Jeg begynner å bli skikkelig lei, nesten uansett hva slags fottøy jeg prøver, så passer det ikke til mine føtter. Det står ofte annonsert at disse skoene passer til brede føtter, noe jeg jo har, men min erfaring er at bredden er i tåboksen, for deretter å bli smale bak mot hælen. Da mitt problem er at bredden er så langt bak på foten hjelper dette ofte ikke min situasjon. Dette fører til at jeg blir nummen og mister blodsirkulasjonen og dertil mindre sykkelglede.
Jeg legger ved et bilde av mitt problemområde, og lurer på om noen kan kjenne igjen denne fasongen og kanskje anbefale hvilke sko som fungerer til slike føtter? Både sko til landevei og terreng er aktuelle.
Redigert av Jonas88; 17/01/201817:45.
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Har noen slike føtter? Tips til sko?
[Re: Jonas88]
#246059417/01/201818:48
Usikker på sko. Men om du ikke har prøvd det, så vil jeg anbefale og få støpt skikkelige innersåler. Er ganske brei bakover på foten selv, og sliter litt med det samme, og såler hjalp en god del
Mulig det bare er vinkelen på bildet, men ser ut som at du har bananføtter (med mangel på bedre ord). Da vil jo den effektive bredden bli høyere enn 110? Har du samme utfordring i alpinsko?
Jeg ville ha vurdert Bont sko, de kan du delvis manipulere/tilpasse f eks med den butte enden av en skrutrekker når de er varmet opp i en ovn på 70 grader.
#246065218/01/201800:51
Ja, dessverre må jeg si, så har jeg omtrent akkurat samme foten. Og enda styggere lilletå...
Akkurat som deg sliter jeg med å finne sko. Alpin/randosko er selvsagt et mareritt. Her er de merkene jeg har som favoritt - til ulik bruk:
Sykkel m. klikk: Shimano sine wide modeller. Har ikke oversikt over hvilke som kommer i det, men de jeg finner passer ok. Sykkel flatpedal: 5.10 Randosko: Scarpa MAestrale, men med MYE blokking. Var for øvrig overasket over hvor komfortable Dynafit er blitt de siste årene. Alpint: Lange XC 120, funket ut fra esken, men ble enda bedre med litt blokking.
Iom at jeg alltid har hatt denne foten så er jeg nok blitt vant til å alltid ha litt store sko, foten er vel omtrent 27 cm, men jeg ender nå ofte opp med str 44 og det er vel ofte nærmere 29 cm.
Mulig det bare er vinkelen på bildet, men ser ut som at du har bananføtter (med mangel på bedre ord). Da vil jo den effektive bredden bli høyere enn 110? Har du samme utfordring i alpinsko?
Kan i aller høyeste grad bekrefte dette, effektiv bredde er mer. Alpinsko er pyton, de jeg har nå er blokket ut kraftig, men fortsatt presser de i bakdel av det problemområdet. Verst av alt er skøyter, da er det bare å innta fosterstilling pga. smerter etter 5min.
Jeg skal sjekke ut modellene dere nevner, takk! Dere som har nevnt såler, er det noen spesielle dere med lignende føtter har god erfaring med?
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Ja, dessverre må jeg si, så har jeg omtrent akkurat samme foten. Og enda styggere lilletå...
Akkurat som deg sliter jeg med å finne sko. Alpin/randosko er selvsagt et mareritt. Her er de merkene jeg har som favoritt - til ulik bruk:
Sykkel m. klikk: Shimano sine wide modeller. Har ikke oversikt over hvilke som kommer i det, men de jeg finner passer ok. Sykkel flatpedal: 5.10 Randosko: Scarpa MAestrale, men med MYE blokking. Var for øvrig overasket over hvor komfortable Dynafit er blitt de siste årene. Alpint: Lange XC 120, funket ut fra esken, men ble enda bedre med litt blokking.
Iom at jeg alltid har hatt denne foten så er jeg nok blitt vant til å alltid ha litt store sko, foten er vel omtrent 27 cm, men jeg ender nå ofte opp med str 44 og det er vel ofte nærmere 29 cm.
Takk, kjenner meg veldig igjen. Da jeg var yngre brukt jeg str 45 i sko, selv om jeg vel egentlig bare er en 42. Har prøvd en modell av Shimano sine wide i landeveissko, men synes fortsatt føttene visner litt for fort. Hvor lenge holder du i disse før det blir skikkelig ubehagelig?
#246083818/01/201818:34
Surefoot freser vel sykkelsåler iht. din såle/bue? Jeg fikk i hvert fall frest alpinsåler der, sammen med innerskoen deres forandret det mye for min del.
Litt off topic, men jeg har forsåvidt ganske normale bein ift deg vil jeg mene, men noe brede og noe høy fotbue. Nå er jeg ikke lite aktiv og klarer meg greit med noen Dynafit Mercury støvler uten surefoot sålene. De var helt krise trange nye, jeg varmet innerskoene i stekeovn, og varmet (kokte) ytterskallene i kalkunpose i vann.. for så å trø nedi hele sulamitten og gå en tur i snøen. Det gjorde underverker.
Har du vurdert å ta med deg de skoene du har til skomaker med blokkeutstyr?
Redigert av nordfonn; 18/01/201818:34.
#246085218/01/201820:08
Alpint: Er på søken etter erstatter (Skal følge tipset fra erikskon som også kom i egen tråd) Terreng: Mavic sine gule, husker ikke modellnavnet (de er noen år gamle men passer fortsatt greit i normal størrelse uten spesialsåler Landevei: Shimano sin wide-utgave. Ikke optimalt, kjenner jeg blir nummen i beina i blant. Kan være feil tråkk og mange andre ting også forsåvidt. Langrenn: Alpina. Siden jeg har turskøyter så har jeg begge disipliner dekket med disse. Veldig godt fornøyd med de. Hverdags: Ecco har stort sett vært ganske bra klaff på mine bein, både pensko og mer hverdagssko. Vintersykling: Northwave Arctic GTX. Ikke optimale, men jeg blir ikke kald, selv om passform gjerne kunne vært enda bredere i fronpartiet.
Redigert av Anders A-R; 18/01/201820:09.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#246086418/01/201821:39
Til alpint er det uten tvil Strolz dere ser etter. Strolz kan man justere/støpe til nesten hvilken som helst fot. Er vel kun én i Norge som har disse, en i Trysil.
Samme føtter ca. Har og hatt hell m div shimano, husker ikke om alle har vært wide. Litt OT, men ecco passer ofte til vanlig bruk. Bruker turstøvel til fatbiking på vinteren (flats)
Vennlig hilsen, Noblefart
#246102719/01/201815:18
Takk alle mann. Siden såpass mange har gode erfaringer med såler, får jeg starte der, også prøve meg litt frem med diverse wide-versjoner av ulike merker deretter.
[Re: Jegra]
#248730830/05/201821:23
Til alpint er det uten tvil Strolz dere ser etter. Strolz kan man justere/støpe til nesten hvilken som helst fot. Er vel kun én i Norge som har disse, en i Trysil.
http://www.skibuahafjell.no lager of strolz. Mest sannsynlig reiser jeg ditt til høsten når Putte er tilbake på jobb. Har hørt att han heller mot race passform mere enn komfort, så da er det viktig att vite hva man vil ha så det ikke blir laget med for mye statisk press på foten. Jeg har vært borti det problemet flere ganger hos både andre Strolz butikker og spesielt hos Surefoot..
Jeg har samme fasong på foten som deg, og ca lik bredde. Mitt problemområde er det bredeste punktet (øverst på ditt problemområde).
Til landevei bruker jeg Shimano R171, str 45 ikke wide. Disse er akkurat litt trange. Dvs, de sitter bra, men det klemmer ørlite på kulen som stikker ut.
Til terreng har jeg XC7 str 45 wide. Disse er brede og fine, og klemmer ikke.
[Re: Jegra]
#248732831/05/201805:33
Har tilsvarende problem som deg. Kan anbefale Strolz fra Juul. Trodde ikke jeg skulle finne alpinsko som passet. Det fikset de. Ellers har mine føtter gått bra i Sidi. Sidi Mega passer meg bra.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
#248744831/05/201810:44