|
Hvor ofte glide skøyteski?
|
Hvor ofte glide skøyteski?
09/01/2018 18:27
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er ikke videre bevandret i smøre verden. Har endelig fått meg ekte skøyte ski og har preparert dem etter beste evne ved bruk av internett videoer.
Men syntes selv jeg må legge på ny glider veldig ofte. Etter snaue 10 km begynner skiene og få "tørre" flekker på de plassene som er mest i kontakt med snøen. Jeg smørere med LF6 og temperaturen har stort sett da hvert midt i blinken..
Gjør jeg noe galt, eller må jeg forvente og legge på ny glider så ofte? Tar imot alle tips, vink og råd!
|
|
|
Re: Hvor ofte glide skøyteski?
[Re: ekken]
09/01/2018 19:26
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Sjekk om smørejernet er varmt nok og om skiene blir gjennomvarme når du glider dem. På normalt føre skal glideren sitte lenger enn 10km.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
09/01/2018 19:34
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kommer vel litt an på sålen din, det er kvalitetsforskjell på sålene på "toppskia til g-sport" og den som f.eks Bjørgen går på. De siste årene jeg gikk aktivt hadde faren til Bente Skari plukket ut ski på Fischerfabrikken til meg og brodern. Disse var av en annen verden glidmessig, og sålen var dypkølsvart, alltid. De siste parene jeg har kjøpt lokalt, men "håndplukket" av butikken, har jeg måtte jobbe veldig med for å få en god og mettet såle.
Smører du med veldig kald glider må du huske å varme opp glideren før du sikler, hvis ikke kan du ende med å skrape bort alt siden den er så hard. De varmere er ikke det noe stress med. Men du kan prøve å smelte på glideren, sette bort skia for å ta den andre skia, så bytter du om på å varme opp glideren igjen 2-3 ganger før du sikler og børster. Kanskje du får det til å trekke bedre inn da.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
09/01/2018 19:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det forresten nye ski du har kjøpt, eller brukte? Er det brukte kan det hjelpe med en slip, så jobbe med de med "fersk" såle. På et eller annet tidspunkt vil hårene i sålen begynne å reise seg (hvit såle) uansett. Hvis de er nye ville jeg bare jobba med sålen i håp om at det skal bli bedre. Mette de godt. Jeg kunne gå 5-10mil på mine uten at de ble synlig hvite, men man merka jo at gliden ble så som så etterhvert. LF er for øvrig "bare tull", hilsen smøresjefen min (fattern). Det er vanlig eller HF/pulver som gjelder. HF og pulver holder nok en del lengere enn vanlig, glidmessig.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Flamini]
09/01/2018 19:52
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Setter jernet på temperaturen som er på stemplet glideren jeg bruker. Vet ikke om skien blir gjennomvarm, går over 2 drag med varmejern før jeg sikler av når skien har blitt kald..
|
|
|
[Re: Hoaas]
09/01/2018 20:02
|
ekken
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kommer vel litt an på sålen din, det er kvalitetsforskjell på sålene på "toppskia til g-sport" og den som f.eks Bjørgen går på. De siste årene jeg gikk aktivt hadde faren til Bente Skari plukket ut ski på Fischerfabrikken til meg og brodern. Disse var av en annen verden glidmessig, og sålen var dypkølsvart, alltid. De siste parene jeg har kjøpt lokalt, men "håndplukket" av butikken, har jeg måtte jobbe veldig med for å få en god og mettet såle.
Smører du med veldig kald glider må du huske å varme opp glideren før du sikler, hvis ikke kan du ende med å skrape bort alt siden den er så hard. De varmere er ikke det noe stress med. Men du kan prøve å smelte på glideren, sette bort skia for å ta den andre skia, så bytter du om på å varme opp glideren igjen 2-3 ganger før du sikler og børster. Kanskje du får det til å trekke bedre inn da. Har helt nye Madshus Hypersonic skate, ikke noe topp ski men mye bedre enn de gamle klassisk skiene til fattern, eller mine egene fjellski som jeg brukte tidligere:) Har smørt med LF6 hver gang på disse skiene. Sist gang brukte jeg (etter og ha sett på smøre video fra SWIX) en HR10(gul) glider til og mette med før jeg la på LF6, men var tørre flekker etter 10km da også. Er forskjellen på varm og kald glider kun hvilke temperatur de er beregnet for, hvor går isåfall grensen for varm og kald? kan det rett og slett være at jeg skraper for hardt når jeg sikler, mener jeg har sett at man skal skrape av all synlig glider før man børster...
|
|
|
09/01/2018 20:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror jag har gått ca 200 mil på ett par ski som jag inte har gjort noe med. Inga vita fläckar på dem (men de glänser väl inte heller).
På mina klassisk ski som jag har gått något liknande efter senaste vallningen på så brukar det bara vara att borsta de vita partierna för att de blir rätt fina igjen.
Nu husker jag inte helt vad folk kommit fram till men jag har för mig att vita fläckar ofta beror på smuts och valla som kommer fram fra skidan.
Möjligt att du sicklar och borstar för lite.
|
|
|
09/01/2018 20:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tror att konsensus numera är att man aldrig eller iallafall sällan ska använda gul glider och att det för det mesta fungerar bra med blå och att de också mätar skidorna med den.
Fördelen är att den drar till sig mindre smuts.
|
|
|
09/01/2018 21:27
|
sls
Veteran
|
Veteran
Skiene trenger man ikke glide alt for ofte. Legg først fiolett og varm inn minst 2 ganger. Sikle og børste. Deretter blå og varm inn et par ganger. Sikle og børste og grunnlaget bør duge. Det er en del annet grunnarbeid vi vanligvis gjør med spesialutstyr på utøvernes rennski, men det trengs ikke for oss normale. Etter det legger du denne hver gang skiene skal stå noen dager: https://vauhti.fi/en/lf-polar-liquid-glide/Børstes med en blå poleringsbørste før bruk. Polar liquid er hardere enn blå, normal glider og gir en hard, ekstremt holdbar behandling. Brukes av landslaget
|
|
|
09/01/2018 21:44
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Hvilke tanker har forumet om miljøaspektet rundt skibehandling som inneholder fluor?
|
|
|
[Re: engekri]
09/01/2018 22:39
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Fluor i naturen er ikke bra, så jeg skal kutte ut glider og festesmurning med fluor. Tenkte å kjøpe Kuzmin-sikler i stedet for glider, og skal klare å leve med voks uten fluor også. Går med festesmurning kun på fjellski.
|
|
|
[Re: engekri]
10/01/2018 06:56
|
sls
Veteran
|
Veteran
Hvis glider avgir mye fluor så er skiene ihvertfall ikke børstet tilstrekkelig. Jeg tipper det som har blitt målt av fluor i grunnen f.eks i Holmenkollen skyldes festevoks/klister, hvor det strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg er akkurat tilbake fra helgens norgescup og slapp denne gangen å stå timevis i smørebua. Det er definitivt ikke sunt, selv om vi bruker Darth Vader-masker.
Miljøbelastningen utover for den stakkars skismøreren tror jeg er veldig liten. Trekker jo i feil retning, men sammenlignet med annen forurensning og miljøbelastning så tviler jeg på det er riktig område å sette inn støtet. Resirkulerbart eller ikke så har vi jo f.eks et helt berg av aviser og reklame her etter 3-4 dager, jeg måtte på søplefyllinga mandag med et hundretalls plastposer og er mer bekymret for mine titalls mil i bil hver uke ifm skitreninger og renn og energiforbruket vårt ifm produksjon av kunsstnø.
|
|
|
|
|