Har du en anbefaling til god vintersykkeljakke?
|
Har du en anbefaling til god vintersykkeljakke?
20/11/2017 22:25
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
Svetter mye når jeg sykler, og merker at jeg blir litt kald når det bikker under null.. og slår meg at det nok finnes klær som vil funger godt. Ser etter gode erfaringer og forslag? 
|
|
|
Re: Har du en anbefaling til god vintersykkeljakke?
[Re: MuddyBear]
21/11/2017 07:32
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sånn det er nå bruker jeg langermet ull under en god vindjakke og er godt fornøyd. Akkurat nå bruker jeg en Sweet Air på dagtid en Gore Tex variant på kvelden.
Når jeg skal begynne på transporten hjem tar jeg på meg en tørr ulltrøye (og en dunejakke om det er veldig kaldt) og triller hjem.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
21/11/2017 07:51
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Softshell er tingen for min del. Typiske skalljakker blir i de fleste tilfeller vel tette og dermed klamme/våte på innsida. Samtidig er de tynne. Softshell gir bedre isolasjon mot den kalde lufta utenfor. Selv har jeg en fra Vaude som jeg er blitt veldig glad i, men det fins jo mange som har denslags.
Gaute
|
|
|
21/11/2017 08:58
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker rett og slett Swix langrennsjakken min. Vindtett foran og luftig på ryggen.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
21/11/2017 09:15
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bikeshopjakkepåtilbud Nokon som har prøvd denne?
|
|
|
21/11/2017 09:16
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra superundertøy er viktig. Og ta gjerne med ekstra for å skifte under langtur.
|
|
|
21/11/2017 09:21
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
Kjøpte en Castelli Espresso 4 i høst - insta-favorittplagg! Det er softshell, men den ene 20-minuttersturen jeg har hatt i ordentlig regnvær var uproblematisk.
Det store forbeholdet er passformen: Jakka er veldig formsydd, så avhengig av fasongen din kan den enten sitte som et skudd, eller ikke passe i det hele tatt.
Kr. (Ble jeg Castelli-krise-mann nå?)
|
|
|
[Re: kg]
21/11/2017 09:42
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Kjøpte en Castelli Espresso 4 i høst - insta-favorittplagg! Det er softshell, men den ene 20-minuttersturen jeg har hatt i ordentlig regnvær var uproblematisk.
Det store forbeholdet er passformen: Jakka er veldig formsydd, så avhengig av fasongen din kan den enten sitte som et skudd, eller ikke passe i det hele tatt. Er i min andre sesong med samme jakke nå. Isolerer og vindbeskytter godt. Passformen er litt løsere enn vanlig åletrange Castelliklær, men uten at det er for løst. I går var det -11 til jobb, hvor jeg bruker 1:30. Hadde Brynje syntetisk netting innerst og Devold active duo mellom. Aldri antydning til kald. Hvis du har lange armer kan den oppleves litt snau. Men funker for meg med mine 2 meter og hansker med lange mansjetter. Da dekker det. Dette er en mye varmere jakke enn Castelli Perfetto.
|
|
|
21/11/2017 11:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har swix sin toppjakke, men synes den puster litt dårlig. I kaldt vær kan det finne på å danne seg kondens og is på innsiden, ikke noe særlig. Men bruker bare denne ned til -5. Når det er kaldt, -10 og under, så bruker jeg en oakley primaloftjakke med bare tynn ull under. Holder perfekt på varmen og puster forholdsvis godt. Sykla rolig til jobb i dag i -14, nesten ikke svett når jeg kom til jobb, men varm og god. Bruker også Swix sin primaloftshorts på beina, veldig digg.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
21/11/2017 11:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har swix sin toppjakke
Triac?
|
|
|
21/11/2017 13:56
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Har en Gore Softshell med Windstopper kjøpt til halv pris på Intersport. Er ganske fornøyd. Tror det er en slik: https://bikeshop.no/sykkelbekledning/klær/jakke---høst/vår/gore/gore-power-20-so-jakke-blå-vindtett-softshell-windstopper-nygore047-p0000071362
|
|
|
[Re: anonym22]
21/11/2017 14:05
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Triac? Litt dårlig spesifisert, det _var_ deres toppjakke for ca 4-5 år siden. Husker ikke i farta hva den heter. Rød og hvit 
|
|
|
[Re: Hoaas]
21/11/2017 14:29
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Triac? Litt dårlig spesifisert, det _var_ deres toppjakke for ca 4-5 år siden. Husker ikke i farta hva den heter. Rød og hvit  Nettopp. Greia er at med unntak av bl.a. (og særlig) Swix Triac, så er mange av "toppjakkene" til Swix "toppmodeller" i pris, ikke nødvendigvis race-funksjon. Flere av de dyreste modellene til Swix (som f.eks. RaceX som var deres dyreste før Triac kom) og Daehlie (en modell i forifjor til 5000 eller så, som jeg ikke husker navnet på) er ganske tykke jakker ment for ekstra kaldt vær, rolige økter, oppvarming osv. Det man skal ha til svette økter er lettere og tynnere racejakker med flere ulike felt av stoff slik at de er tynnere og ikke vindtette der man produserer mest varme. Der er skijakker mer åpne enn sykkeljakker, det er bra i harde økter på sti, men ikke like egnet i større fart på vei/grus, da sykkeljakker beskytter mot vind på underarmer og under armene også. Selv svetter jeg mye og det skal mer til enn rett jakke for å fikse det, men det er et steg på veien at den ikke er for tett. De som poster at en skalljakke (regnjakke) funker, de er nok ganske forskjellige fra meg og trådstarter. Videre må man ha på seg lite nok, og det innebærer enten å starte ganske kald eller ta av klær (f.eks. en vest) underveis. Og alt har sin grense, selv de tynneste luer blir gjennomsvette på de kaldeste dagene på ski eller løping for min del. Sykkel kjøler ned litt bedre underveis.
|
|
|
21/11/2017 21:09
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Ullfrotte (finnes mange produsenter) er veldig bra på å transportere bort svette. Er det ekstra kaldt, kan man ta en vanlig, tynn ulltrøye under (eller utenpå). Min erfaring er at det er viktigere hva som er nærmest huden enn hva slags jakke som er ytterst.
Likevel: Shoftshell for rolig sykling på dager uten vind, og skalljakke de dagene man sykler fort eller det blåser eller regner/sludder, er regelen jeg følger i praksis.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
28/11/2017 02:43
|
HHvidsten
Fersking
|
Fersking
Stemmer for Aclima ullnetting innerst, Jakke m vindtett front... Når det blir ordentlig kaldt tar jeg en ekstra tynn ull som "mellomlag".
Henrik #ridegiant/scott
|
|
|
[Re: anonym22]
28/11/2017 06:51
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Triac? Litt dårlig spesifisert, det _var_ deres toppjakke for ca 4-5 år siden. Husker ikke i farta hva den heter. Rød og hvit  Nettopp. Greia er at med unntak av bl.a. (og særlig) Swix Triac, så er mange av "toppjakkene" til Swix "toppmodeller" i pris, ikke nødvendigvis race-funksjon. Flere av de dyreste modellene til Swix (som f.eks. RaceX som var deres dyreste før Triac kom) og Daehlie (en modell i forifjor til 5000 eller så, som jeg ikke husker navnet på) er ganske tykke jakker ment for ekstra kaldt vær, rolige økter, oppvarming osv. Det man skal ha til svette økter er lettere og tynnere racejakker med flere ulike felt av stoff slik at de er tynnere og ikke vindtette der man produserer mest varme. Der er skijakker mer åpne enn sykkeljakker, det er bra i harde økter på sti, men ikke like egnet i større fart på vei/grus, da sykkeljakker beskytter mot vind på underarmer og under armene også. Selv svetter jeg mye og det skal mer til enn rett jakke for å fikse det, men det er et steg på veien at den ikke er for tett. De som poster at en skalljakke (regnjakke) funker, de er nok ganske forskjellige fra meg og trådstarter. Videre må man ha på seg lite nok, og det innebærer enten å starte ganske kald eller ta av klær (f.eks. en vest) underveis. Og alt har sin grense, selv de tynneste luer blir gjennomsvette på de kaldeste dagene på ski eller løping for min del. Sykkel kjøler ned litt bedre underveis. Ja, jeg er nok ganske lik. Har en syltynn lue med tynn fleece rundt ørene, den er gjennomsvett uansett temeperatur ute. RaceX høres ut som det stemmer, ja. Den er «tykk» foran og tynnere bak. Lufting under armer etc, selv om jeg sykler eller går på ski aldri så rolig i kaldt vær dannes det is i den jakka. Den er også alt for kald til å fungere som oppvarmingsjakke. Faktisk synes jeg craftjakka jeg har til en brøkdel av prisen er både varmere og puster bedre. Det er nok som du sier, vanskelig å føle seg varm og komfortabel både fra start og underveis. De gangene jeg har hatt perfekt med klær er jeg alltid litt småkjølig de første 5-10 minuttene.
|
|
|
29/11/2017 15:22
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Kan støtte tips om soft-shell jakke med "arm pit zip". Selv bruker jeg en rimelig jakke kjøpt på aliexpress som egentlig er en militær/paintballjakke. Fungerer utmerket på sti/fatbike og den har fått mye juling uten at jeg er redd dersom den en dag skulle få en fatal grein eller lignende.
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
|
|