|
Hva er dagens vinnerkombo for egenpigga dekk?
|
Hva er dagens vinnerkombo for egenpigga dekk?
16/01/2018 21:46
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Etter en tur med lite kontroll på glatta har jeg fått litt lyst til å lage meg et dekkpar for stålisdagene.
Er det fortsatt Kold Cutters som gjelder? Og hva med dekk? Ser Espen W brukte Vee Showshoe i videoene sine, er det fortsatt et smart valg?
Og hvordan er det med slike verstingløsninger, er det noe som tåler at man transporterer seg til skauen på delvis bar asfalt, samt at man kan komme til å slide over noen bare steinpartier på stien etc? Dumt om man river ut pigger og dekkgummi bare man treffer på noen bare partier på stien.
Per B.
|
|
|
Re: Hva er dagens vinnerkombo for egenpigga dekk?
[Re: perbl]
17/01/2018 12:57
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Grepsmessig er Kold Kutters helt hinsides, men da de ikke er karbid så liker de ikke asfalt, etc. De er jo laget for AMA racing på isbane. De er av herdet stål, men det slites likevel mye fortere enn karbid stål.
KK i Snowshoe har funket, men rev ut en pigg ifjor. Relativt høye knaster, så piggene blir litt utsatt. Når det blir hålkeforhold igjen kommer jeg til å pigge opp et brukt sett med Vee Mission. Lave og brede knaster gir god base, og hardere gummi enn Silica gummien på Snowshoe.
Surly Knard bør også funke greit da det er brede, flate knaster (med forbehold om gummiblandingen)
Edit: snedig løsning med plastmuttere på innsiden av dekket for å forankre piggene. Bilder i en av Kold Kutter på fatbike forumet på mtbr.com
Redigert av Espen W; 17/01/2018 12:59.
|
|
|
[Re: Espen W]
17/01/2018 13:22
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Grepsmessig er Kold Kutters helt hinsides, men da de ikke er karbid så liker de ikke asfalt, etc. De er jo laget for AMA racing på isbane. De er av herdet stål, men det slites likevel mye fortere enn karbid stål.
KK i Snowshoe har funket, men rev ut en pigg ifjor. Relativt høye knaster, så piggene blir litt utsatt. Når det blir hålkeforhold igjen kommer jeg til å pigge opp et brukt sett med Vee Mission. Lave og brede knaster gir god base, og hardere gummi enn Silica gummien på Snowshoe.
Surly Knard bør også funke greit da det er brede, flate knaster (med forbehold om gummiblandingen)
Edit: snedig løsning med plastmuttere på innsiden av dekket for å forankre piggene. Bilder i en av Kold Kutter på fatbike forumet på mtbr.com Takk for svar. Ja, det er den blandakjøringa jeg er litt usikker på, da jeg feks i går kjørte mange kilometer på asfalt som var forholdsvis bar, samt også slida over bart berg på stiene. Men men, man får vel ikke grep som dette uten å gå på noen kompromiss.
Per B.
|
|
|
17/01/2018 13:37
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg har et par Vee Mission du kan overta mot en IPA.
Big wheels keep on turning
|
|
|
17/01/2018 13:47
|
perbl
OP
More than words
|
OP
More than words
Per B.
|
|
|
17/01/2018 13:48
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Edit: snedig løsning med plastmuttere på innsiden av dekket for å forankre piggene. Bilder i en av Kold Kutter på fatbike forumet på mtbr.com Takk for svar. Ja, det er den blandakjøringa jeg er litt usikker på, da jeg feks i går kjørte mange kilometer på asfalt som var forholdsvis bar, samt også slida over bart berg på stiene. Men men, man får vel ikke grep som dette uten å gå på noen kompromiss. Stemmer, drømmen hadde vært en KK i karbid. De begynner å bli populære blant syklister nå, så skal foreslå det for dem. Mao ihverfall karbid spiss og kortere og bredere/grovere gjenger. På den annen side er de så billige (ca 170kr for 250stk levert fra USA) og kjappe å bytte ut (med drill) at slitasje ikke er så kritisk, det er jo i hovedsak bare senter og noen av overgangspiggene som får juling på asfalt.
|
|
|
17/01/2018 13:51
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Låner tråden (fordi jeg tror det kan være en relevant problemstilling, for andre som heller ikke kjører slangeløst)...
Har pigget opp et par fatbikedekk med KoldKutters. Utfordringen er at de innimellom har gått igjennom dekket. Jeg brukte vinkelsliper på innsiden for å slipe ned dem som gikk i gjennom. I tillegg la jeg på en dært Tek7 som jeg presset flat med fingeren over "gjennomslagene". Dette holder i noen mil, men sliter likevel litt på slangen, så det kommer noen mikro hull i denne. Jeg antar det er når det kommer moment på piggene under sykling som gir friksjonen på innsiden.
Er det noen som har tips til hva jeg evt kan legge av forsterkning på innsiden av dekket for å unngå slitasje mellom innsiden av dekket/tek7/nedslipte pigger og slangen?
Prøvde meg med å lage et bånd av duckt tape, men den får jeg ikke til å sitte på innsiden av dekket. Tips?
(Ellers er mine erfaringer med KK at selv om man har syklet noen mil på asfalt/trasport og de blir sløve så endres de fra å sitte helt hinsides på glatta til noe mindre hinsides. Men fortsatt hinsides. Bra saker.)
|
|
|
[Re: Skikongen]
17/01/2018 18:11
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har pigget Jumbo Jim med Best Grip. Brukt både fjorårets sesong og nå siden november. Man kan kun pigge de to ytre rekker med knaster, senter knastene er for lave. Bedre grep enn Dillinger 5
|
|
|
[Re: Espen W]
17/01/2018 18:53
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror knastene blir for små. Hvis noen vil teste, er det bare å ta kontakt. Jeg har et sett i 4.8 som jeg har lovt meg selv aldri å sykle på igjen. De selges latterlig billig.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
19/01/2018 17:00
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har pønsket lenge på et prosjekt med 'mikropigger', nå at det faktisk er vinter igjen for en gang skyld så kan det hende jeg kommer til å gjøre alvor av dette.
Gir tilbakemelding om de blir noe av det.
|
|
|
[Re: Skikongen]
19/01/2018 17:17
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Er det noen som har tips til hva jeg evt kan legge av forsterkning på innsiden av dekket for å unngå slitasje mellom innsiden av dekket/tek7/nedslipte pigger og slangen? Dekklapp kanskje? Ser BS har denne: Park Tool TB-2, men om det er solid nok til å tåle piggen vet jeg ikke.
|
|
|
|
|