Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Late Night Very Off Topic KvasiFilosofisk Piss

Late Night Very Off Topic KvasiFilosofisk Piss #2457207 28/12/2017 23:37
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Hei og hopp.

Jeg begynte å lure på en ting som ikke passer med det reduksjonistiske og fatalistiske verdenssynet mitt nå på kvelden, og jeg er rimelig sikker på at det er noen som har et godt svar, eller som kan peke meg i retning av noen som har et godt svar. Faktisk, så føler jeg at dette er så basic at jeg er rimelig dum som ikke har tenkt noe særlig i dybden over dette.

Men anyway, jeg leste en filosof skrive noe om hvorfor vi egentlig straffer i et sånt debattinnlegg på Vårt Land sine hjemmesider, av alle ting. Og den kyniske responsen min på det, er at vi straffer fordi vi psykologisk har behov for det, og at det systemet for straff vi har valgt, er et resultat av at vi gjør kompromisser mellom forskjellige psykologiske behov, blant annet et behov for å beholde vår identitet, vårt syn på mennesket og samfunnet som godt og vår tro på konseptet rettferdighet.

Men så slo det meg at om jeg kan finne en forklaring som høres sånn halvveis plausibel ut psykologisk, så er det ikke gitt at den forklaringen passer på atomnivå.

Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan jeg skal kunne bruke årsakssammenhenger på et makroskopisk nivå, dersom alt rundt oss bunner i det bittelille, og fysiske lover som styrer det bittelille, da resulterer i at det da samtidig blir mulig å skape lovmessigheter på det store planet. At ting skulle være så determinert og ikke-kaotisk på det bittelille planet, at det resulterer i klare makroskopiske tilsynelatende lovmessigheter rent psykologisk.

Det er et eller annet som klikker i huet mitt, her. Det kan vel ikke passe med kaosteori? Hvis bare en liten elektronsky ikke er der hvor den er, så skulle det kunne resultere i store effekter makroskopisk igjennom en stor kaskade av hendelser. En liten uskikkelig elektronsky, skulle kunne føre til at jeg istedenfor å betale i kassa, rett og slett slår ned typen i kassa. Men det ville ikke passe med en psykologisk lovmessighet hos de fleste av oss. Fordi de fleste av oss ikke handler tilsynelatende totalt random.

Hvordan kan egentlig et kaos på molekylært nivå, resultere i at det ikke er kaos adferdsmessig?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Late Night Very Off Topic KvasiFilosofisk Piss [Re: Papegøyal] #2457536 01/01/2018 18:31
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Jeg trodde dette med kaosteori osv ikke spilte noen rolle på atomnivå osv.
At ting eksisterer flere plasser, og plutselig ikke ekisterer, er ting vi ennå ikke kan nok om. Det er vell ennå en teori og ikke en vitenskap etter hva jeg har hørt.

På atomnivå oppfører ting seg som forventet uansett.... tror i allefall jeg.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark

Moderator  support