|
Preppeutsyr for dummie... og starthjelp.
|
Preppeutsyr for dummie... og starthjelp.
15/01/2018 18:19
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har omsider innsett at jeg bør skaffe meg utstyr for gliding av ski. Går såpass mye, og med tanke på holdbarhet på såla.... greit å gjøre det skikkelig.
Sjekker litt ut, og forhører meg litt rundt, men spør her også.
Har smøreprofil i fellesbod.
Smørejern.... hvor mye bør jeg legge i det? Har jo en plastsikling... men ser at Gmax har 3,4 og 5 mm,... hva har det å si? Kjøre kombibørste eller to separate (nylon og bronse)
Har i alle år kjørt hurtigglider, og vært happy med det.
Glidere dere før hver tur?....kan fort bli 5 turer i uka... og da blir det kanskje pes med full-pakke hver gang?
Hva med å kjøre en hovedglide-jobb i uka, og supplere med hurtigglider for hver tur?
Takker som vanlig for alle gode innspill fra dyktige forum"venner"
|
|
|
Re: Preppeutsyr for dummie... og starthjelp.
[Re: Yrrah]
15/01/2018 21:48
|
SnorreSprett
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Smørejern: Toko sitt er billig og bra. Hvis jernet har litt tyngde, så er det et godt tegn, da holder det jevn temperatur. Plastsikling: 5 mm er best. Stiv og stødig. Husk at de blir sløve etter hvert. Det finnes utstyr for å skjerpe de Kjøp to børster, bedre å jobbe med.
Det er sikkert like mange meninger og gliding som det er skigåere. Min teori er å glide ved behov. Noen fører sliter mer enn andre. Begynner skiene å se grå ut på undersiden er det på (høy) tide å børste og/eller glide. Du trenger ikke glide etter hver tur, med mindre du står på startstreken i OL. Hvis du kjører langtur i helga og litt kortere tur midt i uka, så har det i alle fall god effekt på motivasjonen å preppe skiene før helga så du vet at du har gode ski da.
|
|
|
16/01/2018 14:09
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
Du trenger ikke glide før hver tur. For å ha god glid bør du glide når det er stor endring i føret og/eller når glideren fra forrige gang forsvinner. Hvis du også kommer til å preppe alpinski bør du absolutt skaffe en fil til siklinga, stålkantene sliter veldig på plastsiklinger, men de kan files opp minst ørten ganger.
|
|
|
16/01/2018 15:11
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du trenger vel ikke glide før hver tur. Jeg bruker glider, smørejern, stålsikling/5mm plastsikling (anbefaler plast hvis du er nybegynner) og en stålbørste hvis jeg børster for hånd. Hvis du ikke skal bruke fluor så er et billig smørejern ofte godt nok. Det jeg bruker nå kosta meg en hundrelapp og er på mange måter bedre enn det dyre jernet jeg hadde før. Ulempen er at det ikke blir varmt nok til å effektivt smelte inn fluoren jeg en sjelden gang bruker. Det beste tipset jeg har å gi uansett hvor mye eller lite utstyr du har er å bruke så lite glider som mulig når du prepper. Da sparer du masse tid på prep. Når det er sagt er vel gliding strengt tatt ikke nødvendig. Og hvis du heller vil gå på ski enn å stå i boden og glide regelmessig er kanskje Kuzmin metoden noe du kan se på. For mange gir den god nok glid, for enkelte holder det ikke mål. Fordelen er at du tar jobben en eller to ganger i året.
|
|
|
16/01/2018 18:06
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takker for tips.... blir ganske rådvill. Har vært ivirig skigåer i ca 15 år nå. Og alltid tenkte at glider/smørejern er for "særinger". ' Men når jeg småstake litt i slake utforkjøringer og andre glir forbi... (tenk så mye lengre jeg kan gå på samme tid???)... og bevaring av såla... slippe å være avhengig av hjelp
Så ikke glide før hver tur. OK (kan fort bli 5 i uka) Glide når jeg ser det begynner å bli slitt.
En bekjent som har jobba på Gsport..(men ikke gått noe særlig på ski på mange år)... sier jeg bør legge inn en "grunning", rød voks som base... (et par x i sesongen)... og så bruke "dagens".... (viktig å mette såla visstnok)
Har felleski som er på service (slip av sliten såle).. og vil starte på scratch da med fresch ski.
Skal jeg da ta en runde med rød som grunning.... rense-børste med bronse-legge på glider-sikle-børste med bronse og så med nylon.... for så å gjøre samme med dagens-temp-glider?
Kjøpte et Toko-jern, satt ned 50%.. fra 799. Vurderte ett swix til 349,- men tenkte at jeg får jo bedre deal for Toko.
|
|
|
16/01/2018 20:12
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Etter slip hadde jeg bare børsta skia. Helst med vinkelsliper, men stålbørste funker ok. Når sålen er helt fresh har du ofte peise god glid uten glider.
|
|
|
16/01/2018 20:32
|
uzzi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Einig i det meste over, men vil tørre å påstå at det nesten er viktigare å vokse ofte, enn å vente til solen blir grå før ein må ta eit skippertak og i tillegg prøve å legge dagsaktuell voks.
Forutsetter at du har riktig spenn i skia.
Tippar dette gir deg best glid og minst jobb i det lange løp: ta skia inn etter du har vore på tur slik at dei blir tørre. Smelt inn eit lag med billeg rød eller gul voks, og la dette stå til neste gang du skal ut på tur. Når du skal på tur, siklar du av og børster til du ser strukturen i solen. All voks skal vekk. Når du kjem att, legg du på ny voks. Dette blr ikkje ta meir enn 3 min å legge på, og 7 min å sikle/børste av med litt trening. Om du går på klassiske smøreski, må du uansett legge dagsaktuell festesmørning før turen.
Om du alltid lagrar skia med voks, vil du veldig sjeldan oppleve grå sole - og det er dette som gir deg desidert dårlegaste glid.
Eg hadde gitt litt f... i å legge dagsaktuell glidvoks med mindre du går mykje i veldig kalde områder. Grunnen til at eks rød eller gul voks er anbefalt, er at dette er den voksen som er enklest å jobbe med, og dermed sparer deg for mykje tid ved benken. Eit "heitt tips" er Holmenkol Betamix. Dette er vel den vanlegaste glidvoksen å bruke på alle nivå fordi den er så god å jobbe med.
Altså: dess meir skia dine står med voks på, dess raskare blir dei i det lange løp. Det absolutt verste er å sette vekk ski for sommaren utan å legge på voks...
Er nok mange som arresterer meg på ting her, men dette garanterer deg i alle fall god glid med minimal tid og utstyrsbruk. Å få "WC-glid" vil koste deg veldig mykje meir tid og pengar.
|
|
|
16/01/2018 21:08
|
olechr
More than words
|
More than words
En ting som er greit å huske når folk glir i fra deg så det suser: det er mest sannsynlig ikke bare glidingen.
Ski er ikke ski og "dessverre" det viktigste for glien er egenskapen til skiene og spennet. Når man står en vinter og måler på gamle ski så kan man trykt si at de fleste har dårlige ski med helt feil spenn for vekta si. I tillegg til dette har man slip/struktur så glidingen.
Når det gjelder gliding gjør jeg det litt forskjellig. Jeg har 2 par som stort sett blir brukt på trening. Disse glides 1 gang ca hver 7-14 dag. De glides stort sett bare med LF 5 uansett hvor varmt eller kaldt det er. Grunnen til at jeg bruker LF 5 er fordi det er en kald glider som er enkel å smelte ut.
På alle ski som er aktuelle for renn ligger de med glider til en hver tid. De ligger stort sett med LF5 og så glides de med glider etter forholdene.
Så sant man ikke skal legge pulver o.l. klarer du deg med et ganske rimelig jern. Som nevnt over har Toko rimelige gode jern.
Slik som føre har vært nå er det ikke mye jobb. Legger stort sett bare på et par nye lag før hver tur og glider hver 14 dag.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
16/01/2018 22:16
|
Austis
Entusiast
|
Entusiast
Men hvor bra en ski glir vet man aldri før den er testet på snø. Og da ser man hvilke snøtyper den funker på og ikke. Kan være bra på noe, kan være ræva på alt. Ingen sportsbutikk klarer å se det på forhånd desverre. Så med mindre man kan teste masse ski når man kjøper, er det litt i blinde. Men gode sportsbutikker finner i alkefall ut riktig type ski, spenn og slip. Så må man bare håpe at Skien faktisk glir godt på snø.
|
|
|
[Re: Austis]
16/01/2018 22:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Men hvor bra en ski glir vet man aldri før den er testet på snø. Og da ser man hvilke snøtyper den funker på og ikke. Kan være bra på noe, kan være ræva på alt. Ingen sportsbutikk klarer å se det på forhånd desverre. Så med mindre man kan teste masse ski når man kjøper, er det litt i blinde. Men gode sportsbutikker finner i alkefall ut riktig type ski, spenn og slip. Så må man bare håpe at Skien faktisk glir godt på snø. Det er sant, men da skiller det mer på bra og veldig bra. Jeg har en del ski og ingen av de glir dårlig. Men som du sier skal du finne ski med spesielt god glid er det flaks inne i bilde. Går man i en butikk som vet hva man driver med er man likevel ganske safe på at det blir bra.
|
|
|
[Re: olechr]
17/01/2018 06:11
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
.
Slik som føre har vært nå er det ikke mye jobb. Legger stort sett bare på et par nye lag før hver tur og glider hver 14 dag
Hva er forskjellen på den jobben du gjør hver 14 dag og den du tar hver gang? Er ikke det mye styr? Smelte-sikle-børste 2 x før hver tur? Må jo avkjøles i 10 min hver gang. Skjønner virkelig ingen ting. Som det ble sagt. Alle har sine metoder. Vil det funke å legge inn ett lag en gang i uka med f.eks fiolett? (Jeg har som sagt hatt ufattelig mye skiglede med kun hurtigglider.... så vet egentlig ikke hvorfor jeg stresser så mye med dette). Skal ta en testprepp på grusskia i dag for å se om jeg klarer selve jobben.
|
|
|
17/01/2018 06:39
|
olechr
More than words
|
More than words
.
Slik som føre har vært nå er det ikke mye jobb. Legger stort sett bare på et par nye lag før hver tur og glider hver 14 dag
Hva er forskjellen på den jobben du gjør hver 14 dag og den du tar hver gang? Er ikke det mye styr? Smelte-sikle-børste 2 x før hver tur? Må jo avkjøles i 10 min hver gang. Skjønner virkelig ingen ting. Som det ble sagt. Alle har sine metoder. Vil det funke å legge inn ett lag en gang i uka med f.eks fiolett? (Jeg har som sagt hatt ufattelig mye skiglede med kun hurtigglider.... så vet egentlig ikke hvorfor jeg stresser så mye med dette). Skal ta en testprepp på grusskia i dag for å se om jeg klarer selve jobben. Smelte på glider på begge ski, sikle og rotorbørste. Det tar ikke mange minutter. Når jeg gjør det ca hver 14 dag så er det forsvinnende lite tid pr time på ski.
|
|
|
17/01/2018 08:41
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Når jeg leser dette er jeg glad jeg konverterte til Kuzmin for mange år siden. De fleste dagene har jeg like god glid som de jeg går sammen med, med brøkdelen av tidsforbruk og sparer mye penger på å ikke handle glider i alle farger.
|
|
|
17/01/2018 09:13
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
.
Hva er forskjellen på den jobben du gjør hver 14 dag og den du tar hver gang? Er ikke det mye styr? Smelte-sikle-børste 2 x før hver tur? Må jo avkjøles i 10 min hver gang. Skjønner virkelig ingen ting. Som det ble sagt. Alle har sine metoder. Vil det funke å legge inn ett lag en gang i uka med f.eks fiolett? (Jeg har som sagt hatt ufattelig mye skiglede med kun hurtigglider.... så vet egentlig ikke hvorfor jeg stresser så mye med dette). Skal ta en testprepp på grusskia i dag for å se om jeg klarer selve jobben. Smelte på glider på begge ski, sikle og rotorbørste. Det tar ikke mange minutter. Når jeg gjør det ca hver 14 dag så er det forsvinnende lite tid pr time på ski. Rotorbøtste... mener du sånn maskin? Jeg gir opp snart jeg.. før jeg har starta. Og vet at spenn er viktig... men ikke så stor vektendring siden jeg kjøpte skia. .
|
|
|
[Re: kolli]
17/01/2018 10:27
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Når jeg leser dette er jeg glad jeg konverterte til Kuzmin for mange år siden. De fleste dagene har jeg like god glid som de jeg går sammen med, med brøkdelen av tidsforbruk og sparer mye penger på å ikke handle glider i alle farger. Ikke minst er du 
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
17/01/2018 11:02
|
olechr
More than words
|
More than words
Rotorbøtste... mener du sånn maskin? Jeg gir opp snart jeg.. før jeg har starta.
Og vet at spenn er viktig... men ikke så stor vektendring siden jeg kjøpte skia. .
Det bruker bare jeg fordi jeg preopper mye ski. Du trenger: -Jern -børste -sikling -Glider
|
|
|
17/01/2018 11:27
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Redigert av Yrrah; 17/01/2018 15:14.
|
|
|
17/01/2018 11:38
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
jern som i smørejern, strykejern for skivoks og glider 
|
|
|
17/01/2018 11:40
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har et jern liggende som jeg kjøpte i et optimistisk øyeblikk. Nå som det ikke er mulig å sykle i marka må jeg få brukt skiene, så låner denne tråden litt.
Hva er beste fremgangsmåte for å glide ski uten smørebenk?
|
|
|
17/01/2018 11:46
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
"Å glide plastski gir like lite mening som å smøre tjære på en plastbåt" (Sitat L. Kuzmin, fritt etter hukommelsen). Jeg sluttet med glider for flere år siden, og har aldri sett meg tilbake. En runde med Kuzmin-sikling i sesongen, pluss struktur gir deg mer en god nok glid til å være fornøyd så lenge vinteren varer. Du slipper griseriet med voks, helseskader, miljøskader, etc i tillegg til at du sparer (mye) tid og penger. Bruk heller timene ute i sporet, i stedet for i smøreboden.
|
|
|
[Re: larsdx]
17/01/2018 12:35
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Har et jern liggende som jeg kjøpte i et optimistisk øyeblikk. Nå som det ikke er mulig å sykle i marka må jeg få brukt skiene, så låner denne tråden litt.
Hva er beste fremgangsmåte for å glide ski uten smørebenk? Gni glider på sålen, smelt med jern, sikle av og børst. Trenger ikke benk. Går fint å gjøre det stående, men har du en skrustikke eller lignende så går det an å bruke den.
|
|
|
[Re: Paulus]
17/01/2018 12:50
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er beste fremgangsmåte for å glide ski uten smørebenk? Gni glider på sålen, smelt med jern, sikle av og børst. Trenger ikke benk. Går fint å gjøre det stående, men har du en skrustikke eller lignende så går det an å bruke den. Takk! Skrustikke var en god idé.
|
|
|
[Re: Girona]
17/01/2018 13:42
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
"Å glide plastski gir like lite mening som å smøre tjære på en plastbåt" (Sitat L. Kuzmin, fritt etter hukommelsen). Jeg sluttet med glider for flere år siden, og har aldri sett meg tilbake. En runde med Kuzmin-sikling i sesongen, pluss struktur gir deg mer en god nok glid til å være fornøyd så lenge vinteren varer. Du slipper griseriet med voks, helseskader, miljøskader, etc i tillegg til at du sparer (mye) tid og penger. Bruk heller timene ute i sporet, i stedet for i smøreboden. Det er derfor jeg ikke har brydd meg. Jeg tenkte å starte mest for å ikke skade skia. Om det funker å legge på en runde med glider i uka f.eks.. er jo ikke det så mye pes. Egentlig har jeg ikke så lyst til å styre med så mye sånt. Jeg vil heller bruke tid i sporet.
|
|
|
[Re: Paulus]
17/01/2018 18:42
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Etter slip hadde jeg bare børsta skia. Helst med vinkelsliper, men stålbørste funker ok. Når sålen er helt fresh har du ofte peise god glid uten glider. Så når jeg henter skia, trenger jeg ikke gjøre noen ting?.. og gå noen turer å så legge på en runde... og den holder fint i en del turer?
|
|
|
17/01/2018 22:09
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Etter slip hadde jeg bare børsta skia. Helst med vinkelsliper, men stålbørste funker ok. Når sålen er helt fresh har du ofte peise god glid uten glider. Så når jeg henter skia, trenger jeg ikke gjøre noen ting?.. og gå noen turer å så legge på en runde... og den holder fint i en del turer? Ja det tror jeg går helt fint. Det er bare å prøve. I verste tilfelle har du ikke optimal glid. Jeg tviler på du ødelegger skia eller gjør uopprettelig skade. Men jeg er ingen ekspert. Poenget med å jobbe med skia etter slip er vel i første omgang at du vil ha bort mikrohår som kan dannes ved sliping.
|
|
|
18/01/2018 21:27
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da har jeg testet. Det var litt artig å preppe og legge på grunning. Har ungen hjemme og ferdig trent på rulla, så går jo ikke utover treningen.
Hadde visst ikke børste, men skrapte av og dro over med en sånn skrubbeklut som egentlig er for å friske opp gamle ski (?)... Er det krise?
|
|
|
19/01/2018 05:31
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fikk lagt på ett lah med ch07 i går.... spent på dagens tur
|
|
|
19/01/2018 15:16
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg hadde langt fra superglid i dag, men betraktelig bedre enn forrige tur. Det er kanskje vanskelig å få veldig bra ski med sånt føre som det er nå?
Var overbevist om at jeg kom til å kjøpe felleski før eller siden, men nå er jeg mer i tvil.
|
|
|
19/01/2018 18:46
|
Yrrah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for alle innspill. Funka veldig bra. Kan ikke huske at staking har vært så gøy (har jo alltid vært gøy, men steike å fort (subjektivt sett) det gikk gjennom Østmarka i dag)
Så er det steg nr 2. Når jeg har gått noen turer på dette, eller jeg ser at det er slitt og på tide med nytt. Skal jeg da kun rense med gidesone-rensen.. eller børste opp litt først med kombibørsten. å så rense.?
|
|
|
20/01/2018 12:02
|
uzzi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Smelt inn ny voks, sikle av og børste. Voksen du siklar av bli ta med seg det meste av skitten, og du boksar skia samtidig.
|
|
|
|
|