Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :)

Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) #2451110 17/11/2017 13:34
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Har hatt flere setepinner de siste årene, noen bedre enn andre.
At den første Reverben hadde / har problemer er opplest og vedtatt, med noen unntak som har vært heldige.

Men hva med de nye? Har lest flere tester, men ingen langtidstester, ei heller noen som har testet dem i kalde forhold.

Er særlig nysgjerrig på:
Fox Transfer
BikeYoke Revive
Thomson Covert
.. andre fantastiske alternativer

Mine erfaringer så langt:

Brand-X Ascend Dropper Seatpost, billig sak som har fungert 500 km på fatbike, og da særlig i kalde forhold. Ikke den mest kontante setepinnen jeg har hatt, få, om noen justeringer, men fungerer godt på kaldt, noe ingen andre har gjort.

9point8: litt kinkig å sette på rett, men når den er på, er den fantastisk i bruk. Kontant, kan stilles der man vil ha den, god hendel, og alt som hører til. Dessverre begynte den å lekke luft, sakte men sikkert i bruk, særlig da det begynte å bli litt kjølig ute. Sendes til service.

Raceface Turbine: ikke like fin hendel som 9point8, men ellers helt lik.. dessverre, også med problemet når det blir kaldt.. lekker luft i bruk nå. Får ikke kontakt med produsent, fikk ny fra Bikeshop da de også ble frustrert.. men samme problem.

Reverb v2; (to stykker) Begge har fungert i over 1000 km. så langt, uten problem. Har luftet fjernkontroll en gang.. men ikke testet ordentlig når det er kaldt.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451113 17/11/2017 13:48
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er 25% på BikeYoke Revive nå, på bikeshop. 2500kr for en fleskeny pinne. De scorer også høyt i det jeg tror er nyeste test av setepinner.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451116 17/11/2017 13:55
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bytta fra Reverb til Transfer med Wolftooth Remote i vår. Valgte Transfer fordi jeg måtte ha ekstern kabelføring.

Transfer fungerer godt, ingen problemer, grei å betjene. Litt mindre smooth betjening enn Reverb, litt mer sideslark, men ikke plagsomt i bruk. Bare det at det funker hele tiden er jo helt luksus!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: Hoaas] #2451121 17/11/2017 14:13
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Hoaas
Er 25% på BikeYoke Revive nå, på bikeshop. 2500kr for en fleskeny pinne. De scorer også høyt i det jeg tror er nyeste test av setepinner.

Hvor får du opp dette tilbudet? Jeg får bare fram fullpris :/

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: Hoaas] #2451124 17/11/2017 14:26
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn

takk for tips!
Har du fått testet den i minusgrader?
og hvor langt har du syklet på den?

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: Flo] #2451128 17/11/2017 14:37
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Flo

Hvor får du opp dette tilbudet? Jeg får bare fram fullpris :/

Sjekka mail og så at man måtte logge inn og oppgi BIKEY9 som rabattkode.
Nå er ny pinne på vei i posten. Takk for tips! ICON_LAUGH

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451152 17/11/2017 16:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MuddyBear

takk for tips!
Har du fått testet den i minusgrader?
og hvor langt har du syklet på den?

Jeg har ingen erfaring med den, kun lest om den i tester, og det skal være en «no bullshit» og brukervennlig pinne. Wire i stedet for hydraulisk remote gir også færre feilkilder i kulda. I 10-20 minusgrader er det nok sikkert ikke så lurt å jukke så veldig mye på pinnene sine, uavhengig av hvilken pinne du har.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451157 17/11/2017 17:41
K
K-rev Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det står at bikeyoke revive kommer med bryter for 2-delt drivverk.
Betyr der at den "triggy-bryteren" ikke følger med?

Ser at begge bryterne koster det samme i løsvekt, men frister lite og punge ut 500 spenn for å få den triggy-bryteren.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451158 17/11/2017 17:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vurderte å bestille BY, men dd kommer med 2x-hendel, som må skrotes, og de selger ikke riktig Triggy. Da blir det fort like dyrt igjen.

Reparødela tais' Reverb A2 ved forrige overhaling, så det ble litt pes å skaffe ny del på rappen. Prøver derfor nå Marzocchi Transfer med BY Triggy som erstatning, så får jeg fikse opp A2 og ha som reserve.

Kan nevne at Reverb A2 med BY DeHy har funket nydelig hele forrige vinter og vår.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: K-rev] #2451159 17/11/2017 17:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: K-rev
Ja. Helt tåpelig, spør du meg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: baronKanon] #2451161 17/11/2017 17:57
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon
k
Det står feil i beskrivelse.
Det er trigger hendel som er med. Kjøpte i sommer og fikk med trigger.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451165 17/11/2017 18:21
T
TMAB Offline
Medlem
Medlem
T
http://enduro-mtb.com/en/ten-dropper-post-test/

Her er en liten test av diverse droppere.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: eldo472] #2451166 17/11/2017 18:49
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: eldo472
k

Nice! Håper det gjelder nå og. Ble litt skuffet over 2x-bryter. Men hadde eventuelt tenkt å bruke den bryteren til noe annet og kjøpe triggy uansett. Men aller best er det jo såklart om den kommer med triggy ICON_SMILE

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451207 17/11/2017 22:33
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jeg byttet akkurat til revive'en pga den lavere stack-heighten og dermed lavere sete i nede-posisjon - aka jeg slipper å kappe rammen for å få det slik jeg vil. Førsteinntrykket er meget bra, selv om de var litt dyre - eller, det var jævlig dyre, spes siden jeg ser nå at bikeshop selger de billigere før tilbudet kicker inn. For en som vanligvis alltid sjekker prisene nøye, men ikke gjorde det her, får jeg anse det som en dyr lærepenge. Dårligere garanti fikk jeg og. Jaja ICON_SMILE For sent å gjøre noe med det nå.

Jeg har før fire sesonger på reverb, to på bikedropper eller hva de nå het. Likte sistnevnte en stund, før jeg begynte å mislike den. Reverb'en har jeg egentlig alltid vært fornøyd med, selv om de har hatt litt småtrøblete i blant. Hadde det ikke vært for at en revive bygger mindre hadde jeg ikke byttet, og sett i ettertid hadde å sage litt i rammen vært billigere enn 2000kr i mellomlegg på reverb og revive per pinne - ev 1000 om jeg hadde ventet på dette tilbudet, men jaja 2000kr kastet bort er jo alltid artig... Huzzah

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451236 18/11/2017 09:43
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Jeg bestillte en Revive til fb i 31.6 125 mm mens det var tilbud.
Hadde tenkt å bestille Merida eller Brand X for å spare penger, men Revive er lettere og jeg har en fra før og den virker bra.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451306 18/11/2017 18:19
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Foreløpig storfornøgd med Transfer, har måtta skifta kabel men ellers ingen problem. Ser fram til å sjå korleis den funka i skikkeleg vintertemp...

Redigert av TrondAM; 18/11/2017 18:20.
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: TrondAM] #2451527 20/11/2017 11:55
E
einaras Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har BY(160cm), fikk den i januar og brukt den sidan, null problem i kulde, luftingsprinsippet er latterlig enkelt/kjapt og det går månedar mellom kvar gang, den berre funkar. Så langt heller ikkje slark og tykkjer den er passe dempa i bevegelsen, tommelen opp frå meg.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: Flo] #2451543 20/11/2017 12:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Flo
Sitat: eldo472
k

Nice! Håper det gjelder nå og. Ble litt skuffet over 2x-bryter. Men hadde eventuelt tenkt å bruke den bryteren til noe annet og kjøpe triggy uansett. Men aller best er det jo såklart om den kommer med triggy ICON_SMILE
Fikk nettopp bekreftet fra Christian hos BS at det var trykkfeil. Bestilte meg en til neste ramme i går ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451684 21/11/2017 07:52
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har bare gode erfaringer med KS Lev. De jeg har hatt har dog ikke sett enormt mye bruk.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451688 21/11/2017 08:15
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har gode erfaringer med Fox transfer. Utrolig enkelt når det er wire og strømpe.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: baronKanon] #2451790 21/11/2017 14:51
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk nettopp bekreftet fra Christian hos BS at det var trykkfeil. Bestilte meg en til neste ramme i går ICON_SMILE

Det er godt å høre, to Bikeyoke kjepper på vei til barteby. Jeg kjøpte en ekstra til å ha på fatbiken og en kompis kjøpte en, litt basert på mine positive erfaringer. På min pinne hadde jeg et problem med at den hang litt på vei opp, kontaktet BikeYoke og hadde straks en gjeng ingeniører på saken. Fikk tilbud om å bytte pinnen, men de antok at det var fordi den var laget med litt for små marginer og at den ville gå seg til. I og med at det var midt i sesongen tok jeg sjansen på det og det stemte det. Etter noen uker gikk det smoooth hele veien opp. BikeYoke mente selvsagt ikke at det skulle være slik, men sammenlignet med reverb, som kommer med ferdig slark, så tar jeg heller en liten innkjøringsperiode.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2451799 21/11/2017 15:27
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Har hatt setepinne fra 3 forskjellige produsenter.

2stk Fox Transfer Factory
Score; 10
Enkel og grei å montere med wire.
Funker helt utmerket, ikke slark.
Gir i fra seg et "knepp" når den når helt utstrakt posisjon.

Rock Shox Reverb.
Score; 6
Litt mer plunder ifm. lufting, men går greit.
Frøys i kulde og ble i beste fall treg.

Thomson Covert
Score; 1
Defekt foring og tettning etter 1/2 års bruk.
Dyr.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2452173 23/11/2017 10:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Får slenge på min erfaring også, selv om det kanskje ikke er trendy nok ICON_LAUGH

Har kjørt Specialized Command Post IR/blacklite i flere år, på flere sykler, og de har funket som fjell. Har kun opplevd havari én gang, og da etter ca 1.5 års bruk uten service (bruk = sykler ca 450 mil sti i året). Fikk ny på reklamasjon. Havariet: pinnen ville ikke låse i posisjon noe sted, og det skjedde seff på startlinja til TSR ICON_LAUGH

Den som sitter på hovedsykkelen nå har gått ganske nøyaktig 450 mil siden den var ny i 2016, helårsbruk. Har planalagt service ila vinteren...som folk skjønner er jeg tilhenger av "fit & forget".

I bruk syntes jeg disse pinnene funker helt fint. SRL-bryteren er topp. En 125mm pinne har 12 "posisjoner", men jeg er typen som enten har den på topp eller max nede. Har ikke tid til noe annet. De mister ikke trykk over tid heller.

Kjipheter:
- Det er litt slark sideveis i setet på disse. Ikke merkbart ved bruk, men om man kjenner etter.
- Alle pinnene har setback (jeg må ha setback uansett på mine sykler)
- Blir litt treigere i skikkelig kulde (har syklet i -19, og da var det flere andre ting som ikke funket både på sykkel og med kropp), finnes visstnok en "cold weather tune", men det har jeg ikke prøvd.
- Har opplevd at wire har frosset, og derfor problemer. Har noen triks for å unngå dette vinterstid, f.eks å sette sykkel inne over natten nær varmepumpe så den skal tørke skikkelig. SWAT-rom i ramma med pumpe, slange etc i tekstil-lommer samler fuktighet og fryser, dermed wire også. Lærte av det at jeg ikke skal ha stæsj der vinterstid

Skulle dog gjerne hatt en Vyron, det trådløse er genialt, men da må de fikse både håpløs bryter + forsinkelse først. Pinne med wire/hydraulisk-aktivering tror jeg ikke det er voldsomme forskjeller på i praksis. Bare fått med meg at ekstremt mange sliter med Reverb.

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: Niko] #2452429 24/11/2017 13:19
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Niko
Har hatt setepinne fra 3 forskjellige produsenter.

2stk Fox Transfer Factory
Score; 10
Funker helt utmerket, ikke slark.
Gir i fra seg et "knepp" når den når helt utstrakt posisjon.

Rock Shox Reverb.
Score; 6
Litt mer plunder ifm. lufting, men går greit.
Frøys i kulde og ble i beste fall treg.

Thomson Covert
Score; 1
Defekt foring og tettning etter 1/2 års bruk.
Dyr.

Hmmm. Bestilte en Thomson Covert tidligere i dag ettersom det er en av få pinner som selges med 27,2mm diameter pinne og 125mm vandring. Fikk du reparert den greit? Hvordan merket du at foringen og tetningen var defekt?

Re: Setepinne.. hva funker? Erfaringer utbes :) [Re: MuddyBear] #2452675 26/11/2017 17:39
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har hatt Reverb (to stk) og Specialized Command Post.

Jeg liker den sistnevnte klart best. Den går raskt og kontant opp! Hadde denne i trekvart år før den ble solgt med sykkelen.
Rask tilbakegang opplever jeg som mer effektivt i terreng hvor det er kupert, og da er den i bruk hele tiden.

Har Reverb igjen nå, ikke noen feil med den, men synes det går for tregt tilbake. Nå som det er blitt kaldere (i går var det rundt null) er den blitt enda tregere. Vurderer å bytte den ut.
Jeg kjenner bare disse to, og i prinsippet fungerer de helt likt, trykk inn spaken, og du kan dytte ned setet med baken, et trykk til og den skal helst sprette raskt opp. Med alle variantene som finnes, er det vel fortsatt disse prinsippene som gjelder?

Moderator  support