Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lettere, raskere, sterkere

Lettere, raskere, sterkere #2460887 19/01/2018 03:05
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hver Jan-April jobber jeg en måned på og en måned av.
Det gjør det ganske greit å slanke seg de månedene jeg er på jobb, siden jeg ikke har butikk med tilgang på godis, og arbeider så mange timer i døgnet at man ikke får tid til å tenke at man er sulten.
I år som i fjor vil jeg ned noen kilo og opp litt i form.

Hvor lite kan jeg spise uten at jeg mister mye muskelmasse? Trener annenhver dag i tillegg til fysisk arbeid.

Hvordan kan jeg trene kondis uten sykkel/løpe apparater på en fiskebåt.
De tingene jeg har funnet ut at gjør meg annpusten er "burpies" og stigeløp(bratt trapp på 2-3 meter) men usikker på hva det gjør med kondisen.

Treningsopplegget er ganske likt TRX Strenght 1+2 med litt variasjoner for å kompensere for været.
Matinnntaket nå er 2-4 knekkebrød til frokost. ca det samme til lunch og en normal middagsporsjon til kvelden.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lettere, raskere, sterkere [Re: Cervin] #2460899 19/01/2018 07:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er omtrent umulig å si hva slags basalforbrenning en person har, uten å måle det. Men det er enkle grep man kan ta:

1: Om man har nogenlunde stabil vekt slik man spiser nå, så er det bare å spise litt mindre til hvert måltid. Kutt ut småspising.

2: De fleste har en basalforbrenning rundt 1500-2000 kalorier, avhengig av vekt, muskelmasse etc. Jeg veier mellom 67-72kg gjennom året og har funnet ut at om jeg spiser 1800 kalorier, har jeg stabil vekt når jeg ikke trener. Når jeg skal ned i vekt tar jeg utgangspunkt i dette og legger meg 500 kalorier under pr dag. Lifesum er et fint hjelpemiddel når kalorier skal beregnes. Så da blir det 1300 + det jeg bruker på trening. Om jeg har en hardøkt og forbrenner 1000 kalorier på trening, så spiser jeg 2300 den dagen. Dette har funket veldig godt for meg, da går jeg ned omtrent en halv kilo i uka. Det er en ganske safe nedgangsrate. Litt muskesvinn må man uansett regne med ved slanking.

Nå har du fysisk arbeid i tillegg, og da synes jeg ikke det høres ut som du spiser for mye med 8 knekkebrød og middag pr dag, i allefall ikke på dager hvor det trenes i tillegg. Skal man unngå mye muskelsvinn kan man ikke ha for stort kaloriunderskudd.

Spis smart når du er på båten, at du f.eks fyller på like etter trening.

Hvor stor er båten? Ikke mulig å kjøre korte løp i gangene? Så lenge man får opp puls og pust vil det hjelpe på vedlikehold av kondisen. Arbeidstiden må være litt mer enn 30-60 sek. Stigeløp 4x4min f.eks vil jo fungere.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Lettere, raskere, sterkere [Re: Cervin] #2460963 19/01/2018 11:17
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Lengste strekkene jeg kan løpe er 10m men har løpt uten å bevege meg fremover av og til for å føle at jeg blir andpusten. Det går av og til.

I forfjor tok jeg av omtrent 10kg, i fjord bare et par og vet ikke hvordan det har gått så langt i år. Blir alltid utrolig sulten i november og desember og går dermed opp et par kilo. Pluss julemat og kaker og sånt som må til.

Fettet som jeg vil ha bort ligger på magen. Resten er igrunnen greit.

Ideelt sett vil jeg ned bortimot 10kg til så jeg kommer ned på ca 70.
Er ca 177 høy.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lettere, raskere, sterkere [Re: Cervin] #2460983 19/01/2018 12:03
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det umogleg å ta med rulle og sykkel på båten?

Re: Lettere, raskere, sterkere [Re: Cervin] #2461001 19/01/2018 13:30
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har sykkel ombord, så den bruker jeg hvis vi får mer enn 20min i land. Det har vi hatt en gang til nå i år så blir ikke så ofte. Båten beveger seg så mye at spinnsykkel må boltes fast og det har vi ikke plass til noested.

Rulle er vell avhengig av ca stabilt underlag?

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lettere, raskere, sterkere [Re: Cervin] #2461007 19/01/2018 13:45
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Med en tung og relativt stabil rulle vil det vel fungere ok, men jeg er redd det kan bli en interessant opplevelse under mye sjø. Vanskelig å se for seg hvordan man kompanserer med balanse på en sykkel som er satt fast i bølgene.

Kickr Snap veier forøvrig litt over 17kg og er langt mer stabil en min gamle dumme Tacx rulle.

Re: Lettere, raskere, sterkere [Re: Cervin] #2461062 19/01/2018 20:50
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Men en rulle vil jo være en solid invistering. De koster vell masssse penger?

Prøvde meg en dag det var så å si stille på litt trailtriks ombord.
Jeg klarte ikke holde meg på sykkelen. Det er noe med det når underlaget beveger seg og du vil kompensere, så blir det helt motsatt av hva du tror på en sykkel.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lettere, raskere, sterkere [Re: Cervin] #2467099 24/02/2018 21:55
G
Grrl Offline
Fersking
Fersking
G
Du får kjøre et aerobic program, finnes sikkert noe på youtube. Det kan gjøres på ganske få kvm.

Moderator  support