De 3 år gamle Guidene mine er sticky både i hendler og i kalipere, og jeg vurderer å oppgradere.
Jeg ønsker meg en stibrems som er o Avsindig kraftig o Stille o Har kontant følelse o Har konsistent kvalitet (så man ikke må ha flaks for å finne et godt sett) o Ikke går i stykker, og er greie å lufte
"Men du trenger da ikke verdens kraftigste bremser på sti?" Nei, det er mye man ikke trenger. Jeg ønsker å kunne bråstoppe uten innsats.
Hope er veldig pene, men jeg fikk aldri dreis på de gamle Hope 4ene jeg hadde en gang i tiden. Til sammenligning har jeg aldri hatt bedre bremser enn det settet 2008 Juicy/Code frankenbrake jeg solgte med gammel utforsykkel i høst. Kan jo håpe at nye Code er like hvasse.
Har kjørt på Guide RSC i over et år (1200km det meste av det på sølesti) uten å røre noen ting annet enn et bremsepad bytte. De er fremdeles kjempedigge.
Får ikke den helt låste følelsen, men modulasjon og nok bremsekraft hele veien.
Jeg har oppgradert til Magura MT5 og er veldig fornøyd. God modulering, mye bremsekraft og ikke minst er følelsen lik hele veien ned på lange nedkjøringer. Tidligere har jeg hatt Shimano og Guide. Shimano er av eller på og elendig modulering mens Guide var veike og ble mye svekket når de ble varme i lange nedoverbakker. Vurderte MT 7 men da de er like med MT5 i funksjon puttet jeg heller penger i coildemper.
Hjelpes! Fant Direttissima på lager på r2-bike, så da smalt jeg på en bestilling. Med skiver, bleedkit og olje ble det ca 4500kr mer enn Code. Selger en litt overflødig juksepinne, så blir ikke mellomlegget helt avsindig.
Hadde egentlig bestemt meg for Code, men det var før jeg var borte og kjente på den sticky hendelen på den 8mnd gamle Guide RSCen jeg også har. Slik føles skuffelse ut.
Da var det du som bestilte de som var på lager så jeg blir nødt til å vente til slutten av februar/starten av mars med å få mine. Gratulerer, svinepels.
Bremsene har kommet, er montert og har fått sin første innkjøring. Førsteinntrykk: o Pene, men diskrete i helt svart utførelse. o Jeg har eid både bremser og møbler av dårligere kvalitet enn selv embalasjen de kom i. o Smooth følelse og ergonomi o Tilgjengelige manualer er dårlige, utdaterte og gjerne bare på tysk o Litt klønete montering av hendler, spesielt med adapter til girskifter. Du må skru skifteren helt av (!) for å komme til festeskruen for hendelen. o Vanskelig å si noe konkret om bremseeffekt, siden jeg bare har syklet på is og snø med piggdekk jeg ikke vil herpe, men det virker lovende. I en av de få manualene jeg faktisk har funnet snakker de også om innkjøring av nye skiver over 1000(?) høydemeter, så det er nok en del å gå på der også. o Så langt er de velsingnet lydløse.
På hardpakket grus innså jeg at jeg kunne låse framhjulet - utstyrt med 2.8" Maxxis DHF med MaxxTerra stigummi - med lillefingeren. Uten å ta i. Og uten at jeg holdt fast i styret. Jeg kan bokstavelig talt føre lillefingeren borti hendelen, og låse hjulet. Da er det på tide med en sesongsoppdatering.
Effekt: 10/10
Stopper mine 82kg på grov stisykkel uten noe pes.
Modulasjon: 10/10
...og det silk jeg vil at jeg skal stoppes. Ingen låste hjul uten at det er det jeg prøver på (eller at jeg kløner det til).
Feeling: 10/10
Smooth! Klokkerent treffpunkt.
Byggkvalitet og holdbarhet: 10/10
Som nye. Har ikke engang slitt ut klossene.
Detaljer: 7/10
Klemmene er litt klønete, spesielt i kombinasjon med festene for girhendel/dropper (ekstrautstyr). Festene har ikke noe offset, så når bremsehendelen sitter der jeg ønsker, så kommer gir- og dropperhendel alt for langt unna. Dessuten må de skrus helt av for å komme til strammeskruen for bremsehendelen, og det krever for sikkerhetsskyld en T20 og en 2,5mm unbraco. Har endt opp med å bruke separat klemme, for å få plassert kontrollene slik jeg ønsker.
Opplever også at den ene reachjusteringen beveger litt på seg, slik at jeg må justere den ut igjen en gang i blant. Skal prøve litt gjengelås. O-ringene på luftesettet er også dårlige greier, men de skal jeg klare å erstatte.
Pris: ...
La oss ikke snakke om pris.
Oppsummert: 9,8/10
Alle andre bremser jeg har prøvd å bruke i år føles som skrap i forhold. Jeg tilgir dårlige manualer og noen klønete detaljer, når resten virker og føles så bra som dette.
Tror jeg avventer og ser hva Shimano får til med 9120-bremsene sine.
Om de kan tilføre endel bedre modulasjon enn Saint, men med tilnærmet samme kraft, tror jeg det kan være en vinner, som sammenlignet med Trickstuff blir et realt budsjettalternativ.
Om Formula har fått rensket opp i den litt rufsete kvaliteten sin (noe de virker som de har gjort), så bør jo Cura 4 være et alternativ. Jeg tenkte å teste de til neste år.
Magura MT Trail har funket utmerket for meg i snart ett års tids variert stisykling inkludert Hardbarka og Nesbyen Enduro.. Etter jeg byttet til 203/180mm skiver er det bare etter det mest idiotisk vedvarende bratte nedkjøringenr fra fjell som jeg blir sliten i fingrene. Modulasjonen er utmerket..
Om Formula har fått rensket opp i den litt rufsete kvaliteten sin (noe de virker som de har gjort), så bør jo Cura 4 være et alternativ. Jeg tenkte å teste de til neste år.
Kan ikke si jeg savner å skru på Formula Oro.
"Oj, denne skruen kommer til å gå til helvete... Der, ja!" *kaste*
Jeg tror jeg hadde satset på Code, om jeg skulle bruke en edruelig sum penger på kraftige bremser. Har forresten bestilt et sett Trickstuff bremseklosser til et sett SRAM Level jeg har, så da får jeg kanskje en indikasjon på hvor mye av Direttissima-magien som ligger i klossene.
I 2022 nådde o-ringene i bremsene tydeligvis en felles utløpsdato. Først begynte den ene kaliperen å lekke. Bestilte nytt sett og bygde om. Så begynte den andre, og så ble de begge vanskelige å lufte fordi en pakning i reservoaret heller ikke hang med lengre. Siden dette var rett før sykkelferien, nødkjøpte jeg et sett Magura MT7.
Deler av sykkelferien ble tilbrakt i bratt terreng med en gjeng råtasser, som var raskere enn meg. Fett nok, men når man pushes finner man ut hva det svakeste leddet er. Og det var kombinasjonen bortskjemte pipestilkarmer og Magura. Jeg måtte ta i så mye mer med Magura, at jeg trodde armene skulle falle av. Treplanker med verken fin eller grov motorikk over flere dager i perfekt og kjent terreng jeg pleier å storkose meg i. Damn it. Bein, kropp og kondis holdt fint, men nedover brølte arm pump'en konstant.
Det var ganske overraskende. I småkupert terreng hjemme har jeg vært helt fornøyd med Magura på elsykkelen, men å sykle over evne med Magura når man er vant med Direttissima var brutalt.
Så somla jeg med å sende Trickstuff på service til Tyskland. God tid, tenkte jeg. Når de først gikk i posten i februar med instrukser om å bytte alt av gummi, innså jeg at nå er det faktisk kan være litt dårlig tid for å få ting på stell til årets store sykkelturer. Om tollene somler, og Trickstuff og jeg er opptatt, så er vi plutselig der. Shit. Og man er jo aldri mer enn et uheldig tryn eller mekanisk feil unna samme problem igjen, og når leveringstiden på nye bremser fra Trickstuff nå oppgis til 24 måneder... Jeg innså at de bremsene gir meg så mye at sykkelsesongen blir betydelig bedre med dem, og at man med litt uflaks (eller somling) plutselig står der uten dem i lang tid.
Det jeg prøver å si er at Trickstuff Direttissima er så bra at jeg har kjøpt et sett Trickstuff Maxima, så jeg kan ha to! Jeg fant en liten tysk sykkelsjappe med dårlig hjemmeside som etter sigende utrolig nok hadde dem på lager. Bestilt via epost og betalt via PayPal vennebetaling med litt over middels magefølelse, men bremsene kom!
Så:
1. Om du har pengene, men har lurt på om Trickstuff virkelig kan være verdt den sinnsyke prisen: Kjøp! 2. https://bike-schuppen.de/bikes/shop/ hadde fortsatt 2 sett blanke og 5 sett svarte Direttissima på lager forrige uke
PS: Om du (på egen risiko) også bestiller fra Bike Schuppen, pass på få pris uten tysk VAT. Tror det var første gang han sendte varer ut av EU da jeg bestilte. Han måtte ta en runde med lokalt skattekontor for å finne ut hvordan det skulle gjøres.
Jeg klarer ikke å bli drita nok til å bruke 1100 euro pluss frakt og mva på et par sykkelbremser. Lever godt med Code RSC som får en omgang i ultralydbadet hver vinter.
Det er utvilsomt kjøp man gjør med hjertet. Det er ikke "de beste bremsene for pengene"; det er "de beste bremsene". Erfaringen fra 2022-sesongen på Magura overrasket meg likevel. Det er fine bremser det også, men Trickstuff gjør de harde sykkelturene bedre. Det er det ikke alltid man kan si om fancy sykkeldeler.
Jeg har Trickstuff Direttissima etter å ha hatt Shigura og Trigura. Ble faktisk litt skuffa over kraften. Det er jo heller ikke så rart, siden magura-kaliperne har mye større stempler. Det kraftigste er nok Trigura eller Trickstuff Maxima.
Så kommer aberet: Trickstuff har noe så sinnsykt mye bedre kvalitet! Stålstempler gjør at de glir bedre enn plaststemplene til Magura eller keramikkstemplene til Shimano. Hendlene er så sykt mye tightere på Trickstuff. Da er det heller verdt å sette på større skiver for å ha best mulig brems. Og det skal sies at Trickstuff Direttissima er sykt gode bremser, men det føles noen ganger litt antiklimaks at hardtailen (sykkel nr. 2) har mye bedre bremsekraft - som skrangler og syter.
Sitat: simenf
(...) Code RSC som får en omgang i ultralydbadet hver vinter.
Demonterer du alt i deler eller bare putter du kaliper i ultralydbadet? Har noen Magura-kalipere jeg tenkte å gjøre det med for hardtailen.
Sitat: JonAre
Det er fine bremser det også, men Trickstuff gjør de harde sykkelturene bedre. Det er det ikke alltid man kan si om fancy sykkeldeler.