Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stormkjøkken eller frittstående brenner?

Stormkjøkken eller frittstående brenner? #2454430 07/12/2017 07:34
K
KKH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe gassbrenner og tilhørende «gryter» som julegave, dette vil bli brukt til småturer i skog og mark, ingen store ekspedisjoner. ICON_WINK

Jeg hadde egentlig bestemt meg for innkjøpet, når jeg kom til å se på ferdige sett (stormkjøkken?), slik som Trangia eller Primus PrimeTech (men da med gass, ikke rødsprit). Jeg begynte da å fundere på om et slikt er et bedre valg for nybegynneren, eller blir det bare ekstra ting en egentlig ikke har bruk for, og ekstra vekt?

Grunnen til at jeg begynte å vurdere disse er at de ser tryggere ut, spesielt med en hund som driver og snoker rundt omkring, og at det er vindskjerming på dem. Er dette noe en bør ta hensyn til, eller er det sjeldent at en egentlig trenger vindskjerming?

En annen ting jeg lurer på er størrelse, ser at Primus’ produkter kommer i 1,3 og 2,3l, det første høres litt lite ut, men blir det litt mye med 2,3 til 1-3 personer…? Vil jo ikke fylle opp sekken unødig.

Regner med at noen her kan komme med noen kloke svar når det gjelder hva en bør velge? ICON_SMILE

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2454442 07/12/2017 08:13
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Et stormkjøkken med gassbrenner er et smart valg til en nybegynner i felt. Du har alt organisert på en ok og fin måte. Man kan også "downsize" ved å f.eks ta ut kaffekjelen eller en kjele om man ikke trenger den.

En 2,3 L kjele er helt klart fint når man er 3 personer. Om ikke annet, er den super på vinterstid til å smelte snø til matlaging eller drikkevann.

Det er alltid kjekt med litt vind-beskyttelse. Man får bedre effekt av varmen.

En annen ting er eventuelle reservedeler, som er mye lettere tilgjengelig med Trangia eller Primus, da disse merkene føres av mange butikker.

Likte forøvrig Primus sin PrimeTech. Trangia er klassiker, men for meg litt mye overflødig kjeleutstyr, og gassbrenneren kan være klønete å montere. Primus sin ser ut til å han en mye mer moderne løsning.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: Nilsern] #2454457 07/12/2017 08:59
K
KKH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Tusen takk for svar!

Da er det kanskje rett vei å gå med et stormkjøkken da. ICON_SMILE

Jeg har også falt litt for Primus sin løsning, så da spørs det om en slik på 2,3 l vil gjøre nytten. Bare synd det ikke var noen stekepanne på denne. ICON_SMILE

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2454474 07/12/2017 09:34
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Hei,

Eit stormkjøkken med gassbrennar er supert til små/ turar i skog og mark. Enkel alt-i-ett løysing ikkje berre til nybeynner. Vi brukar stormkjøkken til våre "ein-gong-i-veka" utemiddagar med vesla på 1,5år. Fungerar og fint på sykkleturar der vekt og plass ikkje betyr noko. Brukte vårt på ein 2,5 mnd lang sykkeltur i sommar. Ingen problem! ICON_SMILE

Vindskjerm er stort sett alltid kjekt å ha. Denne beskyttar for nysgjerrige hundar/barn og reduserar drivstofforbuket ein god del. Har hatt vårt stormkjøkken i 8+år utan å skifte ein del. Dersom eg ikkje treng heile kjelesettet lar eg noko ligge heime.

Gass er ikkje allltid det beste på vinteren, då gass fungere dårleg i kulde. Skal du bruke gass om vinteren bør du ha ei blanding der det er mest mogleg innhald av isobutan og propan og minst mogleg butan, samt halde gassboksen varm før du skal kokkelere.

Kan ikkje uttale meg om Primus, sidan eg ikkje har prøvd dette. Men, steikepanna er kjekk å ha til fisk, rypebryst, egg, bacon, sopp og alt anna steikbart ICON_WINK

Stormkjøkken i 25-serien har største kjele på 1,75. Fungerar bra for oss 3.
http://trangia.se/stormkok-trangiakok/stormkok-serie-25/

Redigert av Husky; 07/12/2017 09:48.

Sig

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2454489 07/12/2017 10:15
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
kjøp ei lita enkel steikepanne utenom. De er helt supre de, størrelse lunchtallerken. Ta med sånn teflonbelegg, så slipper du å bruke halve dagen på rengjøring av alu-stekepanne med eggrester...

Bjørn

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2454509 07/12/2017 11:30
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Har hatt et standard billig trangia sett fra G-sport, oppgradert med gassbrenner, i MANGE år. Det er king kong til alt utenom minusgrader samt når det skal pakkes ekstra lett. Kan vel bruke rødspritbrenneren ved minus..

Hvis man ikke trenger alle kjeler etc. så kan man bare la være å ta de med. Det er veldig digg å ha alt stødig og vindtett i trangia basen. Samt, alt samlet under en stropp når det er pakket. Digger Trangia.

HVis jeg skulle valgt på nytt nå hadde jeg gått for en av ultra light utgavene deres, med gassbrenner direkte. Så slipper man å kjøpe den i tillegg.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2454514 07/12/2017 11:35
Orange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Selv jakter jeg på en Kovea Hydra http://kovea.com/product/hydra

- Lite vedlikehold
- Plassbesparende
- Lavt støynivå(kjekt å kunne koke første kaffekoppen uten å vekke andre som trenger litt ekstra tid)
- Effektiv
- Gass + multi-fuel
- Pris per år
- Alt i ett sett https://www.massdrop.com/buy/kovea-hydra-stove

Mailer litt med dem nå da jeg sliter med å finne noen som selger dem.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: Orange] #2454522 07/12/2017 12:05
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Orange
Selv jakter jeg på en Kovea Hydra http://kovea.com/product/hydra

- Lite vedlikehold
- Plassbesparende
- Lavt støynivå(kjekt å kunne koke første kaffekoppen uten å vekke andre som trenger litt ekstra tid)
- Effektiv
- Gass + multi-fuel
- Pris per år
- Alt i ett sett https://www.massdrop.com/buy/kovea-hydra-stove

Mailer litt med dem nå da jeg sliter med å finne noen som selger dem.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-26-kW-2000033193/

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2454536 07/12/2017 13:44
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Jeg bruker Optimus Nova, multifuel. Både som standalone og med innbyggingssett for Trangia kjøkken. Veksler mellom hva jeg bruker alt ettersom hvor lett jeg vil pakke.

Kjelesett med gassbrenner er aldri et feil valg. Vil man downsize kjøper man bare en ekstra gassbrenner og tar med de kjelene man vil bruke.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: Husky] #2454538 07/12/2017 13:59
K
KKH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Er godt å høre at så mange er fornøyd med stormkjøkkenet sitt, da føler jeg meg tryggere på det valget ICON_SMILE
Rype, egg og bacon på tur, ja, er ikke alle som bruker "mat i pose" skjønner jeg. ICON_WINK

Får nok passe på å få med en stekepanne, ja. Er det noe annet som er kjekt å ha, som jeg sikkert ikke har tenkt på...?

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: anonym] #2454556 07/12/2017 16:05
Orange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Vel, jeg handler ting og tang på Biltema, men slike ting det er bortkastede penger i mine øyne. Jeg ønsker å kunne stole på redskapen spesielt når man er midt uti skauen og det striregner. Jeg betaler for å ha noe jeg kan stole på.
Det er dyrt å være gnien.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: Orange] #2454595 07/12/2017 20:54
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Biltemas brennere er rebrandede versjoner av Fire-Maple, som får generelt gode skussmål i tester (de rebrandes også som Eagle i Norge). Versjonen det er linket til over heter vel FMS-105.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2454598 07/12/2017 21:45
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Trangia er glimrende, god effekt, lett å pakke opp og ned.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2457300 30/12/2017 00:12
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Om du ikkje stille for høge krav til effekt (spesielt i kulde), er stormkjøkken med gass-innsats eit bra valg. Om du alltid vil ha Max effekt og meir fleksibilitet stiller eg meg bak forslaget om Kovea. Veldig brukarvennleg multibrennar som du får veldig bra fres på ved bruk av heptan.

Typisk "problem" ved bruk av stormkjøkken er at du får problem om du vil bruke andre panner enn det som inngår i settet, og at du mister veldig mykje effekt ved bruk av gass om det er kaldt. Dette gjeld også om du skal koke lenge, sidan trykkfallet i gassboksen gir synkande temperatur her, som i sin tur gir dårleg effekt. Jegertrixet her er å alltid putte gassboksen inni jakka når du begynner å planlegge matlaginga. Når du er klar til å begynne å koke, tar du fram den kroppsvarma gassboksen og setter i gang. Med ein forvarma gassboks, går matlaginga mykje raskare.

God tur!

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: Orange] #2457336 30/12/2017 13:38
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Orange
Vel, jeg handler ting og tang på Biltema, men slike ting det er bortkastede penger i mine øyne. Jeg ønsker å kunne stole på redskapen spesielt når man er midt uti skauen og det striregner. Jeg betaler for å ha noe jeg kan stole på.
Det er dyrt å være gnien.

Av alle ting jeg har gjort i jula, så måtte jeg i dag fyre opp denne nødløsningen som jeg har liggende i tilfelle strømbrudd.

Du sier du må ha noe du kan stole på.
Vel man skrur kontakten ned i gassbeholderen og skrur på regulatoren så gassen begynner å strømme, så trykker på knappen så det dannes en gnist som tenner gasser.
Klarer liksom ikke å se hva som er det svake leddet i den kjeden og som ikke finnes i et tilsvarende system fra en konkurrent. Det er enkelt og på grensen til simpelt, men det er ikke måneferd som skal skje. Det er bare gass som brenner. Jeg tviler det finnes noen produkter som virker, der den fra Biltema ikke virker. Det er liksom ikke så mye som kan være feil.

Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: KKH] #2457361 30/12/2017 18:29
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har Optimus Nova+, som kan være mer "lunefull" dersom man veksler mellom drivstoff og ikke er flink nok til å rense filter/dyse etc. (Men trekk for brukerfeil og slurv er dårlig stil.) I det store og hele har jeg vært veldig fornøyd med den.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stormkjøkken eller frittstående brenner? [Re: jaknudsen] #2457390 31/12/2017 09:44
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jaknudsen
Biltemas brennere er rebrandede versjoner av Fire-Maple, som får generelt gode skussmål i tester (de rebrandes også som Eagle i Norge). Versjonen det er linket til over heter vel FMS-105.

Korrekt. Har flere slike fra biltema gjennom årene og de et som nevnt helt like.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Moderator  support