Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Er fatbikefeberen over?

Re: Er fatbikefeberen over? [Re: Ullke] #2457323 30/12/2017 11:37
Lunvik Offline
Entusiast
Entusiast
Jo da, og så er det slik at noen liker mora og noen dattera...

Hypen er nok over for fb. Det betyr ikke at den forsvinner.

Utviklingen har gått videre også for fb og vi vil nok se forskjellige løsninger og fiffige utgaver i mange år ennå.

FB er et godt alternativ til sykkel nummer to og har utrolig mange bruksområder.
I mitt hode er fb absolutt en sykkel som takler det meste, året rundt.

Utvalget er noe begrenset i forhold til noen år siden. Kanskje en fordel da 70% av markedet var orntlig bajs...

I dag får en fint en fb som lukter på 11 kg sykkel ut av esken for under 20k.
Da begynner det å bli morsomt!!!

MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Er fatbikefeberen over? [Re: Ullke] #2457333 30/12/2017 12:37
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Fatbike som kategori lever i beste velgående. Men hypen er heldigvis over, og markedet stabiliserer seg. Fatbike er først og fremst en sykkel nummer to eller tre, tiltenkt spesielle oppgaver. Den lar deg utvide sesongen og lar deg utforske områder som ellers ikke nås med vanlig sykkel.
Selv sykler jeg fatbike året rundt på 6. året nå, og har ikke tenkt å slutte med det. God tur ICON_SMILE

Re: Er fatbikefeberen over? [Re: Sverre] #2457364 30/12/2017 19:08
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hadde egentlig avskrevet fat som noe sært, da en del folk i miljøet skaffet seg slike for noen år siden, for så å kvitte sg med de igjen etter at entusiasmen forsvant. I mellomtiden har det blitt hytte på fjellet, og nå er det mye snø. Ila de siste dagene har det blitt en del langrenn, og jeg tenker mer og mer på hvor håpløst det er (for meg) sammenliknet med sykkel. Dermed kommer N+1-suget igjen. Ser for meg å trå elegant avgårde uten å måtte flakse med armer, bein, blåswix, appelsin og knikkers, null bremser og ca null styring.

Sammenliknet med skiene hadde jeg fått mer rekkevidde, kunne drasset på mer stæsj, og ikke minst hatt det mer morsomt. Med piggdekk har jeg jo allerede kostet forbi skifolket oppover med vanlig stisykkel på trikkeskinner av is.
Hadde vi blitt født med en fatbike på rumpa, hadde det pr i dag virket mer normalt for meg enn disse overprisede plastplankene som må ha maskinkjørte spor for å funke ICON_LAUGH

Re: Er fatbikefeberen over? [Re: Ullke] #2457372 30/12/2017 21:24
Lunvik Offline
Entusiast
Entusiast
Ai ai ai......soleklart!
Beste «must have» argumentet ever!

Nei, takke meg til vinterforet lycra fra topp til tå på brede fete dekk på herlig vinterføre!
Det er livet verdt å leve øyeblikk......

MAMIL på tur!
Diverge Expert 2018, S-works Stumpjumper 29 HT, Cervelo S1 på Elite Drivo og Fat Tony Carbon.

Re: Er fatbikefeberen over? [Re: Ullke] #2457474 01/01/2018 08:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Selve feberen har gått over, så så nå er vi over i normale tilstander tenker jeg. Pluss-markedet har nok gjort sitt for en del, men mange har også kommet til til at fatbike blir et supplement man enten har eller kan klare seg uten.

Selv bor jeg i Oslo, og dersom jeg skulle valgt meg kun en sykkel for helårsbruk hadde fatbiken tapt. Føreforholdene i østmarka der jeg bruker mest tid opplever jeg som best egnet for en tynnhjuling. Selv på vinteren vil jeg få flere sykkeldager med en tynnhjuling enn med en fatbike, så sant jeg ikke skor meg med bestgrips-pigger el. Dette pga. ganske så utfordrende is-forhold til tider, samtidig som stinettet raskt tråkkes opp når det kommer snø, slik at det ikke blir noen begrensninger med tynnhjulingen.

For meg har da fatbiken blitt et supplement, og den er i bruk fra november-mars, avhengig av føreforhold. I den perioden kan den bli brukt fra 30-60% av tiden.

Min sykkel er en Salsa Bucksaw med Wratchild foran og D4 bak, den har jeg hatt siden modellen kom til Norge, og jeg har ingen planer om å bytte.

Lars-Erik
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support