Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nasjonaliser sykkelsporten!

Nasjonaliser sykkelsporten! #2454584 07/12/2017 19:21
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Flere enn meg som leste Truls Korsæth sin meningsytring om skilandslaget? . Basically, så skriver han at landslagsstrukturen er stalinistisk og undertrykker enkeltutøvere, slik at det ikke holder med å være et idrettstalent for å lykkes, man må også akseptere å bli knektet i et autoritært system. Argumentene baner vei for at langrenn burde fulgt syklistene og redusert bruken av landslag, og heller gjort sporten om til en idrett med profflag. F.eks som i terrengsykkel.

Jeg begynner å tenke at dette er en dum ide. Faktisk, så er jeg veldig glad for at vi har landslag, og at vi har idretter hvor all deltakelse kun dreier seg om å få være med på landslaget. Tenk litt på det. Det er kun tre grupper mennesker som gidder å bry seg om sport. Det er de som holder på med det selv, det er de som syns selve konkurransen gir spenning, omtrent som å se på veddeløpshester, og det er de som syns det gir en god følelse av å være verdt noe mer som menneske, at man blir stolt over at en fra samme klan gjør det godt. At en er en del av en nasjon, at en er en del av noe stort og flott, som gir betydning. Sterk nasjonalisme.

Uten landslag går hele den siste grunnen til helvete. Jeg hadde ikke giddet å klikke på en eneste ski-artikkel, om det ikke hadde vært for å følge med på hvordan landslagsledelsen finner på nye infame måter å trakassere Northug på. Det ligger kjempe-underholdning i dette. Det eneste mankoet jeg finner, er at nasjonalidrett er flinkere til å dekke over doping, slik at det går langt mellom skandalene.

Det er mulig at folk brydde seg om Armstrong vs Contador, Armstrong vs Hamilton, Armstrong vs Landis osv, men sånt blir sjeldent noe tema på jobb. Skal man få mer underholdning, så bør nok all sport landslagifiseres. Har jeg ikke litt rett i det?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Nasjonaliser sykkelsporten! [Re: Papegøyal] #2454587 07/12/2017 19:42
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har blitt forsøkt. Jeg synes dagens ordning med kommersielle lag og landslag i mesterskap er ganske perfekt. Det er ikke uten grunn at den har stått seg siden 50-tallet(?). Hvis man klarte å regulere budsjettene for å få bukt med møkkalag som Sky og USPS og samtidig sikre at ryttere og støtteapparat får nok lønn og trygge arbeidsforhold så er det ikke så mye å utsette på det. Bortsett fra den evige kampen om sponsorene.

Moderator  support