Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus

Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus #2457234 29/12/2017 11:02
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Hei!
Har tatt fatt på et program på TrainerRoad. Virker gjennomarbeidet og bra, men jeg stusser litt på hvor mye fokus de har på kadensfokus og tråkkteknikk. Vet at proffer spinner med veldig høy kadens, men hvor mye får en gammal gubbe på 45 igjen for det? Så en test på GCN hvor Simon kjørte 3 drag på mølle med hhv 100, 90 og 60 i kadens. Belastningen var lik. Med 100 i kadens var puls 5 slag høyere enn de to andre og laktaten vesentlig høyere (husker ikke nøyaktig). Simon er nylig pensjonert proff med Ftp på nesten 400. Selv merker jeg at en belastning som gir meg ca terskelpuls rundt 85 rpm fort blir høy sone 4 med 95 rpm eller høyere.

Spørsmålet blir: Er mer belastningen ved høykadenstrening verdt det? Virker som om jeg kunne kjørt høyere wattbelastning på samme puls om jeg trente med lavere rpm.

Mvh

Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2457238 29/12/2017 11:21
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
For å sette det på spissen, så kan du sannsynligvis tråkke like mye watt på enda lavere rpm med enda lavere puls sammenlignet med 85rpm. Ved å kjøre en litt høyere kadens får du utnyttet både muskelstyrke og o2 skikkelig. Man gjør ikke noe galt å trene på å kunne sykle fort med forskjellig kadens.
Ja, det er ubehagelig i starten. For å gjøre f.eks 100rpm litt enklere, kan du f.eks kjøre 1min på 120rpm i forkant. Da vil 100rpm føles som seige greier ICON_WINK

Min erfaring er at kroppen som regel klarer å finne nogenlunde optimal kadens til ønsket watt. Et eksempel kan være at jeg normalt har 87rpm på langturer, på en tempo tett på terskel tråkker jeg fort 100rpm, uten at jeg tenker noe over det. Ikke gidder jeg å ha rpm synlig på computeren heller.

Det er heller ikke bare det å kunne sykle på forskjellig kadens man trener på. Ved å kjøre høykadenstrening utvikler man også tråkket. Trainingpeaks har skrevet flere artikler om emnet.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2457239 29/12/2017 11:39
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597
N
Neko Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
N
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 597
Alt Trainerroad gjør er vel forskningsbasert, så som Hoaas skriver over her, har det noe for seg å kunne sykle effektivt på høy kadens. Men jeg syklet én sånn økt, og synes det ble utrolig masete, så jeg erstatter de heller med andre økter. Min naturlige frekvens faller uansett godt innenfor "normalen" så da gidder jeg ikke tenke så mye på det.

Og proffer spinner ikke nødvendigvis på kjempelette gir, det er bare å se på Alexander Kristoff som kan se ut som han omtrent kjører styrketråkk i enkelte ritt.

Redigert av Neko; 29/12/2017 11:40.
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2457246 29/12/2017 13:00
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 245
E
EveSteve Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 245
Poenget er nok ikke at du skal forandre på din naturlige kadens i særlig grad, men heller utfordre det aerobe systemet mer i treningen. Så vil det jo også hjelpe på tråkkteknikk.
Det er veldig vanlig blant mange av proffene å kjøre langturer hvor de sikter på å holde kadensen på +-95-100rpm. Ikke fordi det føles naturlig, men fordi det er god trening.

Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: EveSteve] #2457263 29/12/2017 17:51
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Takk for tilbakemeldinger!

Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)

Mvh

Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2457310 30/12/2017 09:01
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Online
Besatt
Online
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Så en graf en gang av hva du måtte trykke i pedalen under en spurt. Her var det helt klart en stor fordel om du klarte å holde noenlunde høy kadens om du ikke var en styrkeløfter. Husker ikke eksakt tall, men det var veldig stor forskjell på om du klarte å holde opp mot 130 i kadens vs 100 i kadens i en 1500 watt spurt.

Finner ikke den grafen, men fant en av vår kjære Dr. Ferrari som viser kg du legger i hvert pedaltråkk under vanlig sykling. Hvis linjen for 90 kadens er noenlunde linjær og det ser ut til at 500 watt gir 60 kg i hvert pedaltråkk så vil 1500 watt kreve 180 kg på 90 i kadens. Nå tråkker vel de fleste av oss ikke 1500 watt, men allerede på 1000 watt kreves det 120 kg i pedalen på 90 i kadens.

https://www.53x12.com/high-rpm-further-observations


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2457311 30/12/2017 09:09
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Sitat: BjKj
Takk for tilbakemeldinger!

Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)

Mvh


Vil anbefale å generelt prøve å ligge med litt høyere kadens på intervaller på rulla enn det som føles normalt (typ 2 opp).
Trainerroad er masete på kadens, aero stilling osv, men dette overser jeg som regel.


Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: hrukin] #2457314 30/12/2017 09:37
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
K
knuthaug Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
K
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 1,814
Sitat: hrukin
Så en graf en gang av hva du måtte trykke i pedalen under en spurt. Her var det helt klart en stor fordel om du klarte å holde noenlunde høy kadens om du ikke var en styrkeløfter. Husker ikke eksakt tall, men det var veldig stor forskjell på om du klarte å holde opp mot 130 i kadens vs 100 i kadens i en 1500 watt spurt.

Finner ikke den grafen, men fant en av vår kjære Dr. Ferrari som viser kg du legger i hvert pedaltråkk under vanlig sykling. Hvis linjen for 90 kadens er noenlunde linjær og det ser ut til at 500 watt gir 60 kg i hvert pedaltråkk så vil 1500 watt kreve 180 kg på 90 i kadens. Nå tråkker vel de fleste av oss ikke 1500 watt, men allerede på 1000 watt kreves det 120 kg i pedalen på 90 i kadens.

https://www.53x12.com/high-rpm-further-observations


Et nyttig eksperiment å gjøre hjemme med effektmåler eller egnet rulle er å legge seg på sånn ca. FTP og variere kadensen mellom f.eks 110 og 50 men holde effekten konstant. Da kjenner du veldig god forskjell på ulike kadenser og hva slags arbeid og muskelbruk som går med i de forskjellige.


Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2457317 30/12/2017 09:46
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
E
eOpseth Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
E
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
Og for de som vil ta et lite dypdykk så er det mulighet til å lese seg opp til forskjellen på arbeid og effekt, så faller dette gnaske naturlig ut.


It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2457369 30/12/2017 20:33
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Jeg har ikke lest artiklene Hoaas nevner (ennå), men sett det jeg tror han mener noen andre steder.

Målet er ikke først og fremst at man skal sykle ritt på høyere kadens. Da sykler man det man foretrekker, selv om det som regel er en fordel å foretrekke høyere heller enn lavere.

Hovedpoenget med høykadensøktene er at ved å pushe høyere kadens enn du er komfortabel med forbedrer du arbeidsøkonomien. Du stresser presisjon og effektivitet i muskelaktiveringen. Det betyr også at er du komfortabel med 110 rpm må du presse 120-130 eller hva det nå er.


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2458698 08/01/2018 14:46
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Det er bare å øve litt på høy kadens.



Etter dette er 100 ingen sak. Men jeg må øve på holde denne frekvensen litt lenger.

LarsB

Redigert av larsb; 08/01/2018 14:48.
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: hrukin] #2459074 10/01/2018 12:29
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Hm!

Interessant.

Mvh

Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: Mortens] #2459075 10/01/2018 12:31
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Sitat: Mortens
Sitat: BjKj
Takk for tilbakemeldinger!

Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)

Mvh


Vil anbefale å generelt prøve å ligge med litt høyere kadens på intervaller på rulla enn det som føles normalt (typ 2 opp).
Trainerroad er masete på kadens, aero stilling osv, men dette overser jeg som regel.


Notert! - Dog gir det veldig mening å trene på å sitte aero. Det utgjør utrolig mye for kraft/fart

Mvh

Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: larsb] #2459076 10/01/2018 12:33
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Sitat: larsb
Det er bare å øve litt på høy kadens.



Etter dette er 100 ingen sak. Men jeg må øve på holde denne frekvensen litt lenger.

LarsB


Immmmponerende!

Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2459082 10/01/2018 12:54
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Sitat: BjKj
Sitat: Mortens
Sitat: BjKj
Takk for tilbakemeldinger!

Da følger jeg løpet litt til, men prøver nok å supplere litt men noen økter med litt høyere effekt og naturlig kadens (ca 85-90)

Mvh


Vil anbefale å generelt prøve å ligge med litt høyere kadens på intervaller på rulla enn det som føles normalt (typ 2 opp).
Trainerroad er masete på kadens, aero stilling osv, men dette overser jeg som regel.


Notert! - Dog gir det veldig mening å trene på å sitte aero. Det utgjør utrolig mye for kraft/fart

Mvh


Misforstå meg rett, viktig å trene på "alt", også aero, men man trenger ikke følge trainerroad maset slavisk. Jeg kjører Sweetspot high volume, og for meg er det ofte nok med å bare kjøre øktene uten at eg skal prøve å leke sirkusklovn på sykkelen ICON_SMILE.

Er forøvrig på den aller siste uken i base trening for denne gang og startet uken med min desidert dårligste økt i går. Endte med å sprenge meg selv fullstendig med elendig bein og kropp, gruer meg til ny økt som er ca like hard i dag.

Redigert av Mortens; 10/01/2018 14:22.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: BjKj] #2459084 10/01/2018 12:59
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Jeg skjønner det på en måte, om du sitter med hodet på stilk i en veldig oppreist sittestilling, eller med framhjulet hevet for å simulere bakker på rulla, så får man seg kanskje en overraskelse når man kommer ut og skal kjøre tilsvarende hardt i aero sittestilling. Det er lurt å trene på det man skal bli god på, også på rulla.

Det er dog verre å simulere hard stisykling på rulla ICON_WINK

Synes for øvrig det var kjekt med litt meldinger underveis, det hjelper for å få tida til å gå. Tar hjernen bort fra "satan så vondt jeg har i låra" ICON_LAUGH


You are what you eat...mmm nuts
Re: Overdriver TrainerRoads sitt kadensfokus [Re: Hoaas] #2459118 10/01/2018 14:24
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Sitat: Hoaas
Jeg skjønner det på en måte, om du sitter med hodet på stilk i en veldig oppreist sittestilling, eller med framhjulet hevet for å simulere bakker på rulla, så får man seg kanskje en overraskelse når man kommer ut og skal kjøre tilsvarende hardt i aero sittestilling. Det er lurt å trene på det man skal bli god på, også på rulla.

Det er dog verre å simulere hard stisykling på rulla ICON_WINK

Synes for øvrig det var kjekt med litt meldinger underveis, det hjelper for å få tida til å gå. Tar hjernen bort fra "satan så vondt jeg har i låra" ICON_LAUGH


Enig, fint å lese det som står, litt pause fra å regne brøk på hvor langt jeg er i økta/hvor mye som er igjen og andre løgne mattestykker.


Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå