Opplever at pulsen ved trening på spinningsykkel er lavere, enn når jeg sykler ute. Spinningsykkelen har watt-måler, og jeg bruker denne bevisst for å holde kontroll på belastningen. Men allikevel opplever jeg antydning til sure bein før jeg når samme puls som ute. Har ikke wattmåler på utesykkel, men bruker samme pulsmåler ute og inne.
Er det noen god forklaring på dette?
Det første jeg tenker er om du har stilt inn spinningsykkelen likt inne som utesykkelen ute. Hvis du f.eks. har sete for lavt på spinningsykkelen blir du jo fort stiv uten å få ut så mange watt.
Et annet punkt er at når en spinner inne så blir det ofte mer "rett på" med intensitet, mens ute så får en jo trillet litt i nedoverbakker osv. så en får tid til å bli varm før en guffer på. Så hvis en er nøye med ca 10-15 minutter oppvarming så klarer en mer watt etterpå.
Hvis du har dårlig luft der du sitter og trør innendørs kan kanskje det og gjøre at du ikke får nok oksygen ut i beina, så du blir stiv?
Sånn ellers så kan du gjerne prøve å variere mer med å stå og sitte hvis du ikke gjør det allerede. Når du står får du jo brukt flere muskler i hele kroppen, og får avlastet beina litt, og får opp pulsen.