Kom nettopp hjem fra GranCa etter en liten sykkelferie. (Jo takk, vi kosa oss.) Når jeg skulle sette sammen syklene igjen fant jeg denne fjæra i sykkelkofferten til fruen. Jeg regner jo med den har kommet fra sykkelen et sted, men jeg kan ikke si jeg umiddelbart kjenner den igjen. Noen ideer?
Re: Hvor hører denne fjæra til? (SRAM)
[Re: DeepFu]
#245385403/12/201719:51
Tviler. Hjulene ligger i egne hjulposer. Kan ikke se for meg hva slags funksjon den skulle ha i bosset heller.
I'm Sherlock Holmes, the world's only consulting detective.
I'm not going to go into detail about how I do what I do because chances are you wouldn't understand. If you've got a problem that you want me to solve, then contact me. Interesting cases only please.
This is what I do:
1. I observe everything. 2. From what I observe, I deduce everything. 3. When I've eliminated the impossible, whatever remains, no matter how mad it might seem, must be the truth.
[Re: Tange]
#245391904/12/201708:58
Tviler. Hjulene ligger i egne hjulposer. Kan ikke se for meg hva slags funksjon den skulle ha i bosset heller.
I'm not going to go into detail about how I do what I do because chances are you wouldn't understand. If you've got a problem that you want me to solve, then contact me. Interesting cases only please.
This is what I do:
1. I observe everything. 2. From what I observe, I deduce everything. 3. When I've eliminated the impossible, whatever remains, no matter how mad it might seem, must be the truth.
Måtte dobbelsjekke, men "ultegra 6800 rear hub" viser ingen bilder med en slik fjær. Men takk for tips og engasjement.
#245392504/12/201709:23
Jeg hadde gjetta på at det var fjæra som gjør at hendelen går frem igjen etter bremsing, antakelig på den minste hendelen. Det merker du vel om du drar inn hendlene (bremser) og ser/kjenner etter om hendlene går tilbake til utgangsposisjon.
#245392804/12/201709:50
This is what I do:
Måtte dobbelsjekke, men "ultegra 6800 rear hub" viser ingen bilder med en slik fjær. Men takk for tips og engasjement.
3. When I've eliminated the impossible
[Re: Tange]
#245393104/12/201710:01
Er du hundre prosent sikker på at fjæra ikke var i koffereten før turen; i.e. kommer fra en annen sykkel?
Jeg er enig med andre at det ligner på en 'returfjær' men klarer ikke å linke den til en landeveisshifter. Kan den ha kommet fra en terrengsykkel tidligere?
Eller fra noe helt annet, et verktøy f.eks.Ble kofferten pakket på verkstedet og datt fjæra fra arbeidsbenken?
#245397804/12/201712:14
Jeg skjønner ikke problemet. Fungerer sykkelen? Isåfall pælm fjæra, eventuelt legg den en lur plass i tilfelle noe slutter å fungere. Du kan jo skrive/dokumentere her i tråden hvilken lur plass du legger den på da man gjerne glemmer hvor slike lure plasser er
- Stefan
#245406204/12/201718:06
Synes fjæra ser litt spinkel ut til å være returfjær i girskifter. Disse er som regel en del av et assembly som trees inn på en bolt/skrue, og ikke noe som hopper av uten videre...?
Da kan jeg melde om at mysteriet er løst!! Fruen har en Cyclocross med doble bremsehåndtak, og pivot-splinten på venstre toppmonterte bremsehåndtak var falt ut. Fjæra er returfjæra til bremsehåndtaket (Tektro RL720 tror jeg) En liten maskinskrue og en låsemutter så er den god som ny.