Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TacxRulle + racer m/disc

TacxRulle + racer m/disc #2457951 03/01/2018 19:57
O
Oniker Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei! Har kjøpt meg Tacx Genius rulle til bruk på raceren.
Noen her som vet om Canyon Aeroad Disc 2017 har 1,5 mm eller 1mm gjenger på akslingen?

har plukket med meg 142x12x1 aksling fra tacx og den skrus ikke inn like "smooth" som orginalakslingen og her er jeg ikke fan av å bruke makt så tror det er feil..

Grunnen til at jeg spør her og drar tilbake til butikken er fordi jeg er lei av å farte frem og tilbake.. Må få lov til å si at info rundt hva man trenger og hvilke mål som er osv er hårreisende dårlig både fra Canyon og Tacx.. Føler det er mye "gjetting" når det gjelder montering av rulle.
Noen vil vel her si at det er fordi sykkelfabrikatene ikke er glad i carbonsyklene brukes på ei rulle osv..

Uansett noen som vet hvilken aksling jeg trenger her?

Re: TacxRulle + racer m/disc [Re: Oniker] #2459209 11/01/2018 06:48
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Er rimelig sikker på at det er 1mm gjenger som gjelder.
Men det er lett å se om du legger gjengene mot hverandre, da passer de enten sammen eller ikke.
Jeg har en endurace på rullen min, og mener å huske at bolten gikk litt tyngre igjennom første gangen, selv om det er rett bolt;-)

Re: TacxRulle + racer m/disc [Re: Oniker] #2459231 11/01/2018 09:08
E
Exo Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg har samme problem som deg med min Endurace Disc. På sykkelen sitter det DT Swiss hjulsett, og etter å ha vært i kontakt med Canyon fikk jeg bekreftet 1 mm som gjengespor i RWS-akslingene (ifg. DT Swiss sine sider trodde jeg det først var 1.5 mm).

Det finnes etter alt å dømme 2 muligheter for å få syklen på rulla:
1) Adapter som settes utenpå den eksisterende akslingen (Tacx T1709 X-12 Thru Axle Adapter), eller
2) Gjennomgående aksling i stål (TACX T1711 12 MM X-12) som ifg. Tacx sine sider skal være kompatible med sykler som benytter RWS-løsning.

Jeg har gått til anskaffelse av den siste løsningen og forventer å få den i posten i dag (fant adapter-løsningen først etter å ha bestilt). At denne bolten er av stål sammenlignet med den eksisterende aluminium-akslingen som visstnok er en fordel til bruk på ruller, samtidig som adapteret i seg selv kunne vært gunstig for å hindre unødvendig slitasje av gjengesporene i rammen(?).

Re: TacxRulle + racer m/disc [Re: Exo] #2468777 06/03/2018 17:05
O
Oniker Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Sitat: Exo
Jeg har samme problem som deg med min Endurace Disc. På sykkelen sitter det DT Swiss hjulsett, og etter å ha vært i kontakt med Canyon fikk jeg bekreftet 1 mm som gjengespor i RWS-akslingene (ifg. DT Swiss sine sider trodde jeg det først var 1.5 mm).

Det finnes etter alt å dømme 2 muligheter for å få syklen på rulla:
1) Adapter som settes utenpå den eksisterende akslingen (Tacx T1709 X-12 Thru Axle Adapter), eller
2) Gjennomgående aksling i stål (TACX T1711 12 MM X-12) som ifg. Tacx sine sider skal være kompatible med sykler som benytter RWS-løsning.

Jeg har gått til anskaffelse av den siste løsningen og forventer å få den i posten i dag (fant adapter-løsningen først etter å ha bestilt). At denne bolten er av stål sammenlignet med den eksisterende aluminium-akslingen som visstnok er en fordel til bruk på ruller, samtidig som adapteret i seg selv kunne vært gunstig for å hindre unødvendig slitasje av gjengesporene i rammen(?).

passa det? ICON_SMILE

Re: TacxRulle + racer m/disc [Re: Oniker] #2468847 07/03/2018 07:07
E
Exo Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: Oniker
passa det? ICON_SMILE

Jepp, det funka bra, så har fått noen turer i Zwift ICON_SMILE
Kan bekrefte det som vortex surfer også nevnte om at bolten var litt vanskeligere å få gjennom første gang. Jeg måtte bruke en liten skiftenøkkel da håndstramming ikke var tilstrekkelig, men ingen følelse av at det skal ha gått utover gjengene. Sistnevnte får en vel bekreftet når rulledekket skal av igjen før vårsesongen

Redigert av Exo; 07/03/2018 07:08.

Moderator  support, Valentino