|
Ny jobb - hva kan jeg be om?
|
Ny jobb - hva kan jeg be om?
27/12/2017 11:44
|
stiniss1
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vurderer signere ny kontrakt i løpet av romjulen. Noen spørsmål:
Lønnen er høyere enn der jeg er nå, men ikke høy nok. De signaliserer at de vil øke lønnen når overskuddet vokser. Kan jeg kontraktfeste dette på noen måte?
Det er et AS, men ikke på børs. Kan jeg be om å få aksjer? Hvordan vet jeg hvor mye jeg skal be om.
Det er snakk om et lite selskap, men med god utvikling de siste årene.
Må jeg si fra til nåværende arbeidsgiver hvor jeg skal begynne?
|
|
|
Re: Ny jobb - hva kan jeg be om?
[Re: stiniss1]
27/12/2017 11:56
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
- Aksjer og/eller opsjoner, vanskelig å garantere lønnsøkning. - Nei, du har ingen informasjonsplikt til arbeidsgiver, med mindre du har en eller annen konkurranseklausul i nåværende kontrakt. Står det ingenting der er dette selvsagt OK.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
29/12/2017 08:50
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
startlønna blir helt avgjørende for hva du vil tjene de neste 5-10 årene i firmaet, overskuddet er ofte bare en papirtiger som styres av eier. han kan jo bare kjøpe seg en fetere firmabil, ny hytte eller ta ut mer lønn/aksjeutbytte og så er overskuddet helt magisk blitt borte.
det bør være mer enn lønn som får deg til å bytte jobb
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
30/12/2017 15:55
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Ang. startlønn kontra opsjoner/aksjer, det avhenger av hvor langt i karrieren du er. Er du relativt nyutdannet så er startlønn det viktigste. Lønnskurvene øker mest i starten og flater ut etterhvert. Lavere startlønn gir lavere livslønn. Den tapte lønnen i årene med lavere lønn får du neppe igjen. Har du jobbet 25-30år så er lønnsutviklingen lagt flatere og oppsjoner/aksjer/bonus kan da være mer interessant, men på den annen side så er det ikke sikkert man er så interessert i å jobbe utover 37,5t i uka for å nå opsjonsmålene.
Hvis du er med i en fagforening så ta kontakt å få utstatistikk for ditt kull og bruk det som et utgangspunkt for diskusjon. Det er når du bytter jobb det er enklest å forhandle høyere lønn.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
|
|
|