Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

The vinter-hanskevott of my dreams?

The vinter-hanskevott of my dreams? #2458789 09/01/2018 08:08
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Den gangen jeg drev med mye løping, brukte jeg en snasen sak fra Craft. Det var en hanske med en vott over. Dvs, man kunne enkelt vippe av votte-fronten, så den hang og slang over knokene.

På turer nå om dagen er det ca slik:

- Ha på tjukke hummerhansker på transporten til skogen, og akkurat rekke å bli småsvett på henda
- Stoppe og skifte til litt snillere hansker
- Kose seg på sti
- Bli svett, kalde fingre ettersom man stopper og dokumenterer/reparerer/sosialiserer/svarer på meldinger at man er hjemme om 10
- Skifte til småsvette og iskalde hummerhansker for hjemturen
- Dra på seg opplevd koldbrann på veien hjem

Finnes det noen slike type hummerhansker med vippbar vott til sykling, så jeg kunne lufte i intervaller?

Redigert av knutspeed; 09/01/2018 08:09.
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458796 09/01/2018 08:32
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

You are what you eat...mmm nuts
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: Hoaas] #2458798 09/01/2018 08:42
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Inne på noe der! Mer eller mindre samme patent ihvertfall. Muligens litt tynn sammenliknet med det produktet jeg har i hodet.

(æsj nå er nettleseren full av retargeting-annonser fra multitriatlon.no ICON_LAUGH )

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458802 09/01/2018 08:52
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klassisk problemstilling. Jeg klarer meg med temmelig tynne hansker også i kuldegrader. Typiske vinterhansker blir veldig fort våte av svette innvendig.

Til ordentlig kulde (5-10 minusgrader) bruker jeg Answer Sleestak, iallfall på begynnelsen av turen, men ender selv da ofte opp med å bytte til noe tynnere.

Et par Cannondale Blaze har jeg også, de har delvis det du etterspør, men kan bli litt tynne igjen. Ser ikke ut til å være i Cannondales sortiment lenger:
https://www.amazon.com/Cannondale-Mens-Blaze-Glove/dp/B00DF3HS7W

Gaute
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458803 09/01/2018 08:53
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: gauter] #2458805 09/01/2018 08:55
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: gauter
Klassisk problemstilling. Jeg klarer meg med temmelig tynne hansker også i kuldegrader. Typiske vinterhansker blir veldig fort våte av svette innvendig.

Til ordentlig kulde (5-10 minusgrader) bruker jeg Answer Sleestak, iallfall på begynnelsen av turen, men ender selv da ofte opp med å bytte til noe tynnere.

Sleestak var nice!

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458809 09/01/2018 09:11
K
ksakk Offline
Fersking
Fersking
K
Hva med overtrekk på de du allerede har. Er godt fornøyd med disse selv om de ikke isolerer så mye. http://ga-bikes.com/index.php?route=product/product&path=60_66&product_id=189

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458810 09/01/2018 09:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper du finner drømmehanskene!

Gode tips i innleggene over.

Mitt tips er å bruke hansker som er du er bekvem med og ikke blir svett i under høy intensitet i gitt temperatur, og bruke tynne liners i ull under hanskene under roligere økter eller når du kjenner at kulden biter.

Om liners skulle bli fuktige under den innledende transportetappen, kan et ekstra par tørre liners i bakhånd være greit for hjemturen. Rette liners vil også kunne fungere for å betjene mobil e.l. ved behov, så slipper du å bli så kald.

Selv har jeg valgt å bruke sykkelhansker av høy kvalitet fremfor hansker laget for andre aktiviteter. Gode sykkelhansker har isolasjonen der du trenger det (i håndflatene for å hindre kulde fra styret), har godt grep på holkene og er utformet for å betjene gir.

Bar mitts er åpenbart verdt å prøve. Fjerner helt problemet med svette og/eller kalde hender. Vær i så tilfelle oppmerksom på at bar mitts kommer i forskjellige kvalitet og størrelse, alt fra de små, enkle fra XXL til volumiøse og kostbare fra f.eks. 45NRTH.

Ellers gjelder som kjent prinsippet å starte opp kjølig og varme seg opp av aktiviteten. Om man kler seg slik at man er god og varm ved oppstart, blir man uvergerlig varm og svett under aktivitet.

Når det bikker ti blå, opplever jeg at gode drag fra Lungplus gir en behagelig bølge av varme fra lungene og like ut til tå- og fingerspissene ICON_SMILE

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458823 09/01/2018 10:21
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Takker for tips ICON_SMILE

Problemet er ikke generelt fryse/svette, kun fingrene når det er rolig transport eller lengre partier hvor hender/armer ikke jobber.

Eksempelvis i går, da var det kun 500m, så t rett ut i lokalmarka, og 2t tur med mange stopp, men alltid på (grov) sti. Ikke noe problemer med frysing, brukte relativt snille hansker type høst/vår.
Andre steder vi herjer krever typisk 10-20 min transportsykling, og det er da det blir plagsomt. Hvis hendene først blir våte, er det kjørt.

Utfordringen, slik jeg tenker, er at fremfor å stoppe og skifte (det passer "aldri"), så hadde det vært digg å vippe av et lag i farta. Så snart jeg kjenner at det blir kaldt/varmt, vippe over/vekk. Det funket gull på løpeturer.

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458824 09/01/2018 10:25
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Ingen erfaringer med disse, men grunnen til at jeg har Answer Sleestak og Cannondale Blaze i skuffen, er at jeg vil ha pekefingeren fri til giring og bremsing aleine (som ellers i året) uten å måtte involvere andre fingre.

Gaute
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458825 09/01/2018 10:29
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed

Sleestak var nice!

Ja. Kulde oppleves individuelt, men jeg kan fint bruke denne ned til -15. Ved -5 eller "varmere" er den for varm for meg (blir klam). Ellers skulle jeg gjerne sett at den store logoen på pekefingeren var i refleks.

Gaute
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458838 09/01/2018 11:19
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg skal ikke skryte på meg at jeg sykler så mye om vinteren og når jeg en sjelden gang gjør det for tiden så er det med bukkestyre.

Et triks som derimot har funket for meg på langrenn er rett og slett å ha et par enkle vindvotter i sekken/lomma som jeg typisk drar på når jeg skal kjøre ned igjen fra fjellet etc.

Da jeg syklet på vinteren tidligere likte jeg også veldig godt å bruke skinnhansker med ullfor. Det gir godt grep, er noenlunde vindtett, puster og tåler litt fuktighet.

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2458842 09/01/2018 11:22
Arne_And Offline
More than words
More than words
Disse ligner litt på Sleestak.

Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2460066 15/01/2018 18:40
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er en viktig tråd! Når det er småkald bruker jeg noen fra dynafit som har en tynn vindovertrekksvott på oppsiden av vrista. Nå har jeg begynt å sykle uten overtrekksvottene, men stoppa halvveis og dratt de over handsken om det blir for kaldt.
https://www.sportokay.com/dk_en/dynafit-mercury-dst-handschuhe.html

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: gauter] #2460073 15/01/2018 19:09
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
[quote=knutspeed][quote=gauter]Klassisk problemstilling. Jeg klarer meg med temmelig tynne hansker også i kuldegrader. Typiske vinterhansker blir veldig fort våte av svette innvendig.

Ja. Kulde oppleves individuelt, men jeg kan fint bruke denne ned til -15. Ved -5 eller "varmere" er den for varm for meg (blir klam). Ellers skulle jeg gjerne sett at den store logoen på pekefingeren var i refleks.

Veldig individuelt ja. Jeg kan bruke Sleestak ned til noen plussgrader på en god dag, men sjanseløs under det. Da er det ullvotter inni en diger overtrekksvott som gjelder, så det blir stort sett de om vinteren, sålenge det ikke regner (da er det Gore Tex vinterhanske).

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: Jomar Henriksen] #2460085 15/01/2018 20:09
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Jomar Henriksen
Dette er en viktig tråd! Når det er småkald bruker jeg noen fra dynafit som har en tynn vindovertrekksvott på oppsiden av vrista. Nå har jeg begynt å sykle uten overtrekksvottene, men stoppa halvveis og dratt de over handsken om det blir for kaldt.
https://www.sportokay.com/dk_en/dynafit-mercury-dst-handschuhe.html

Har samme, og de har holdt seg veldig bra i flere sesonger nå. Bruker dem ofte til jobbsykling og, pluss at de fortsatt funker knall til topptur. Hadde et par bikkjekalde skiturer med dem i jula uten å fryse på hendene.

Per B.
Re: The vinter-hanskevott of my dreams? [Re: knutspeed] #2460345 16/01/2018 18:18
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De mest geniale hanskene jeg har kjøpt er et sett Hestra hansker på Clahs Olson. Et par tynne skinnhansker og et par forede skinnhansker for 199 kr, dvs jeg fant dem til 149. De forede hanskene bruker jeg til alt mulig. Også topptur. Litt bjørnefett nå og da og det ser ut til at de skal vare for alltid. De tynne hanskene brukes til sykling på høsten og som arbeidshandker. Har lempa mye stein med dem, men blir visst ikke kvitt dem heller.

Moderator  support