|
|
Hva slags utvikling er det vi ser ?
|
Re: Hva slags utvikling er det vi ser ?
[Re: ]
13/12/2017 13:42
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Hvorfor tror du det? Jeg hadde da lett kommet meg til Syria for 50k (som vel er ca raten for å komme seg til Syria til Norge uten å bli fanget opp i alle de andre trygge havnene på veien) Jeg tror det for fordi Norge først har vært herjet av borgerkrig en stund før du la i veg, så da har med deg det du eventuelt fikk rasket med deg iut i full fart. NOKs er verdiløst, så på en eller annen måte må du diske opp USD. Det er jo ikke fraværet av pass som er problemet. Det er vel +90% av asylsøkerne som kommer hit uten gyldige identifikasjonspapirer. Det tyder vel på at innehav av gyldig pass ikke akkurat noen god forklaring. Problemet er å unngå å måtte søke asyl i de landene de må igjennom for å komme hit. Så handlingsmønsteret med å snike seg gjennom hele Europa for å komme til Norge, henger ikke på greip med forklaring om behovet for sikkerhet. Pass eller andre gyldige identifikasjonspapirer, samme årsak som jeg beskrev. Uten mannen finnes ikke kvinnen og barna, og de får i mange tilfelle ikke utstedt nødvendig dokumentasjon. Ref lenken jeg referte til.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
13/12/2017 14:33
|
Kodo
|
Joa, men du skjønner, i Sverige, der gikk de tom for penger, så enten kunne du sitte der og sulte, fryse og ellers mangle det meste du og din familie trengte. Faktisk gikk de tom for penger i hele regionen, så du må komme deg til et annet kontinent. https://drc.ngo/news/news-archive/fundin...t-vital-support
|
|
|
13/12/2017 14:38
|
Kodo
|
Pass eller andre gyldige identifikasjonspapirer, samme årsak som jeg beskrev. Uten mannen finnes ikke kvinnen og barna, og de får i mange tilfelle ikke utstedt nødvendig dokumentasjon. Ref lenken jeg referte til.
Nå klarer da som sagt +90% av mennene gjennom prosessen uten å starte med gyldige identifikasjonspapirer, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor kvinner eller barn ikke skulle klare det samme? Gjør de det? Kommer de seg over landegrensene og igjennom check points uten gyldig identifikasjonspapirer? I så fall var nok ikke det en kosetur
|
|
|
[Re: Kodo]
13/12/2017 15:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Pass eller andre gyldige identifikasjonspapirer, samme årsak som jeg beskrev. Uten mannen finnes ikke kvinnen og barna, og de får i mange tilfelle ikke utstedt nødvendig dokumentasjon. Ref lenken jeg referte til.
Nå klarer da som sagt +90% av mennene gjennom prosessen uten å starte med gyldige identifikasjonspapirer, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor kvinner eller barn ikke skulle klare det samme? Gjør de det? Kommer de seg over landegrensene og igjennom check points uten gyldig identifikasjonspapirer? I så fall var nok ikke det en kosetur Nei, de har gjerne hatt en kjip smuglerrutereise som de attpåtil har betalt flere årslønner for og gjort mye rart for å skaffe til veie den pengesummen.
|
|
|
13/12/2017 20:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Asterix sliter tydeligvis med sin venstreradikale hop, kan du nevne ti som åpenbart er politisk korrekte? En liste med nicks? Er det det du er på utkikk etter? Yepp!
|
|
|
[Re: Flamini]
13/12/2017 20:51
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Det er synd at det skjer vold blant unge, men som mange nevner har det vært slåsskamper blant ungdom i Norge lenge. Nå har jo den tråden her havnet langt ut over det trådstarter kanskje egentlig lurte på. Samtidig synes jeg du virket noe kryptisk. Hva slags utvikling er det du sikter til, Flamini? Noe av problemet med hvordan du formulerer spørsmålet ditt er at du tar høyde for at vi ser en utvikling. Hvem er vi? Antar at "vi" er forumbrukerne som helhet? Og er det en utvikling? Ut fra det tidligere "vi" påstår du jo her at hele forumet ser en utvikling, noe det viser seg at kanskje ikke stemmer helt. Dette er kanskje de to tingene du må redegjøre for. Personlig er jeg mye mer bekymra for den psykiske helsa til dagens unge. Presset på å prestere er stort, både sosialt, fysisk og på skolen. Så jeg tror den "utviklingen vi ser" ikke er noe utvikling, men et eksempel på ungdomskultur som har en tendens til å gjenta seg fra generasjon til generasjon. Jeg synes også derfor at hele problematikken er helt uinteressant. Et langt mer interessant spørsmål ville vært: hvorfor sloss ungdom? Eller: hva slags påvirkning har sosiale medier på avtalte masseslagsmål mellom ungdom, og hvordan plukkes dette opp i de klassiske mediene? For eksempel. Du kan jo melde deg på noen emner på blindern hvis du vil studere og finne ut litt sånne ting. I stedet for å starte en tråd der det slik jeg ser ønskes en stygg og kanskje lite virkelighetsnær diskurs.
|
|
|
[Re: vetleg]
14/12/2017 09:08
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vetleg, jeg får svare deg som best jeg kan.
Vi i denne sammenhengen er forumbrukerene.
Det norske samunnet er i endring. Undersøkelser viser at ungdom generelt sitter mer hjemme, er mindre aktive, drikker mindre og gjør mindre fantestreker enn for 20-30 år siden.
Så er det annen ungdom som absolutt er mer "aktive". Bruker mer dop og tyngre dop, selger sex til medelever i bytte mot dop, kriminelt aktive, væpnede ran, arrangerer masseslagsmål med slagvåpen/kniver/sverd/øks/pistoler, tar med slagvåpen og kniver på skolen, overfaller og mishandler medelever og lærere, voldtar medelever, brenner biler osv. En 16åring brukte nylig kniven på en 14åring på Furuset i Oslo, vi får se om det blir drap, så var det en jente som ble knivstukket og nær drept i Drammen.... Lista er for lang og stygg til at jeg kan/vil dokumentere hver enkelt påstand, les mer enn dagbla så finner du sakene.
Dette er utviklingen jeg er skremt over.
Så kan man jo glatte over ved å si at ting ikke var rosenrødt før i tiden heller, men jeg ser likefult en utvikling som bekymrer meg.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Tange]
16/12/2017 08:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Selv om det et vanskelig å svelge for den venstreradikale hopen her på forumet. Oi. Den venstreradikale hop(en), det høres ut som mange. Kan du nevne 10? Venstreradikal er kanskje et sterkt uttrykk? Jeg føler ihvertfall at det en grei bris av politisk korrekthet her på forumet. Asterix sliter tydeligvis med sin venstreradikale hop, kan du nevne ti som åpenbart er politisk korrekte? Ble slikt jeg forventet, den store stille før stormen som aldri kommer. Når det kommer til stykket så er vel innvandrerproblemene omtrent like store som den venstreradikale hopen. id est omtrent fraværende. Og jeg kan i hvertfall nevne én som lider av politisk korrekthet her.
|
|
|
16/12/2017 08:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Går det an å ha en seriøs diskusjon med personer som ikke vet forskjellen på flyktninger, asylsøkere og innvandrere? Haha, du mener et venn-diagram er påkrevet? Litt sånn alle tomler er fingre, men ikke alle fingre er tomler? Sånn ca eller? Nei, ikke sånn. Hvor er boksen og hvor er muligheten for snitt eller union mellom mengdene? Strykk.
|
|
|
16/12/2017 10:20
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
13/01/2018 14:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Se der ja. ikke overraskende. https://www.aftenposten.no/verden/i/zLr8rb/Norge-har-ogsa-vart-et-drittland-for-amerikanerneMed at det ser ut til å være en sammenheng mellom dårlig (privat)økonomi og tendeser i retning av bruk av vold og vinningskriminalitet (bortsett fra hvitsnippkriminalitet) er det nok ikke umulig at nordmenn befant seg i statsitikken over mest kriminelle innvandrergrupper i USA på 1800-tallet. – Noen nordmenn ble nok ansett som dumme og litt trege. De holdt seg for seg selv, og dannet organisasjoner som Sons of Norway for å fremme sine egne interesser. De var langt mer innadvendte enn mange andre innvandrergrupper, sier han.
|
|
|
13/01/2018 14:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
www.sofn.comThe purposes and goals of the Founders were to protect members of Sons of Norway and their families from the financial hardships experienced during times of sickness or death in the family. Over time, the mission of Sons of Norway has expanded to include the preservation of Norwegian heritage and culture in our Society. We have grown since our beginning and are now the largest Norwegian organization outside Norway.Oi!
|
|
|
16/01/2018 12:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Se der ja. ikke overraskende. https://www.aftenposten.no/verden/i/zLr8rb/Norge-har-ogsa-vart-et-drittland-for-amerikanerneMed at det ser ut til å være en sammenheng mellom dårlig (privat)økonomi og tendeser i retning av bruk av vold og vinningskriminalitet (bortsett fra hvitsnippkriminalitet) er det nok ikke umulig at nordmenn befant seg i statsitikken over mest kriminelle innvandrergrupper i USA på 1800-tallet. – Noen nordmenn ble nok ansett som dumme og litt trege. De holdt seg for seg selv, og dannet organisasjoner som Sons of Norway for å fremme sine egne interesser. De var langt mer innadvendte enn mange andre innvandrergrupper, sier han. Norge var aldri et «shithole»-land | Kristoffer Eknes
|
|
|
Hva slags utvikling er det vi ser ?
19/03/2019 12:35
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Etter å ha lest dagens media der gutta bruker kniven på medelever, allerede på barneskolen, så lurer jeg fortsatt på hva slags utvikling det er vi ser. Til de som har jobbet i skoleverket en stund, hvor ofte er det dere konfiskerer kniver/stikkvåpen på skolen ?
|
|
|
19/03/2019 12:49
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Konfiskere knivar frå skulekjøkkenet?
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: Laxeluz]
19/03/2019 12:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Glöm inte gafflarna. Det var ju den som var skadlig i det här fallet.
Om jag läser lite mellan raderna i den artikeln så tror jag att det var en gutt som blev sur under lunchen och hotade med det han hade i händerna.
Jag tror också att lika alvarliga händelser "alltid" har skett i Norge.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/03/2019 13:24
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Glöm inte gafflarna. Det var ju den som var skadlig i det här fallet. Om jag läser lite mellan raderna i den artikeln så tror jag att det var en gutt som blev sur under lunchen och hotade med det han hade i händerna. Jag tror också att lika alvarliga händelser "alltid" har skett i Norge. Du får tro hva du vil, men den knivbruken vi ser i Norge nå er av nyere dato. Det har aldri vært vanlig å bruke true/bruke kniv på kolleger, medmennesker, medelever eller lærere. Mulig at det er vanlig praksis i sverige å trekke kniven når man " blir litt sur under lunchen". Synd for dere. Hvis du hadde lest hele artikkelen så hadde du sett at dette ikke var en impuls handling, men en hevnaksjon for noe som hadde skjedd tidligere på dagen.
|
|
|
19/03/2019 13:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du får tro hva du vil, men den knivbruken vi ser i Norge nå er av nyere dato. Det har aldri vært vanlig å bruke true/bruke kniv på kolleger, medmennesker, medelever eller lærere.
Ok, jag tror vad jag vill. Mulig at det er vanlig praksis i sverige å trekke kniven når man " blir litt sur under lunchen". Synd for dere.
Nu vet jag inte vad som har hänt förutom att det står att en har blivit stykken av en gaffel. Jag tror också att en del vardagsliga händelser ibland missförstås och blåses upp. Hvis du hadde lest hele artikkelen så hadde du sett at dette ikke var en impuls handling, men en hevnaksjon for noe som hadde skjedd tidligere på dagen.
Nu har jag läst två olika versioner av artikeln och totalt sett läst den 3 gånger. Jag kan ikke finna någon information om det? Kan du sitera?
|
|
|
19/03/2019 14:07
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter å ha lest dagens media der gutta bruker kniven på medelever, allerede på barneskolen, så lurer jeg fortsatt på hva slags utvikling det er vi ser. Til de som har jobbet i skoleverket en stund, hvor ofte er det dere konfiskerer kniver/stikkvåpen på skolen ? Som en anektode kan jeg fortelle at det var episoder med trusler med stikkvåpen og det ble konfiskert stikkvåpen i barneskolen for 35 år siden også.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
19/03/2019 14:21
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Vikingene hadde også en forkjærlighet for stikkvåpen 
|
|
|
19/03/2019 14:31
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Du får tro hva du vil, men den knivbruken vi ser i Norge nå er av nyere dato. Det har aldri vært vanlig å bruke true/bruke kniv på kolleger, medmennesker, medelever eller lærere.
Du får tro hva du vil, men såvidt meg bekjent var bruk av kniv også temmelig vanlig (muligens mer vanlig) før i tiden enn nå. Men for all del, det er lov å leve i sin egen lille "alt var bedre før"-boble.
|
|
|
19/03/2019 14:33
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter å ha lest dagens media der gutta bruker kniven på medelever, allerede på barneskolen, så lurer jeg fortsatt på hva slags utvikling det er vi ser. Til de som har jobbet i skoleverket en stund, hvor ofte er det dere konfiskerer kniver/stikkvåpen på skolen ? Håper du husker å sykle litt innimellom all denne bekymringen. Hvis ikke kan det hende at offerlam kostymet blir for trangt rundt magen.
|
|
|
19/03/2019 14:46
|
fikse
Avhengig
|
Avhengig
Er dette den nye legg snop hvor ble det av tråden min hvor ble det av tråden min #2 troll/sensur-tråden? La meg i tilfelle skyte inn at dere er imponerende flinke til å kaste gafler på hverandre 
|
|
|
[Re: Garpen]
19/03/2019 15:07
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Som en anektode kan jeg fortelle at det var episoder med trusler med stikkvåpen og det ble konfiskert stikkvåpen i barneskolen for 35 år siden også.
For å svare på overskriften i denne tråden: En utvikling som vi i hvert fall ser er at nyhetssaker både genereres og spres i et helt annet tempo nå enn før. Jeg husker også fra ungdomsskolen på 80-tallet. Det var flere episoder med bombetrusler (ringt inn av elever for å slippe prøver ...), og det var noe greier med både lommekniv og jernstang. Ikke noe av dette kom engang i lokalavisen. Nå driver politiet i Oslo med live-tweeting av den minste lille hendelse. Derfra er veien kort til forsidene på riksdekkende medier, og folk over hele landet kan lese om en ugrei episode i en skolegård som om det var en begivenhet av nasjonal interesse.
|
|
|
19/03/2019 16:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
En annen utviking vi har sett er nedgang i antall sprettertran. Kan ikke huske å ha lest at noen ble ranet med sprettert siden den ble forbudt i 2000. I denne sammenhengen er det forøvrig greit å sitere en eller annen statsekretær om konfiskering av trespretterter: -Smårollinger bør få kniv og spretterter, så blir det vettuge folk av dem også,
|
|
|
20/03/2019 07:18
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Kan ikke huske å ha lest at noen ble ranet med sprettert siden den ble forbudt i 2000. Kanskje fordi man ikke trenger bruke sprettert for å tilegne seg andres midler? Internett er et langt bedre redskap for ran. Her er en gründer, en Oslo-borger, med et smart opplegg for å bli rik med minimal arbeidsinnsats. Har skapt sin egen arbeidsplass, på et vis: https://www.nrk.no/hordaland/kvinne-_80_...esok-1.14480413
Redigert av Anomyn; 20/03/2019 07:32.
|
|
|
20/03/2019 14:09
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
På barneskolen sendte jeg opp medbrakt fyrverkeri i skolegården. Rektor ringte pappa, som måtte hente meg og gi meg en skjennepreken. På ungdomsskolen sprengte vi ett vannklosett med en (litt kraftig) svensk kinaputt. Var ikke resultatet vi håpte på, men lærte mer fysikk enn på tre år i naturfagtimene. Ingen av hendelsene nådde vel lokalavisa i en kommune med 4500 innbyggere. Det gjorde ikke hendelser hvor en elev på ungdomsskolen kasta en passer etter lærinna, så den sto fast i veggen 1m sidenav hodet hennes, eller sikkert 9 hendelser hvor en elev truet med å drepe en annen elev. Dette er 20-25 år siden, og alt var selvsagt mye bedre den gangen. 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
20/03/2019 20:41
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
På min skole ble fyrverkeriet fyrt av innendørs... det ble også bygget om slik at store raketter fungerte som mega-kinaputter/bomber, og fyrt opp i trapper og korridorer. Det var først da noen jenter nesten ble truffet av romerske lys i trappa at det ble litt oppstyr. Det ble og solgt hjemmelagede skytevåpen for en 50-lapp, ikke sprettert, men salong-amunisjon. Mener å huske at «innvandrer-andelen» på den skolen enda ikke hadde passert én prosent. Avtalte masseslagsmål fikk de til også før sosiale media.
|
|
|
[Re: Ebrietas]
21/03/2019 06:44
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
|