Er rando den nye skihypen?
|
Er rando den nye skihypen?
30/12/2017 16:16
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg ser ganske mange med dyrt teknisk rando-utstyr i skibakken, så tenker jeg at det er mange som har kjøpt utstyr, men ikke kommer seg på tur. Eller at det er bare utstyr som er hot å ha.
Topptur er jo fantastisk i flotte omgivelser, men det krever jo reiselyst, ferdigheter, forberedelser og ikke minst mye tid. Synes jeg har sett dette mønsteret før innen dykking, fisking og ikke minst sykling.
Eller er det bare de på hyttetur med familien jeg ser, eller blir ikke toppturutstyret brukt så mye til toppturer?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Er rando den nye skihypen?
[Re: simenf]
30/12/2017 16:29
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Får snakke for meg sjøl. Jeg kjører en del heisbasert med rando-utstyr for å få erfaring med utstyret. Erfaring nedover. En dag i bakken tilsvarer fort maaaange toppturer.
|
|
|
30/12/2017 18:02
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg synes definitivt det virker som at løssnøkjøring, enten det er rando eller heisbasert, er noe som er hipt for tiden i den forstand at alle skal gjøre det. For en som vokste opp i en tidsalder hvor løssnøkjøring var noe man avanserte til når man var blitt en rimelig habil alpinist er det merkelig å se hvor mange teknisk hjelpeløse skikjørere som for tiden baser rundt i et element hvor de ikke har mulighet til å få til noe fornuftig når de hadde hatt mye mer igjen for å øve grunnteknikk i bakken en sesong eller fem først.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
30/12/2017 18:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
(...) hadde hatt mye mer igjen for å øve grunnteknikk i bakken en sesong eller fem først. Kan skrive under på at jeg faller i denne kategorien - selv om jeg forsåvidt har stått mye på ski i bakke er løssnøkjøring noe jeg er langt unna å si at jeg behersker. I en god sesong (pre-barn) fikk jeg til 14 dager pr sesong. Men til trådstarters spml; det er nok mange som tar med randoutstyr i bakken for å øve på å gå opp og ned mens ungene er opptatt med å kjøre heis, eller rett og slett fordi de har dårlig samvittighet for alt det dyre utstyret. (Jeg står dog helst på noen gamle utrangerte bakkeski når jeg skal øve med ungene, enn store og flagrete pudderski...)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
30/12/2017 18:58
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg har de siste sesongene klart meg med ett par ski, og da blir det de jeg labber oppover med som blir med i heisen og.
Men leker med tanken på å kjøpe et par dedikerte ski for anlegg og igjen snart, har jo et par kremgode støvler for alpinbinding som burde fått kjørt seg litt igjen. Det er heller ikke særlig ideelt å carve på is med 106mm under foten.
Redigert av perbl; 30/12/2017 18:59.
Per B.
|
|
|
30/12/2017 19:59
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Randonè var vel veldig hippt for noen år siden? Nå har jeg på følelsen av at det er "forbeholdt" entusiaster og de som kjøpte under hypen og ikke har brukt det siden.
Jeg sitter på gjerdet og avventer billig utstyr på Finn.no som jeg kan ha liggende på hytta :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/12/2017 19:59
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
litt rar vinkling på tråden imo? Mange står og går i forbindelse med anlegg - aka mange høydemeter - eller kan kanskje av logistiske hensyn bare ta med seg et par ski, eller eier kun det  Når det er sagt, mtp den noe manglende sikkerheten i tradisjonelle rando-bindinger med utløsning bak, syns jeg selv også det rart at så mange står med den type bindinger i bakken - spesielt folk som drar litt på eller har stått lenge. Joda, jeg ser at ikke alle kan ha to eller flere oppsett - verken å eie eller å ha med seg, men noen av oppsettene mange står med er fort primært gode søknader for å skade seg eller mørbanke knær pga überdirekte kraftoverføringer fremfor å lære teknikk imo. Jeg vet ikke - for meg vipec/tecton som utgangspunkt er tradisjonelle tech-bindinger bare en sikkerhetsmessig forbedring om alternativet er fjellskibindinger eller man driver med fjelløping. -ingen av de bruker man så ofte i bakken  ellers må jeg benytte anledningen til å skryte litt av tecton - etter å ha mast om vipec i fjor. Tecton er virkelig knall og kanon, og sammen med feks atomic hawx XTD 120 eller 130 (fantastisk støvler! Anbefales på det varmeste) snakker du faktisk om et oppsett som fungerer godt til både å gå og til å stå, også i bakken, hvor sikkerheten er godt ivaretatt og kjørefølelsen er meget god. Konklusjonen er ikke klar enda etter at jeg har skaffet meg noen par lettvektsski før årets sesong, men foreløpig heller jeg mot at jeg personlig foretrekker ski som er litt tyngre som takler variert snø bedre, fremfor superlettvekt overalt, og heller drar med meg litt mer på tur. (ergo heller jeg heller mot å investere/ha i 200gr tyngre ski enn å gå for de 200gr tyngre Salomon/Atomic Shift til neste år fremfor tecton). og bare for å avslutte med noe positivt - jeg tror randobølgen bare vil bre om seg når litt eldre brukere enn de på 20 og 30-tallet for alvor kaster seg på bølgen. Da ikke for å gå opp og bombe ned, men som erstatning for tradisjonelle fjellski. Tech-oppsett er knall og gå med, og er jo og en reell oppgradering sikkerhetsmessig og funksjonsmessig fra de fleste fjellski. De koster litt, men til en kjøpesterk brukergrupp - hvilke pris setter du på fritiden din? Min klare anbefaling er i hvert fall å investere i ett fornuftig oppsett tilpasset ditt bruk og ferdighetsnivå, fremfor å traske rundt med gammelt utstyr a) noen andre nok kan ha glede av og b) som senker opplevelsen 
|
|
|
30/12/2017 22:12
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg vet lite om rando-utstyr, så vinklingen bærer nok preg av det. Gode poeng om sikkerhet og fjellski-erstatning. Men jeg får ikke den store mengden rando-utstyr jeg ser i bakken til å stemme med hvor mange som faktisk går topptur. Fjellet burde vært fullt av tech-bindinger...
|
|
|
31/12/2017 07:29
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vet også lite om randoutstyr, men jeg er mye i bakken. Jeg er enig med din beskrivelse. Det har i de siste årene vært flere og flere som dukker opp i bakken med løsnsøplanker eller litt ekstra brede all-mountain ski med sånne kombobindinger som marker tour. Er også svært enig i beskrivelsen av at disse brukerne ikke alltid virker som om de har de største ferdighetene.
Det er jo forsåvidt bare å gå inn på skiavdelingen på xxl også. Der er jo halvparten av de litt dyrere «skipakkene» de selger ski som kan brukes på topptur, men også i bakken. Hype definitivt.
|
|
|
31/12/2017 08:07
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Men vit også at randoski ikke bare er brede pudderplank. Smalere ski med Dynafit bindinger for mere turpreget toppturer kan fint brukes i bakker.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
31/12/2017 08:46
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Der er vel slik i alle idretter? På sykkel er det jo i alle fall slik. Bare se på alle med svindyre sykler med mye vandring som svinser rundt i marka uten peil... Det er ikke mange som deler min oppfatning om at det er skikkelig flaut med dyrt utstyr når man ikke har peiling, men det viktigste er jo at folk koser seg i bakken, marka eller langs veien. Feil utstyr eller ei.
|
|
|
31/12/2017 10:02
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vet lite om rando-utstyr, så vinklingen bærer nok preg av det. Gode poeng om sikkerhet og fjellski-erstatning. Men jeg får ikke den store mengden rando-utstyr jeg ser i bakken til å stemme med hvor mange som faktisk går topptur. Fjellet burde vært fullt av tech-bindinger... Min erfaring er at fjellet er fullt av techbindinger. Skal ikke så mange år tilbake i tid før det var rent eksotisk å møte folk med rando i Jotunheimen, men både bruken og antall folk på topptur har eksplodert de siste årene. Leirvassbu er f.eks fullbooket ett år før 1.mai helgen, og sist jeg var der var det linet opp 2-300 par ski langs hytteveggen hvorav 2-3 par var fjell/telemarkski. De lettest tilgjengelig sidene blir oppkjørt som om det skulle vært heis opp. Og går man tur en godværsdag i mars-mai, går man nærmest i kø på mange topper, enten man er på Vestlandet, Jotunheimen eller andre steder. Så at mye av rando-utstyret blir brukt, tror jeg nok, men som alt annet topper det ut på et tidspunkt. Og som andre har vært inne på er det nok mange som også bruker rando i bakken, inkludert meg selv.
Redigert av Goldrush; 31/12/2017 10:11.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
31/12/2017 10:23
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Topptur (...) krever jo reiselyst, ferdigheter, forberedelser og ikke minst mye tid.
Neida. Det er bare du/dere som bor for usentralt til. Kan gå på rando tur hjemmefra hvis jeg vil ha en kort tur, kjører jeg 10 min blir det bra, kjører jeg en time får jeg "hva som helst". Sykling krever omtrent samme av forberedelser, mens for eksempel langrenn krever mye mer. Jeg brukte i fjor randoski i bakken. Grunnen er at heisbasert skikjøring bare er noe jeg nå gjør for barna sin skyld, og da holder det i massevis med randoski, og det derfor er noen år siden jeg kjøpte meg nye nedoverski.
|
|
|
31/12/2017 12:27
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
I romsdal har definitivt lett randoutstyr tatt over for fjellski i aldersgruppa 40++, også blant gamle fjellrever med vadmel og bomull. Dette utstyret brukes helt sikkert en sjelden tur i bakken også
|
|
|
[Re: aug11x]
31/12/2017 19:59
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Der er vel slik i alle idretter? På sykkel er det jo i alle fall slik. Bare se på alle med svindyre sykler med mye vandring som svinser rundt i marka uten peil... Det er ikke mange som deler min oppfatning om at det er skikkelig flaut med dyrt utstyr når man ikke har peiling, men det viktigste er jo at folk koser seg i bakken, marka eller langs veien. Feil utstyr eller ei. Har hatt lyst å gå toppturer i mange år. Tok sats i år og investerte i utstyr. Har aldri stått på ski før, så det har blitt noen turer i Tryvann for å lære. Målet er helt klart å få tatt en del toppturer i løpet av 2018. Utstyret kostet tilogmed litt over middels. Skulle det være bedre for deg om jeg kjøpte billigere og dårligere utstyr for å lære, og deretter kjøpe bedre og dyrere utstyr når jeg har fortjent det? #krenket 
|
|
|
[Re: Flo]
31/12/2017 21:24
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Der er vel slik i alle idretter? På sykkel er det jo i alle fall slik. Bare se på alle med svindyre sykler med mye vandring som svinser rundt i marka uten peil... Det er ikke mange som deler min oppfatning om at det er skikkelig flaut med dyrt utstyr når man ikke har peiling, men det viktigste er jo at folk koser seg i bakken, marka eller langs veien. Feil utstyr eller ei. Har hatt lyst å gå toppturer i mange år. Tok sats i år og investerte i utstyr. Har aldri stått på ski før, så det har blitt noen turer i Tryvann for å lære. Målet er helt klart å få tatt en del toppturer i løpet av 2018. Utstyret kostet tilogmed litt over middels. Skulle det være bedre for deg om jeg kjøpte billigere og dårligere utstyr for å lære, og deretter kjøpe bedre og dyrere utstyr når jeg har fortjent det? #krenket Enig. Har ikke rando-utstyr og har middels alpin og snowboardutstyr. Jeg drev (tydeligvis) med rando hele oppveksten, uten at jeg viste hva det var. Om jeg hadde hatt tid til bare en rando-tur i året så hadde utstyret vært innkjøpt sporenstreks, og det hadde åpenbart blitt brukt på dagene i trekket da man må være kjent med utstyret sitt.
- Stefan
|
|
|
[Re: Flo]
31/12/2017 22:40
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
[quote=aug11x] Skulle det være bedre for deg om jeg kjøpte billigere og dårligere utstyr for å lære, og deretter kjøpe bedre og dyrere utstyr når jeg har fortjent det? #krenket Å nei da! :-) Som jeg sa; det viktigste er kosen. Jeg blir jo heller ikke flau på andres vegne, bare at JEG hadde gjemt meg litt bort om jeg, med mine skills, f.eks måtte trilla rundt på en karbonhingst til 100 laken:-P Om man må bruke masse penger for å kose seg, så gjør det. Var sånn en gang i tida jeg og;-) Det eneste som er synd er at unge (og andre) tror at man må være rik for å kose seg på sti/skiløypa etc.
|
|
|
31/12/2017 22:43
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Og randoski i bakken er vel ikke sååå teit? Værre med fottur i skiløypa eller afterski uten å ha vært i bakken først... :-D
|
|
|
01/01/2018 01:40
|
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Ikke mer enn halvveis innafor temaet, men for egen del kan jeg si følgende: Å kjøpe ordentlige bakkeski (og følgelig sette igjen alt det som ikke var lagd for preparert bakke hjemme) var en ekte hvorforiallverdenharjegikkegjortdetteformangeårsiden-opplevelse.
Øyv
|
|
|
01/01/2018 12:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men jeg får ikke den store mengden rando-utstyr jeg ser i bakken til å stemme med hvor mange som faktisk går topptur. Har du informasjon om hvor mange som faktisk går topptur? Hvordan skaffer du i såfall den?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: heinrich]
01/01/2018 12:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da ikke for å gå opp og bombe ned, men som erstatning for tradisjonelle fjellski. Det ser jeg ikke helt for meg annet enn i terreng der man har lange motbakker avløst av lange unnabakker. Fjellski er fremdeles suverene i lett kupert terreng - der blir det bare tull med randoski med omrigging hver eneste gang man veksler fra motbakke til unnabakke og motsatt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/01/2018 13:48
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er smart å kjøre seg inn på toppturtstyr i alpinanlegg. For da får man såpass mange runder med utstyret at man får en god erfaring og er forberedt til toppturene som kommer. Kjører en mye i alpinanlegg derimot så er det greit å ha et par bakkeski/støvler i tillegg synes jeg. Men hver sin smak.
|
|
|
[Re: Oddefa]
01/01/2018 14:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kommer vel litt an på hva man gjør i skianlegget, kjører mest off-piste eller mest i preppa løyper.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/01/2018 16:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer vel litt an på hva man gjør i skianlegget, kjører mest off-piste eller mest i preppa løyper. Helt klart. Selv kjører jeg begge deler (ut i fra hva slags forhold det er) og ville ikke vært foruten "ordentlig" utstyr enten det er offpist eller preppa løyper. Ofte jeg tar med meg både bakke og frikjøringski (hvis usikker hva er best/riktig). Nå i jula har det vært knallbra løssnø her (Trysilfjellet) så ikke vært noe stor valgproblem he he. Men viktigst er at det er gøy. Og det kan en ha på alt slags skiutstyr.
Redigert av Oddefa; 01/01/2018 16:44.
|
|
|
01/01/2018 19:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag förstår inte helt vad tråden ska handla om.
Det har ju blivit väldigt populärt att gå på toppturer med randoneutrystning de senaste åren. Där jag var i påskas så var det spår i nestan alla nedkörningar och nestan alla på topparna hade breda randonne ski.
Alla som köper ski går säkert inte toppturer varje helg men jag tvivlar på att flertalet av de som köper randonne ski bara använder dem i backen.
|
|
|
02/01/2018 08:10
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det jeg egentlig lurte på var om de som kjøper randoski bruker dem mest til toppturer eller ender opp med å bruke dem mest i bakken.
|
|
|
02/01/2018 08:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jeg egentlig lurte på var om de som kjøper randoski bruker dem mest til toppturer eller ender opp med å bruke dem mest i bakken. Du har jo allerde konkludert at de brukes mest i bakken når du presenterer en sammenligning av hvor mye randoutstyr som brukes i bakken vs hvor mye som brukes på fjellet.
|
|
|
02/01/2018 09:05
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg ser mye randoski i skibakken og lurte derfor på om om rando-utstyr var en utstyrstrend i bakken, eller om det ble mest brukt til toppturer. Nå kommer det frem i tråden at det blir brukt begge steder, til litt forskjellige formål.
Ser ikke at jeg har presentert en sammenlikning utover mitt inntrykk, som du hevder. Skjønner ikke helt hvorfor du har tatt på deg kveruleringshatten her.
|
|
|
02/01/2018 09:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her er sammenligningen din.
"Men jeg får ikke den store mengden rando-utstyr jeg ser i bakken til å stemme med hvor mange som faktisk går topptur."
Jeg forstår denne setningen som at du gjør en sammeligning av hvor mange som totalt går topptur og hvor mange som du ser kjører på randoustyr i alpinanleggene og kommer frem til at det er et misforhold.
Er det en annen måte å forstå det utsagnet på?
|
|
|
02/01/2018 09:34
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Topptur er i alle fall ikke en hype, selv om utstyret utvikles og endres. Man trenger hverken signalfargede goretexklær, techbindinger eller pudderplanker for å gå på selv de flottestet og gjeveste toppene. Bilder og link fra artikkel i Sunnmørsposten for noen år tilbake: http://www.smp.no/nyheter/soere/article9544051.ece
Redigert av Brusdalen; 02/01/2018 09:37.
|
|
|
|
|