Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
|
Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
#2457234
29/12/2017 11:02
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Hei! Har tatt fatt på et program på TrainerRoad. Virker gjennomarbeidet og bra, men jeg stusser litt på hvor mye fokus de har på kadensfokus og tråkkteknikk. Vet at proffer spinner med veldig høy kadens, men hvor mye får en gammal gubbe på 45 igjen for det? Så en test på GCN hvor Simon kjørte 3 drag på mølle med hhv 100, 90 og 60 i kadens. Belastningen var lik. Med 100 i kadens var puls 5 slag høyere enn de to andre og laktaten vesentlig høyere (husker ikke nøyaktig). Simon er nylig pensjonert proff med Ftp på nesten 400. Selv merker jeg at en belastning som gir meg ca terskelpuls rundt 85 rpm fort blir høy sone 4 med 95 rpm eller høyere.
Spørsmålet blir: Er mer belastningen ved høykadenstrening verdt det? Virker som om jeg kunne kjørt høyere wattbelastning på samme puls om jeg trente med lavere rpm.
Mvh
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2457238
29/12/2017 11:21
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
For å sette det på spissen, så kan du sannsynligvis tråkke like mye watt på enda lavere rpm med enda lavere puls sammenlignet med 85rpm. Ved å kjøre en litt høyere kadens får du utnyttet både muskelstyrke og o2 skikkelig. Man gjør ikke noe galt å trene på å kunne sykle fort med forskjellig kadens. Ja, det er ubehagelig i starten. For å gjøre f.eks 100rpm litt enklere, kan du f.eks kjøre 1min på 120rpm i forkant. Da vil 100rpm føles som seige greier Min erfaring er at kroppen som regel klarer å finne nogenlunde optimal kadens til ønsket watt. Et eksempel kan være at jeg normalt har 87rpm på langturer, på en tempo tett på terskel tråkker jeg fort 100rpm, uten at jeg tenker noe over det. Ikke gidder jeg å ha rpm synlig på computeren heller. Det er heller ikke bare det å kunne sykle på forskjellig kadens man trener på. Ved å kjøre høykadenstrening utvikler man også tråkket. Trainingpeaks har skrevet flere artikler om emnet.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2457239
29/12/2017 11:39
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597 |
Alt Trainerroad gjør er vel forskningsbasert, så som Hoaas skriver over her, har det noe for seg å kunne sykle effektivt på høy kadens. Men jeg syklet én sånn økt, og synes det ble utrolig masete, så jeg erstatter de heller med andre økter. Min naturlige frekvens faller uansett godt innenfor "normalen" så da gidder jeg ikke tenke så mye på det.
Og proffer spinner ikke nødvendigvis på kjempelette gir, det er bare å se på Alexander Kristoff som kan se ut som han omtrent kjører styrketråkk i enkelte ritt.
Redigert av Neko; 29/12/2017 11:40.
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2457246
29/12/2017 13:00
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 245
EveSteve
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 245 |
Poenget er nok ikke at du skal forandre på din naturlige kadens i særlig grad, men heller utfordre det aerobe systemet mer i treningen. Så vil det jo også hjelpe på tråkkteknikk. Det er veldig vanlig blant mange av proffene å kjøre langturer hvor de sikter på å holde kadensen på +-95-100rpm. Ikke fordi det føles naturlig, men fordi det er god trening.
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: EveSteve]
#2457263
29/12/2017 17:51
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Takk for tilbakemeldinger!
Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)
Mvh
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2457310
30/12/2017 09:01
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
hrukin
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629 |
Så en graf en gang av hva du måtte trykke i pedalen under en spurt. Her var det helt klart en stor fordel om du klarte å holde noenlunde høy kadens om du ikke var en styrkeløfter. Husker ikke eksakt tall, men det var veldig stor forskjell på om du klarte å holde opp mot 130 i kadens vs 100 i kadens i en 1500 watt spurt. Finner ikke den grafen, men fant en av vår kjære Dr. Ferrari som viser kg du legger i hvert pedaltråkk under vanlig sykling. Hvis linjen for 90 kadens er noenlunde linjær og det ser ut til at 500 watt gir 60 kg i hvert pedaltråkk så vil 1500 watt kreve 180 kg på 90 i kadens. Nå tråkker vel de fleste av oss ikke 1500 watt, men allerede på 1000 watt kreves det 120 kg i pedalen på 90 i kadens. https://www.53x12.com/high-rpm-further-observations
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2457311
30/12/2017 09:09
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499 |
Takk for tilbakemeldinger!
Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)
Mvh Vil anbefale å generelt prøve å ligge med litt høyere kadens på intervaller på rulla enn det som føles normalt (typ 2 opp). Trainerroad er masete på kadens, aero stilling osv, men dette overser jeg som regel.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: hrukin]
#2457314
30/12/2017 09:37
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814 |
Så en graf en gang av hva du måtte trykke i pedalen under en spurt. Her var det helt klart en stor fordel om du klarte å holde noenlunde høy kadens om du ikke var en styrkeløfter. Husker ikke eksakt tall, men det var veldig stor forskjell på om du klarte å holde opp mot 130 i kadens vs 100 i kadens i en 1500 watt spurt. Finner ikke den grafen, men fant en av vår kjære Dr. Ferrari som viser kg du legger i hvert pedaltråkk under vanlig sykling. Hvis linjen for 90 kadens er noenlunde linjær og det ser ut til at 500 watt gir 60 kg i hvert pedaltråkk så vil 1500 watt kreve 180 kg på 90 i kadens. Nå tråkker vel de fleste av oss ikke 1500 watt, men allerede på 1000 watt kreves det 120 kg i pedalen på 90 i kadens. https://www.53x12.com/high-rpm-further-observations Et nyttig eksperiment å gjøre hjemme med effektmåler eller egnet rulle er å legge seg på sånn ca. FTP og variere kadensen mellom f.eks 110 og 50 men holde effekten konstant. Da kjenner du veldig god forskjell på ulike kadenser og hva slags arbeid og muskelbruk som går med i de forskjellige.
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2457317
30/12/2017 09:46
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Og for de som vil ta et lite dypdykk så er det mulighet til å lese seg opp til forskjellen på arbeid og effekt, så faller dette gnaske naturlig ut.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2457369
30/12/2017 20:33
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011 |
Jeg har ikke lest artiklene Hoaas nevner (ennå), men sett det jeg tror han mener noen andre steder.
Målet er ikke først og fremst at man skal sykle ritt på høyere kadens. Da sykler man det man foretrekker, selv om det som regel er en fordel å foretrekke høyere heller enn lavere.
Hovedpoenget med høykadensøktene er at ved å pushe høyere kadens enn du er komfortabel med forbedrer du arbeidsøkonomien. Du stresser presisjon og effektivitet i muskelaktiveringen. Det betyr også at er du komfortabel med 110 rpm må du presse 120-130 eller hva det nå er.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2458698
08/01/2018 14:46
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Det er bare å øve litt på høy kadens. Etter dette er 100 ingen sak. Men jeg må øve på holde denne frekvensen litt lenger. LarsB
Redigert av larsb; 08/01/2018 14:48.
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: hrukin]
#2459074
10/01/2018 12:29
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: Mortens]
#2459075
10/01/2018 12:31
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Takk for tilbakemeldinger!
Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)
Mvh Vil anbefale å generelt prøve å ligge med litt høyere kadens på intervaller på rulla enn det som føles normalt (typ 2 opp). Trainerroad er masete på kadens, aero stilling osv, men dette overser jeg som regel. Notert! - Dog gir det veldig mening å trene på å sitte aero. Det utgjør utrolig mye for kraft/fart Mvh
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: larsb]
#2459076
10/01/2018 12:33
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Det er bare å øve litt på høy kadens. Etter dette er 100 ingen sak. Men jeg må øve på holde denne frekvensen litt lenger. LarsB Immmmponerende!
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2459082
10/01/2018 12:54
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499 |
Takk for tilbakemeldinger!
Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)
Mvh Vil anbefale å generelt prøve å ligge med litt høyere kadens på intervaller på rulla enn det som føles normalt (typ 2 opp). Trainerroad er masete på kadens, aero stilling osv, men dette overser jeg som regel. Notert! - Dog gir det veldig mening å trene på å sitte aero. Det utgjør utrolig mye for kraft/fart Mvh Misforstå meg rett, viktig å trene på "alt", også aero, men man trenger ikke følge trainerroad maset slavisk. Jeg kjører Sweetspot high volume, og for meg er det ofte nok med å bare kjøre øktene uten at eg skal prøve å leke sirkusklovn på sykkelen  . Er forøvrig på den aller siste uken i base trening for denne gang og startet uken med min desidert dårligste økt i går. Endte med å sprenge meg selv fullstendig med elendig bein og kropp, gruer meg til ny økt som er ca like hard i dag.
Redigert av Mortens; 10/01/2018 14:22.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: BjKj]
#2459084
10/01/2018 12:59
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Jeg skjønner det på en måte, om du sitter med hodet på stilk i en veldig oppreist sittestilling, eller med framhjulet hevet for å simulere bakker på rulla, så får man seg kanskje en overraskelse når man kommer ut og skal kjøre tilsvarende hardt i aero sittestilling. Det er lurt å trene på det man skal bli god på, også på rulla. Det er dog verre å simulere hard stisykling på rulla  Synes for øvrig det var kjekt med litt meldinger underveis, det hjelper for å få tida til å gå. Tar hjernen bort fra "satan så vondt jeg har i låra" 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus
[Re: Hoaas]
#2459118
10/01/2018 14:24
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499 |
Jeg skjønner det på en måte, om du sitter med hodet på stilk i en veldig oppreist sittestilling, eller med framhjulet hevet for å simulere bakker på rulla, så får man seg kanskje en overraskelse når man kommer ut og skal kjøre tilsvarende hardt i aero sittestilling. Det er lurt å trene på det man skal bli god på, også på rulla. Det er dog verre å simulere hard stisykling på rulla  Synes for øvrig det var kjekt med litt meldinger underveis, det hjelper for å få tida til å gå. Tar hjernen bort fra "satan så vondt jeg har i låra"  Enig, fint å lese det som står, litt pause fra å regne brøk på hvor langt jeg er i økta/hvor mye som er igjen og andre løgne mattestykker.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
|
|