Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fatbike ble «spinningsykkel»

Fatbike ble «spinningsykkel» #2453623 01/12/2017 17:57
K
Kroken6 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
2014 modell Xeed Fatlard. Ute i nydelige nysnøforhold og plutselig null fremdrift (ingen smell/ulyd). Bosset var ikke frosset og jeg kunne dra kassetten i fremdriftsretningen, for hånd. Nytt boss hjalp heller ikke og det virker nesten som om ringen med «mothaker» for bosset, går rundt...

Noen som har vært borti lignende?

Sport1 lokalt hadde aldri vært borti denne problemstillinga på noen sykkel.

Hva slags 100mm bakfelg anbefaler folket? Må være lett å sette opp slangeløst og tåle en støyt, samt ha et godt nav (vekt underordnet).

Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Kroken6] #2453624 01/12/2017 18:24
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Kroken6
2014 modell Xeed Fatlard. Ute i nydelige nysnøforhold og plutselig null fremdrift (ingen smell/ulyd). Bosset var ikke frosset og jeg kunne dra kassetten i fremdriftsretningen, for hånd. Nytt boss hjalp heller ikke og det virker nesten som om ringen med «mothaker» for bosset, går rundt...

Mange, mange ganger (spør forum medlem EirikM...)

Det er gjengene til tannkransen (aka ratchet ring) som har gitt seg.
Regner med at det er et Novatech nav?

Hjalp (med svært god hjelp av testrytter Eirik, nevnt over) i sin tid Novatech med å redesigne det navet etter masse, masse, masse trøbbel.
Har nå blitt holdbart, et av de mest holdbare, faktisk, men det røyk akslinger, tannringer, paler, boss, etc i stort antall.
Tannringen festes nå med en presspasning (og en helt annen form slik at den ikke kan rotere)

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Espen W] #2453628 01/12/2017 18:38
K
Kroken6 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sitat: Espen W

Mange, mange ganger (spør forum medlem EirikM...)

Det er gjengene til tannkransen (aka ratchet ring) som har gitt seg.
Regner med at det er et Novatech nav?

Hjalp (med svært god hjelp av testrytter Eirik, nevnt over) i sin tid Novatech med å redesigne det navet etter masse, masse, masse trøbbel.
Har nå blitt holdbart, et av de mest holdbare, faktisk, men det røyk akslinger, tannringer, paler, boss, etc i stort antall.
Tannringen festes nå med en presspasning (og en helt annen form slik at den ikke kan rotere)

Takker og bukker for raskt svar👍
Var det jeg fryktet og fint å få riktig navn på delene. Novatech nav er også korrekt.

Men hva anbefales? Regner med at jeg minimum må ha nytt nav og det er jo aktuelt med et nytt bakhjul, siden bytte av nav, er en stor jobb. Ikke snakk om garanti her (2014 mod som jeg har hatt siden våren 2015).

Hvilke 100mm bakhjul er best ut fra kriteriene i opprinnelig innlegg?

Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Kroken6] #2453632 01/12/2017 18:54
K
Kroken6 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Kan byttes ser jeg, men trenger spesialverktøy. https://issuu.com/novatecwheels/docs/disasssemble_ratchet_ring

Får ta det opp med mine lokale reparatører...

Men tar gjerne innspill på passende bakhjul (som går rett på Fatlard - er mer glad i å sykle, enn å mekke)

Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Kroken6] #2453676 02/12/2017 07:22
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Jeg har opplevd det samme med et nav fra Superstar. Var tannringen som løsnet fra navskallet. Endte med at jeg måtte bygge opp hjulet på nytt nav.

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Kroken6] #2453701 02/12/2017 10:49
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Kan byttes ser jeg, men trenger spesialverktøy. https://issuu.com/novatecwheels/docs/disasssemble_ratchet_ring

Får ta det opp med mine lokale reparatører...

Men tar gjerne innspill på passende bakhjul (som går rett på Fatlard - er mer glad i å sykle, enn å mekke)

Jeg skulle ha presisert at det er aluminiums gjengene i navet som ryker... ikke de i selve tannkransen (stål)

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Kroken6] #2453714 02/12/2017 13:06
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Høres ut som en designfeil på navet dette. Kan ikke skjønne annet enn at det burde gå på reklamasjonsretten.

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Kroken6] #2453850 03/12/2017 19:31
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Jeg har opplevd akkurat det samme på min forrige Scott Genius 710 med DT Swiss nav.
Trodde det var frosset boss, ordnet, tinet og hele pakka.

For min del endte det med en garantisak, bakhjulet fikk nytt nav. Ingen problemer etter det.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Fatbike ble «spinningsykkel» [Re: Kroken6] #2454065 04/12/2017 18:32
K
Kroken6 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Kontaktet Xeed direkte (Facebook) både offentlig og pm, og de sender nytt bakhjul på garanti. Det er god kundeservice i praksis og de skal få offentlig ros på samme sted, så snart bakhjulet er mottatt.

Viste til denne tråden på pm og da er det også på sin plass, å rette en takk til dere som delte erfaringene med tidlige Novatec nav. Mye ekspertise her inne som er gull verdt!

Moderator  support