Ny Synapse 2018 står klar i stua, men...
|
Ny Synapse 2018 står klar i stua, men...
06/01/2018 07:01
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg er relativt fersk når det kommer til sykkelverdenen, så unnskylder meg på forhånd for manglende korrekt språk. Forhåndsbestilte både Cannondale Superx karbon, og Cannondale Synapse karbon. Nå er Synapsen klar, slik at den skal fungere som vintersykkel 1 mnd tid før Superx-en ankommer. Har fra før en Synapse 2017-modell som ikke har nok klarering for pigg(skal selges). Men jeg må si at jeg ikke fikk godfølelsen når det kom til farger på ramma på den nye Synapsen. Det er jo ikke det som er det viktigste, men likevel, en sykkel til den prisen vil jeg gjerne være litt forelsket i. Noe jeg dessverre ikke ble  Så, det er her jeg håper at dere ringrever kan komme med noen meninger om hva dere synes om sykkelen Og, noen forslag om hva jeg kan gjøre for å få den til å skille seg ut i sykkelburet på jobb  Jeg er ikke så tilhenger av de grønne detaljene. Og skuffet over at logoen forsvinner helt i ramma. Lurer på hvit styretape og hvitt og sort sete...? Bruker en del hvitt og sort sykkeltøy. Eller bør alt være sort her om jeg ikke vil ha grønt? Av dekk har jeg sett på Vittoria Corsa dekkene. Flaskeholdere? Legger først ved et bilde fra nett, så får det bli et ordentlig bilde av sykkelen senere. Er såpass lite kyndig at jeg ikke fikk til å få bildet synlig i innlegget. Tips? http://figinicicli.com/wp-content/uploads/2017/07/tn_IMG_20171115_155913.jpg Cannondale Synapse 2018
|
|
|
Re: Ny Synapse 2018 står klar i stua, men...
[Re: eladc]
06/01/2018 07:55
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Ingen gode forslag egentlig, men to raske tips:
1 - Det er ikke et pluss å skulle seg ut i et sykkelbur, gitt at du vil beholde sykkelen lengst mulig
2 - Hvitt sete og styretape på en sykkel du skal bruke på vinteren... lykke til :-) Tror denne uansett gjør seg best med svart.
T.
|
|
|
[Re: Tommy D.]
06/01/2018 07:57
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for tilbakemelding. Sykkelen skal oppbevares i varm bod. Men sykler til og fra jobb. Og der vil den stå innelåst i et sykkelbur som er ganske så trygt  + at jeg har egen forsikring på syklene mine som dekker tap fullt ut (minus en liten egenandel).
|
|
|
06/01/2018 08:04
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet og gratulerer med to flotte sykler! Det ligger absolutt i tiden å lage rammesett med vekt på elegante linjer og fargevalg, med dempede logoer/dekaler. Tiden for glorete tekst er så definitivt over. På din sykkel liker jeg de nettopp de giftgrønne elementene som løfter det som ellers kunne blitt en litt mørk ramme. Jeg synes dette er en virkelig stilig sykkel. Selv hadde jeg muligens valgt en lysere grunntone, men svart er som kjent tidløst. Jeg liker også at Cannondale-logoen er dempet. Ingen grunn til å annonsere merket. De som vet noe om sykling, vil kjenne og anerkjenne modellen. Samtidig: Følg hjertet og velg for all del en sykkel du er forelsket i selv! Hvit styretape og hvitt/sort sete? Nei, det hadde jeg ikke valgt, av både praktiske og estetiske grunner. Noe jeg lurer på, er kombinasjonen av Synapse og SuperX. Nye Synapse fremstår som en rask og meget allsidig sykkel, med behagelig geometri, god vibrasjonsdemping og plass til dekk på 32mm og mer. Jeg vil tro at den fungerer utmerket til både landevei og grus. SuperX er en krossykkel som vil fungere bedre enn Synapse kun étt sted - i krossløypen (og ja, ok, på sti og skikkelig grov grus). Dersom du skal sykle kross, er SuperX åpenbart er glimrende valg, men til annet ville jeg klart foretrukket Synapse. Det skyldes primært geometri og vibrasjonsdemping, men også utveksling. Med mindre du skal sykle krossritt, ville jeg i ditt sted konsentrert meg om Synapse og valgt både fargekombinasjoner og komponenter som er ideelle for deg. Punkt 1 ville vært å oppgradert hjulsettet til et moderne, lett sett med brede felger for slangeløst oppsett 
|
|
|
[Re: Sepeda]
06/01/2018 08:35
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tusen takk for et skikkelig svar. Og ikke minst oppmuntrende Forstår at du lurer på denne kombinasjonen, og jeg har nok siden bestilling av disse to blitt mer usikker. Jeg ønsket en god vintersykkel med karbonramme og skivebremser, plass til piggdekk på 35 i bredde, og som kunne gi meg en smule landeveisfølelse. Og at denne vintersykkelen kunne brukes til grus osv om sommeren. Føler meg egentlig ganske sikker på at Superx var et godt valg her. Det ble nok litt smør på flesk denne gangen med den nye Synapsen i tillegg. Den er ment som sommersykkel til landevei og pendling alle mnd det ikke er is. Siden jeg pendler hver dag, så fikk jeg råd om at Supersixen kunne bli litt for nervøs på sideveier, fortauskanter, smågrus og lignende som det alltid vil bli noe av på en pendlerrute. I tillegg til en mer aggressiv sittestilling. (Selv om jeg er bortskjemt med en ekstremt god sykkelvei langs ring3). I tillegg var jeg superfornøyd med Synapsen fra 2017, og bestemte meg derfor for å oppgradere denne med modellen for 2018 hvor det er gjort en del endringer. Men, jeg burde kanskje heller gått for Supersixen? Slangeløst oppsett kan jeg ingenting om og tenker at jeg ikke helt kan rettferdiggjøre det ennå uten at jeg er en mer erfaren syklist  Men mulig jeg bør vurdere det. Har veldig lyst på hvit styretape og sort sete med hvite detaljer, for å friske opp det hele litt uten at jeg må velge grønt. Men det mener du jeg bør holde meg unna? Og hva med Vittoria Corsa dekkene? Vil prøve å få på noe folie på over- og underrør i hvert fall. Men dårlig erfaring med å legge på dette sist. Selv om jeg fulgte alt til punkt og prikke. Noe som trekker ned er jo at jeg da neppe vil kunne bruke silikonspray med samme effekt. Men manko på riper veier vel opp?
Redigert av eladc; 06/01/2018 08:41.
|
|
|
06/01/2018 08:55
|
Petter Storm
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Rå sykkel!
Ikke at hvite detaljer og hvit styretape er glorete eller noe, men personlig foretrekker jeg stealthy over flashy. Tre farger kan bli én farge for mye. Det hvite i dekalene på felgene og tildels kranken var det første jeg tenkte over som skilte seg litt fra utrykket rammen gir. Hva med sort styretape og sete med små grønne detaljer? Her er korrekt fargematch helt avgjørende for at det skal bli bra vel å merke...
|
|
|
06/01/2018 09:00
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykkel nummer to, er det en SuperX (kross) eller Supersix Evo (racer)?
|
|
|
[Re: Valentino]
06/01/2018 09:11
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Sykkel nr 2 er SuperX (kross)! Tenkt som vintersykkel. Men det er denne jeg fortsatt venter på. Nå som begge er bestilt og betalt, ble jeg usikker på om jeg heller burde valgt Supersix Evo over Synapse. Men gjort er gjort, får heller ta i bruk Synapsen og selge/kjøpe utover året kanskje. Det er egentlig det grønne jeg ikke liker så godt  Men enig i at tre farger kan bli for mye. Hmmm, mangler gofølelsen for denne sykkelen altså, men det kommer seg vel
Redigert av eladc; 06/01/2018 09:12.
|
|
|
06/01/2018 09:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Forstår at du lurer på denne kombinasjonen, og jeg har nok siden bestilling av disse to blitt mer usikker. Jeg ønsket en god vintersykkel med karbonramme og skivebremser, plass til piggdekk på 35 i bredde, og som kunne gi meg en smule landeveisfølelse. Og at denne vintersykkelen kunne brukes til grus osv om sommeren. Jeg tror de fleste av oss hverdagssyklister med sans for raske doninger sliter med de samme spørsmålene om kombinasjoner av sykler for sommer- og vintersykling, og for landeveis- og grussykling  Tidligere var det helt naturlig å velge en grovere sykkel (i praksis krossykkel) til vinter- og grussykling, og en landeveissykkel til sommer- og landeveissykling. Det er fortsatt en god kombinasjon, og jeg forstår valget ditt. Men fra 2016/17 har vi sette en bølge av moderne landeveissykler med skiver, vibrasjonsdemping og plass til brede dekk, som f.eks. din Synapse og min egen Roadmachine. Disse takler godt både landeveissykling og grussykling. Dermed faller behovet bort for to sykler sommerstid, med mindre man sykler på sti eller skikkelig grov grus. Jeg synes det er fantastisk å ligge på landeveien på en skikkelig landeveissykkel, men samtidig kunne svinge av og ta en nydelig tur gjennom Marka akkurat når det måtte passe meg. Denne allsidigheten åpner for kombinasjon av én påkostet sykkel sommerstid og én rimeligere sykkel vinterstid - gjerne i alu, med rimeligere gruppe der slitedeler ikke koster skjorta, med permanent festede heldekkede skjermer og plass til brede dekk. Vintersykkelen kan være landeveissykkel med god dekklaring, en krossykkel eller en grus/eventyrsykkel, kanskje designet for både 700c/28" og 650b/27,5" hjul. Slik sykkel kan selvsagt også brukes i dårlig vær eller krevende føre sommerstid - og man behøver ikke i samme grad frykte tyveri. Vel har man forsikring, men det er fryktelig ergerlig å bli frastjålet en doning man over tid har bygget opp til perfeksjon. Jeg foretrekker som nevnt å bruke én sykkel til alt, men om jeg skulle ha den ideelle kombinasjon av to sykler sommerstid, ville det blitt en fullblods landeveis-rittsykkel og en fullblods eventyrsykkel. Sistnevnte med plass til også 650b/27,5" hjul med brede dekk, som Open U.P. Men for all del: SuperX er en allsidig og flott sykkel, så du blir sikkert strålende fornøyd med den. Det vil være en luksuriøs vintersykkel og den vil motivere til å kaste seg på krossritt! Nå vet jeg ikke hvilken modell du har valgt, men den kommer som kjent også i SE-utgave med større spenn i utvekslingen og bredere dekk, egnet for eventyr- og grussykling fremfor krossykling. Hva gjelder dekk, er det en mengde utmerkede alternativer, alt etter tiltenkt bruk og oppsett. Selv har jeg valgt Schwalbe G-One Speed 30mm sommerstid, samme dekk som Landeveis redaktør krysset USA på, satt opp slangeløst for asfalt og grus. Om jeg ikke skulle sykle grus, ville jeg valgt Pro One 28mm slangeløst. Slangeløst gir flere fordeler: Du reduserer faren for punktering idet guffen tetter små hull, du kan bruke lavere lufttrykk uten fare for snakebite (at slange kommer i klemme mellom dekk og felg) og som en ekstra bonus reduserer du faktisk rullemotstanden. Det er enkelt å sette opp straks man har lært seg det. Jeg skal aldri tilbake til slange  Vinterstid er 45nrth Xerxes 30mm uslåelig på landeveien med lite snø og is. Versjonen i 120 tpi veier under 450 gram. Det finnes som kjent flere grovere piggdekk som er bedre egnet for mer krevende forhold, men disse er uten unntak tregere og oppleves seigere på landevei enn Xerxes  Og som nevnt: Din Synapse er i mine øyne en meget stilig sykkel! Og allsidig. Kunne godt valgt den selv, og hadde utvilsomt brukt den til både landevei og grus Se også New 2018 Cannondale Synapse – Ten Things to Know. Det eneste som ikke stemmer i omtalen, er så vidt jeg vet at Cannondale ikke kom i mål med integrert cockpit SAVE SystemBar.
|
|
|
[Re: Petter Storm]
06/01/2018 09:49
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Rå sykkel!
Ikke at hvite detaljer og hvit styretape er glorete eller noe, men personlig foretrekker jeg stealthy over flashy. Tre farger kan bli én farge for mye. Det hvite i dekalene på felgene og tildels kranken var det første jeg tenkte over som skilte seg litt fra utrykket rammen gir. Hva med sort styretape og sete med små grønne detaljer? Her er korrekt fargematch helt avgjørende for at det skal bli bra vel å merke... Her er du inne på noe. Jeg lurer på om ikke den vil få et renere uttrykk med andre felger. Takk for tipset. Og ja, jeg bør nok legge fra meg tanken om hvit styretape og hvitt sete. Det blir for mye rett og slett, og bryter med resten av sykkelen.
Redigert av eladc; 06/01/2018 09:49.
|
|
|
06/01/2018 10:02
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Og som nevnt: Din Synapse er i mine øyne en meget stilig sykkel! Og allsidig. Kunne godt valgt den selv, og hadde utvilsomt brukt den til både landevei og grus Se også New 2018 Cannondale Synapse – Ten Things to Know. Det eneste som ikke stemmer i omtalen, er så vidt jeg vet at Cannondale ikke kom i mål med integrert cockpit SAVE SystemBar. Takk! Jeg vet jo at Synapse er en modell som funker for meg. Det skulle vært slik at man kunne velge mellom ulike farger, felger osv, som når man kjøper bil. Men akk... det er nok bare litt akutt usikkerhet etter kjøp dette dreier seg om  Og etter å ha lest det du har skrevet så er det vel heller mulig at det er Superx-en som er det "dårlige" kortet her. Litt for lite forskjell mellom den og Synapsen. Noe jeg også egentlig vurderte det til helt i starten av prosessen med bestillingene. Men så fristet Superx-en for mye som vintersykkel. Jeg har nå satt på 45nrth xerxes 30 på Synapsen. Men som en fullblods vintersykkel vil jeg ha plass til 35 og kunne sette på heldekkende skjermer, og det kan jeg med Superx-en. Derimot, når jeg får enda mer erfaring med å sykle mye gjennom alle årstidene, så lærer jeg vel at det blir for luksuriøst. Vinteren virket bare eviglang uten karbon  og jeg må innrømme at mye av gleden kommer med utstyret.
Redigert av eladc; 06/01/2018 10:07.
|
|
|
06/01/2018 10:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
... som en fullblods vintersykkel vil jeg ha plass til 35 og kunne sette på heldekkense skjermer, og det kan jeg med Superx-en. Det er et godt poeng. Det er praktisk å kunne bruke brede piggdekk som er trygge på holke uten å måtte fjerne skjermene. Jeg visste ikke at SuperX hadde fester for heldekkende skjermer. Det viser at Cannondale tar på alvor de reelle behovene som kundene har - kudos! - og gjør modellen ytterligere allsidig etter moderniseringen av geometrien i 2016 Alle modeller og kombinasjoner av modeller har sine fordeler og ulemper. Evig tvil og funderinger er dessverre prisen vi må betale for sykkelinteressen. Men det viktige er at du har funnet frem til to av markedets beste og stiligste sykler i hver sin kategori. Det kan ikke bli annet enn bra!
|
|
|
06/01/2018 10:28
|
lc
Medlem
|
Medlem
Enig i vurderingen rundt hva som er det sterke kortet her. Har syklet med en CAADX som jobbsykkel og synapse som godværsracer noen år og den eneste grunnen til at jeg beholder CAADX'en er at jeg ikke vil kjøre godværsraceren gjennom saltlake hele vinteren. Skulle gjerne hatt en litt billigere synapse til vinterbruk istedet så sant det var plass til 30mm piggdekk og heldekkende skjermer. Noen som vet om det er mulig på nye synapse?
|
|
|
06/01/2018 10:36
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
... som en fullblods vintersykkel vil jeg ha plass til 35 og kunne sette på heldekkense skjermer, og det kan jeg med Superx-en. Det er et godt poeng. Det er praktisk å kunne bruke brede piggdekk som er trygge på holke uten å måtte fjerne skjermene. Jeg visste ikke at SuperX hadde fester for heldekkende skjermer. Det viser at Cannondale tar på alvor de reelle behovene som kundene har - kudos! - og gjør modellen ytterligere allsidig etter moderniseringen av geometrien i 2016 Alle modeller og kombinasjoner av modeller har sine fordeler og ulemper. Evig tvil og funderinger er dessverre prisen vi må betale for sykkelinteressen. Men det viktige er at du har funnet frem til to av markedets beste og stiligste sykler i hver sin kategori. Det kan ikke bli annet enn bra! Tusen takk igjen for at du er så behjelpelig. Skjønner jo at jeg skulle tatt mot til meg og spurt her FØR jeg bestilte. Jeg har vel tilsammen fått 25% på begge syklene, så om jeg skal bytte én av de f.eks. i løpet av dette året eller det neste så synes jeg ikke det er noen økonomisk krise mtp at dette er 2018 modeller. Nå merker jeg at jeg er litt giret på å bytte ut felgene til noen helt sorte muligens, og litt bredere. Og som er tubeless ready. Tips? Hadde egentlig ikke budsjett for dette. Men budsjettet er jo overskredet for lengst... Og jeg er fristet til å gå for Corsa-dekkene, men har de blitt harry? Jeg synes jo de er stilige, men trenger høre hva en erfaren syklist mener.
|
|
|
06/01/2018 11:12
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Skulle gjerne hatt en litt billigere synapse til vinterbruk istedet så sant det var plass til 30mm piggdekk og heldekkende skjermer. Noen som vet om det er mulig på nye synapse? Oppgitt dekklaring er 32mm. Ettersom produsentene er pålagt en viss minimumsavstand mellom dekk og ramme/gaffel, er den reelle dekklaringen trolig opp mot 35mm. Jeg vet ikke, og har ikke funnet eksempler på nettet, men vil anta at det er mulig å få plass til 30mm piggdekk under heldekkende skjermer. I ditt sted ville jeg gått til en god forhandler og bedt dem om å prøve. Det er jo av interesse for mange. Men dekklaringen vil i så tilfelle bli minimal. Jeg er enig at landeveisgeometri er ideell også på vinterstid, men jeg ville sett på sykler med noe mer dekklaring, som f.eks. Trek Domane eller Focus Paralane. Synd at Canyon Endurace ikke har skjermfester. Men om du er villig til å gå i retning grus/eventyrsykler, er alternativene mange. Jeg har vel tilsammen fått 25% på begge syklene, så om jeg skal bytte én av de f.eks. i løpet av dette året eller det neste så synes jeg ikke det er noen økonomisk krise mtp at dette er 2018 modeller. Nå vil jeg ikke bidra til ytterligere tvil, men om du vet med deg selv at du kommer til å velge bort en av syklene, ville jeg tatt valget nå og returnert den aktuelle sykkelen. Da slipper du økonomisk tap og måneder med tvil. Men altså - følg hjertet, rasjonalitet har en underordnet rolle i sykling  Nå merker jeg at jeg er litt giret på å bytte ut felgene til noen helt sorte muligens, og litt bredere. Og som er tubeless ready. Tips? Og gjerne også lettere! Jeg spurte om liknende hjul i denne tråden. Der vil du få noen gode tips. Endte opp med å leve med hvite dekaler selv. Hadde foretrukket helt rene felger, men det ble ikke så aller verst: Roadmachine/Unaas. Mange dekaler er heldigvis klistremerker som er enkle å fjerne  Cannondale lager flotte sykler, men er dessverre en smule konservative. Det tok lang tid før de aksepterte nye 12mm akslingstandarder, og var ikke først ute med flatmount-bremsefester. Nå er de likeledes litt trege med slangeløse felger, men det er interessant å se at den mer eventyrrettede Synapse Carbon Disc SE har slangeløse felger og dekk. Her er det også valgt større spenn i utveksling, med kassett 11-34. Prisen å betale for spennet er selvsagt større hopp mellom girene. De mer kostbare Hi-Mod-modellene er også satt opp med slangeløse felger. Og jeg er fristet til å gå for Corsa-dekkene, men har de blitt harry? Jeg er ikke stilpoliti, men kan aldri tro at Corsa er harry. Jeg ville valgt dekk ut fra bruk og oppsett - og minst 28mm på en sykkel som Synapse. Her er forresten en artig video: What's The Fastest Road Bike Tire? Inntrykkene som Bikeradar beskriver fra landeveien er mer interessante enn lab-testene 
|
|
|
06/01/2018 11:54
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nå vil jeg ikke bidra til ytterligere tvil, men om du vet med deg selv at du kommer til å velge bort en av syklene, ville jeg tatt valget nå og returnert den aktuelle sykkelen. Da slipper du økonomisk tap og måneder med tvil. Men altså - følg hjertet, rasjonalitet har en underordnet rolle i sykling Jeg har vel blitt mer og mer overbevist i denne tråden om at Synapse er en god sykkel for meg. Og jeg vet at jeg vil bli fornøyd siden jeg allerede har erfaring med den. Med Synapsen er det vel rett og slett fargene/lakken jeg ikke får godfølelsen av. Men man returnerer vel ikke en sykkel pga det...? Skulle selvfølgelig også ønske jeg hadde Di2, men der satt jeg en stopper. Og mye kan nok endre seg med noen nye felger og dekk! Noe annet er at jeg er bekymret for blank sort sykkel og at riper synes lett. Noen som har erfaring? Unngår jo nettopp sort bil av den grunn. Men jeg tar vel uansett på folie her og der. Derimot er jeg skeptisk til å bruke folie på hele ramma da jeg frykter gleden og effekten/glansen ved å vaske og stelle med den blir litt borte. Superx-en burde jeg sikkert byttet til en rimeligere variant, i og med at det skal være en vintersykkel. Muligens også en helt annen type sykkel enn en krossykkel. Men det var denne som tiltalte meg. Så kan det jo være at den ikke i det hele tatt vil gi den lette og responsive følelsen som jeg håper på. Jeg ville ha noe som føltes mer robust på vinterføre enn en landevei/komfortracer, men unngå aluminium og terrengsykkel. Valgene låste seg litt til Cannondale siden det var her jeg kunne få gode rabatter. Jeg vet mange gir rabatt ved forhåndsbestilling, men det er ofte ikke mer enn 15%. I tillegg har jeg som fersking valgt å holde meg til ett merke. Æsj altså, skulle aldri tatt steget inn i denne verdenen  Jeg må nok bare erfare hva som funker. En annen sak er at jeg da nok ikke burde lagt så mye penger i dette fra starten. Mye penger for meg i hvert fall, men sikkert ikke for alle.
|
|
|
06/01/2018 12:37
|
lc
Medlem
|
Medlem
Ja inntil videre dekker CAADX'en behovet, for noen år siden var det jo nesten bare CX som var bukkestyrealternativet for vintersykling, men med den utviklingen som er nå ender jeg nok på et annet valg neste gang for helårssykkelen. Det er jo luksusproblemer vi løser her, kjekt å se så mange allsidige sykler som har kommet nå.
Ellers er det flere av hjulene i Synapse porteføljen som lar seg sette opp slangeløst, Jeg har fulcrum hjulene (5DB/500DB) som er på et par av modellene og kjører de fint slangeløst med tape og G-One på CX'en
|
|
|
06/01/2018 12:38
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Med Synapsen er det vel rett og slett fargene/lakken jeg ikke får godfølelsen av. Men man returnerer vel ikke en sykkel pga det...? Joda, det gjør man  En sykkel man selv synes er lekker er den beste motivasjon, som gir mer bruk, som gir flere opplevelser og bedre helse. Ut fra bildet synes jeg som sagt lakkeringen på din Synapse er stilig - blant de stiligste av årets Synapse, etter min smak. Så spørsmålet er hva som måtte være alternativet. Har lagt merke til at Synapse Carbon Disc Apex 1 SE har lekker lakkering - den fremstår mørkere i virkeligheten enn på hjemmesiden. Denne har de nevnte slangeløse felger og dekk, men jeg kjenner ikke vekt på hjulene. Er ikke sikker på at du vil finne deg til rette med Apex 1x11 når du er vant med dobbeltkrank/tradisjonell landeveisgir. En mulig løsning er å selge gruppen komplett (dette er en ettertraktet gruppe og du vil få en ok pris) og sette på den gruppen du måtte foretrekke, men det vil gi ekstra utlegg. En god forhandler vil også kunne oppgradere gruppen mot mellomlegg - jeg valgte den løsningen selv  Du har jo et visst potensial for besparing hva gjelder vintersykkel. Vinteren virket bare eviglang uten karbon  og jeg må innrømme at mye av gleden kommer med utstyret. Jeg fikk et overskudd på rundt 10k ved å selge min GT Grade i karbon og anskaffe en pent brukt alu-versjon av samme sykkel. Merker fint lite forskjell på vinteren. Min erfaring er at på vinteren er det dekkene og ikke materialet i rammen som preger opplevelsen. Kort sagt vil en alu-sykkel med Xerxes oppleves merkbart sprekere enn en tilsvarende karbonsykkel med grovere piggdekk som Marathon Winter, Gravdal eller Hakka. Og med de sistnevnte, grove dekkene vil det være lite forskjell i opplevelsen ut fra rammematerialet. Langs ring 3 er for øvrig Xerxes utvilsomt det rette valget, men på holke eller i Marka kommer Xerxes til kort. Ta deg tid og ikke forhast deg - det ovennevnte er kun betraktninger og ikke råd  Bottom line er fortsatt at du har bestilt to glimrende sykler.
|
|
|
06/01/2018 16:36
|
thue
Besatt
|
Besatt
Jeg har til info prøvd Conti 4-season 32mm på Synapse 2018. De måler ca 34mm. God klaring
|
|
|
06/01/2018 16:37
|
thue
Besatt
|
Besatt
Det var på en Synapse Ultegra SE med 23mm brede felger.
Forøvrig en meget pen sykkel i mørkegrå
|
|
|
07/01/2018 09:57
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Har lagt merke til at Synapse Carbon Disc Apex 1 SE har lekker lakkering - den fremstår mørkere i virkeligheten enn på hjemmesiden. dette er vakkert, en historisk Cannondale farge fra 90 tallet ( brukt bare et par ganger etter 2000)
|
|
|
07/01/2018 18:42
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Men jeg må si at jeg ikke fikk godfølelsen når det kom til farger på ramma på den nye Synapsen. Det er jo ikke det som er det viktigste, men likevel, en sykkel til den prisen vil jeg gjerne være litt forelsket i. Noe jeg dessverre ikke ble  Så, det er her jeg håper at dere ringrever kan komme med noen meninger om hva dere synes om sykkelen Tipper forelskelsen/kjærligheten vil blomstre etter de første turene til våren. Nydelig sak spør du meg. Hvis du vil oppgradere hjulsettet så gjør det for at sykkelopplevelsen blir enda råere, ikke for at sykkelen skal se bedre ut. Har selv en supersix med svært konservative farger (svart og mer svart) fra 2014 jeg synes bare blir finere og finere. Gratulerer med godt valg av sykkel!
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
07/01/2018 19:12
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Når det gjelder alu VS karbon er jeg sikker etter 20 år med vintersykler i alu og 2 vintre med karbonsykkel at jeg aldri mer tar verken en alu eller en stålramme i saltet igjen.
|
|
|
[Re: hinault]
07/01/2018 19:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Når det gjelder alu VS karbon er jeg sikker etter 20 år med vintersykler i alu og 2 vintre med karbonsykkel at jeg aldri mer tar verken en alu eller en stålramme i saltet igjen. P.g.a. slitasje, korrosjon e.l. eller opplevelsen? Jeg (og sikkert trådstarter) kan alltid trenge noen gode argumenter for å velge karbon (igjen) 
|
|
|
07/01/2018 19:53
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Pga korrosjon: lakken som bobler og setepinner som setter seg fast om ikke du smører dem flere ganger i løpet av sesongen. ( jeg har riktignok aldri brukt nyere sykler så de var allerede svekket)
Redigert av hinault; 07/01/2018 19:57.
|
|
|
[Re: hinault]
07/01/2018 20:09
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for svar! Har heldigvis aldri opplevd noe slikt på noen av mine vintersykler i alu. Er ikke kommet meg til stål ennå 
|
|
|
07/01/2018 20:37
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Har aldri hatt noen slike problemer med min (alu) CaadX som vintersykkel. Den er på fjerde sesongen nå. Brukes ca. 500 km/mnd i vinterhalvåret. Lakken er like fin, setepinnen lar seg løsne (jeg testet nå) uten å ha vært smurt opp siden den var ny.
|
|
|
[Re: mogens]
07/01/2018 21:26
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Har hatt en Bianchi og en Ridley som så ut til å ha byllepest ( ved flaskeholdere og nederst på styrerøret), brukte en uke en gang på å sage en setepinne på langs).
|
|
|
08/01/2018 07:26
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Først må du legge bildene i tråden "vis oss din 2018 sykkel" så kan vi skryte av den (eller de) der. Ny sykkel fortjener sofabilde :-)
Jeg hadde kjempelyst på den nye Synapse'n men valgte budsjettmodellen CAAD12 DA Disc både på grunn av pris og at 55-60.000-ish for en sykkel jeg ikke kan bruke i Master Ritt ble litt vanskelig å svelge. Min kommer i februar og er lilla (lik Habit'n jeg har).
Jeg synes grønn kontrastfarge og resten blank svart er tøft. Grattis med ny sykkel ! ! ! Jeg har en matt svart Supersix hvor du nesten ikke ser Cannondale logoene, liker det. Du burde hatt en Slate også så har du litt å velge i til neste tur på grus/is/norsk asfalt :-) Jeg tipper du blir dødsfornøyd med Snapse'n
Flott at det er Cannondale for alle penga, jeg har snart 5 stk men i spennet 2014-2018.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|