMPENGER eller ELBIL.

Det kan jeg skrive under på.

Anonym5
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Initium] #2461276 22/01/2018 09:00
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var dumt. Kanskje andre vil gjere eit forsøk?

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Initium] #2461279 22/01/2018 09:04
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Initium

Tar du ikke påenget i inlegget over, er det neppe noen vits å forsøke forklare det.

problemet i mange diskusjonsforum er at noen grupper påberoper seg den fulle og hele sannhet og fornekter uønsket innformasjon - og prøver å stoppe diskusjonene ved å latterligjøre eller ved å sette meniningsmotstandere i en eller annen bås.
Regner med at alle tar poenget i innlegget, det er neppe noen vits å forsøke forklare det.

ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: -Jan] #2461291 22/01/2018 09:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Folk må gjerne mene hva de vil for meg men omfanget ble i overkant og jeg fikk flere "popups" daglig på alle innleggene de likte + kommentarer, omtrent bare samme sjanger. Situasjonen i Malmø og Listhaug i seg selv kan man gjerne diskutere, helt greit men kombinert med det andre de trykket "like" på ga et inntrykk av personene jeg ikke ville spredd for alt og alle. Jeg har ikke skrevet at Listhaug er rasist. Jeg har ikke behov for å liste opp "kjente rasister" men det er tydeligvis ganske mange med friske meninger med mange følgere....

Iflg mine venner er det kanskje en anelse mye likes og kommentarer av sykkelgreier fra meg men har stort sett sluttet å trykke med mindre det er på lukkede forum.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Lid] #2461297 22/01/2018 10:09
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det finnes to typer mennesker. De som diskuterer for å finne ut hva som er rett og de som diskuterer for å vise andre at de har rett. Den siste gruppen har et stort flertall, spesielt på internett.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: GeirK] #2461324 22/01/2018 11:53
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: GeirK
Jeg tror også at folk her inne i snitt er kognitivt sterkere enn befolkninen ellers.

Har du noe fakta å underbygge dette med?

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: Asterix] #2461334 22/01/2018 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Asterix

Terrengsykling er en aktivitet som krever en viss grad av økonomisk spillerom - og det er en korrelasjon mellom økonomi og kognitiv kapasitet.. Dessuten er det slik at høyt utdannede er mer fysisk aktive.
https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/statistikker/fritid/hvert-3-aar/2016-11-23

Denne rapporten støtter også til en viss grad dette:
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1343/IS-0613%20Rapport%20Helsedirektoratet%20(3a).pdf
" En større prosentandel fra de høyeste sosiale klassene benytter seg av de ulike aktivitetsformene."

- Robert Green Ingersoll
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: GeirK] #2461341 22/01/2018 12:39
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Asterix

Terrengsykling er en aktivitet som krever en viss grad av økonomisk spillerom - og det er en korrelasjon mellom økonomi og kognitiv kapasitet.. *klipp*

Håh, men så kommer mitt perspektiv, vøtt, og det er jo riktigere enn all verdens fakta!

Neida, seriøst, første gang jeg tenker gjennom dette. Så drøvtygget jeg et øyeblikk på folka jeg sykler mest med:

- 2 bønder + 1 odelsgutt. Ikke umulig at de gutta har høy utdannelse, naturligvis.
- 1 biloppretter/mekaniker
- 1 lærer
- 1 maskinoperatør
- 1 er trygdet pga skade etter alvorlig ulykke
- Flere håndverkere (snekker, rør..)
- selv jobber jeg med EDB og friserer via kode

...mao null advokater, leger eller sivilingeniører, men en vilkårlig blandings.

Det er jo akkurat det jeg digger med stisykling - man treffer alle mulige folk, og i skauen har utdanning og lønnsnivå ganske så lite med saken å gjøre.

Sorry for avsporingen ICON_LAUGH

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: knutspeed] #2461346 22/01/2018 12:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed
Jeg synes det er litt pussig at folk på FB med profil, navn, bilde osv ikke tenker på hva slags inntrykk andre kan få.

Dette. Har skjult veldig mange FB-venner fra min feed etterhvert. Folk man har kjent i mange år som viser seg å ha politiske meninger som kolliderer helt med

Tenk å bli utsatt for meninger du ikke deler. Det må være helt forferdelig.

#snowflake

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: knutspeed] #2461347 22/01/2018 12:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Håh, men så kommer mitt perspektiv, vøtt, og det er jo riktigere enn all verdens fakta!

Neida, seriøst, første gang jeg tenker gjennom dette. Så drøvtygget jeg et øyeblikk på folka jeg sykler mest med:

- 2 bønder + 1 odelsgutt. Ikke umulig at de gutta har høy utdannelse, naturligvis.
- 1 biloppretter/mekaniker
- 1 lærer
- 1 maskinoperatør
- 1 er trygdet pga skade etter alvorlig ulykke
- Flere håndverkere (snekker, rør..)
- selv jobber jeg med EDB og friserer via kode

...mao null advokater, leger eller sivilingeniører, men en vilkårlig blandings.

Det er jo akkurat det jeg digger med stisykling - man treffer alle mulige folk, og i skauen har utdanning og lønnsnivå ganske så lite med saken å gjøre.

Sorry for avsporingen ICON_LAUGH

https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

Men det virker et som du er klar over =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: larsdx] #2461349 22/01/2018 12:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: larsdx

Dette. Har skjult veldig mange FB-venner fra min feed etterhvert. Folk man har kjent i mange år som viser seg å ha politiske meninger som kolliderer helt med

#snowflake

Det kunne ikke ramle meg inn å slette venner med et annet syn enn meg. Jeg utfordrer dem heller, jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: GeirK] #2461350 22/01/2018 13:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Det kunne ikke ramle meg inn å slette venner med et annet syn enn meg. Jeg utfordrer dem heller, jeg.

Det er jeg enig i men jeg har flere "FB venner" enn venner. De som inngår i den første men ikke den siste gruppen kan enkelt endres på FB...

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: knutspeed] #2461353 22/01/2018 13:03
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Dette. Har skjult veldig mange FB-venner fra min feed etterhvert. Folk man har kjent i mange år som viser seg å ha politiske meninger som kolliderer helt med ens egne.

Heldigvis virker det som om dette er noe som kommer til å dø av seg selv. Etter hva jeg forstår er vår eldste representativ for hans generasjon. Der brukes ikke FB til annet enn lukkede grupper for å avtale trening etc. Feed poster man ikke i, og man liker og kommenterer ikke utover rene familie-ting.

Hva er det her for noe slags meningspoliti. Det er ikke noe feil i å være imot innvandring (eller for). Stor forskjell på å støtte Sylvia Listhaug og «hate svartinger». Ville aldri falle meg inn å blokkere noen pga at de har andre meninger enn meg(så lenge de ikke er rasister eller bryter norsk lov). Skal alle sitte å være enige med hverandre? Personlig så setter jeg pris på de som våger å stikke ut nakken å stå for noe, enten jeg er enig eller ei.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: larsdx] #2461356 22/01/2018 13:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

#snowflake

Skjule i feed er ikke det samme som å slette venner ICON_SMILE Garanterer forøvrig at jeg er skjult i feeden til mange også. Får være grenser for hvor mye sykkeldritt man skal orke å få i trynet hver gang man logger på Face!

Hvis jeg hadde hatt for vane å brautende diskutere politikk med alle folk jeg omgås, hadde jeg gjort det på FB også.

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: GeirK] #2461358 22/01/2018 13:11
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

Men det virker et som du er klar over =)

ICON_LAUGH Det er alle andre som tar feil har jeg sagt!

Re: Diskusjoner på Facebook. [Re: knutspeed] #2461361 22/01/2018 13:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

#snowflake

Skjule i feed er ikke det samme som å slette venner ICON_SMILE Garanterer forøvrig at jeg er skjult i feeden til mange også. Får være grenser for hvor mye sykkeldritt man skal orke å få i trynet hver gang man logger på Face!

Hvis jeg hadde hatt for vane å brautende diskutere politikk med alle folk jeg omgås, hadde jeg gjort det på FB også.

Jeg har relativt mange fb-venner jeg ikke kjenner, som har lagt meg til fordi de er enige med meg i saker og ting jeg skriver om i det offenltige. Skjuler de stort sett i feeden siden det kan bli litt ensformig. Mer interessant å lese folk med andre perspektiver da. Men skjønner det kan være greit å unngå å få egne meninger utfordret.

Redigert av larsdx; 22/01/2018 13:14.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support