Takk for tips om fine sykler! Jeg er dessverre ikke sikker på at alle tilfredsstiller mitt sære ønske om plass til ISP 2,25" under heldekkende skjermer, noe som forutsetter en dekklaring på 2,35"+. Men skal absolutt se nærmere på dem! Og jeg er sikker på at andre også har glede av tipsene.
Ellers finnes det jo en haug med mtb som har plass og feste bak, men du må kanskje kjøpe en billig gaffel i tillegg hvis du må ha feste framme.
Bygget selv en slik, om enn med Niner karbongaffel, men var dum nok til å selge den før vinteren kom

Det er dessverre færre halvdempere enn man skulle tro som har både fester for heldekkende skjermer og rikelig plass i rammen til ISP under slike skjermer. Det krever i utgangspunktet klaring for 2,35"+ og selv da er det ofte snakk om millimeter klaring mellom pigger og skjerm. Det går gjerne med et nødskrik, men krever tilpasning og nøyaktighet, og det blir skraping mot skjerm fra tid til annen. Mitt bygg tok uten problemer Schwalbe Big One 2,35" under heldekkende skjerm, men det var mer krevende med ISP 2,25", som tok mer plass. Jeg er lei av det og ser etter noe som er fiks ferdig og laget for slik bruk

Er det ikke bare å sette 27,5 hjul på en billig hybrid?
Ikke så enkelt, dessverre. Du vil ikke få plass til ISP mellom stagene. Det er en grunn til at eventyrsykler bygget for både 700c/28" og 650b/27,5", som f.eks. Gavia Terra, har det karakteristiske, senkede kjedestaget som Open U.P. lanserte. Og selv med god klaring og senket kjedestag er det kun toppmodellene som nevnte Open U.P. og trolig 3T Exploro som har plass til ISP. Uten skjermer.