Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt
|
Re: Å faen, Froome + Johnsrud Sundby i samme dopingbåt
[Re: EmilZipp]
14/12/2017 13:28
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Pussig at Froome gikk ut med den umulige dobbelen en uke før det skitt'en traff vifta.... Det er vel ganske tydelig at historien ble lekket til The Guardian, og dermed er det jo grunn til å tro at Sky, Froome (og UCI?) trodde de skulle klare å håndtere dette i det stille helt frem til det var avklart/skuffet av veien.
- Stefan
|
|
|
[Re: ]
14/12/2017 13:59
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Skjønner jo at det blir vanskelig for folk hvis de tror diverse stoffers og stoffers metabolitters utskillelse i urin er like rett fram som en fotoboks. En fotoboks står rett opp, og tar bildet nesten rett bakover, så ingenting er rett fram ved en fotoboks. Men skjønner jo det at hvis folk tror en fotoboks er rett fram, da blir det vanskelig for folk.
|
|
|
14/12/2017 14:34
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Men man trenger ikke å "forklare noe" med dehydrering om prøvene er analysert på en fornuftig måte, da vil det finnes fysiske bevis for dehydrering. Dersom prøven ikke er dehydrert så har Froome & Co et stort problem, altså et forklaringsproblem. Jaja? Det hadde vært fint om du kunne henvise til kilder som viser hvordan man kvantifiserer dehydreringsgraden til en fyr som har syklet 5-6 timer og hylt innpå med sukker de siste to timene? Det er dehydreringsgraden i urinen som er interessant for prøven, ikke ellers i kroppen. Det skulle være ganske enkelt å få en pekepinn på dette ved å ta en eller flere markører i urinen som utskilles konstant og bruke disse som interne kontroller for normalisering av verdier. Spesielt for en Froome som har daglige prøver som jeg vil tro under et etapperitt lever ganske rutinemessig. Forholdstallet mellom mengde salbutamol og interne markører A, B og C skal da være temmelig konstante over tid.
|
|
|
[Re: kao]
14/12/2017 14:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor lang tid tok det før sundbysaken ble offentliggjort?
Det er for så vidt et godt poeng, men uansett så blir ikke tilliten til idretten noe bedre av at slikt holdes hemmelig. Jag tror att det vanligt att det hålles hemligt. Vi vet ju inte heller hur många doping saker som har fåregått utan att noen utomstående vet om dem. Det är ju inte heller rart att de inte säger något om de tror att de kan klara sig av uppenbara grunder.
|
|
|
14/12/2017 14:47
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
^Folkens. Froome ble filmet mens han han brukte Ventolin-inhalator i Le Dauphine i 14. Ble endel baluba av det selvfølgelig: http://www.cyclingnews.com/news/froome-surprised-at-controversy-over-in-race-inhaler-use/Sukk. Det er tillatt å innta Salbutamol oralt. Derfor fnnes det maksimalt tillatte doser over 12 og 24 t, samt en maksimalgrense for salbutamolinnhold i urinprøver. Den siste er satt høyt slik at det skal være så godt som umulig å krysse den med et normalt oralt inntak.
|
|
|
14/12/2017 14:48
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dette var det første som slo meg også, men disse dopingtestene kan ikke være så amatørmessige at de ikke har mulighet for å normaliserer verdiene mot en kjent intern standard, feks et salt eller urea eller noe? Dette er en dopingtest som ser på en høy grenseverdi for et stoff det ikke er ulovlig å ha i kroppen. For mange av de forbudte stoffene er det jo deteksjonsevnen til labutstyret som bestemmer om du blir tatt eller ikke. Skal man måle opp mot konsentrasjonen av andre markører, så har man en himla vrien jobb. Det er tross alt store individuelle variasjoner på veldig mange stoffer, og særlig når det gjelder urin, som i mye større grad enn blod tillater store variasjoner av stoffer. Det er standard prosedyre å bruke kjente interne standarder i analyser og det er ikke vanskelig å analysere mange titals til hundrevis av stoffer i en enkel analyse. Tipper disse prøvene blir analysert med en form for automatisk LC-MS. De siste årene har det vokst fram en ny form for -omics inne som heter metabolomics (etter feks genomics og proteomics) der ny teknologi gjør at man relativt raskt rimelig kan analysere nær sagt ALLE metabolitter (egne og fremmede) i en enkel analyse.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/12/2017 16:11
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jag tror att det vanligt att det hålles hemligt. Vi vet ju inte heller hur många doping saker som har fåregått utan att noen utomstående vet om dem.
Det är ju inte heller rart att de inte säger något om de tror att de kan klara sig av uppenbara grunder.
Tony Martin og jeg har visst gått i samme fella, at vi ikke klarte å skille mellom "forbudte stoffer" og "særskilte stoffer". My bad, vet det jo egentlig.
|
|
|
14/12/2017 20:18
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Tony Martin minner meg om en foppballspiller som prøver å filme rødt kort på en motspiller.
|
|
|
14/12/2017 20:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad är egentligen reglerna runt suspension på grund av doping?
Contador blev ju inte suspenderad på en gång och det gick över en månad innan vi hörde noe.
Johaug blev inte heller suspenderad på en gång. Hon blev det väl först når hon gick med på att bli suspenderad hvis jag husker riktig.
För sundby tog det väl 1.5 år eller något sådant innan vi fick höra noe.
En del får vi reda på på en gång med vad som verkar vara en direkt avstängning. För andra tar det lång tid.
Jag har fått för mig att det är upp till utövaren att gå ut med det positiva provet och suspendera sig själv innan dom har fallit men i en del fall verkar det endå inte vara så.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/12/2017 21:11
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Detaljer fra hukommelsen, så omtrentlig: De fleste vil frivillig akseptere suspensjon så tidlig som mulig i påvente av sak og eventuell dom, fordi en eventuell utestenging da vil regnes som å starte fra det tidspunktet, og dermed blir de ferdig med utestengelsen tilsvarende mye tidligere. Dette vegret Johaug seg for.
Antidopingorganet eller en annen enhet i den sakslinja (husker ikke helt) kan suspendere, dersom ikke utøver gjør det selv. Det tar nødvendigvis litt saksbehandlingstid. Det var det ADN forberedte seg på da Johaug overraskende ikke ville akseptere.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
15/12/2017 14:47
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Men for allikevel ta den diskusjonen: Hvor setter du grensen da? Ser ikke helt alle dilemmaene som reises i denne tråden. Poenget må vel være hvorvidt medisineringen gir syke utøvere noen potensielle fordeler fremfor friske, umedisinerte utøvere. Ikke hvor kraftig medisineringen er eller hvor syke de egentlig er. Dersom utøvere må medisineres kraftig for å kunne stille til start, blir det jo et spørsmål om det er medisinsk forsvarlig av dem å gjøre det, men det er jo en annen diskusjon. Et dårlig og vilkårlig eksempel, men dersom en utøver f.eks sliter med halsbrann som gjør at han ikke klarer å ta til seg næring underveis eller har stort ubehag, spiller det jo ingen rolle for andre utøvere hvor kraftig han behandles eller medisineres, så lenge disse medisinene ikke har noen prestasjonsfremmende effekt utover å normalisere utøverens helse. Selv om det er en skikkelig hestekur han settes på. Noen må kanskje opereres på øynene pga medfødt sykdom, men det er jo uproblematisk så lenge godt syn er det eneste de kan oppnå ved dette. Da blir det jo et empirisk spørsmål om aktuelle TUE'er kan misbrukes og hvorvidt bruken av dem er moralsk forsvarlig. I så måte synes jeg uttalelsene til Shane Sutton i Sky blir misbrukt, for hvis man leser intervjuet med ham, snakket han jo kun om å eliminere en helsemessig ulempe og bringe utøveren tilbake til 100 %. Ikke 102 %. Kall det marginal gains eller normal, god medisinsk behandling. Hvorvidt kortison eller astmamedisin har den effekten at det kan gi syke utøvere fordeler fremfor friske utøvere, vet jeg ikke nok om. Selv har jeg måttet ta kortison en del år pga kraftig gressallergi. Det har vært nødvendig for å kunne leve et noenlunde normalt liv i sesongen. Det eneste det førte til i år var at jeg over natten utviklet en voldsom sultfølelse og la på meg 1-2 kg. Jeg ble definitivt ikke bedre av det. Jeg hører andre forteller om motsatte effekter, men hvis dette var tilfellet for alle, er det jo ikke problematisk at man kan konkurrere med et slikt medikament. Hvor dårlig jeg er uten medisinen, ser jeg ikke helt betydningen av så lenge jeg fungerer greit og ikke over 100% med. Eller er jeg på villspor? Når dette er sagt, synes jeg det låter veldig merkelig at man omtrent bare skal være avhengig av kortison de gangene med skal kjøre en GT, atpåtil på forskjellige tider av året, og ikke ellers.
Redigert av Elmersen; 15/12/2017 14:49.
|
|
|
15/12/2017 15:15
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hva er egentlig definisjonen på "et vanlig menneske"? Alle disse medisinene som bare skal gjøre at Froome, Sundby & co skal bli like friske som "vanlige" mennesker.
Hvis man har lavere naturlig "EPO-nivå" (hematokritt?) enn Froome, skal det være lov å ta litt "medisin" for å komme opp på samme nivå? Og litt testosteron for å få det opp til "vanlig" nivå?
Nei, det er ikke lett å sette en grense et sted mellom grønnsaker, vitaminbjørner, jerntabletter, astmamedisin og steroider. Men om dette stoffet er prestasjonsfremmende i store doser, mener jeg også det skulle vært forbudt i små doser. Så får heller noen innse at uten medisinering er de ikke verdens beste langrennsløper eller syklist.
|
|
|
[Re: Gråstein]
15/12/2017 16:24
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Man kan vel bare sammenlignes med seg selv i en sykdomsfri tilstand. Naturlige variasjoner i blodverdier, muskelmasse, kroppsvekt etc, er ikke definert som sykdommer. Astma og allergi er. Så i de fleste tilfeller bør det være mulig å skille mellom sykdom som kan korrigeres og naturlige forutsetninger innenfor normale variasjoner.
|
|
|
15/12/2017 16:37
|
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Såvidt jeg husker er heller ikke blodverdi særlig korrelert med prestasjon. Kroppen fungerer med det den har. Det er økning fra normalen som øker prestajonen.
|
|
|
15/12/2017 22:23
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Interessant. En person med diabetes type 1 bruker insulin, må bruke det for ikke å dø. Insulin er meg bekjent på dop lista. MEN, han trenger insulin uansett om han går tour de ski eller ligger på sofaen. I teorien kan han vinne tdf også. Hva skjer om vedkommende blir tatt i dopingkontroll ?
Redigert av oladonk; 15/12/2017 22:24.
Ola
|
|
|
15/12/2017 22:24
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Ola
|
|
|
[Re: peterpan]
15/12/2017 22:30
|
perbaa
Avhengig
|
Avhengig
Såvidt jeg husker er heller ikke blodverdi særlig korrelert med prestasjon. Kroppen fungerer med det den har. Det er økning fra normalen som øker prestajonen. Blodverdi/prosent kan du ikke øke gjennom trening. Blodvolum kan derimot økes, og da vil den totale mengden hemoglobin også økes. Blodverdien forblir lik, men man kan frakte mer O2.
|
|
|
16/12/2017 07:34
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Ikke helt Froome, men hvorfor har de Lotto Jumbo ryttere tatt sovemedisin? Når jeg er på treningsleir er det siste problem å sovne på kvelden.
|
|
|
[Re: Panda]
16/12/2017 07:45
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor vet jeg ikke men det har vært veldig vanlig tidligere og ofte inngangsbilletten til dopingkulturen. Jeg tviler på at Frank VDB var snøvhit før han gikk til Cofidis men der ble han foret med Stilnox av partyboien Philippe Gaumont og så var blandingsmisbruket i gang. Det ligner mye på treningsstudiokulturen. Male bonding, hvite bukser, bleking av hår, dårlig trance musikk og dop.
Redigert av skubisan; 16/12/2017 07:46.
|
|
|
[Re: oladonk]
16/12/2017 07:54
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Interessant. En person med diabetes type 1 bruker insulin, må bruke det for ikke å dø. Insulin er meg bekjent på dop lista. MEN, han trenger insulin uansett om han går tour de ski eller ligger på sofaen. I teorien kan han vinne tdf også. Hva skjer om vedkommende blir tatt i dopingkontroll ? TUE.
|
|
|
16/12/2017 09:28
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Men hva er forskjell på en TUE hos en diabetiker og en med astma da? Er det ikke det samme som gjelder der?
Ola
|
|
|
[Re: oladonk]
16/12/2017 09:39
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Froome (og mange andre utøvere) har lov til å bruke Salbutamol oralt uten TUE så lenge dosen og urinutskillelsen er under spesifiserte nivåer. Froomes testutslag på urinutskillelse var over grensen. Insulin (som jeg aldri har sett noen ta oralt, kun injisert) kan ikke brukes uten TUE.
|
|
|
16/12/2017 19:36
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Låner denne tråden til gårsdagens nyhet og dagens sparking av Lobato fra LottoJumbo.
Er det noen som vet hvorfor jumbo gutta fyller opp med sovemedisin... er det bare for å slippe å ligge søvnløs pga de stusselige team-fargene eller har dette noe med bedre restitusjon/prestasjoner å gjøre ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
16/12/2017 20:54
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
A 2014 report from the National Collegiate Athletic Association (NCAA) indicated that male and female swimmers had the highest incidence of sleep medication use (18.2 and 16.9%, respectively) compared to any other sport assessed, with such medication accounting for 10.3% of miscellaneous substance use across all sports (Rexroat, 2014). Recreational sleep medication [n.b. sleep medications are not presently on the 2016 World Anti-Doping Agency (WADA) list] use in conjunction with energy drinks and/or alcohol to produce a chemical high, akin to the effects of some recreationally abused drugs (which are evidently WADA prohibited) has been reported within elite athletes, and is evidently of concern to practitioners. Indeed, Olympic champions have openly been placed into drug rehabilitation due to dependence on sleep medication, with a high profile Olympic nation recently banning all sleep medication use by their athletes once selected for Rio 2016; advancing their previous ban for certain hypnotic medications employed only 3 weeks prior to London 2012. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4779957/
Create the problem and sell the solution
|
|
|
17/12/2017 08:11
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for den, Duff.
Vår mann Kristoffpilot Luca Paolini ble sparket p.g.a. kokain som han brukte for å komme opp fra sovemiddelet han var avhengig av.
(Gult og sort er pent sammen. Heia Ottestad.)
|
|
|
17/12/2017 08:12
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Så de gjør det altså for å få den gode søvnen og sovne rask. Makes sense. Vi har jo alle erfart hvor vanskelig det er å sovne etter tirsdag kvelds harde spinning økt.
|
|
|
17/12/2017 09:15
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så de gjør det altså for å få den gode søvnen og sovne rask. Makes sense. Vi har jo alle erfart hvor vanskelig det er å sovne etter tirsdag kvelds harde spinning økt. De gjør det for restitusjonen og problemet er nok for mange mer en litt urolig natt nå og da. Min erfaring er at 12 treningsøkter i uka ikke fungerer når gjennomsnittssøvnen er på 3 timer. Da ble valget idrettskarriere med pilleavhengighet eller å legge opp. For meg er det enkelt valg men en syklist som har det som karriere gjør nok andre vurderinger.
|
|
|
17/12/2017 09:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syklister har vel ikke for vane å sykle to ganger om dagen, det er mer vanlig i f eks langrenn, svømming etc.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
17/12/2017 10:25
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er sikker på at belastningen på syklister er stor nok til å sammenlignes. De slipper ikke billig unna selv om de kjører en lang økt.
|
|
|
17/12/2017 11:11
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Så de gjør det altså for å få den gode søvnen og sovne rask. Makes sense. Vi har jo alle erfart hvor vanskelig det er å sovne etter tirsdag kvelds harde spinning økt. Usikker på om du er ironisk, men jeg blir i hvert fall lys våken i et par timer etter spinning. Hvis jeg hadde vært toppidrettsutøver hadde jeg dog sikkert lagt treningen til tidligere tidspunkt på dagen.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
|
|