|
|
Gitarist i salen. El-gitar-problem
|
Gitarist i salen. El-gitar-problem
25/11/2017 14:13
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Så, yngstemann har begynt å spille gitar. Gitarlæreren anbefalte en rimelig el-gitar og poden har spilt i et par måneder og det går fremover.
Det funker litt slik at jeg må lære meg først og så lære ham. Jeg har aldri spilt gitar selv, men jeg er en person som tar ting kjapt og jeg skjønner jo all teorien bak og da går ting ganske greit.
Så en kveld ble plutselig noen av kordene dritsure. Jeg skjekket stemmingen med åpne strenger og den var helt fin, men den tjukke E-strengen pluss G-strengen var sure nedover i båndene. Kjapp googling forteller meg at her må intonasjonen justeres, og heisann - der nede på stolen er det noe å skru på ja. Det er lett å resonnere seg frem til at dersom tonene nedover i båndene er for lave, så må justeringene skrus mot halsen slik at strengen når du trykker ned, blir kortere og tonen høyere.
Jeg sjekker en A (5. bånd på tjukk E-streng) mot gitartuneren og ser at den er alt for høy. Det er også lett å høre at 12.båndsnoten er langt høyere enn en oktav. Faktisk kommer jeg ganske nær en A i 4. båndet, så her er alt nesten en halvtone ute av stemming! Og nå kommer det som jeg ikke skjønner - uansett hvor mye jeg justerer nede på stolen, holder det seg slik. Gitarlæreren skjønne ikke hva som skjer. Min bror, som har spilt el-gitar i 30 år, skjønne ingen ting, og nettbutikken, som gir meg veldig god support på telefon skjønner ingen ting heller. De foreslår at jeg justerer buen på halsen og det gjør jeg, men den E-strengen vil ikke dit den skal. Ikke G-strengen heller, selv om den ikke er like mye off. Stemmer jeg E-strengen til A, blir den helt fin.
Dette skal jo ikke gå an i teorien. Hvem har gode forslag her?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Gitarist i salen. El-gitar-problem
[Re: GeirK]
25/11/2017 14:38
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Billig gitar hvor halsen har vridd seg?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
25/11/2017 14:53
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Da er vel karbongitar et must for de som også bedriver sykling??? Koster jo det samme som en karbonsykkel... Prices Start From £2,995
Redigert av anonym; 25/11/2017 14:54.
|
|
|
[Re: Hoaas]
25/11/2017 14:53
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Den ser helt rett ut og dersom den var vridd, burde det påvirke mer enn to strenger og ikke så mye som en halvtone
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
25/11/2017 21:03
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg var en i overkant ivrig gitarist i sin tid, så tør påberope meg litt kunnskap om gitarer og spilling. Jeg føyer meg glatt inn i rekken sammen med broren din og butikken, dette skjønte jeg ikke mye av. Åpne strenger er i tune? Og tonen på strengene det gjelder endrer seg når du vrir på stemmeskruene?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
25/11/2017 21:06
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Er det noen form for tremolo eller floyd rose-system på gitaren?
|
|
|
25/11/2017 21:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sikkert alt sjekket (kjenner ikke til modellen), men innfestingen på strengene, innfestingen på pegsene, limt bridge eller skrudd, en eller annen justering i pick upene, mykk/smidig kontakt mellom strengene og nuttene?
|
|
|
[Re: RoyE]
25/11/2017 23:51
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg var en i overkant ivrig gitarist i sin tid, så tør påberope meg litt kunnskap om gitarer og spilling. Jeg føyer meg glatt inn i rekken sammen med broren din og butikken, dette skjønte jeg ikke mye av. Åpne strenger er i tune? Og tonen på strengene det gjelder endrer seg når du vrir på stemmeskruene? Åpne strenger er in tune. Og ja - de endrer seg når jeg skrur. Det en enkelt å stemme gitaren med åpne strenger
|
|
|
[Re: Tange]
25/11/2017 23:54
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Sikkert alt sjekket (kjenner ikke til modellen), men innfestingen på strengene, innfestingen på pegsene, limt bridge eller skrudd, en eller annen justering i pick upene, mykk/smidig kontakt mellom strengene og nuttene? Igjen - er ikke noen gitarekspert, men slik ser gitaren ut. https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/3-4-LA-Elektrisk-Gitar-og-Miniforsterker-Bla/7V2
|
|
|
26/11/2017 07:05
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Begge deler er en form for fjærbelastet system som gjør at du eksempelvis kan få en akkord til å «skjelve» eller vibrere ved å dytte på en arm på gitaren. På gitaren du linker til er det dette! Spesielt det siste jeg nevnte, Floyd Rose, er en noe mer ekstrem løsning enn det dere har på deres gitar, hvor strengene låses fast, og du i praksis kan herje vilt med dette uten at det går utover stemmingen. Mye brukt av de ekstreme gitarheltene fra 80-tallet. Med et slikt system på gitaren er det litt mer greier å stemme gitaren i utgangspunktet, så jeg tenkte at det kanskje kunne være relatert til noe slikt noe. Jeg tenkte mye på dette utover kvelden i går, og kan ikke fatte hva som er feil her. Som du skriver skal det jo ikke egentlig være mulig..!
|
|
|
26/11/2017 07:54
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Da er jeg med. ja, jeg vet hvordan den vib-armen funker. Den har jeg bare ikke skrudd på. Er ikke helt inni terminologien her. Har glemt å di at dersom jeg stemmer E-strengen til en A, får jeg den rein. Kan det være strengen som er problemet?
|
|
|
26/11/2017 08:37
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det får'n si. Det var søndagen sin å våkne til GeirK prøver å overgå seg selv. Vanskelig å ikke være for bombastisk her til å unngå at det kan være noe veldig mystifistisk men seriøst, en gitar til lappen med amp og du lurer på hvorfor du ikke får den intonert? Beklager men da har du ikke forstått alle faktorene som påvirker her og butikken har vel ikke turt å fortelle deg at du har spart på kronene. Det er treverk, det er levende. Vi er i en typisk årstid hvor ting skjer mtp temp og luftfuktighet. Den gitaren jeg har nå er den eneste jeg har kjøpt ny og det var med beskjed om å komme tilbake etter et år for å få den justert når den har vært gjennom årstidene og treverket har fått satt seg. Dette er en midrange Epi. Her sier butikken indirekte at det er umulig å garantere at en ny gitar å holder seg det første året. At du har vibarmsystem på en så billig gitar taler bare i mot din iherdige innsats. Det er bare enda en ting som påvirker og har aldri vært anbefalt på billige gitarer. Alle som vet konsekvensene anbefaler gode systemer som floyd rose. Selvom det er en teori bak intonering så er det også en kombinasjon av at flere ting på gitaren er på stell, buen, bånda osv osv. Bytt ut ordet stemming med stramming, du skrur på en eller flere strenger og hele driten har seg. La oss nå si du får til prosjektet ditt, hva tror du skjer med gitaren ved en alternativ stemming? Ikke at du trenger å gjøre det men du trenger kansje å få hodet litt ut av teorien. Dette hadde jeg lagt bak meg, det er egne folk som driver med sånt og det er ikke de som har spilt gitar i 30 år, står i butikken eller er gitarlærere. Det er gitarteknikere. Jeg kan jo ta feil og at det er noe på gang her med en enkel forklaring. IMHO så er ikke den gitaren egnet til noe annet enn å lære seg å spille på lavest mulig nivå og da snakker vi å spille korder oppe på halsen. Utover det bil behovene for en bedre gitar melde seg hver eneste dag. Dette er grunne til at folk bruker mer enn 1000,- for gitar og amp. Lykke til.
|
|
|
26/11/2017 08:37
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg ville gitt det et forsøk, selv om jeg ikke helt ser hvorfor det skulle fungere. Altså bare satt opp fra scratch igjen.
Men en annen ting som slo meg nå. Har du gjort noen endringer i høyden strengene har over halsen og båndene? Om du legger dem for langt nedpå kan det potensielt resultere i det du beskriver, at du trykker ned e-strengen i fjerde bånd, men at strengen faktisk hviler på det femte. Altså at du ender opp med en A slik du sier og ikke G# slik du skal ha i den posisjonen. Men samtidig får jeg ikke det helt til å rime heller, all den tid det har vært bra før.
|
|
|
26/11/2017 08:43
|
Jeggs
Entusiast
|
Entusiast
Dette var merkelige greier. Når du stemmer 6 streng i A så holder den seg ren nedover i båndene, men ikke hvis du stemmer den i E? Er det da avvik i alle bånd?
|
|
|
26/11/2017 11:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Da er jeg med. ja, jeg vet hvordan den vib-armen funker. Den har jeg bare ikke skrudd på. Er ikke helt inni terminologien her. Har glemt å di at dersom jeg stemmer E-strengen til en A, får jeg den rein. Kan det være strengen som er problemet? Hvordan ligger strengene rundt postene? Krysser den kanskje over en vinding i E- men ikke i A-tuning som gjør at det oppstår litt fleks som gir sure toner? Er pegsene/postene godt festet? Litt slakk som 'oppheves' når du strammer til A?
|
|
|
26/11/2017 13:48
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
[Re: JoachimV]
26/11/2017 21:35
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det får'n si. Det var søndagen sin å våkne til GeirK prøver å overgå seg selv. Vanskelig å ikke være for bombastisk her til å unngå at det kan være noe veldig mystifistisk men seriøst, en gitar til lappen med amp og du lurer på hvorfor du ikke får den intonert? Beklager men da har du ikke forstått alle faktorene som påvirker her og butikken har vel ikke turt å fortelle deg at du har spart på kronene. Det er treverk, det er levende. Vi er i en typisk årstid hvor ting skjer mtp temp og luftfuktighet. Den gitaren jeg har nå er den eneste jeg har kjøpt ny og det var med beskjed om å komme tilbake etter et år for å få den justert når den har vært gjennom årstidene og treverket har fått satt seg. Dette er en midrange Epi. Her sier butikken indirekte at det er umulig å garantere at en ny gitar å holder seg det første året. At du har vibarmsystem på en så billig gitar taler bare i mot din iherdige innsats. Det er bare enda en ting som påvirker og har aldri vært anbefalt på billige gitarer. Alle som vet konsekvensene anbefaler gode systemer som floyd rose. Selvom det er en teori bak intonering så er det også en kombinasjon av at flere ting på gitaren er på stell, buen, bånda osv osv. Bytt ut ordet stemming med stramming, du skrur på en eller flere strenger og hele driten har seg. La oss nå si du får til prosjektet ditt, hva tror du skjer med gitaren ved en alternativ stemming? Ikke at du trenger å gjøre det men du trenger kansje å få hodet litt ut av teorien. Dette hadde jeg lagt bak meg, det er egne folk som driver med sånt og det er ikke de som har spilt gitar i 30 år, står i butikken eller er gitarlærere. Det er gitarteknikere. Jeg kan jo ta feil og at det er noe på gang her med en enkel forklaring. IMHO så er ikke den gitaren egnet til noe annet enn å lære seg å spille på lavest mulig nivå og da snakker vi å spille korder oppe på halsen. Utover det bil behovene for en bedre gitar melde seg hver eneste dag. Dette er grunne til at folk bruker mer enn 1000,- for gitar og amp. Lykke til. Nå er denne gitarspillingen fruens prosjekt og hun har bare arbeidet med råd fra gitarlæreren. Jeg kommer bare inn for å rydde opp. Læreren har gode erfaringer med at elevene starter på billige gitarer. Ja - jeg er inneforstått med "buy cheap, buy twice", men dersom 8-åringen finner ut at dette gidder jeg ikke mer, så er det ikke greit å lagt i for mye heller. Det er en avveining. Nei - her kan man ikke en gang spille korder oppe på halsen siden den allerede i 5.-båndet bommer med nesten en halvtone. Jeg er forberedt på at en billig gitar må justeres ofte, men at det ikke skal gå an å dra den inn med det en har å justere på, var ukjent for meg.
|
|
|
[Re: Jeggs]
26/11/2017 21:36
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette var merkelige greier. Når du stemmer 6 streng i A så holder den seg ren nedover i båndene, men ikke hvis du stemmer den i E? Er det da avvik i alle bånd? Det er hva jeg har funnet, ja. Stemmer jeg strengen i A, er den identisk med 5. streng hele veien. Ja - det er avvik i alle bånd når den stemmes i E.
|
|
|
26/11/2017 21:40
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg ville gitt det et forsøk, selv om jeg ikke helt ser hvorfor det skulle fungere. Altså bare satt opp fra scratch igjen.
Men en annen ting som slo meg nå. Har du gjort noen endringer i høyden strengene har over halsen og båndene? Om du legger dem for langt nedpå kan det potensielt resultere i det du beskriver, at du trykker ned e-strengen i fjerde bånd, men at strengen faktisk hviler på det femte. Altså at du ender opp med en A slik du sier og ikke G# slik du skal ha i den posisjonen. Men samtidig får jeg ikke det helt til å rime heller, all den tid det har vært bra før. Dette er gode innspill, men nå er jeg på jobbreise så får ikke sjekket dette. Gitarbutikken sa at dersom jeg ikke fikk dette til med å justere krumningen på halsen, skulle de sende en ny.
|
|
|
[Re: ]
27/11/2017 00:48
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk! Truss rod og avstand fra halsen er prøvd uten hell. Elektronisk stemmemaskin får en som telefon-app i disse dager. 
|
|
|
27/11/2017 09:07
|
perbl
More than words
|
More than words
Hva slags kabler bruker du til forsterkeren? 
Per B.
|
|
|
27/11/2017 16:15
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Ut fra det du beskriver høres det ut som det er båndene som står "feil" og det er jo ikke akkurat noe som oppstår over natta. Har opplevd at toner, spesielt på de dypeste kan gå opp i pitch pga høy strengehøyde og da blir strammere når de trykkes ned på båndene, men dette hørtes jo ekstremt ut. Uansett , dersom strengehøyde og halsen er OK (halsen skal ha litt "relief" fra 5-7bånd) gjenstår det å være sikker på at intoneringen er korrekt. Dette justeres slik at 1.overtone (1oktav opp ift grunntone) samsvarer med tonen på 12.bånd (1oktav pga halve strengelengden). For å få frem overtonen, legg fingeren over ca 12 bånd uten å trykke ned. Så justerer du stolen iht ditt resonnement, dvs bakover for dypet og vice versa helt til disse tonene samsvarer. Overtoner kan for øvrig også triks en må ha i beltet for å være rockegitarist, jmfr Zakk Wylde. Når det gjelder det med kjøp av flere gitarer er det underordnet da N+1 gjelder også her...
|
|
|
[Re: perbl]
01/12/2017 21:51
|
Cun7
Fersking
|
Fersking
Hva slags kabler bruker du til forsterkeren? Ja, de bør i alle fall være 10% av verdien på hele pakka!!!!
|
|
|
02/12/2017 21:57
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Bytt strenger først - alltid. Litt som girwire, kan gi hodebry man slipper for 150 .- Pass på å «knyte» rett rundt strammeren og kjøp ca rett str. Ellers kan man intonere seg litt vekk
Redigert av henrikh; 02/12/2017 21:59.
|
|
|
06/01/2018 07:57
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Geir! Kom du noe videre med dette? Har du blitt noe klokere?
|
|
|
06/01/2018 15:25
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Så, yngstemann har begynt å spille gitar. Gitarlæreren anbefalte en rimelig el-gitar og poden har spilt i et par måneder og det går fremover.
Det funker litt slik at jeg må lære meg først og så lære ham. Jeg har aldri spilt gitar selv, men jeg er en person som tar ting kjapt og jeg skjønner jo all teorien bak og da går ting ganske greit.
Så en kveld ble plutselig noen av kordene dritsure. Jeg skjekket stemmingen med åpne strenger og den var helt fin, men den tjukke E-strengen pluss G-strengen var sure nedover i båndene. Kjapp googling forteller meg at her må intonasjonen justeres, og heisann - der nede på stolen er det noe å skru på ja. Det er lett å resonnere seg frem til at dersom tonene nedover i båndene er for lave, så må justeringene skrus mot halsen slik at strengen når du trykker ned, blir kortere og tonen høyere.
Jeg sjekker en A (5. bånd på tjukk E-streng) mot gitartuneren og ser at den er alt for høy. Det er også lett å høre at 12.båndsnoten er langt høyere enn en oktav. Faktisk kommer jeg ganske nær en A i 4. båndet, så her er alt nesten en halvtone ute av stemming! Og nå kommer det som jeg ikke skjønner - uansett hvor mye jeg justerer nede på stolen, holder det seg slik. Gitarlæreren skjønne ikke hva som skjer. Min bror, som har spilt el-gitar i 30 år, skjønne ingen ting, og nettbutikken, som gir meg veldig god support på telefon skjønner ingen ting heller. De foreslår at jeg justerer buen på halsen og det gjør jeg, men den E-strengen vil ikke dit den skal. Ikke G-strengen heller, selv om den ikke er like mye off. Stemmer jeg E-strengen til A, blir den helt fin.
Dette skal jo ikke gå an i teorien. Hvem har gode forslag her? Gitaren du linker til er i tre kvart størrelse. Hvis det er akkurat den gitaren du har er det ikke naturlig å stemme den som vanlig (eadghe) , den skal stemmes fra A og oppover. Alle strengene skal være 5 halvtoner høyere enn vanlig . Adgcea
Redigert av Gulesider; 06/01/2018 15:27.
|
|
|
[Re: Gulesider]
06/01/2018 15:34
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Alternativt om du vil stemme fra E , så må du bruke strenger med annen tykkelse enn vanlig.
Redigert av Gulesider; 06/01/2018 16:08.
|
|
|
06/01/2018 15:36
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du vil så send målene fra stol til nut. Normalt ligger det rund 65cm. Den du har ligger da rund 3kvart av det
|
|
|
08/01/2018 07:53
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Geir! Kom du noe videre med dette? Har du blitt noe klokere? Vi fikk ny gitar, men den har noen av de samme problemene - dog ikke like mye. Ser ut som Gulesider har skjønt noe jeg ikke har fått med meg.
|
|
|
|
|