Jeg vurderer å kjøpe et par brukt-ski, men er usikker på om spennet passer. I annonsen er det et bilde av spennkurven tatt fra Skiselector, men jeg sliter litt med fortolkningen. [img:left]https://imgur.com/a/7b8JT[/img]
Skiene vil bli brukt som en allroundski av kvinnelig mosjonist i 50-åra. Vil spennet passe? (vekten er forøvrig samme som de har blitt testet for, 60kg)
Om jeg skal si mitt (den er veldig lik min carbonlite) Så er det en allround til kald ski. Lange kontaktflater glir bra når det er kjølig, og høydene på hel og halvvekt tilsvarer allround type.
Jeg liker denne type ski.
Men Ole ch er kanskje en av de med best kompetanse på dette her inne, så hadde vært interessant å høre hva han sier.
Jeg regner med at dette ikke er en veldig lang ski. Så det ser bra ut det. Jeg hadde ikke hatt noe betenkeligheter med å kjøpe de skiene utifra det der. Grei høyde på halvvekt, veldig bra høyde på helvekt. Ser jo ikke hvordan den er å tråkke ned, men tipper det der blir bra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Høres jo bra ut det dere skriver! Skiene er forøvrig 190cm.
Er det slik at stor høyde på halvvekt tilsvarer god glid og lav høyde på fullvekt gir godt feste? Og er det noen åpenbare ulemper ved det i visse type fører?
Høres jo bra ut det dere skriver! Skiene er forøvrig 190cm.
Er det slik at stor høyde på halvvekt tilsvarer god glid og lav høyde på fullvekt gir godt feste? Og er det noen åpenbare ulemper ved det i visse type fører?
I teorien tilsier høyde på helvekt at skien er lett å gå på/bedre og føre frem. 0,3 er helt fint ikke noe å være redd for ene eller andre veien.
Re: Tolkning av Skiselectors spennkurve
[Re: Austis]
#246063817/01/201821:54
På ski selector flytter du skien slik at det tilsvarer hvordan trykket er når du trykker ned skiene. Madshus redline er dette stort sett aldri noe problem når høyden på skien er slik som her.
Fischer carbonlite/speedmaks da? I 0.3 helvekt og 812 spenn siden det er kaldspennet? Jeg må løpe på den for å få godt feste, men ikke tråkke type smelle Skien ned. Helt ok liksom. Men jeg smører en del lag. 6-9totalt.
Vil redline som denne trådstarter her li kr til trenge færre lag?
Har enda et spørsmål! Hva betyr de tre lengdemålene med tilhørende desimaltall? Regner med det har med føre og smøresone, men kjenner ikke til sammenhengen.
Det er kammerhøyden. Hvor mange mm plass det er til smøring. Minusgrader, nullføre og plussgrader. Tørrvoks bygger minst, klister mest. Disse sonene vil man også finne dersom man smører de aktuelle sonene og enda lenger, etter en stund (ved å gå på de) vil man tydelig se hvor smøringen slites - og glidsonen begynner.
Hvis du ser for deg hele det avmerkede området som en bue. Altså, på skøyteskien din går denne buen nærmest fra tupp til «hale», på klassisk ski ligger den midt på. Smelt inn en basewax eller kork den godt inn, så kan du bygge på flere lag hvor du jobber deg innover slik at du bygger en «omvendt» bue.
Er det noen som kan hjelpe meg med å tolke spennkurven på disse skiene? Ser at helvekt kurven er relativt lav (0,25 og 0,26). Det samme med halvvekt kurven på skiene (1,10 og 1,15).
Jeg synes skia ser veldig lovende ut. Det finnes ikke lenger noen standarder mht kammerhøyder siden ulike merker oppfører seg veldig ulikt. 1.10 og 0.25 på Redline er vanligvis godt innafor, og med mindre man nærmer seg yttergrensen for skia så endrer dette seg neppe nevneverdig om de legger på 4 kg til. Det kan du forsåvidt eksperimentere med i Appen også. Legg på til 96 kg, og evt også juster vekt til kammerhøyden stemmer med Skiselectoren og forsøk på derfra.
Empower synes å stemme veldig i 50% av tilfellene, mens det avviker litt i de resterende 50%. Det sagt så vil ingen målere gi like resultater, men innenfor 0.05-0.10 mm er det vanligvis. Jeg tror jeg vet hvorfor Empoweren varierer litt.
Høydene ser bra ut og bra bæring. Personlig ville jeg hatt lengre smøre soner (men det kommer ann på hvor lange skiene er). 4 kg sekk bør ikke være noe problem. En av de beste parene jeg har er lavere enn dette.
[Re: sls]
#252173212/11/201811:04
Om jeg legger på 4 kg i empower så går skiene fra - til:
Halvvekt: 1,43 til 1,31 Helvekt: 0,36 til 0,35
Ser at halvvekt går ned en del, mens helvekt holder seg relativt bra. Om det går ned tilsvarende så er man fort på 0,98 og 1,03 på helvekt. Er det noe utfordringer i det når man f.eks står og staker med tanke på subbing
35 cm smøresone foran nullpunkt. Er det ok på en tørrvoks ski?
[Re: olechr]
#252173312/11/201811:05
Vanlig innstilling på Skiselector med mindre smøresonen blir kortere. Bruk framside hæl som bakerste punkt. Lengden på smøresonen er ihht våre hundretalls av felttester av minimal interesse. Kun i de tilfeller hvor man evt ønsker å gå på maks hardhet på festevoksen så vil dette ha betydning siden man da forsøker å makse antall kvadratcm med snøkontakt. Men hvem klarer å sikre at hele festesonen bidrar jevnt uansett. Det krever enorm kunnskap til et gitt skipar siden man må legge akkurat riktig tykkelse (0.01mm preisjon) i hele smøresonen lengde. En lang smøresone kan gjøre det enklere å unngå subb hvis man ikke er veldig flink til å smøre, men henger ikke sammen med om en ski er rask eller ikke.