Er det en investeringsrådgiver i salen
|
Er det en investeringsrådgiver i salen
27/12/2017 19:16
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har spart opp litt penger ila. det siste halvåret. Ca. 50.000 kr og når bonusen fra 2017 snart tikker inn så har jeg 100.000 kr på bok. 100k på bankkonto er jo hyggelig det, men noe avkast gir det knapt.
Hvordan investerer jeg disse best. Ønsker høy avkast og lite/medium risiko. Og vil gjerne ha mulighet til å ta ut pengene igjen raskt om jeg skulle ønske å kjøpe meg en ny italiensk sykkel.
|
|
|
Re: Er det en investeringsrådgiver i salen
[Re: Panda]
27/12/2017 19:24
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har spart opp litt penger ila. det siste halvåret. Ca. 50.000 kr og når bonusen fra 2017 snart tikker inn så har jeg 100.000 kr på bok. 100k på bankkonto er jo hyggelig det, men noe avkast gir det knapt.
Hvordan investerer jeg disse best. Ønsker høy avkast og lite/medium risiko. Og vil gjerne ha mulighet til å ta ut pengene igjen raskt om jeg skulle ønske å kjøpe meg en ny italiensk sykkel. Her tror jeg du har misforstått. Du får ikke høy avkastning, lav risiko og full flex samtidig..
|
|
|
27/12/2017 19:48
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Får vel 2% rente på høyrentekonto hos kredittkortbankene.
|
|
|
[Re: EHAa]
27/12/2017 19:53
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvordan investerer jeg disse best. Ønsker høy avkast og lite/medium risiko. Og vil gjerne ha mulighet til å ta ut pengene igjen raskt om jeg skulle ønske å kjøpe meg en ny italiensk sykkel. Her tror jeg du har misforstått. Du får ikke høy avkastning, lav risiko og full flex samtidig.. I know, dessverre. Ser at de fleste fond tar ca. 2% i årlig gebyr. Er ikke det litt voldsom? Det blir jo 2000 kr for min del.
|
|
|
27/12/2017 20:18
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Sjekk morningstar.no. Velg et fond som passer din risikoprofil og har fire eller fem stjerner i rating.
|
|
|
27/12/2017 20:22
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Som allerede nevnt, har du et litt utopisk ønske. Var samme sted som deg for 3 år siden, og mente (og mener fortsatt) at det var bedre å investere enn å betale ned ekstra på lån. Dette er hva jeg har gjort, uten at det er korrekt:
1 - Kjøpte noen aksjer, vokste raskt med ca.30%, ble grådig og lot det ligge og solgte til slutt med tap etter noen måneder.
2 - Tok læring av punkt over og gikk inn på ny med (lite) restbeløp. Fikk eventyrlig avkastning og solgte meg ut av aksjer for godt (vel.. enn så lenge da).
"konklusjon" Aksjer er ikke så vanskelig, men har høy risiko og krever at du følger med ganske mye og ikke kjøper alt som blir anbefalt i media. Veldig lett å bli grådig, så sett klare regler for kjøp/salg før du kjøper og HOLD strategien. Ga opp rene aksjer da jeg ikke hadde tid nok.
3 - Satte pengene og fast sparing i forskjellig fond med moderat risiko og lave gebyr. 3 år senere sitter jeg med en avkastning på ca. 25% (En del høyere på de tidlige innskuddene og naturlig nok lavere på seneste innskudd). Helt OK fornøyd med det, og gjør at gebyr er helt OK. Erfaring er at indeks fond (rimeligere) er vel så bra som aktive fond (dyrere). Med fond må du ha litt perspektiv og tåle at det ikke alltid går oppover!
4 - Har ekstremt liten tiltro til det og vil ikke selv anbefale det, men satt et lite "gi f..." beløp inn i digital valuta. Enten går det til himmels eller til helvete. Disse pengene anser jeg som tapt inntil det motsatte er bevist :-)
Mitt råd - Kjøp indeks fond, fond med høy andel aksjer eller blanding av disse. Det stemmer best overens med ditt ønske.
Lykke til.
|
|
|
[Re: Tommy D.]
27/12/2017 20:25
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Forresten - Har man huslån og disiplin, mener jeg det er mer lønnsomt å ta avdraggsfrihet på lånet, og sette beløp som skulle gått til avdrag inn i fond. Dette "skal" over tid lønne seg. Hadde vært en god ide for egen del, men kona var skeptisk så jeg lot det være (enn så lenge) for egen del.
T.
|
|
|
27/12/2017 22:02
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
KLP har forholdsvis lave gebyr og helt grei avkastning på sine indeksfond. Risikoen er selvsagt høyere enn bankkonto. På kort sikt kan du like godt tape som tjene.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: JonAre]
27/12/2017 23:30
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Aksjefond bør selvsagt ha en lengre horisont enn "neste gang man får lyst å kjøpe en sykkeldings". Du kan selvsagt beholde nok på sparekonto til kortsiktig bruk, og kjøpe aksjefond for resten.
Det er strengt tatt vel lite i veien for å selge det man trenger av fond underveis, men man løper risikoen ved at man tar eventuelle tap.
|
|
|
28/12/2017 08:31
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som JonAre skriver. Har du så kort horisont at du kanskje kjøper ny sykkel i april er det bingo å kjøpe fond eller aksjer men synes du det er artig så kjør i vei. Jeg ville latt pengene stå på konto. betaler du ned gjeld må du antageligvis betale omkostninger for å lån opp igjen med mindre du har boligkreditt.
I dag eller i morgen (i noen banker) er siste frist for årets IPS, en veldig god idè synes jeg. Jeg har spart helt fra start i 2008 og hatt 10% årlig avkastning i tillegg til skattefordelen. For meg er det viktig at pengene ikke går til ny bil, hus, hytte, sykler etc men bidrar til at jeg kan reise + sykle osv når jeg slutter å jobbe.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
28/12/2017 08:48
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
grunnen til at det er høyere avkastning på aksjer enn bankinnskudd er at det også er høyere risiko med aksjer enn bankinnskudd. så gjelder det å forstå hva ordet risiko innbærer, setter du pengene i banken er de sikre så lenge det ikke blir krig/krakk, setter du pengene i aksjefond kan alt ryke imorgen IPS er etter min mening en grei løsning for de som er veldig nærme pensjonsalderen og har mye sparepenger som de er planlagt brukt over mange år. for en i 30årene vil jeg fraråde IPS fordi deler pengene vil bli låst i inntil 50år 
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
28/12/2017 09:25
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
for en i 30årene vil jeg fraråde IPS fordi deler pengene vil bli låst i inntil 50år velvel, jo tidligere man starter med IPS jo mindre må man spare hver måned for å få en ok pensjon. Å sette alle sparepengene i IPS er ikke så smart, i tillegg bør man ha råd til "frie fond", nedbetaling av gjeld en ny sykkel i ny&ne og en flaske god vin hver lørdag. Å starte i 30-årene er glimrende ! ! ! "Halve Norge" ender opp med en pjuskete pensjon og får ikke den friheten de ønsker seg til å beholde hytte/båt etc, reise osv. Anbefaler alle å gå inn på www.norskpensjon.no hvor du finner alt av offentlig og private pensjonsavtaler, fripoliser og IPS. Du logger inn med Bankid (på mobil). Beklager å besudle tråden til en sparer med kort horisont ;-)
|
|
|
28/12/2017 09:46
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville satt en del (halvparten) i et eller flere indeksaksjefond med lave kostnader (0,2-0,3% p.a.), og betalt halvparten inn på flexilån/rammelån - gitt at du har lån da.
Da har du i realiteten laget ditt eget kombinasjonsfond med 50% eksponering i aksjer (høy risiko) og 50% eksponering i renter (lav risiko)
Å kjøpe kombinasjonsfond der en del plasseres i rentefond mener jeg er en dårlig ide dersom man har huslån - da avkastningen på rentedelen av fondet etter kostnader normalt er lavere enn boliglånsrenten.
|
|
|
28/12/2017 10:02
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Før Panda kommer med tiden han planlegger å investere midlene sine så er det vel vanskelig å gi noen gode råd. <1 år så er det vel bare å finne beste høyrentekonto.
Hilsen en med 100% aksjer og horisont >10 år.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: EmilZipp]
28/12/2017 15:28
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
for en i 30årene vil jeg fraråde IPS fordi deler pengene vil bli låst i inntil 50år velvel, jo tidligere man starter med IPS jo mindre må man spare hver måned for å få en ok pensjon. Å sette alle sparepengene i IPS er ikke så smart, i tillegg bør man ha råd til "frie fond", nedbetaling av gjeld en ny sykkel i ny&ne og en flaske god vin hver lørdag. Å starte i 30-årene er glimrende ! ! ! ................ Beklager å besudle tråden til en sparer med kort horisont ;-) Største fordelen med IPS slik jeg forstår det er utsatt skatt og mulighet for å innvestere skattefordelen i fond - dersom fondene har bedre avkastning enn lånerenten vil det være lønnsomt med IPS, men det finner man ut av om en 37år hvis man er 30....i tillegg er pengene låst  Jeg betalte ned huslånet først og har fri kapital tilgjengelig som sikrer en grei pensjon, mulig jeg taper noen kroner på det men penga er tilgjengelige til enhver tid
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
28/12/2017 16:42
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
Dette er kjempegøy. Vi har lagt oss på følgende strategi.
Vi beregnet først hva lånet ville kostet med 4% rente. Differansen mellom det vi betaler på lånet og beregnet kostnad brukte vi til å bygge opp en buffer på ca 3x utbetalt mnds-lønn i cash. Disse plasseres på høyrente-konto i en ennen bank enn den vi bruker til vanlig (sånn at jeg ikke ser pengene når jeg logger meg på nettbanken). For tiden bruker vi Instabank til dette (2.10% rente). Over tid har vi hatt tilsvarende rente som på boliglånet vårt på disse pengene.
Når buffer var på plass startet vi med sparing i indeksfond. For tiden bl.a. Nordnets Superfond (som ikke har gebyrer). Kona var ikke så klar for fond, men jeg argumenterte hardt for at dette var penger vi bare har fordi vi er så heldige å ha lav rente nå, vi er overeksponert i eiendom osv.
Ved flytting solgte vi oss ned i fond og økte buffer, men det tror jeg kanskje egentlig var litt unødvendig. Likevel føltes det riktig der og da. Nå er vi tilbake "on track".
Mitt forslag til familierådet var forøvrig avdragsfrihet på lånet for å spare avdragene i indeksfond. Dette ble nedstemt. Kona var ikke villig til å ta risikoen.
IPS holder jeg meg langt unna. Jeg vil kunne bruke pengene mine når jeg vil.
|
|
|
28/12/2017 18:39
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett er det viktigste å ha en plan for hvordan man skal spare, arve eller på annen måte ha råd til å opprettholde et bra liv når man slutter å jobbe. Vi har altså valgt å sette en liten del i IPS i tillegg til å nedbetale gjeld og div i fond og enkeltaksjer. Vi har også gode pensjoner. Jeg satser på å bli en solbrun pensjonist med skarpe skiller på armer og ben :-)
Jeg jobber i bank og vi ser i kundemassen vår og søknader fra nye kunder at det har blitt mer «vanlig» å ikke betale avdrag og i tillegg ha stadig mer forbruksgjeld. Slike uvaner har gått ganske greit i en periode med lave renter, stigende boligverdier og gode lønnsoppgjør. Med innstramming i boliglånsforskriften og boligverdier som har stoppet opp er det urovekkende mange som plutselig finner ut at de bruker mye mer enn de tjener. Og den banken jeg jobber i driver en forsiktig utlånspolitikk.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
28/12/2017 19:09
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
Forbruksgjeld er fy-fy.
Vi har en godt oljesmurt økonomi, og det gjør at jeg også vil spare/ha handlingsrom dersom vi skulle bli arbeidsledige eller måtte gå ned i lønn. Egenkapital bundet i bolig kan være vanskelig å realisere om man har blitt ufør, arbeidsledig e.l. Før jeg blir pensjonist er det relativt sannsynlig at det kommer en arv eller to, og jeg vil tro vi da er bedre stilt enn nå. Jeg er opptatt av å ha handlingsrom også frem til jeg blir pensjonist. Derfor utgår IPS for vår del.
Slik det er idag har vi mer enn 90% av eksponeringen vår i eiendom (et hus, et sted i landet, ingen diversifisering). Jeg skulle ønske jeg var tøff nok til å øke fond/aksjeandelen til 20-30%... Men det er jeg altså ikke.
|
|
|
29/12/2017 13:36
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ender definitivt opp med et indeksfond av en sort. Har tenkt å gi det en periode på 5 år. Nå gjenstår det å finne korrekt fond med selskaper som driver etisk korrekt. Mulig jeg ikke tjener noen penger da 🙁
|
|
|
|
|