Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny cx eller grusracer

Ny cx eller grusracer #2452980 28/11/2017 15:13
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Siden en kjeltring rappa sykkelen min i går, så trenger jeg kjapt en ny pendlersykkel. Siden jeg også bruker den på vinteren, så vil jeg ikke bruke mer enn 15 k, helst ned til 10 K på tilbud, samtidig må den være god og lett til å komme bakkene hjem. Jeg har sett på Gavias grusracer som fikk god omtale i Terrengsykkel, Scotts speedster 10 Gravel, Scott Speedster cx 10 til nå. I tillegg har Fuji noen. Jeg vil helst bruke Marathon Winter 42-piggdekkene mine om vinteren og sette på skjermer. Noen som har noen anbefalinger.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2452991 28/11/2017 17:09
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Giant toughroad er ikke akkurat det du ser etter, men bør vurderes. Finnes til fin pris hos xxl.

Redigert av Stefan77; 28/11/2017 17:10.

- Stefan
Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453083 29/11/2017 07:44
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Vet ikke hvilken grusracer som er omtalt i Terrengsykkel, men til vinterbruk ville jeg også sett på Gavia Randonneur 2018. Nye Tiagra med hydrauliske bremser og geometri som etter oppgitte mål er helt lik klassiske Canyon Inflite - for under 8K. Men den oppfyller dessverre ikke ditt ønske om 42mm under heldekkende skjermer.

Gavia Terra har som kjent større dekklaring og er egnet for begge hjulstørrelser. Er en egen tråd om erfaringer med den.

Om du vil ha plass til solide vinterdekk som Ice Spiker Pro 2,25", er en sykkel som nevnte Toughroad gjerne det beste valget. Etter hva jeg vet, tar ikke Terra bredere enn 2,1" på 650b/27,5" felger.

Du har gjerne allerede sett på tråden Vis meg din vintersykkel.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Sepeda] #2453374 30/11/2017 13:27
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Jeg fikk til svar fra Bikeshop at 40 mm pigg antagelig ikke går på Terra heller sammen med heldekkende skjermer.

Jeg ønsker meg også ny vintersykkel til neste år med plass til 40 mm pigg og heldekkende skjermer, samt hydrauliske bremser. Beste alternativene i lavere prisklasser jeg har funnet så langt er Vitus/Verenti Substance og Pinnacle Arkose. Hvis man kan leve med postordre.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453431 30/11/2017 17:22
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Er ikke det litt rart at Terra ikke får 40mm pigg når den kan ha 2,1-dekk? Eller er det høyden det går på. Sjekka noen på Birk i går og da var det mange som var laget med for lite klaring oppover, men brede som bare det. Jeg vil også ha det samme som Elmersen, men skulle ønske jeg slapp postordre.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453434 30/11/2017 17:32
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Eirico
Er ikke det litt rart at Terra ikke får 40mm pigg når den kan ha 2,1-dekk?

Terra er som nevnt laget for begge hjulstørrelser, i likhet med stadig flere grus- og eventyrsykler. Kommer originalt med 40mm dekk på 700c/28" hjul og skal ha plass til 2,1" på 650b/27,5" hjul. Se gjerne tråden jeg linket til i forrige innlegg - der er det flere Terra-eiere som skriver om sine erfaringer.

Dessverre er det meget begrenset utvalg i piggdekk for 27,5" under 2,2" i bredde, så vidt jeg vet kun Kenda Klondike 2,1" og Suomi A10 40mm. Begge har beskjedent antall pigger. Synd. En sykkel som Terra ville vært den perfekte helårssykkel om man også fikk plass til skikkelige dekk for de mest krevende forholdene vinterstid, som Schwalbe Ice Spiker Pro eller Suomi WXC 300 ICON_SMILE

Jeg husker ikke umiddelbart noen kross- eller grussykkel som har plass til og er egnet for 40mm+ piggdekk på 700c/28" felger under heldekkende skjermer, bortsett fra mer ekspedisjonsrettede sykler som f.eks. Trek 920.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453442 30/11/2017 18:15
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Hadde vært fornøyd om den tok maratondekkene mine med 240 pigger. Skulle tro at et "norsk" husmerke hadde gjort plass til bra vinterdekk.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Sepeda] #2453459 30/11/2017 19:45
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Sitat: Sepeda
Jeg husker ikke umiddelbart noen kross- eller grussykkel som har plass til og er egnet for 40mm+ piggdekk på 700c/28" felger under heldekkende skjermer, bortsett fra mer ekspedisjonsrettede sykler som f.eks. Trek 920.


Eg kjøpte ein Cinelli Hobootleg sommar. Har plass. Men merk at dette er ein meir klassisk tursykkel. Ganske tung og utan skivebrems.

Edit: Specialized Sequoia comes to mind.

Redigert av dagfink; 30/11/2017 19:46.
Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453493 01/12/2017 07:20
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
I tråden for vintersykler ser det ut til at Rose Team DX tar 40mm under heldekkende skjermer.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453522 01/12/2017 09:11
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Noen som har erfaring med Cannondale Caadx? Ser jo ikke så verst ut, men finner ingen eks i min str i Oslo da

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453640 01/12/2017 20:29
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
Sitat: Eirico
Noen som har erfaring med Cannondale Caadx? Ser jo ikke så verst ut, men finner ingen eks i min str i Oslo da


Har en CaadX Tiagra fra 2014, er det vel. Bra sykkel, men et par svake punkter:

Bremsekaliperne som fulgte med (Promax Render) var ikke imponerende. I løpet av den andre vintersesongen klarte jeg ikke lenger justere kaliperne, de skivene du skal dreie på satt dønn fast. Byttet dem med Shimano CX-77 kalipere.

Fikk etterhvert en del eikebrudd i bakhjulet. Nå er jeg riktignok relativt tung, men har notert meg at andre har hatt samme problem. Tror jeg byttet 4-5 eiker i bakhjulet før jeg flyttet over hjulsettet fra en annen sykkel.

Eller så fungerer den greit, er min vinter- og ruskeværssykkel, og har satt på bagasjebrett så jeg kan ha vesker på den.

Rammen på de nye modellene er endret fra den som jeg har. De nye har gjennomgåene kabelføring, og jeg tror de har hakket mer agressiv geometri, nå har de samme geometri som SuperX.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453645 01/12/2017 20:58
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Liker ikke at den er blitt mer aggressiv. Har Synapse som sommersykkel og elsker å sitte på den litt mer komfortsykkelen.Sliter litt med å bestemme meg for hvor mye jeg skal bruke på vintersykkel. Ert halvvrak er uaktuelt fordi det øddelegger for motivasjonen. Men saltet er jo litt fienden her også. Hmm.. sett på Specialized diverge billigversjon- pen sykkel, men stusselige gir. Scott gravel virker veldig bra, men hos Sørensen ble den for dyr og finner den ikke andre steder til under 17k. Tenkt 15 k som makspris, men helst inkl pedaler

Redigert av Eirico; 01/12/2017 21:00.
Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453663 01/12/2017 22:15
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Det blir ikke helt dekkende å si at Caadx er blitt mer aggressiv. I 2016 lanserte Cannondale nye krossrammer med mer moderne og allsidig geometri - enkelt sagt, lavere, lengre og slakkere. Men samtidig med kortere kjedestag og dermed rimelig kort akselavstand. I min bok er endringene en forbedring av allerede gode sykler. Se omtale her: Cannondale launches revamped SuperX and CAADX cyclocross bikes.

For vintersykling ville jeg lagt meg så nær som mulig, eller under, 10k - fortrinnsvis med hydrauliske skivebremser. Om du godtar 35mm piggdekk under heldekkende skjermer eller 40+mm under avtagbare skjermer, er det allerede nevnt noen gode alternativer i tråden. Man kan også komme over pent brukte sykler på Finn.

Har selv ved flere anledninger anskaffet kostbare kross- og eventyrsykler med tanke på helårsbruk, men har ikke hatt hjerte til å bruke dem i saltslapset.

Road.cc har forresten oppdatert sin liste over grus/eventyrsykler i dag og lagt til bl.a. nye ToughRoad med bukkestyre og plass til 50mm dekk: 17 of the best 2018 gravel & adventure bikes.

Du vil kanskje ha nytte av å lese Landeveis test av syv eventyrsykler (god grunn til å abonnere) og Gran Fondos store gruppetest. Flere av syklene som testes kommer i rimeligere versjoner eller er å få kjøpt brukt.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2453696 02/12/2017 10:19
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
I stand corrected. Takk for oppklaringen, Sepeda ICON_SMILE

Re: Ny cx eller grusracer [Re: mogens] #2453698 02/12/2017 10:26
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sier ikke at du tar feil, Mogens, ville bare påpeke at det er en mer omfattende historie ICON_SMILE

Man får jo knapt snudd seg før det kommer endringer i rammer eller komponenter. Både fint og irriterende samtidig.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454139 05/12/2017 08:03
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Men caadx 105(2018) eller Gavia Terra SL?

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454294 06/12/2017 00:17
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 45
Fiffik78 Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 45
Ikke kjøp Terra SL, tynn lakk, uggen kjedeføring og mye fleks i krankhuset. Trenger noe nytt selv, vurderer Merida Silex 400, Diverge E5 eller Comp, On One Space Chicken eller Cannondale Slate. Markedet kryr jo av flotte sykler nå.


2019 Surly Midnight Special
2018 Trek Checkpoint SL5
Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454390 06/12/2017 18:04
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Sjekka ut caadx 2018, litt tung og mekaniske bremser gjorde meg skeptisk. Så på en Focus Mares med hydrauliske bremser, lettere, men har bare tiagra og mangler feste til forskjerm. Heller faktisk likevel mer mot den. Og så er det Ok tilbud på Everest cx1, men er vel også mekaniske bremser her. Noen som har erfaring med Focus Mares?

Redigert av Eirico; 06/12/2017 18:05.
Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454599 07/12/2017 22:26
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 58
S
SERLAA Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 58
Hei Eirico,

Jeg har Focus Mares i karbon versjonen. Har brukt den som CX (ingen ritt), grus-racer og dårlig vær racer (med GP4000).

Veldig fornøyd med flat mount hydrauliske bremser og R.A.T. (thru) akslingene. Dekk klaringen er også ganske grei, bruker 35mm pigg nå sammen med skjermer (Crud) som fungerer ganske bra. Eneste er at siden skjermene har litt mindre avstivere enn faste skjermer så blir det litt rasling på veldig dårlig asfalt da de slår nedi dekkene og treffer piggene. Men jeg anser dette som svært lav pris å betale for å slippe å vaske sykkelen etter hver tur.

Geometrien er vist nok ganske aggressiv, men for min del fungerer det helt fint. Den er ikke blant de mest komfortable syklene med hensyn til støtt absorbering men 3 - 4 timers turer på varierende underlag har gått helt fint. Den er veldig CX aktig i oppførselen noe som kommer mest til kjenne i sprint. Ved jevn fart oppfører den seg som en ganske komfortabel racer og nedover i høy fart føles det som om den går på skinner. Har faktisk satt PR nedover på noen tekniske asfalt partier som jeg ikke er i nærheten av på racer sykkelen.

Eneste jeg har utsette på den er at jeg har hatt ulyder fra kranklager-adapteret en gang og er litt pro-aktiv rundt dette nå. Det er relativ enkelt å løse med rett verktøy, litt fett og 5 minutter ca hver 500 km.

Oppsummert er jeg veldig fornøyd og hadde nok kjøpt en tilsvarende sykkel hvis jeg var i markedet for ny sykkel nå.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454602 07/12/2017 23:28
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Høres ikke ille ut. Litt synd med skjermfestene som mangler, men ordner seg. Skulle også gjerne hatt plass til 40 mm pigg og så er jeg litt skeptisk til aggressiv geometri. Jeg er ellers en Synapse-mann, altså komfortracer. Skal bruke den primært som helårs pendlersykkel og trening på ugreit føre, men blir den for aggressiv vil den stive kroppen min slite. Grussyklene i samme prisklasse har mekaniske bremser og virker tunge i sessen.

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454607 08/12/2017 06:53
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 58
S
SERLAA Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 58
Hva med Rondo Ruut AL? Hadde jeg hatt plass til en extra sykkel så tror jeg den hadde kommet i hus ganske kjapt.

Den har justerbart aksel system på gaffelen først som gjør at den kan settes opp til komfort geometri.

Sammen med for eksempel DNT rabatt kommer den ganske nærme grensen din på 15k hos Oslo Sportslager.
https://www.oslosportslager.no/produkt/r...ontpage-nosto-3

Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454612 08/12/2017 08:18
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Registrert: Sep 2014
Innlegg: 72
Den var veldig fin! Men kan ikke vente til april dessverre. Kanskje jeg bare kjøper en specialized diverge Sora-versjonen. Så blir det mer en ren vintersykkel. Evt focus. De hadde snudd stemmet i butikken og da virker den mer komf. Evt terra Comp som bare koster 11 k

Redigert av Eirico; 08/12/2017 08:24.
Re: Ny cx eller grusracer [Re: Eirico] #2454619 08/12/2017 09:23
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Diverge er anerkjent som en ypperlig sykkel og den fullstendig oppdaterte 2018-versjonen er svært allsidig. Men jeg ville ikke gått for de rimeligste versjonene med mekaniske bremser, som f.eks. Sport A1 med Sora. Forumet er fullt av tråder om bremsewire som fryser i kabelen. Gavias Terra, som du nevner, og Randonneur, har begge nyeste Tiagra med hydrauliske bremser, og fremstår som et bedre valg for vintersykling.

Kravene dine til kombinasjon av dekkbredde og pris gjør det dessverre vanskelig. Det finnes en del cx/krossykler, men ut fra din bruk og preferanser, tror jeg ikke en krossykkel er optimalt - med tanke på både geometri, utveksling og følelse. Du kan gjerne tilpasse sittestilling med spacere/mellomskiver og lengde/vinkel på stem/styrefremspring, men en krossykkel vil som regel gi en annen følelse og ha andre egenskaper enn en landeveis- eller eventyr/grussykkel.

Om du kan leve med opptil 35mm dekk og evt. en litt høyere pris, er en rekke utmerkede sykler aktuelle:

BMC Roadmachine 03 - lillebror av vinner i Gran Fondo Magazines store gruppetest av allsidige sykler og årets sykkel med skivebremser i Cycling Weekly;

Canyon Endurace Al - lillebror av vinner i Landeveis test av eventyrsykler;

Votec VRX Comp - lillebror av sykkelen som ble kåret til mest for pengene i Gran Fondos helt ferske test av grus- og eventyrsykler;

Focus Paralane Al - anerkjent allsidig landeveissykkel av siste generasjon med dekklaring oppgitt til 35mm;

GT Grade Carbon 105 - kåret til årets nykommer i 2015 av Bikeradar. Ikke de siste standarder for nav og kabelføring, men til meget god pris hos Sykkelproff1;

Nevnte Rondo Ruut Al - selges også av bl.a. Bikeshop og Bikester, men modellen er vanskelig å få tak i nå. Jeg er ikke i bransjen, men kjenner tilfeldigvis en av mennene bak merket og kan evt. høre om det er mulig å få tak i sykkelen;

Ridley X-Trail - andre vinner av nevnte test i Landevei.

Og mange andre...


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå