Vintersesongen her på Vestlandet innebærer hyppige skift mellom høljregn, barfrost, 1/2m pudder, sørpe, og holke, og vi sykler stort sett på de samme stiene som ellers i året da det sjeldent er stabilt kaldt over tid. Typiske turer innebærer også gjerne 2-500 høydeforskjell slik at det gjerne veksler mellom tørre vinterforhold med 30cm snø på toppen, og våt skogssti i bunn. Sykkelen må derfor både være kapabel på bratt sti og ha plass til 4.8» dekk.
Har brukt denne et par sesonger; On-one Fatty Trail med 29»-stigeometri Den slakkeste fatbike’ som er å få tak på med 67grader front, men det har vært noen nose-wheelies og nær-Donald-tryn. Modellen er nå ute av produksjon grunna trøblete første batch, dyrt å bygge fatbike fra bunn, og lite etterspørsel. Kunne tenkt meg en enda mer stiorientert geometri. Så vidt jeg veit er det få alternativer?
Kul sykkel. Litt samme preferanser som deg på fatbike sykkel. Ikke så mange lang og slakke rammer å få tak i. Synes min Salsa Blackborrow er i korteste laget. Men man kan få Surly ICT truck i xxl og Pole Taiga i L er også lang og "slakk". Begge kan kjøpes (taiga forbestilles) i ramme sett (inkl stivgaffel).
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
Re: Prosjekt lang lav og slakk +/fatbike -en byggetråd
[Re: Ynot]
#245825205/01/201812:36
Ga opp waltly etter endeløse mailer uten progresjon, men har nå denne i produksjon:
62cm lang ET (S), 65 grader styrevinkel (har EC44 angleset med +/- 2 grader), 75 grader effektivt seterørsvinkel, ultrakorte kjedestag, 83mm BB (har turbine krank med utbyrbar aksling og en god bunke akselspacere, og uberboost 177x12mm baknav. Planen var å trikse til kjedelinjs og krankbredden slik at det akkurat går, og bruke smalere krank på sommerhjulsettet
Spennende prosjekt. Modig som tør å trå til på en egen tilpasning løsning. Selv synes jeg det er nok å kjøpe en ferdig ramme, bestille deler og montere. Gøy å studere tegningen. Det blir jo ultra korte kjedestag. De høye kjedestagene er det vel det som gjør det mulig. De bygger litt, men ut i fra tegningen er det lagt inn god klaring til pedaler.
Re: Prosjekt lang lav og slakk +/fatbike -en byggetråd
[Re: Ynot]
#245843806/01/201817:31
ca 1000 daler for køstomgeo, 44mm headtube og sandblåsing, standardrammer 600 daler. Moms og frakt i tillegg. Ca 1/3 av hva det koster å få en amerikansk hjemmebrygger med sjel til å sveise den. Det er samme fabrikk som lager carver, så kvaliteten blir sikkert god nok, er iallefall villig til å prøve.
Ville helst hatt rett overrør, men med såpass lav standover blei. det trøblete og de har mange ferdigbøyde overrør siden det brukes på standardmodellen.
Hevede kjedestag er jo litt eksperimentelt, det var mange kule varianter på 90-tallet, siden de er festa både i underrøret og seterøret (med tverrstag) bør det bli stivt nok.
Valgte rocker dropouts for å ha litt å justere på mello 26-feit, 27+, og evt 29. Tok «bare» 5» BB-drop da jeg ofte slår nedi med kranken. Krankhushøyden blir da 762/2 - 126 mm ~ 23 cm. Med en rødvinkork og 95 psi i leftyen bør det være grei bakkeklaring. (på en usagget plush fullbooing ville jeg hatt enda et par-fire cm krankhøyde). Rocker-dropoutene kan også justeres litt i høyden.
Det blir jo ultra korte kjedestag. De høye kjedestagene er det vel det som gjør det mulig. De bygger litt, men ut i fra tegningen er det lagt inn god klaring til pedaler.
Forhåpentligvis vil kombinasjonen langt front-senter (62cm er langt for mine 170cm som vanligvis har 58cm overrør og 5cm stem) gi et tyngdepunkt midt i sykkelen i utforkjøringer med setet nede (er en som «kjører på gaffelen») med sittestilling med trykk på bakhjulet i snøete klatringer.
Ser at jeg glemte å spekke dreneringshull i krankhuset og hull til setepinnekabelen, men det fikse jeg vel greit sjøl.. Kan væra greit å få målt dybden på setepinnen før drilling siden seterøret er så kort.
Selvom et kjapt googlesøk viste det motsatte var det foruroliggende greit å drille drenshull og hull til vippepinnekabelen...
Som beregnet; -Klaringsmessig går det akkurat med 83mm BB og 177x12 baknav, 3mm å gå på på hver side;
-Kjedelinja blir grei når en speilvender drevet! Det er vanligvis 4mm offset inn, med 8.5mm offset innover av krankarmen med 83 istedetfor 100mm BB blir det ca samme kjedelinje. Superstar lager evt drev med forskjellig offset
Litt trøbbel: stack-høyden blir såpass at styrerøret blei for kort, gaffelen måtte derfor senkes til 110mm, blir ca 66 grader med -1.5 angleset. Fikk tak i lett brukte klemmer med mer dropp, på veg over dammen, blir da 64.5grader med 130-140mm vandring, akkurat passe på en pluss-sykkel
Første prøvetur med bratt styrevinkel virker iallefall lovende:
Litt lite kjedeklaring m 32t ovalt, kommer nok til å prøve en avsagd-colaflaske-løsning som kjedetunnel.
Var lei av skia og ganske støl i motbakkemuskulaturen idag så det blei testtur på kremføre! Best forhold der hvor det var gått mye på ski, eller der det var avblåst og nesten bart. Hadde bare disse fotturistene lært seg å trakke i samme spor hadde det vært kilometervis med singletrack (kan vel takke meg sjøl for dårleg trugeinnsats..)
I lavlandet hadde trugemesteren vært på færde og strødd hundekjeks i sporet
Gamleramma er disponibel ja, on-one fatty trail alu str 17»/100mmBB/170QR 500,-, og en tilovers 170x10mm gjennomgående titanaksling m/muttere 300,- (passer pro2evo / pro3 med 10mm thru endekopper), dette gir stiv hekk
Da var kjedelinja på stell, har rettet bort kjedesubb fra dekket uten å måtte frisere knasten (maxxis colossus 4.8») og har limt og stripset på kjedestagsbeskyttelse.
I fatbikemodus med 83mm aksling og flippet frontdrev blir det akkurat klaring til 28t og ca 62mm kjedelinje. Her med 26t drev som er utmerket utveksling på snø.
Ifølge tegningene *bør* det gå greit opp til 34t-drev i plussmodus.
Helt greie forhold på bergensklassikeren «vidden» idag: