Noen som kan dele noe erfaring? XXL selger nå til halv pris så da kan det plutselig være interessant....hvis det faktisk fungerer. Blir glidelåsen full av møkk så den ikke funker skikkelig feks? Eller blir det en kul i skjøten så det blir humpetitten å sykle med? Tenkt bruk er daglig pendling fra Lørenskog til Oslo.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Landevei testet dette. Var vel ingen stor høydare om jeg husker rett
Hjaaa, tenkte det ja. Vurderer likevel å teste. Kanskje på forhjulet om et par måneder de dagene det er is på morran men ikke på ettermiddagen?!
Ja, dette funker, men det er superviktig at du får rett str på ReTyre. Mitt 38mm skulle være en dønn medium, men har så stor diameter at jeg burde ha Large. Dette gjør det ganske umulig å glide det av og må uten å trikse med dekktrykk, og jeg må ta hjulene av ramma.
Jeg sliter også med trykket i dekket for å gi komfort og grep. For mye luft så blir dekket sprettende og hardt, passe luft for komfort gjør at glidelås-holderen som sitter rundt felgen glir, noe som har røsket av to ventiler hos meg.
Er ikke dekktrykk viktig for deg, komfort altså, er det null stress, dog. På vår elsykkel ble det montert tilbake til Marathon Winter ganske kjapt, men jeg har heller ikke behov for å ta av og på.
Konseptet funker, men det er ikke heeeelt trivielt å forholde seg til og bruke, etter min mening.
Jeg har et par i Medium jeg kan selge billig, da jeg kjøpte de på earlybird-pris.
Takk for info og tilbud om fin pris, men etter å ha lest diverse tester har jeg landet på at jeg prøver meg med 45NRTH XERXES når forholdene etterhvert blir litt blanding av bar asfalt og områder med snø/is.
/Atle
Landevei testet dette. Var vel ingen stor høydare om jeg husker rett
For hva det er verd er ikke Landevei i målgruppa til dette dekket.
Det kan man jo si. Men de gjorde det i en sammenligningtest mot andre aktuelle "normale" piggdekk, så med det bakteppet har vel testen verdi, selv om det tilfeldigvis var "Landevei" som gjorde testen.
Siden testen vel er betalingsinnhold, så kan jeg ikke legge den ut her, men konklusjonen deres rundt retyre var vel om jeg husker rett at dette var såpass mye "plunder og heft" i forhold til vanlige piggdekk. Det var visst mye som måtte "klaffe" for å få en god opplevelse med dette, og en av ulempene (størrelse) er vel nevnt her allerede.
Er det egentlig så stort problem å sykle med piggene ute de gangene det ikke er behov for dem? Hvor viktig er det å få av piggene de dagene de ikke er nødvendige?
Ja og nei. For folk som meg så er det å ha piggdekk på sykkelen bare for de få gangene man har behov for det en pain in the ash de dagene man ikke føler nbehov for dem. Men for målgruppa, de som sykler (pendler) av praktiske grunner har det kanskje lite betydning. Og der ligger muligens hele problemet med reTyre. Målgruppen setter på piggdekk når høsten kommer og tar dem av når våren kommer og godtar evt. ulemper fordi de kanskje ikke en gang er klar over ulempene. Mens for meg ville det uansett ikke ta mye tid å bytte til pigger om jeg virkelig føler behov for det. Og da vil jeg bare ha et hjulsett med pigger klart og hele byttingen tar mindre tid enn med reTyre.
Enig med tange. Av samme årsak velger jeg å kjøre piggdekk kun på framdekket. Så velger jeg om morgen, basert på forholdene (og værmeldingen) om jeg tar ett hjul med piggdekk eller ikke-pigg. Å skifte framdekket er gjort på under ett minutt i ett bedagelig tempo, og den ekstra-tiden kan jeg koste på meg de dagene jeg ser at det er verdt å bruke ett annet dekk enn hva som står montert. Det minuttet spares nok inn på pendlerruta uansett, bare ved å ha ett dekk som passer forholdene, fremfor å kjøre pigg på bar asfalt store deler av vinteren. Økt sykkelglede er dog det avgjørende for meg.
Er det egentlig så stort problem å sykle med piggene ute de gangene det ikke er behov for dem? Hvor viktig er det å få av piggene de dagene de ikke er nødvendige?
Neida, det er ikke noe problem å ha pigger også de dagene det egentlig ikke er nødvendig. Men dersom en Retyre hadde vært omtrent like velfungerende og enkelt i praksis som reklamen sier kunne det vært morsomt å prøve. Men kommentarer her og andre steder bekrefter vel at det er litt træl med det så da blir det heller bytte til et enda bedre egnet dekk enn maraton winter når vær og føreforhold tilsier det.
/Atle
Jeg har hatt et par «uønskede hendelser» på våren hvor jeg litt optimistisk har lagt om til piggfritt og deretter fått noen overraskelser.
Jeg har hatt et par «uønskede hendelser» på våren hvor jeg litt optimistisk har lagt om til piggfritt og deretter fått noen overraskelser.
Hvordan ville disse blitt unngått med ReTyre? Du hadde vel startet turen uten dem montert hvis du hadde trodd det var greit med piggfritt? Det virker på meg som om ReTyre-dekkene er mindre kurante å sykle på enn kurante piggdekk. Man vil vel derfor kvie seg minst like mye for å montere dem på hvis forholdene er sånn middels. Men kanskje tok man dem med i sekken og byttet før hjemturen, eller?
Hvordan ville disse blitt unngått med ReTyre? Du hadde vel startet turen uten dem montert hvis du hadde trodd det var greit med piggfritt? Det virker på meg som om ReTyre-dekkene er mindre kurante å sykle på enn kurante piggdekk. Man vil vel derfor kvie seg minst like mye for å montere dem på hvis forholdene er sånn middels. Men kanskje tok man dem med i sekken og byttet før hjemturen, eller?
Tja. Jeg husker en morgen jeg hadde et ganske kjipt tryn. Jeg visste nok at det var på grensen å sykle og ville kanskje ha funnet på å sette på retyre om jeg hadde det. Dette var en retrosykkel med sånne gammeldagse bolter og innvendig gir, så det var også høyere terskel for et dekkbytte enn på andre typer sykkel.
Jeg har egentlig lyst på en sånn type sykkel igjen til småsykling i nabolaget og tenker at retyre er kjekt å ha da.
For å vekke denne, er et noen som har mer erfaring med reTyre? Ser at de reklamerer ganske mye for tida og siden denne tråden er knapt fire år gammel, kan det jo hende det har skjedd noe?
Re: Retyre - funker det i praksis?
[Re: RoyK]
#268606424/10/202111:53
For å vekke denne, er et noen som har mer erfaring med reTyre? Ser at de reklamerer ganske mye for tida og siden denne tråden er knapt fire år gammel, kan det jo hende det har skjedd noe?
Hvis du ser på forsiden av nettmagasinet som er med på å drive dette forumet, vil du finne en test av versjonen av ReTyre lansert i 2020.
Om du ikke har abonnement, koster prøvetilgang nå den svimlende sum av kr. 1.
Jeg ønsker og unner gründerne bak konseptet all mulig suksess, og liker idéen, men det synes å være en vei å gå før sykkelentusiaster vil føle seg hjemme på ReTyre.
Selskapet eksisterer og har fin omsetning som et lite norsk sykkeltech-selskap. Godt gjort av de som driver det. Var en artikkel i Finansavisen tidligere iår tror jeg.
Ikke prøvd men jeg klarer ikke å se hvordan det skal funke bra så lenge man ikke må fylle luft etter montering.
Er vel sjelden landevei slakter ett produkt til de grader.
Sitat: Sepeda
.... det synes å være en vei å gå før sykkelentusiaster vil føle seg hjemme på ReTyre.
De fleste som sykler og kjøper sykkelutstyr er ikke sykkelentusiaster. Den store massen er ikke komf med å skifte dekk. Jeg tror et produkt som dette kan ha noe for seg for disse kundene, om det er greit å montere av og på som man gjerne håper. For disse brukerne har det også mindre å si om sykkelen ikke er optimalt satt opp, bremser som ikke funker som de skal, skeive styrer, feil dekktrykk, rustne kjeder osv.
Møtte en gang en familie på tur i marka, og tenåringsdatteren hadde gaffelen montert feil vei. Så jeg hjalp til med å snu den, og hun løp til far for å fortelle at han hadde montert den feil vei. Det var noe biltema eller power-greier. Sånn er realiten. Ikke alle kjøper sykler til 50 000 kroner.
Jeg vet ikke om Landevei som magasin egentlig har som primærmål å teste produkter for kundegruppen produktet nok er laget for, eller om hovedfokuset er på produkter som er mest interessant for ekstremt aktive og betalingsvillige landeveisryttere. Det blir litt som om et roadracing motorsykkelmagasin skal teste utstyr som forenkler livet for en gjennomsnittlig scooter/moped-bruker.